1)

WHERE KEMITZAH MAY BE DONE

(משנה) מנחות היו נקמצות בכל מקום בעזרה
(a)

(Mishnah): Kemitzah of Menachos is Kosher anywhere in the Azarah;

ונאכלות לפנים מן הקלעים לזכרי כהונה בכל מאכל ליום ולילה עד חצות:
(b)

Male Kohanim eat (the rest of) the Minchah within the hangings (of the Chatzer of the Mishkan, or in the Beis ha'Mikdash, in the Azarah), for one day and a night until midnight.

א"ר אלעזר מנחה שנקמצה בהיכל כשירה שכן מצינו בסילוק בזיכין
(c)

(Gemara - R. Elazar): If Kemitzah was done in the Heichal, it is Kosher, for we remove the Levonah from the Lechem ha'Panim in the Heichal, and this corresponds to Kemitzah.

מתיב רבי ירמיה (ויקרא ב) וקמץ משם ממקום שרגלי הזר עומדות
(d)

Question (R. Yirmeyah - Beraisa): "V'Komatz mi'Sham" - anywhere a Yisrael (who brought the Minchah) may stand is Kosher for Kemitzah.

בן בתירא אומר מנין שאם קמץ בשמאל שיחזיר ויקמוץ בימין ת"ל משם ממקום שקמץ כבר
1.

Ben Beseira expounds "mi'Sham" - if he took the Kometz with his left hand, he should return it to the Kli and do Kemitzah with his right hand, i.e. from the place he already took from.

איכא דאמרי הוא מותיב לה והוא מפרק לה איכא דאמרי א"ל ר' עקיבא לר' ירמיה בר תחליפא אסברא לך לא נצרכא אלא להכשיר כל העזרה כולה
(e)

Answer (R. Yirmeyah; some say, R. Yakov): The first Tana merely learns that the entire Azarah is Kosher. (He does not exclude the Heichal.)

סלקא דעתך אמינא הואיל ועולה קדשי קדשים ומנחה קדשי קדשים מה עולה טעונה צפון אף מנחה טעונה צפון
1.

One might have thought that since Minchah is Kodshei Kodoshim like Olah, Kemitzah must be in the north, just like Shechitah and Kabalah of an Olah must be in the north.

מה לעולה שכן כליל
2.

Question: We cannot learn from Olah, for it is totally consumed!

מחטאת
3.

Answer: We would have thought to learn from Chatas.

מה לחטאת שכן מכפרת על חייבי כריתות
4.

Question: We cannot learn from Chatas, for it atones for Chayavei Kerisus!

מאשם
5.

Answer: We would have thought to learn from Asham.

מה לאשם שכן מיני דמים
6.

Question: We cannot learn from Asham, for it is a Korban with blood (i.e. animate)!

מכולהו
7.

Answer: We would have thought to learn from the Tzad ha'Shavah of Olah, Chatas and Asham.

מה לכולהו שכן מיני דמים
8.

Question: We cannot learn from them, for all of them have blood!

אלא איצטריך סד"א הואיל וכתיב (ויקרא ב) והגישה אל המזבח (ויקרא ו) והרים ממנו בקומצו מה הגשה בקרן מערבית דרומית אף קמיצה בקרן מערבית דרומית
9.

Correction: Rather, since it says "v'Hegishah El ha'Mizbe'ach" and "v'Herim Mimenu b'Kumtzo", one might have thought that just like Hagashah (bringing it near the Mizbe'ach) is to the southwest corner, also Kemitzah. (According to our text, the latter verse is in a different Parshah from the former. It is not clear how we learn from one from the other, and why we chose this verse over earlier verses that discuss Kemitzah, e.g. Vayikra 2:2). Perhaps the latter verse should read "vHerim ha'Kohen Min ha'Minchah Es Azkarasah" (Vayikra 2:9), which refers to Kemitzah, and directly follows "v'Hegishah...");

קא משמע לן
i.

Therefore, "mi'Sham" teaches that Kemitzah may be anywhere in the Azarah.

אמר רבי יוחנן שלמים ששחטן בהיכל כשרים
(f)

(R. Yochanan): If Shelamim was slaughtered in the Heichal, it is Kosher;

שנאמר (ויקרא ג) ושחטו <אותו> פתח אהל מועד ולא יהא טפל חמור מן העיקר
1.

It says "u'Shchato Pesach Ohel Mo'ed" - the Tafel (secondary, i.e. the Azarah, which is valid for Shechitah only because it faces the Heichal) should not be greater (more Kosher for Shechitah) than the Ikar (what is primary, i.e. the Heichal)!

מיתיבי רבי יוחנן בן בתירה אומר מנין שאם הקיפו <עובדי כוכבים> {גוים} את כל העזרה שהכהנים נכנסין לשם ואוכלין שם קדשי קדשים
(g)

Question (Beraisa - R. Yehudah ben Beseira) Question: If Nochrim surrounded (and were shooting projectiles into) the Azarah, what is the source to permit Kohanim to enter the Heichal to eat (safely) Kodshei Kodoshim?

ת"ל (במדבר יח) בקדש הקדשים תאכלנו
1.

Answer: "B'Kodesh ha'Kodoshim Tochalenu."

ואמאי נימא בחצר אהל מועד יאכלוה ולא יהא טפל חמור מן העיקר
2.

Summation of question: Why is this verse needed? It says "ba'Chatzer Ohel Mo'ed Yochluha." The Tefel (the Azarah) should not be greater than what is primary (the Heichal)!

הכי השתא התם עבודה דאדם עובד במקום רבו אמרינן לא יהא טפל חמור מן העיקר
(h)

Answer: A slave serves in front of his master. Therefore, it is more proper to slaughter in a more Kadosh place;

אכילה דאין אדם אוכל במקום רבו לא יהא טפל חמור מן העיקר לא אמרינן:
1.

A slave does not eat in front of his master. Therefore, it is less proper to eat in a more Kadosh place.

2)

AVODOS PERFORMED AT THE SOUTHWEST CORNER

(משנה) חטאת העוף היתה נעשית על קרן דרומית מערבית
(a)

(Mishnah): Chatas ha'Of was offered at the southwest corner of the Mizbe'ach;

ובכל מקום היתה כשירה אלא זה היתה מקומה
1.

It is Kosher anywhere (on the Mizbe'ach), but this is its place. (This will be explained.)

ושלשה דברים היתה אותה קרן משמשת מלמטה ושלשה מלמעלה
(b)

We do three things at this corner on top of the Mizbe'ach, and three at the bottom;

מלמטה חטאת העוף והגשות ושירי הדם
1.

Below we offer Chatas ha'Of, do Hagashah of Menachos, and pour Shirayim of blood on the Yesod;

ומלמעלן ניסוך היין והמים ועולת העוף כשהיא רבה במזרח
2.

Above we pour Nesachim of wine, and of water (on Sukos), and offer Olas ha'Of when the southeast corner (its proper place) is too crowded.

כל העולין למזבח עולין דרך ימין (דף סג,ב משנה) ומקיפין ויורדין דרך שמאל
(c)

Anyone who ascends (and must walk around the Mizbe'ach) ascends on the right side, goes around, and descends on the left side;

63b----------------------------------------63b
חוץ מן העולה לג' אלו שהיו עולין ויורדין על העקב:
1.

The only exceptions are for these three things (done above at this corner). For them, the Kohen (goes straight to his left and) descends the way he came.

מנא ה"מ
(d)

(Gemara) Question: What is the source of this (that Chatas ha'Of is offered in the southwest)?

א"ר יהושע אמר קרא (ויקרא ה) לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה כי חטאת היא חטאת קרויה מנחה ומנחה קרויה חטאת
(e)

Answer (R. Yehoshua): "Lo Yasim Aleha Shemen v'Lo Yiten Aleha Levonah Ki Chatas Hi" - the Torah calls the Minchah (of a sinner) a Chatas, and it calls a Chatas a Minchah;

מה חטאת טעונה צפון אף מנחה טעונה צפון
1.

Version #1 (our text, Riva (brought in Shitah Mekubetzes (27)): Just like (Kabalas ha'Dam of) a Chatas (Behemah) must be in the north, also Kidush Kemitzah (putting it into another Kli) of a Minchah;

2.

Version #2 (Rashi): Just like Chatas Lo Lishmah is Pasul, also a Minchah;

3.

Version #3 (R. Chayim in Tosfos): Just like Chatas ha'Of must be offered at a corner above the Yesod, also Hagashah of a Minchah;

4.

Version #4 (R. Tam): Just like the right hand must be used for Chatas, also for a Minchah. (end of Version #4)

ומה מנחה בקרן מערבית דרומית אף חטאת בקרן מערבית דרומית
5.

Also, just like Hagashah of a Minchah must be at the southwest corner, also Haza'ah of Chatas ha'Of.

ומנחה גופה מנלן
6.

Question: What is the source that Hagashah must be in the southwest?

דתניא (ויקרא ו) לפני ה' יכול במערב
7.

Answer (Beraisa) Suggestion: Perhaps "Lifnei Hash-m" (i.e. facing the Heichal) is in the west!

ת"ל (ויקרא ה) אל פני המזבח
i.

Rejection: It is "El Penei ha'Mizbe'ach" (the south).

אי אל פני המזבח יכול בדרום
ii.

Suggestion: Perhaps "El Penei ha'Mizbe'ach" is in the south!

ת"ל לפני ה'
iii.

Rejection: It is "Lifnei Hash-m."

הא כיצד מגישה בקרן מערבית דרומית כנגד חודה של קרן ודיו
iv.

To fulfill both verses, it suffices to do Hagashah at the edge of the southwest corner.

ר"א אומר יכול יגישנה למערבה של קרן או לדרומה של קרן
8.

Suggestion (R. Eliezer): Perhaps Hagashah may be done at the western or southern side of the southwest corner!

אמרת כל מקום שאתה מוצא שני מקראות אחד מקיים עצמו ומקיים חבירו ואחד מקיים עצמו ומבטל חבירו מניחין זה שמקיים עצמו ומבטל חבירו ותופשין את שמקיים עצמו ומקיים חבירו
9.

Rejection: If there are two verses and it is possible to fulfill both of them, we do so, rather than fulfilling one in a way that precludes fulfilling the other;

כשאתה אומר אל פני ה' במערב היכן קיימת אל פני המזבח
i.

If Hagashah would be done on the west side, we would not fulfill "El Penei ha'Mizbe'ach (the south);

וכשאתה אומר אל פני המזבח בדרום קיימת לפני ה' בדרום
ii.

Rather, it is done on the south side, and we fulfill also "Lifnei Hash-m."

היכן קיימת
10.

Question: How does this fulfill "Lifnei Hash-m"?

אמר רב אשי קסבר האי תנא כוליה מזבח בצפון קאי:
11.

Answer (Rav Ashi): R. Eliezer holds that the Mizbe'ach is entirely in the north (so the entire south side faces the Heichal.)

בכל מקום היתה כשירה [וכו']:
(f)

(Mishnah): It is Kosher anywhere, but this is its place.

מאי קאמר
(g)

Question: What does this mean?

אמר רב אשי ה"ק בכל מקום היתה כשירה למליקתה אלא זה היה מקומה להזאתה
(h)

Answer (Rav Ashi): Melikah is Kosher anywhere (on the Mizbe'ach), but Haza'ah is only in the southwest corner.

תנינא להא דת"ר
(i)

The following Beraisa may be derived from our Mishnah.

מלקה בכל מקום במזבח כשירה היזה דמה בכל מקום כשירה
1.

(Beraisa): Melikah is Kosher anywhere on the Mizbe'ach. If Haza'ah was done in any place, it is Kosher;

היזה ולא מיצה כשירה ובלבד שיתן מחוט הסיקרא ולמטה מדם הנפש
i.

(If Haza'ah was done, but not Mitzuy (pressing the bird against the Mizbe'ach to squeeze out remaining blood), it is Kosher. Shitah Mekubetzes deletes this from the text.) This is provided that it was below the Chut ha'Sikra, and it was Dam ha'Nefesh.

מאי קאמר
2.

Question: What does this mean?

ה"ק מלקה בכל מקום במזבח כשירה מיצה דמה בכ"מ במזבח כשירה (דף סד,א) שאם היזה ולא מיצה כשירה
3.

Answer: Melikah is Kosher anywhere on the Mizbe'ach. Mitzuy is Kosher anywhere on the Mizbe'ach, for if Haza'ah was done but not Mitzuy, it is Kosher;

ובלבד שיתן מחוט הסיקרא ולמטה מדם הנפש:
i.

Haza'ah must be below the Chut ha'Sikra, and it must be Dam ha'Nefesh.