ZEVACHIM 48 (17 Sivan) - Today's Dayomi study is dedicated to the memory of Moshe Grun (Moshe Shlomo ben Michael z'l), by his friend Seymour in Yerushalayim.

1)

TOSFOS DH Aidi d'Asi mi'Drashah Chaviva Lei

תוספות ד"ה איידי [דאתי מדרשא] חביבא ליה

(SUMMARY: Tosfos explains why it was not taught last.)

ואם תאמר אם כן ליתני עולה לבסוף כדפריך בשמעתא קמייתא דיבמות (דף ג.) גבי אחות אשה

(a)

Question: If so, it should teach Olah at the end, like it asks in Yevamos (3a) regarding Achos Ishah (for it is explicit in the Torah, and need not be expounded)!

ויש לומר איידי דאתיא עולה בציבור תניא בהדי חטאות דבאות בציבור והדר תניא אשם דאינו אלא ביחיד

(b)

Answer: Since Olah is brought b'Tzibur, it is taught together with Chata'os, which come b'Tzibur, and later it teaches Asham, which only individuals bring.

2)

TOSFOS DH Ashkechan Ben Tzon Ben Bakar Minalan

תוספות ד"ה אשכחן בן צאן בן בקר מנלן

(SUMMARY: Tosfos discusses why elsewhere we do not ask this.)

תימה דלעיל פרק כל הפסולין (דף לב:) דרשינן בן הבקר לפני ה' ואין השוחט לפני ה' ולא אמרינן בן צאן מנין

(a)

Question: Above (32b) we expound Ben Bakar Lifnei Hash-m, but the Shochet need not be Lifnei Hash-m. We did not ask what is the source for Ben Tzon?

ולכמה דרשות לא מצרכינן תרי קראי לבן בקר ולבן צאן

1.

Also for several Drashos we do not obligate two verses for Ben Bakar and Ben Tzon!

ושמא אהך דרשא הוי''ו מוסף סמיך

(b)

Answer #1: Perhaps he relies on this Drashah of Vov Mosif [Al Inyan Rishon].

אי נמי משום דבבן צאן כתיב אותו למעוטי איצטריך הכא לרבויי

(c)

Answer #2: Because it is written regarding Ben Tzon "Oso" to exclude, we need here to include (but elsewhere, there is no exclusion, so we do not need an inclusion);

מיהו בההיא דבן הבקר לפני ה' וסמיכה והפשט ניחא דלא קאמר בן צאן מנין דפשיטא דילפינן תחתון מעליון אבל עליון מתחתון ס''ד דלא יליף

1.

However, in the case of Ben Bakar Lifnei Hash-m, and Semichah and flaying, it is fine that it does not say "what is the source for Ben Tzon", for obviously we learn the latter Parshah from the former. However, the Havah Amina was that we do not learn the former from the latter.

3)

TOSFOS DH Mah Lehalan Davar she'Chayavin Al Zedono Kares

תוספות ד"ה מה להלן דבר שחייבין על זדונו כרת

(SUMMARY: Tosfos justifies learning through a Gezeirah Shavah.)

ואם תאמר היכי יליף מגזירה שוה מצות מצות הא חטאת חלב גופה בהיקישא ילפא כדאמר הוקשה כל התורה לעבודת כוכבים

(a)

Question: How do we learn from a Gezeirah Shavah Mitzvos-Mitzvos? Chatas Chelev itself is learned from a Hekesh, like it says "the entire Torah is equated to Avodah Zarah"!

וי''ל דכי האי גוונא לא חשיב למד בהיקש אינו חוזר ומלמד בגזירה שוה (הגהה בגליון) כיון דאי לאו היקשא הוה מוקמינא ליה בכל דבר ולא אתא היקשא אלא למימר דלא איירי אלא בדבר שיש בו כרת

(b)

Answer: In such a case it is not considered something learned from a Hekesh which does not return to teach through a Gezeirah Shavah, since if not for the Hekesh, we would establish it for everything, and the Hekesh comes only to say that we discuss only [Aveiros] of Kares.

4)

TOSFOS DH d'Kuli Alma Heikesha Adifa

תוספות ד"ה דכולי עלמא היקשא עדיפא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Gitin.)

וא''ת והאמרינן פ' השולח (גיטין דף מא:) דכ''ע גזירה שוה עדיפא

(a)

Question: We say in Gitin (41b) that all agree that a Gezeirah Shavah is stronger [than a Hekesh]!

וי''ל הא דקאמר דכ''ע היקש עדיף היינו לענין דטוב לנו לעשות הגז''ש למחצה ממה שנבטל ההיקש לגמרי

(b)

Answer #1: We say [here] that all agree that a Hekesh is stronger, i.e. it is better that we make a Gezeirah Shavah half-way than to totally nullify the Hekesh;

אבל התם דמקיש או חופשה דהיינו שטר להפדה לא נפדתה דהיינו כסף לומר משחרר חצי עבדו בשטר מועיל כמו בכסף

1.

However, there we equate "Oh Chupashah", i.e. a document [of freedom] to "Hefdah Lo Nifdasah", i.e. [freedom through] money, to teach that one who half-frees an Eved [Kena'ani] through a document, it helps just like through money;

וקאמר גזירה שוה דלה לה מאשה עדיפא מה אשה חציה לא מועיל

2.

It says that the Gezeirah Shavah "Lah-Lah" from [divorce of] a woman is stronger. Just like for a woman, half [divorce] does not help (also for a slave).

והתם לא נתבטל ההיקש דשמא צריך למילי אוחרי

i.

There, the Hekesh is not totally nullified. Perhaps it is needed for other matters.

ועוד י''ל דשטר בשפחה כנענית לא קים לן (הגהת שיטה מקובצת, צאן קדשים) אלא בגזירה שוה דלה לה מאשה לכך קאמר דגזירה שוה עדיפא

(c)

Answer #2: We know a document [of freedom] for a Shifchah Kena'anis only through the Gezeirah Shavah "Lah-Lah" from a woman. Therefore, it says that the Gezeirah Shavah is stronger;

דטוב לעשות גזירה שוה דתהוי שטר בשפחה כמו גט דאשה שלא להועיל חציה מלעשותו כמו כסף שסמוך לו והפדה דהא מגט אשה נפקא שטר שחרור ועיקר. ברוך

1.

It is better to make the Gezeirah Shavah so that a document for a Shifchah will be like a Get of a woman, so halfway will not help, than to make it like money which is taught nearby [via a Hekesh] v'Hefdah, for we learn a document of freedom Get Ishah. This is primary. This is from R. Baruch.

5)

TOSFOS DH v'Chatas Bas Danka

תוספות ד"ה וחטאת בת דנקא

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not a Shi'ur.)

פי' בקונטרס לאו דווקא אלא דמים קלים שלא ניתן קצבה

(a)

Explanation (Rashi): Danka (a sixth of a Dinar) is not precise. Rather, it is cheap. The Torah did not fix an amount.

והדין עמו דבהדיא איתא בפ' בתרא דכריתות (דף כז.) גבי מפני מה לא נתנה תורה שיעור במחוסרי כפרה ופריך אלא מעתה חטאת חלב תהא לה קצבה

(b)

Support: He is correct, for it says so explicitly in Kerisus (27a) regarding "why didn't the Torah give a Shi'ur for Mechusar Kipurim?" It asks "according to this, Chatas Chelev should have a Shi'ur!"

וא''ת הא בפ' מחוסרי כפרה (כריתות דף י:) משמע דהוי בסלע גבי האומר הרי עלי בסלע למזבח יביא כבש שאין לך דבר שקרב בסלע אלא כבש

(c)

Question: In Kerisus (10b) it connotes that [the Shi'ur is] a Sela, regarding one who says "it is Alai (incumbent on me) to bring [a Korban] to the Mizbe'ach for a Sela, he brings a lamb, for only a lamb is offered for a Sela!

והאי סלע היינו בלא נסכים דקאמר דחס רחמנא עליה למיהוי [חד] משיתסר בעשירות

1.

This Sela is without the Nesachim, for it says that the Torah had mercy on [an Oni] to bring [birds for a quarter Dinar,] one part in 16 of what an Ashir brings. (An Ashir does not bring Nesachim with his Chatas.)

וי''ל דהתם למצוה מן המובחר

(d)

Answer: There it is the ideal Mitzvah [to bring for a Sela, but one may be Yotzei through a Korban of any value].

6)

TOSFOS DH Tinach l'Man d'Eis Lei Zos Toras

תוספות ד"ה תינח למאן דאית ליה זאת תורת

(SUMMARY: Tosfos points out that we could have asked also according to Rabanan.)

פלוגתא בשמעתא קמייתא במנחות (דף ג:)

(a)

Explanation: This is an argument in Menachos (3b).

והכי נמי הוה מצי למיבעי לרבנן מנא להו אשם בכסף שקלים בכל אשמות כיון דלית להו זאת תורת

(b)

Observation: We could have asked also according to Rabanan, what is their source that Asham must cost two Shekalim for all Ashamos, since they do not expound Zos Toras.

7)

TOSFOS DH Gamar b'Erkecha b'Erkecha

תוספות ד"ה גמר בערכך בערכך

(SUMMARY: Tosfos concludes that also Rabanan learn this Gezeirah Shavah.)

וא''ת רבנן אי אית להו גזירה שוה דבערכך בערכך א''כ [ואם] נפש למה לי

(a)

Question: If Rabanan have the Gezeirah Shavah b'Erkecha-b'Erkecha, what do they learn from "v'Im Nefesh"?

ואי לית להו א''כ אשם גזילות בכסף שקלים מנא להו

1.

And if they do not have it, what is their source that Asham Gezeilos must cost two Shekalim?

ואומר ר''ת דאע''ג דאית להו איצטריך ואם נפש שלא יהא ספיקו חמור מודאו

(b)

Answer (R. Tam): Even though they have the Gezeirah Shavah, they need "v'Im Nefesh" so the Safek will not be more stringent than the Vadai.

דכי האי גוונא אמר פ' דם שחיטה (כריתות כב:) ורבנן אע''ג דכתיב זאת תורת איצטריך ואם נפש כו' דאי מתורה אחת הני מילי לשאר אשמות אבל אשם תלוי לא יהא חמור ספיקו מודאו

(c)

Support: It says like this in Kerisus (22b). Rabanan [hold that] even though it is written Zos Toras, they need "v'Im Nefesh"... for if [we learned only from] Zos Toras, I would say that this is for other Ashamos, but Asham Taluy, the Safek should not be more stringent than the Vadai.

וא''ת לרבנן מגזירה שוה דבערכך נמי נילף אשם תלוי בספק מעילות

(d)

Question: According to Rabanan, from the Gezeirah Shavah b'Erkecha they should learn also Asham Taluy for Safek Me'ilah!

וי''ל דבערכך לא משמע להקיש אלא לענין כסף שקלים

(e)

Answer: B'Erkecha connotes to equate only regarding two Shekalim of silver.

ומהאי טעמא נמי איצטריך לר''ע ואם נפש לספק מעילות

(f)

Support: For this reason, R. Akiva needs "v'Im Nefesh" for Safek Me'ilah.

8)

TOSFOS DH Asham Shifchah Charufah b'Ayil Ayil

תוספות ד"ה אשם שפחה חרופה באיל איל

(SUMMARY: Tosfos explains why we do learn to Asham Nazir and Asham Metzora.)

ובתורת כהנים יליף אשם שפחה לכסף שקלים מגזירה שוה אשם אשם יכול אף אשם נזיר ומצורע כו' ת''ל הוא

(a)

Reference: In Toras Kohanim, it learns Asham Shifchah for two Shekalim from a Gezeirah Shavah Asham-Asham. [It continues] perhaps [we learn] even Asham Nazir and Asham Metzora...! It says "Hu".

והיינו טעמא דממעט אשם נזיר ומצורע טפי משאר אשמות משום דבאין כבש שהוא בן שנה כדפירש רש''י:

1.

The reason it excludes Asham Nazir and Metzora more than other Ashamos is because they are yearling lambs, like Rashi explained. (Others are second-year rams.)

48b----------------------------------------48b

9)

TOSFOS DH Hagahah Oso b'Tzafon v'Lo Shochet b'Tzafon

תוספות ד"ה הגה''ה אותו בצפון ולא שוחט בצפון

(SUMMARY: Tosfos discusses why a verse is needed for this.)

תימה ל''ל קרא הא אפילו לפני ה' לא בעי כדדרשינן לעיל בריש כל הפסולין (דף לב:) בן הבקר לפני ה' ולא שוחט לפני ה'

(a)

Question: Why do we need a verse? [The Shochet] need not even be Lifnei Hash-m, like we expounded above (32b) "Ben ha'Bakar Lifnei Hash-m", and not the Shochet Lifnei Hash-m!

ויש לומר דהכא סובר כר''ש התימני דדריש התם האי כתוב בענין אחר

(b)

Answer: Here he holds like R. Shimon ha'Temani, who expounds this verse ("Ben ha'Bakar Lifnei Hash-m") differently there.

10)

TOSFOS DH Mah l'Ben Tzon she'Chen Kava Lo Kli

תוספות ד"ה מה לבן צאן שכן קבע לו כלי

(SUMMARY: Tosfos discusses why we cannot learn that Melikah must be in the north.)

ותימה דלא פריך הכי בפ''ק דקדושין (דף לו:) דיליף ק"ו (הגהה בגליון, מצאן קדשים) ומה בן צאן שלא קבע לו כהן לשחיטתו קבע לו כהן להזאתו בן עוף שקבע לו כהן במליקתו אינו דין שיקבע לו כהן בהזאתו

(a)

Question: Why don't we ask [this Pircha] in Kidushin (36b), which learns a Kal v'Chomer "the Torah did not require a Kohen for Shechitah of Ben Tzon, but it requires a Kohen for its Haza'ah. The Torah requires a Kohen for Melikah of a bird. All the more so it should require a Kohen for its Haza'ah!"

ויש לומר דהתם דכל דינו בכהן לא שייך למיפרך מכלי

(b)

Answer #1: There, the entire Kal v'Chomer is about [requiring] a Kohen. It is not applicable to ask from a Kli.

ול''נ כיון דהדין הוי מהזאה לא שייך למיפרך מכלי דשחיטה

(c)

Answer #2: Since the Kal v'Chomer is from Haza'ah, it is not applicable to ask from a Kli for Shechitah.

וא''ת וליעביד הכא קל וחומר ממקום ומה בן צאן שלא קבע לו מזבח בשחיטתו קבע לו מקום צפון

(d)

Question: We should make a Kal v'Chomer from place! For Ben Tzon, [the Torah] did not fix [Shechitah] on the Mizbe'ach, but it fixed a place in the north;

בן עוף שקבע לו מזבח במליקתו כדדרשינן (לקמן דף סה.) מה הקטרה בראשו של מזבח אף מליקה אינו דין שיקבע לו צפון

1.

The Torah requires Melikah of a bird on the Mizbe'ach, like we expound (below, 65a) just like Haktarah is on top of the Mizbe'ach, also Melikah. All the more so it should require the north for Melikah!"

i.

Note: This refers to Olas ha'Of, for which Melikah and Haktarah are on top of the Mizbe'ach. Melikas Chatas ha'Of is not on top of the Mizbe'ach, and it has no Haktarah! The coming words of Tosfos refute a potential source for Chatas ha'Of, that its Melikah should be in the north.

וזה אין להקשות (הגהת שיטה מקובצת כתב יד) דבן עוף כיון דחטאת קרייה רחמנא ליבעי צפון דזאת תורת החטאת

(e)

Implied question: A bird, since the Torah called it Chatas, should require the north, due to "Zos Toras ha'Chatas"!

דשמא דזאת תורת לא הוי אלא לנשחטות

(f)

Answer: Perhaps "Zos Toras" discusses only Korbanos that require Shechitah.

11)

TOSFOS DH Ela Ein Shochet b'Tzafon Aval Mekabel b'Tzafon

תוספות ד"ה אלא אין שוחט בצפון אבל מקבל בצפון

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not learn from Rav Achya.)

תימה הא נמי מדרבי אחיא נפקא מדאיצטריך למעוטי שוחט מכלל דמקבל בצפון

(a)

Question: Also this we learn from Rav Achya! Since he needs to exclude Shochet, this implies that Kabalah in the north!

דאי לא דמקבל בצפון למה לי קרא למעוטי שוחט כדקאמר רבי אחיא לפי שמצינו שמקבל בצפון יכול אף זה כן

1.

If Kabalah were not in the north, why would we need a verse to exclude Shochet, like Rav Achya says "since we find that Kabalah is in the north, perhaps also this (Shechitah)"?!

ושמא רבי אחיא דריש ולקח לו יקח אבל אנן לא דרשינן ליה

(b)

Answer: Perhaps Rav Achya expounds "v'Lakach" - Lo Yikach" (he will take himself to the north), but we do not expound so.

12)

TOSFOS DH Kabalah Nami l'Mitzvah Ashkechan

תוספות ד"ה קבלה נמי למצוה אשכחן

(SUMMARY: Tosfos discusses the source to require the north for Kabalah.)

פי' בקונט' כדאמר אבל מקבל בצפון

(a)

Explanation (Rashi): This is like he said "but the Mekabel is in the north."

וקשה דמאותו דכתיב גבי עולה דרשינן ולא שוחט בצפון ומאותו דכתיב גבי חטאת דרשינן אבל מקבל בצפון וא''כ מקבל למצוה בעולה מנא לן

(b)

Question #1: We expound from "Oso" written regarding Olah "and not the Shochet in the north", and we expound from "Oso" written regarding Chatas "but the Mekabel is in the north." If so, what is the source that l'Chatchilah, for Olah the Mekabel is in the north? (Tosfos did not ask about Kabalah of Olah. Shitah Mekubetzes - the Torah taught that Chatas is slaughtered in the place of Olah, and it says v'Lakach, i.e. also Kabalah is in the same place. Alternatively, for Olah it says "v'Shachat... v'Hikrivu." V'Hikrivu teaches about Kabalah, we learn that Kabalah is in the place of Shechitah.)

וגבי אשם צריכי תרי קראי למצוה לקבלה ומקבל

(c)

Question #2: Regarding Asham we need two verses for l'Chatchilah - for Kabalah and the Mekabel! (Even if we learn about the Mekabel, we cannot learn from it Kabalah.)

ועוד עיכובא במקבל בחטאת מנא לן דלא מצינו ששנה אלא על השחיטה ועל הקבלה אבל לא על המקבל

(d)

Question #3: What is the source that Mekabel [in the north] is Me'akev for Chatas? We find that the Torah repeated only regarding Shechitah and Kabalah, but not for the Mekabel!

וי''ל מכיון דאשכחן למצוה במקבל (הגהה בגליון מצאן קדשים) ה''ה לעכב

(e)

Answer (to Question #3): Since we find that l'Chatchilah, Mekabel (is in the north), likewise it is Me'akev. (Tosfos does not answer his first two questions.)

וכי האי גוונא אמרינן בפ''ק (לעיל ד.) נאמרה זביחה בשינוי קודש ונאמרה זביחה בשינוי בעלים (הגהת שלום רב, יד בנימין) מה התם לא חלקת כו':

(f)

Support: We say like this above (4a) "it says Zevichah regarding Shinuy Kodesh, and Zevichah regarding Shinuy Ba'alim. Just like you do not distinguish..."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF