TOSFOS DH Zivchei Shalmei Tzibur Mina Lan
תוספות ד"ה זבחי שלמי צבור מנא לן
(SUMMARY: Tosfos explained above why we cannot learn from a Binyan Av.)
לעיל (דף נ. ד''ה לא) פירשנו אמאי לא אתי בבנין אב
Reference: Above (50a DH Lo) I explained why we do not learn from a Binyan Av. (We cannot learn from Olah Chatas, and Asham, for they are Tadir (more frequent) than Kivsei Atzeres. Liability, we could ask that Kivsei Atzeres are called Shelamim, which do not require the north.)
TOSFOS DH Mah Chatas b'Tzafon
תוספות ד"ה מה חטאת בצפון כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn Matanos from the Hekesh.)
ולענין מתנות ליכא לאקשויי לחטאת
Implied question: Why don't we equate it to Chatas regarding Matanos?
כדדרשינן לעיל פרק קמא (דף י:) אותה דמה למעלה ואין אחרת דמה למעלה
Answer: We expounded above (10a) "Osah" - [Chatas'] blood is put above, but no other blood is put above.
TOSFOS DH Mah Olah b'Tzafon
תוספות ד"ה מה עולה בצפון
(SUMMARY: Tosfos asks how we learn that Shechitah in the north is Me'akev.)
וא''ת עיכובא מנא לן דבעולה לא ידעינן עיכובא אלא מק''ו דחטאת כדקאמר רב אדא בר אהבה לעיל (דף מח:) שלא יהא טפל חמור מן העיקר
Implied question: What is the source that it is Me'akev? Regarding Olah we know Ikuv only from a Kal v'Chomer from Chatas, like Rav Ada bar Ahavah above (48b), that the Tafel should not be greater than the Ikar (what is primary);
ודבר הלמד בקל וחומר אינו חוזר ומלמד בהיקש (לעיל נ:)
Something learned from a Kal v'Chomer (Olah) cannot teach through a Hekesh (above, 50b! Really, there we proved that it can teach according to Rav Papa, but we could not resolve according to the opposing opinion - PF.)
אם לא נאמר דס''ל כרב פפא
Answer: Perhaps [this Tartzan] holds like Rav Papa.
TOSFOS DH Ela Heikesha Kama l'Mai Asa
תוספות ד"ה אלא היקשא קמא למאי אתא
(SUMMARY: Tosfos explains why we could not establish the Hekesh differently.)
לא מצי למימר לענין ארבע מתנות על ארבע קרנות כדפרי'
Observation: We cannot say that [the Hekesh] teaches about four Matanos on the four Keranos, like I explained above (DH Mah Chatas, that we expounded that only Dam Chatas is put above).
וכי תימא לענין פיסוק מתנות דנותן וחוזר ונותן כדקאמר רבי ישמעאל בעולה לעיל (דף נג:)
Suggestion: Perhaps it teaches about separate Matanos, that he puts and returns and puts (he puts on each side by itself, and not two Matanos that are four), like R. Yishmael says about Olah (above, 53b)!
כיון דאיתקש נמי לעולה אין לנו לשנות מעולה
Answer: Since [Eil Nazir] is equated also to Olah, we should not make it different than Olah [unless we are forced].
TOSFOS DH Mah Chatas Einah Ne'echeles Ela l'Zichrei Kehunah
תוספות ד"ה מה חטאת אינה נאכלת אלא לזכרי כהונה
(SUMMARY: Tosfos asks three questions about this Limud.)
תימה דלקמן פ' דם חטאת (דף צז:) ופ' התודה (מנחות דף פב:) נפקא לן מקרא אחרינא
Question: Below (97b) and in Menachos (82b) we learn from a different verse!
וא''ת כיון דאיתקש לחטאת אם כן יפסלו שלא לשמה כחטאת
Question: Since [Eil Nazir] is equated to Chatas, it should be Pasul Lo Lishmah, like Chatas!
ולרבנן דדרשי בפ''ק (לעיל דף י:) אותה ניחא אבל לר' אליעזר קשה
Partial answer: According to Rabanan, who expound (above 10a) "Osah" (only Chatas), this is fine. However, it is difficult for R. Eliezer (who disagrees there, for he disqualifies Asham Lo Lishmah)!
וצריך לדקדק בפ' התכלת (מנחות דף מח:) דגמר שלמי חובה משלמי נדבה ולא מקשינן לחטאת
Question: This requires investigation in Menachos (48b). We learn Shalmei Chovah from Shalmei Nedavah, and we do not equate to Chatas!
TOSFOS DH she'Im Gilach Al Achas mi'Sheloshtan Yatza
תוספות ד"ה שאם גלח על אחת משלשתן יצא
(SUMMARY: Tosfos asks why the Hekesh does not teach another law.)
תימה דצריך קרא בנזיר דמשלח (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) שערו תחת הדור של חטאת תיפוק לי מהך היקשא:
Question: We need a verse in Nazir (45b) that he sends his hair under the pot [in which they cook] the Chatas. I should already know from this Hekesh!
55b----------------------------------------55b
TOSFOS DH Shelamim she'Shachtan Kodem Pesichas ha'Heichal
תוספות ד"ה שלמים ששחטן קודם פתיחת ההיכל
(SUMMARY: Tosfos brings where this is explained.)
מפורש בפ''ק דעירובין (דף ב.) ובפ' התכלת (מנחות דף מט:)
Reference: This is explained in Eruvin (2a) and Menachos (49b).
TOSFOS DH Hu Atzmo Ein Na'aseh Ela k'Pesach Pasu'ach
תוספות ד"ה הוא עצמו אין נעשה אלא כפתח פתוח
(SUMMARY: Tosfos explains that it is needed only for the time of Shechitah.)
שהוילון משמשת (הגהת שיטה מקובצת) עשוי לצניעות בעלמא שלא יסתכלו בהיכל בשעת שחיטה
Explanation: The curtain is for mere Tzeni'us, lest people look into the Heichal at the time of Shechitah;
דאי משום לאחר שחיטה הרי יכולין לסגור הדלתות
Whereas after Shechitah, they can close the doors. (No curtain is needed.)
TOSFOS DH Govhah Mai
תוספות ד"ה גובהה מאי
(SUMMARY: Tosfos questions that it interrupts.)
תימה אי גובהה חשיב הפסק א''כ כנגד המזבח יפסל שמפסיק
Question: If height is considered an interruption, opposite the Mizbe'ach (i.e. the Mizbe'ach is between the Shochet and Pesach ha'Heichal) should be Pasul, for it interrupts! (We know that the entire Azarah is Kosher for Kodshim Kalim.)
ואין לומר משום דרואה פתח מלמעלה למזבח
Suggestion: Because he can see the opening above the Mizbe'ach [it is not an interruption].
דהא סלקא דעתך השתא דגובהה שמנה מפסיק דליכא למימר משום דגובהה שמנה היה סותם כל הפתח דהא סבור שהיה הפתח גובה עשרים אמה כדפריך בסמוך וצ''ע
Rejection: Now we are thinking that a height of eight interrupts. We cannot say that a height of eight blocks the entire opening, for we are thinking that the opening was 20 [Amos] tall, like it asks below! This requires investigation.
והא דאמרינן ביומא (הגהת צאן קדשים) פ''ק (דף טז:) גבי כהן השורף פרה שהיה כותל מזרחי נמוך שיוכל לראות פתח אהל מועד וקאמר התם דדרך פלגא אמתא עילאה היה יכול לראות
Question: It says in Yoma (16b) about the Kohen who burns Parah Adumah that the eastern wall was low, so he could see Pesach Ohel Mo'ed, and it says there that he saw through the top half-Amah (of the opening. This should resolve the question here!)
ושמא היינו דוקא הזאה שהיתה מעומד אבל שחיטה היתה מיושב
Answer: Perhaps only for Haza'ah [height does not interrupt], for it was done while stolen, but Shechitah was done sitting. (Ayeles ha'Shachar asks what is the source that Shechitah must be done sitting. Seemingly Tosfos means that it may be done sitting. We disqualify sitting only for Avodos from Kabalah and onwards, which require Kehunah (14b). Only kings from Beis David may sit in the Azarah! Presumably, Tosfos holds like Riva (in Tosfos Yoma 25a DH Ein), who says that anyone may sit if needed for Avodah.)
ואכתי תיקשי מכנגד המזבח אמאי כשר לשחוט כדאמר כל העזרה כולה כשרה לשחיטה
Remark: It is still difficult opposite the Mizbe'ach. Why is Shechitah Kosher there, like it says that the entire Azarah is Kosher for Shechitah [of Kodshim Kalim]!
TOSFOS DH Shnei Pishpeshin Havu b'Beis ha'Chalifos
תוספות ד"ה שני פשפשין היו בבית החליפות
(SUMMARY: Tosfos distinguishes these from the Pishpesh mentioned in Gitin.)
במסכת מדות (דף לה:) אמרינן (הגהת שיטה מקובצת) דאולם עודף עליו חמש עשרה אמה מן הצפון וחמש עשרה אמה מן הדרום
Background: In Midos (35b) we say that the Ulam extended past [the Heichal] 15 Amos in the north and 15 Amos in the south;
והוא היה נקרא בית החליפות והיו לו שני פשפשין להכשיר את כל העזרה דאותו חצר עד כותל מערבי קרוי עזרה
It was called Beis ha'Chalifos. It had two Pishpeshim (small openings) to be Machshir the entire Azarah. The Chatzer until the western wall is called the Azarah.
ולא כמו שפי' בקונטרס שהכל קרוי בית החליפות עד כותל מערבי
Remark: This is unlike Rashi explained that everything was called Beis ha'Chalifos until the western wall.
ובפרק הניזקין (גיטין נד:) גבי כהן גדול ביוה''כ דקאמר דחזיניה בפשפש
Citation: In Gitin (54b), regarding the Kohen Gadol on Yom Kipur (if it was possible for witnesses to know that he was Mefagel while doing the Avodah alone in the Heichal), it says that they could see him through a Pishpesh.
ופי' בקונטרס דשני פשפשין היו בבית (הגהה בגליון, ובשיטה מקובצת) החליפות
Explanation #1 (Rashi): There were two small openings in Beis ha'Chalifos.
ותימה גדול פירושו דדרך פשפשין לא היה יכול לראות בהיכל (הגהת שיטה מקובצת) כלל
Rebuttal: This is astounding! He could not see into the Heichal at all through [those] Pishpeshim!
ופי' רבינו ריב''א דחזיני' דרך פשפש שיעשו פשפשין לראות אם פיגל ואם לאו
Explanation #2 (Rabbeinu Riva): They could see him through Pishpeshim, i.e. they would make Pishpeshim to see whether or not he was Mefagel.
וגם זה קשה דלעיל פרק כל הפסולין (דף לג.) פריך וניעביד פשפש ומשני (הגהת שיטה מקובצת) הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל
Question: Also this is difficult, for above (33a) the Gemara said "we should make a Pishpesh", and answers "ha'Kol bi'Chsav mi'Yad Hash-m Alai Hiskil" (the entire structure of the Mikdash was given through prophecy. We may not change anything!)
ומפרש ה''ר יעקב מאורלינ''ש דההוא פשפש היינו דרך הלול שאחורי בית הכפרת שיראה משם (הגהת שיטה מקובצת) בית קדש הקדשים ובהיכל יכול לראות דרך פתח הגדול לאולם
Explanation #3 (Ri of Orlins): That Pishpesh was through the Lul (a window) in back of Beis ha'Kapores (in back of the Kodesh ha'Kodoshim). One could see from there [into] Kodesh ha'Kodoshim, and in the Heichal one could see through the great opening to the Ulam.
TOSFOS DH Shenayim l'Par Bar
תוספות ד"ה שנים לפר בר
(SUMMARY: Tosfos discusses the Heter to slaughter in back of the Kodesh ha'Kodoshim.)
גבי שומרין מייתי להאי קרא בפ''ק דתמיד (דף כז.)
Explanation: This verse is brought regarding Shomerim in Tamid (27a).
תימה לי אחורי הכפרת היאך יכול לשחוט הא אינו יכול לראות שם פתח אהל מועד דרך חלון דלפר בר דהא איכא שני פרכות בין היכל ובין קדשי הקדשים
Question: How can one slaughter in back of ha'Kapores? He cannot see Pesach Ohel Mo'ed through the window of Par Bar, for there are two Parochos (curtains) between the Heichal and Kodesh ha'Kodoshim!
ובפרכת לא היה שום פתח אלא אחת פרופה מן הדרום ואחת מן הצפון
There was no opening in the Paroches. Rather, one was partially lifted (to enable the Kohen Gadol to pass through) on the south, and one was [partially lifted] on the north (Yoma 52b)!
ויש לומר דהלול קרי פתח ורואה בו קדש הקדשים (הגהה במהדורת עוז והדר) דלא גרע מאהל מועד
Answer: The Lul is called a Pesach, and one can see Kodesh ha'Kodoshim through it. It is no worse than Ohel Mo'ed;
כמו אחורי בית החליפות שהיו פשפשין וקרויין פתח וע''י כן כשר לשחוט עד כותל מערבי לפי שרואה בהן האולם שקרוי אהל מועד למאן דאמ' קדושת היכל ואולם חדא מילתא
This is like in back of Beis ha'Chalifos, that there were Pishpeshim, and they are called Pesach, and through this Shechitah is Kosher until the western wall, for one can see the Ulam, which is called Ohel Mo'ed, according to the opinion that the Kedushah of the Heichal and Ulam are the same.
הגה"ה (הגהה בגליון) ולא נ''ל דבשלמא שני פשפשין דבית החליפות הוו שני פתחים קטנים ומשמשין כניסה ויציאה ומיקרו פתח אבל פר (הגהת שיטה מקובצת) בר חלון קטן ולא פתח מקרי
Comment - Rebuttal: Granted, the two Pishpeshim of Beis ha'Chalifos were small openings, and they serve for entrance and exit, and they are called Pesach. However, Par Bar was a small window, and it is not called Pesach.
ובסוף התערובות (לקמן פב:) קרי ליה דרך משופש ולא מיקרי ביאה דרך שם
Below (82b), it is called a crooked way. It is not called Bi'ah (normal entrance) through there;
ואי הוה נקב בפתחו של היכל לא היה יכול לשחוט אם היה הפתח נעול על סמך אותו נקב קטן. ברו''ך:
If there were a small hole in Pesach ha'Heichal, one could not slaughter if the opening was locked, relying on that small hole. This [comment] is from R. Baruch.