12th Cycle dedication

CHULIN 44 (Tisha b'Av) - Dedicated by Mrs. Gitti Kornfeld in memory of her father, Reb Yisrael Shimon ben Shlomo ha'Levi Turkel, whose Yahrzeit is on 10 Av.

1)

A LOAN WITH AN UNSPECIFIED END DATE (Yerushalmi Sheviis Perek 10 Halachah 1 Daf 29a)

[דף כט עמוד א] תני ל' יום לא איתיי מהו ל' יום לא איתיי

(a)

Baraisa: "For 30 days, he does not come". What does that mean?

שמואל אמר במלוה את חבירו סתם שאינו רשאי לתובעו עד ל' יום

(b)

Answer (Shmuel): If one lends money without specifying the end date, he may not demand it until after 30 days.

עאל רב יהודה ואמר טעמא (דברים טו) קרבה שנת השבע שנת השמיטה לא היא שנת השבע ולא היא שנת השמיטה מה ת"ל קרבה שנת השבע שנת השמיטה שלא תאמר כל שלושים יום אינו רשאי לתובעו לאחר שלושים יום בהשמט כספים הוא ולא יגבנו לפום כן צריך מימר קרבה שנת השבע שנת השמיטה

(c)

Rav Yehuda came to the Beis Midrash and brought a proof to this from the pasuk (Devarim 15:9), ""The seventh year, the year of Shemita (cancellation) is approaching,". Isn't the seventh year the year of Shemita? It teaches that you shouldn't say (such as if they money was borrower 30 days before the end of Shemita) that for 30 days you may not claim (from the borrower) but after those 30 days, Sheviis cancels it.

לא כן אמר רבי בא בר ממל [רב] עמרם רב מתנה בשם רב המלוה את חבירו על מנת שלא לתובעו השביעית משמטתו

(d)

Support: Didn't R. Ba bar Mamal/Rav Amram/ Rav Masnah say in the name of Rav (above Chulin 43 (r)) - One who lent money on condition that he will not be able to demand payment back from the borrower (at any particular time, but rather, the borrower may choose when to repay it), Sheviis cancels it.

אשכח תני רבי ישמעאל קרבה שנת השבע שנת השמיטה לא היא שנת השבע היא שנת השמיטה ומה ת"ל (שם) קרבה שנת השבע שנת השמיטה שלא תאמר כל שש שנים שדהו לפני כרמו לפני ולאחר שש שנים בהשמט כספים הוא ולא יגבנו לפום כן צריך מימר קרבה שנת השבע שנת השמיטה

(e)

(Another explanation of the pasuk) - A Baraisa of R. Yishmael was found - "The seventh year, the year of Shemita is approaching". Isn't the seventh year the year of Shemita? Rather it's so that you shouldn't say that all 6 years, the borrower's field and vineyard were before me (to use for collection) and after 6 years it is cancelled and he can't collect it - therefore the pasuk needed to state, "the seventh year, the year of Shemita is approaching" - teaching that only loans are cancelled and not a lien on property.

2)

PENALTIES AND OBLIGATIONS ORDERED BY BEIS DIN (Yerushalmi Sheviis Perek 10 Halachah 1 Daf 29a)

האונס והמפתה והמוציא שם רע

(a)

The Mishnah taught (earlier Chulin 41 (f)) - Penalties for rape, seduction and defamation (known as Motzi Shem Ra) and any obligation ordered by Beis Din, are not cancelled.

רב יהודא אמר רב דר"מ היא דר"מ אמר במלוה הדבר תלוי

(b)

(Rav Yehuda citing Rav): This is the view of R. Meir, who said that cancellation in Shemita depends purely on if it had become a debt.

וכל מעשה ב"ד אילו גזרי דינים

(c)

The Mishnah taught that acts of Beis Din are not cancelled. This refers to any obligation of payment ordered by Beis Din.

פשיטא דא מילתא מלוה שהיא נעשית כפרנית אינה משמטת כפרנית שהיא נעשית מלוה משמטת

(d)

The following is obvious - a loan that was denied (by the borrower) at the time of Sheviis is not cancelled by it. But if it was denied beforehand and became a loan that could be claimed, it is cancelled by Sheviis.

רבי ירמיה בעי אם למידת הדין כן לא צורכה דלא מלוה שהיא נעשית מלוה גובה בבינונית

(e)

Question (R. Yirmiyah): Will the repayment be affected as follows - a loan that was denied at the time of Sheviis would need to be paid with high quality land (like the law of a thief)? Would a loan that was denied beforehand and became a loan need to be paid back from average quality land (like the law of loans)?

המלוה על המשכון שמואל אמר אפילו על המחט

(f)

The Mishnah taught that a loan taken with collateral is not cancelled. Shmuel said that this applies even if the collateral was a mere needle.

(שם) ואשר יהיה לך את אחיך תשמט ידיך פרט למה שיש לאחיך תחת ידיך ואשר יהיה לך את אחיך תשמט ידיך ולא המוסר שטרותיו לב"ד:

(g)

What is the source that a loan with collateral is not cancelled? The pasuk states (Devarim 15:3), "but what is yours with your brother, your hand shall release." - this excludes when you have something of your brother's in your possession. It also excludes one who hands over his documents to Beis Din.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF