1)

DO SHIRAYIM REQUIRE YESOD?

או אינו אלא מזבח של עולה יהא ליסוד
(a)

(The above Beraisa) Suggestion: Perhaps it teaches that Mizbe'ach Shel Olah Yehei l'Yesod! (We must throw Dam Olah on corners above the Yesod.)

מי כתיב אל יסוד העולה אל יסוד מזבח העולה כתיב
(b)

Question: (How could one think that the verse teaches about the primary Matanos? This would be reasonable if it said 'El Yesod ha'Olah', i.e. it discusses only Olah. However,) it says "El Yesod Mizbach ha'Olah" (which connotes that it teaches about all Korbanos. Dam Chatas is put on all corners, including the southeast corner, which is not above the Yesod!)

אי הוה כתיב אל יסוד העולה הוה אמינא בזקיפה אל יסוד השתא דכתיב אל יסוד מזבח העולה אגגו דיסוד
(c)

Answer: Had it said 'El Yesod ha'Olah', one might have thought that the blood may be thrown on the outside (vertical face) of the Yesod (the lowest Amah of the Mizbe'ach). Rather, it says "El Yesod Mizbach ha'Olah" to teach that it is thrown on the Gag (top, i.e. width) of the Yesod. (The primary Zerikos are against the edges of the Mizbe'ach itself, and the blood falls onto the Gag.)

א"ר ישמעאל גג יסוד למה לי קרא ק"ו הוא
(d)

Beraisa (R. Yishmael): We do not need a verse. We can learn this from a Kal va'Chomer!

ומה שירי חטאת שאינה מכפרת טעונה גג יסוד תחלת עולה שמכפרת אינו דין שטעונה גג יסוד
1.

Shirayim of Chatas are not Mechaper, yet they must be put on Gag Yesod. The first Zerikah of Olah is Mechaper, all the more so it must be on (or over) Gag Yesod!

אמר רבי עקיבא ומה שירי חטאת שאין מכפרין ואין באין לכפר טעונה גג יסוד תחלת עולה שמכפרת ובאה לכפר אינו דין שטעונה גג יסוד
(e)

(R. Akiva): Shirayim are not Me'akev Kaparah, they do not come to Mechaper, yet they require Gag Yesod. The first Zerikah of Olah is Me'akev Kaparah, it comes to Mechaper, all the more so it requires Gag Yesod!

אם כן מה ת"ל אל יסוד מזבח העולה
(f)

Question: If so, what do we learn from the last "El Yesod Mizbach ha'Olah"?

תן יסוד למזבח של עולה
(g)

Answer: It teaches that blood leftover in the Keli is poured on the Yesod.

מאי בינייהו
(h)

Question: What do they argue about?

אמר רב אדא בר אהבה שירים מעכבים איכא בינייהו מר סבר מעכבי ומר סבר לא מעכבי
(i)

Answer #1 (Rav Ada bar Ahavah): They argue about whether Shirayim are Me'akev. (R. Yishmael says that (they are not Mechaper, but) they are Me'akev Kaparah. R. Akiva says, they are not Me'akev.)

רב פפא אמר דכולי עלמא שירים אין מעכבים והכא במיצוי חטאת העוף מעכב קא מיפלגי
(j)

Answer #2 (Rav Papa): All agree that they are not Me'akev. They argue about Mitzuy of Chatas ha'Of. (After Haza'ah, i.e. shaking the bird towards the Mizbe'ach to sprinkle the blood, the Kohen squeezes out the remaining blood against the Mizbe'ach.)

מר סבר מעכב ומר סבר לא מעכב
1.

R. Yishmael says that this is Me'akev. R. Akiva says that it is not.

תניא כוותיה דרב פפא (ויקרא ד) ואת כל <הדם> [דם] [הפר] ישפך מה ת"ל הפר
(k)

Support (for Rav Papa - Beraisa) Question: What do we learn from "v'Es Kol Dam ha'Par Yishpoch"? (This discusses Par Mashu'ach. It could have said 'Damo' and omitted "ha'Par"!)

לימד על פר יום הכיפורים שטעון מתן דמים ליסוד דברי רבי
1.

Answer #1 (Rebbi): This teaches about Par Yom Kipur, that its Shirayim require (must be put on) the Yesod.

אמר רבי ישמעאל קל וחומר ומה אם מי שאין נכנס דמו לפנים חובה טעון יסוד מי שנכנס דמו לפנים חובה אינו דין שטעון יסוד
2.

Answer #2 (R. Yishmael): We know this from a Kal va'Chomer! There is no Mitzvah to bring the blood of Par Mashu'ach inside (the Kodesh ha'Kodoshim), yet it requires Yesod. We must bring the blood of Par Yom Kipur inside, all the more so it requires Yesod!

אמר רבי עקיבא ומה מי שאין דמו נכנס לפני ולפנים בין לחובה בין למצוה טעון יסוד מי שנכנס דמו חובה לפני ולפנים אינו דין שטעון יסוד
i.

R. Akiva: There is no obligation or Mitzvah to bring the blood of Par Mashu'ach inside (he should not sin, and never bring the Korban!), yet it requires Yesod. The blood of Par Yom Kipur must be brought inside, all the more so it requires Yesod!

יכול יעכבנו
3.

Suggestion: Perhaps this is Me'akev!

ת"ל (ויקרא טז) וכלה מכפר את הקדש שלמו כל הכפרות כולן דברי רבי ישמעאל
4.

Rejection (R. Yishmael): "V'Chilah mi'Chaper Es ha'Kodesh" - once the Haza'os in the Heichal are finished, the Kaparah is complete. Kal va'Chomer, Shirayim of Par Mashu'ach are not Me'akev.

קל וחומר לפר כהן משיח <משעיר נשיא>
5.

Suggestion: A Kal va'Chomer should teach that Par Yom Kipur requires Yesod!

מעתה ומה מי שאין נכנס דמו לפנים לא חובה ולא מצוה טעון יסוד
i.

There is no Mitzvah to bring the blood of Se'ir Nasi inside the Heichal (even if he sinned and brings the Korban), yet it requires Yesod. The blood of Par Mashu'ach (when it is brought) must be brought inside, all the more so it requires Yesod!

מי שנכנס דמו לפנים בין לחובה בין למצוה אינו דין שטעון יסוד יכול יעכבנו
ii.

Since the Torah wrote that Par Mashu'ach requires Yesod, even though we could have learned this from a Kal va'Chomer, we should say that this is Me'akev!

תלמוד לומר ואת כל <הדם> [דם] [הפר] ישפך נתקו הכתוב לעשה ועשאו שירי מצוה לומר לך שירים אין מעכבין
6.

Rejection: It does not say 'v'Shafach' (like the rest of the Parshah, "v'Lakach... v'Hizah... v'Nasan", rather, "v'Es Kol Dam ha'Par Yishpoch." This teaches that it is only l'Chatchilah, but it is not Me'akev.

וסבר רבי ישמעאל מיצוי חטאת העוף מעכב
(l)

Question: R. Yishmael holds that Mitzuy of Chatas ha'Of is not Me'akev!

והתנא דבי רבי ישמעאל (ויקרא ה) והנשאר בדם ימצה והנשאר ימצה (דף נב,ב) ושאינו נשאר לא ימצה
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): "Veha'Nish'ar ba'Dam Yimatzei" - if blood remains, he squeezes it against the Mizbe'ach. If none remains, it is not Me'akev.

52b----------------------------------------52b
תרי תנאי ואליבא דר' ישמעאל
(m)

Answer: Tana'im argue about the opinion of R. Yishmael.

2)

ARE SHIRAYIM ME'AKEV?

אמר רמי בר חמא האי תנא סבר שירים מעכבי
(a)

(Rami bar Chama): The following Tana holds that Shirayim are Me'akev.

דתניא (ויקרא ו) הכהן המחטא אותה אותה שניתן דמה למעלה ולא אותה שניתן דמה למטה
1.

(Beraisa): "Ha'Kohen ha'Mechatei Osah..." - if he put the blood on top (of the Mizbe'ach, this is proper for Chatas, he may eat it), but not if he put the blood on bottom.

אמרת וכי מאין באתה
2.

Question: Why do we need a verse to disqualify this?

מכלל שנאמר (דברים יב) ודם זבחיך ישפך על מזבח וגו' למדנו לניתנין במתן ארבע שאם נתנן במתנה אחת כיפר
3.

Answer: "V'Dam Zevachecha Yishpoch El Mizbach" teaches that one Matanah of blood is Machshir a Korban that (l'Chatchilah) requires four Matanos;

יכול אף הניתנין למעלה שנתנן למטה כיפר
i.

One might have thought that even if he put the blood on bottom (of a Chatas whose blood goes on top) he was Mechaper.

ודין הוא
4.

Question: We should know this without a verse!

נאמרו דמים למעלה ונאמרו דמים למטן מה דמים האמורים למטן שנתנן למעלן לא כיפר אף דמים האמורים למעלן אם נתן למטה לא כיפר
i.

The Torah teaches that blood that should go on bottom (e.g. of Chatas ha'Of) is not Mechaper if it was put on top. Likewise, blood that should go on top (Chatas Behemah) should not be Mechaper if put on bottom!

לא אם אמרת בתחתונים שניתנין בנתינה למעלה שאין סופן למעלן לא כיפר תאמר בעליונים שנתנן למטה שיש מהן קרב למטה דמים
5.

Answer: No, we cannot learn from lower blood, since none of it should be put on top, but some of the upper blood (Shirayim of Chatas Behemah) should be put on bottom!

<שיריים> הפנימיים יוכיחו שיש מהן קרב בחוץ ואם נתנן בתחלה בחוץ לא כיפר
6.

Question: We should be able to learn from inner Chata'os. Their Shirayim go outside (on the outer Mizbe'ach), and if their first Matanah was outside, it was not Mechaper!

לא אם אמרת בדמים הפנימיים שאין מזבח הפנימי ממרקן תאמר בעליונים שהרי קרנות ממרקות אותן אם נתנן למטה כשרים
7.

Answer: We cannot learn from inner Chata'os, for the inner Matanos do not complete the Kaparah (i.e. the Shirayim are Me'akev; the blood must be put in different places), whereas (even one of) the upper Matanos of a Chatas complete the Kaparah (so perhaps even below, it is Mechaper).

ת"ל אותה אותה שניתן דמים למעלה ולא שניתן דמה למטה
i.

This is why it must say "Osah" to teach that a Chatas is Kosher only if its blood was put above.

מאי שאין מזבח הפנימי ממרקן לאו אלו שיריים
8.

Summation of Rami's assertion: The Beraisa said that the inner Matanos do not complete the Kaparah. This means that the Shirayim are Me'akev!

א"ל רבא אי הכי תיתי בק"ו
(b)

Rejection (Rava): If so, we could learn from the Shirayim:

מה שיריים הפנימיים שסופן חובה בחוץ עשאן בתחלה בחוץ לא כיפר
1.

The Shirayim of inner Chata'os must be put outside, and this is Me'akev, yet one Matanah outside is not Mechaper;

הניתנין למעלה שאין סופן חובה למטה ועשאן בתחלה למטה אינו דין שלא כיפר
i.

Putting Shirayim of outer Chata'os on bottom is not Me'akev, all the more so one Matanah below is not Mechaper!

אלא אין מזבח הפנימי ממרקן בלבד אלא פרוכת
(c)

Rather, 'the inner Matanos do not complete the Kaparah', refers to Matanos on the inner Mizbe'ach, for the blood must also be thrown towards the Paroches.

תנו רבנן (ויקרא טז) וכלה מכפר אם כיפר כלה ואם לא כיפר לא כלה דברי ר' עקיבא
(d)

(Beraisa - R. Akiva): "V'Chilah mi'Kaper" - if he was Mechaper, he finished. If not, he did not (this will be explained);

אמר לו רבי יהודה מפני מה לא נאמר אם כלה כיפר אם לא כלה לא כיפר שאם חיסר אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום
(e)

R. Yehudah: We should expound (in order)! If Chilah (he finished), he was Mechaper. If not, not. I.e., if one Matanah was omitted, he accomplished nothing.

מאי בינייהו
(f)

Question: What is the difference between them?

רבי יוחנן ורבי יהושע בן לוי חד אמר משמעות דורשין איכא בינייהו
(g)

Answer #1 (R. Yochanan or R. Yehoshua ben Levi): They argue only about how to expound (but not about the Halachah).

וחד אמר שיריים מעכבין איכא בינייהו
(h)

Answer #2 (the other of R. Yochanan and R. Yehoshua ben Levi): R. Akiva holds that Shirayim are not Me'akev (once all the inner Matanos are done, he finished everything that is Me'akev). R. Yehudah holds that they are Me'akev.

תסתיים דר' יהושע בן לוי הוא דאמר שיריים דמעכבי
(i)

Suggestion: R. Yehoshua ben Levi said that they argue.

דא"ר יהושע בן לוי לדברי האומר שיריים מעכבין מביא פר אחד ומתחיל בתחלה בפנים
1.

(R. Yehoshua ben Levi): (If the blood of Par Yom Kipur spilled during the Avodah, any Kaparah that was finished need not be repeated. Another Par is brought, and its blood is used for the remaining Kaparos. If the blood spilled after all the inner Matanos,) according to the opinion that Shirayim are Me'akev, he must bring another Par and make its blood Shirayim, i.e. he puts some on the inner Mizbe'ach, and then the Shirayim on the outer Mizbe'ach.

אטו ר' יוחנן לית ליה הא סברא
(j)

Rejection: This only shows that R. Yehoshua holds that some Tana says that Shirayim are Me'akev. R. Yochanan agrees with this!

והאמר ר' יוחנן תנא ר' נחמיה כדברי האומר שירים מעכבין
1.

(R. Yochanan): R. Nechemyah holds like the opinion that Shirayim are Me'akev.

אלא כדברי האומר ולאו להני תנאי
2.

If R. Yochanan said that R. Akiva and R. Yehudah agree that they are not Me'akev, he must refer to some other Tana.

הכא נמי כדברי האומר ולאו להני תנאי:
3.

Likewise, perhaps R. Yehoshua ben Levi refers to another Tana!

3)

REGULAR CHATA'OS

(משנה) חטאות הצבור והיחיד
(a)

(Mishnah): The following apply to (outer) Chata'os of the Tzibur or of a commoner;

אלו הן חטאות הצבור שעירי ראשי חדשים ושל מועדות
1.

Chata'os of the Tzibur are the goats brought every day of the festivals and Rosh Chodesh.

שחיטתן בצפון וקיבול דמן בכלי שרת בצפון
(b)

They are slaughtered in Tzafon. Kabalah must be in a Keli Shares in Tzafon.