TOSFOS DH Kulei Mizbe'ach b'Tzafon Kai
תוספות ד"ה כוליה מזבח בצפון קאי
(SUMMARY: Tosfos favors the Perush that five Amos were in front of the opening.)
פירש בקונטרס בצפון פתח ההיכל קאי ואין מן המזבח לפני פתח ההיכל כלום אלא אמה של יסוד דרומית
Explanation #1 (Rashi): [The Mizbe'ach] is north of the opening to the Heichal. No part of the Mizbe'ach is in front of Pesach ha'Heichal, except for the Amah of the southern Yesod.
א''נ בצפון העזרה קאי והוו חמש אמותיו כנגד הפתח ואחת (הגהת צאן קדשים) מהן יסוד דרומי
Explanation #2: It is in the north of the Azarah, and five Amos of it were in front of Pesach ha'Heichal, and one of those [Amos] was the southern Yesod;
אישתכח דכי נפיק מן הפתח יסוד דרומי לפניו מכוון באמצע הפתח
It turns out that when he leaves the opening, the southern Yesod is in front of him, even with the middle of the opening.
וכלשון זה אחרון נראה דלקמן פרק קדשי קדשים (דף נח.) מוכח דלמאן דאמר כוליה מזבח בצפון קאי היו (הגהת שיטה מקובצת) חמש אמות כנגד הפתח
Support (for Explanation #2): Below (58a) it is proven that according to the opinion that the entire Mizbe'ach is in the north, five Amos were opposite the opening;
דהא דתנן (הגהת צאן קדשים) (תמיד דף כט.) מערכה שניה של קטרת היה משוך מן הקרן כלפי צפון ארבע אמות מוקי לה כרבי יוסי דבעי לפני הפתח וקסבר כוליה מזבח בצפון קאי:
Source: A Mishnah (Tamid 29a) says that the second Ma'arachah for [coals for burning] the Ketores was distanced four Amos from the corner towards the north. We establish it like R. Yosi, who requires in front of the opening, and he holds that the entire Mizbe'ach is in the north.
53b----------------------------------------53b
TOSFOS DH v'Simanech Mashchinhu Gavrei l'Gavra
תוספות ד"ה וסימניך משכינהו גברי לגברא
(SUMMARY: Tosfos explains that R. Yishmael retracted.)
פירש בקונטרס תלמידי רבי ישמעאל שהם מרובים משכו את רבי שמעון לומר כדברי רבם
Version #1 (Rashi): The Talmidim of R. Yishmael, who were the majority, convinced R. Shimon to say like their Rebbi.
ותימה דלקמן פרק בתרא (דף קיט:) אמרינן וסימניך משכינהו גברא לגברי דר' שמעון דאמר זו וזו ירושלים משכינהו לרבי ישמעאל
Question: Below (119b) we say that the Siman is "the man convinced the men." R. Shimon, who said that both of these (Menuchah and Nachalah) refer to Yerushalayim, convinced R. Yishmael;
והשתא מה סימניך הוא זה כיון דפעמים אמרינן איפכא
What Siman is this, since sometimes we say oppositely?!
ונראה כדגרסינן בספרים ישנים וזה וזה יסוד דרומי וסימניך משכינהו גברי לגברא רבי שמעון בן יוחי קרי גברי לפי שנזכר שמו ושם אביו ור' ישמעאל שהוא יחידי קרי גברא
Version #2: It seems that the text in old Seforim is correct. Both of these are the southern Yesod. The men convinced the man. R. Shimon bar Yochai is called "men", because his name and his father's name are mentioned. R. Yishmael, whose name is mentioned alone, is called "man";
וגרסינן נמי פרק בתרא (שם) וסימניך משכינהו גברי לגברא וכן בערוך בערך משך
Also below (119b) the text says "the men convinced the man." Also the Aruch (Erech Mashach) says so.
TOSFOS DH ha'Olah Kodshei Kodoshim v'Chulei
תוספות ד"ה העולה קדשי קדשים כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why it did not teach about the Shirayim.)
תימה דלא תני שפיכות שיריים בעולה והלא כל הדמים טעונין יסוד כדדרשינן העולה למזבחה של עולה לפירוש הקונטרס
Question: Why doesn't it teach pouring Shirayim of Olah? All blood requires the Yesod, like we expound "ha'Olah - to the Mizbe'ach of the Olah", according to Rashi!
ובריש בית שמאי (לעיל דף לז.) אמרינן מנין לכל הדמים שטעונין מתן דמים ליסוד
Above (37), we say "what is the source that all blood requires Matan Dam on the Yesod?"
ועוד דבמסכת תמיד (דף ל:) תנן שירי הדם היה שופך על יסוד דרומי
Also, in Maseches Tamid (30b), a Mishnah teaches that he poured Shirayim on the southern Yesod!
ותירץ ה''ר משה מפונטיז''א משום דעולה בזריקת כלי וזימנין דלית בה שירים אבל (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) בחטאת דבאצבע אי אפשר בלא שיריים
Answer #1 (R. Moshe of Puntiza): Dam Olah is thrown from a Kli, and sometimes there are no Shirayim (when he threw the blood, all left the Kli). However, Matan Dam Chatas is with the finger. It is impossible that there will not be Shirayim.
ולא נהירא דכולה שמעתא מוכחת דמצוה במתן שיריים
Rebuttal: Our entire Sugya proves that there is a Mitzvah to put Shirayim! (Just like one does not throw all Dam Olah the first time, for it should be thrown twice, also the second time he leaves some for Mitzvas Nesinas Shirayim.)
וה''ר יעקב מאורליינ''ש פירש דכיון דשמעי' תנא דפנימיים ביסוד מערבי וגם התחיל בחיצונים למיתני יסוד דרומי הוא הדין בכולהו
Answer #2 (Ri of Orlins): Since the Tana taught that [Shirayim] of inner [Chata'os] is put on the western Yesod, and also he began with outer [Korbanos] to teach the southern Yesod, the same applies to all of them.
ואע''ג דקחשיב בכל פנימיים
Implied question: He mentioned [the western Yesod] regarding all (i.e. both kinds of) inner [Chata'os. He should have done similarly for all outer Korbanos!]
היינו משום דהתחיל בפנימיים וצריך למיתני בחיצונים ואין רוצה להפסיק
Answer: Because he began [to teach where Shirayim are put] for inner [Korbanos], and he must teach also about outer, he did not want to cease [in the middle].
TOSFOS DH Kodshei Kodoshim
תוספות ד"ה קדשי קדשים
(SUMMARY: Tosfos discusses the consequences of this.)
פי' בקונטרס ליפסל ביוצא ובטבול יום ומחוסר כפורים (הגהת שיטה מקובצת) ומועלין בה
Explanation #1 (Rashi): [It is Kodshei Kodoshim] to become Pasul through Yotzei or a Tevul Yom or Mechusar Kipurim, and Me'ilah applies to it.
ולא היה לו לפרש לענין טבול יום ומחוסר כפורים שזה הדין נוהג בכל קדשים אפילו קלים
Question: He should not have mentioned Tevul Yom and Mechusar Kipurim, for these apply to all Kodshim, even Kodshim Kalim!
אבל יוצא ומעילה ניחא דקדשים קלים לא (מבטלי) מיפסלי ביוצא ואין בהן מעילה
However, it is fine [that he mentioned] Yotzei and Me'ilah, for Kodshim Kalim are not disqualified through Yotzei, and Me'ilah does not apply to them. (Shitah Mekubetzes - Me'ilah applies to it Kodshei Kodoshim both before and after Zerikah, and even in their lifetime, and the Isur of Yotzei applies to even in Yerushalayim.)
TOSFOS DH Mishum d'Lo Kesiv Bah Kodshei Kodoshim
תוספות ד"ה משום דלא כתיב בה קדשי קדשים
(SUMMARY: Tosfos questions this answer.)
תימה ומהאי טעמא הוה ליה למימר גבי זבחי שלמי צבור דהא לא כתב בהו קדשי קדשים
Question: For this reason, [the Tana] should have said about Zivchei Shalmei Tzibur [that they are Kodshei Kodoshim], for Kodshei Kodoshim is not written regarding them!
וילפינן להו לקמן (דף נה.) מדאיתקש לעולה מה עולה קדשי קדשים
We learn them below (55a) from a Hekesh to Olah. Just like Olah is Kodshei Kodoshim...
TOSFOS DH Ne'emar Kan Saviv v'Chulei
תוספות ד"ה נאמר כאן סביב כו'
(SUMMARY: Tosfos explains that this Gezeirah Shavah is only for Matanos.)
הא דאיצטריך לעיל לאקושי חטאת לעולה לענין צפון
Implied question: Above (52b), why do we need to equate Chatas to Olah regarding the north?
משום דמהך גזירה שוה דסביב ליכא למילף דלא שייכא אלא לענין מתנות
Answer: From this Gezeirah Shavah of Saviv, we cannot learn [the north] for it applies only to Matanos;
דהא חטאת שנכנס דמה לפנים פסולה ודמה טעון כיבוס מה שאין כן בעולה
Source: A Chatas whose blood entered inside is Pasul, and its blood obligates laundering (if it spilled on a garment), and these do not apply to Olah.
TOSFOS DH Mah Lehalan Pisuk Matanos v'Chulei
תוספות ד"ה מה להלן פיסוק מתנות כו'
(SUMMARY: Tosfos questions this opinion.)
תימה כי היכי דדרשינן בפרק קמא (לעיל ד' י:) אותה דמה למעלה ולא אחרת דמה למעלה הכא נמי נימא אותה בפיסוק מתנות ולא אחרת בפיסוק מתנות:
Question: Just like we expounded above (10b) "Osah" - [Dam Chatas] is above, and another is not above, we should also say "Osah" (Chatas) has distinct Matanos, and another does not have distinct Matanos!