1)

IF PESULIM SLAUGHTERED (cont.)

(דף לב,א) וכולן שקיבלו את הדם חוץ לזמנו וחוץ למקומו אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל
(a)

If any of these Pesulim did Kabalah (with intent) Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo (since his Kabalah is always invalid, his intent does not disqualify the Korban), if Dam ha'Nefesh is still coming out, a Kosher Kohen should do Kabalah (to do Zerikah);

קיבל הכשר ונתן לפסול יחזיר לכשר קיבל בימינו ונתן לשמאלו יחזיר לימינו קיבל בכלי קדש ונתן לכלי חול יחזיר לכלי קדש
(b)

If Kabalah was done properly (by a Kosher Kohen with the right hand in a Keli Shares), and then the blood was given to a Pasul (or transferred to the left hand or put into a Chulin Keli), it should be returned to a Kosher Kohen (or the right hand or to a Keli Shares);

נשפך מן הכלי על הרצפה ואספו כשר
(c)

If (after a proper Kabalah) the blood fell to the floor and it was gathered, it is Kosher;

נתנו על גבי הכבש שלא כנגד היסוד נתן את הניתנין למטה למעלן ואת הניתנין למעלן למטה ואת הניתנין בפנים בחוץ ואת הניתנין בחוץ בפנים
(d)

If the blood was put on the wrong part of the Mizbe'ach, i.e. on the ramp, or not over the Yesod, or if blood that should be put above (or on the inner Mizbe'ach) was put below (or on the outer Mizbe'ach), or vice-versa:

אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל:
1.

If Dam ha'Nefesh is still coming out, a Kosher Kohen should do Kabalah.

שחטו דיעבד אין לכתחלה לא
(e)

(Gemara) Inference: If a Pasul slaughtered, it is Kosher b'Di'eved. L'Chatchilah, it is forbidden.

ורמינהו ושחט שחיטה בזר כשרה
(f)

Contradiction (Beraisa): "V'Shachat" - a Zar may slaughter;

שהשחיטה כשרה בזרים ובנשים ובעבדים ובטמאים ואפילו בקדשי קדשים
1.

A Zar, woman, slave or Tamei may slaughter even Kodshei Kodoshim.

או אינו אלא בכהנים
2.

Suggestion: Perhaps a Kohen must slaughter!

אמרת וכי מאין באתה מכלל שנאמר (במדבר יח) ואתה ובניך אתך תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח יכול אף בשחיטה
i.

We learn from "v'Ata u'Vanecha... l'Chol Davar ha'Mizbe'ach. This applies even to Shechitah.

ת"ל (ויקרא א) ושחט את בן הבקר לפני ה' והקריבו וגו' מקבלה ואילך מצות כהונה
3.

Rejection: "V'Shachat... v'Hikrivu (Bnei Aharon)" - from Kabalah and onwards, Kohanim must do the Avodah;

לימד על השחיטה שכשרה בכל אדם
i.

This teaches that anyone may slaughter.

הוא הדין דאפי' לכתחילה נמי
(g)

Answer: Really, Pesulim may slaughter l'Chatchilah;

ומשום דקא בעי למיתנא טמאים דלכתחילה לא גזירה שמא יגעו בבשר תנא ששחטו
1.

The Mishnah permitted this b'Di'eved because one of the Pesulim, a Tamei, may not slaughter l'Chatchilah, lest he touch the meat.

וטמא דיעבד שפיר דמי
(h)

Inference: The Mishnah permits the Shechitah of a Tamei b'Di'eved.

ורמינהו וסמך ושחט מה סמיכה בטהורים אף שחיטה בטהורים
(i)

Version #1 Contradiction (Beraisa): "V'Samach... v'Shachat" - just like only a Tahor can do Semichah (press on the neck of the Korban), only a Tahor can slaughter.

מדרבנן
(j)

Answer: That is only mid'Rabanan. Mid'Oraisa, a Tamei may slaughter.

מ"ש סמיכה דכתיב לפני ה'
(k)

Question: Presumably, Semichah requires a Tahor due to "Lifnei Hash-m" (in the Mikdash. Tosfos - we cite Vayikra 1:3, which is written just before Semichah. Rashi - we cite Vayikra 1:5, which teaches that Shechitah must be in the Mikdash. Shechitah must be (possible) Tekef to (immediately after) Semichah. Only a Tahor may be in the Mikdash.)

שחיטה נמי הכתיב לפני ה'
1.

Likewise, only a Tahor may (be in the Mikdash to) slaughter!

אפשר דעביד סכין ארוכה ושחיט
(l)

Answer: A Tamei may stand outside the Mikdash and slaughter (a Korban in the Mikdash) with a long knife.

סמיכה נמי אפשר דמעייל ידיה וסמיך
(m)

Question: Likewise, a Tamei may stand outside the Mikdash and stick his hands in to be Somech!

קסבר ביאה במקצת שמה ביאה
(n)

Answer: The Tana holds that Bi'ah b'Miktzas (partial entering) is like full Bi'ah (into the Mikdash. A Tamei may not do this.)

רב חסדא מתני איפכא וסמך ושחט מה שחיטה בטהורין אף סמיכה בטהורין
(o)

Version #2 - Rav Chisda - (Beraisa): "V'Samach...v'Shachat" - just like only a Tahor can slaughter, only a Tahor can be Somech.

מאי שנא שחיטה דכתיב לפני ה' (דף לב,ב) סמיכה נמי כתיב לפני ה'
(p)

Question: A Tahor must slaughter because it says "Lifnei Hash-m." The same applies to Semichah! (Tosfos - it says "Lifnei Hash-m" also regarding Semichah; Rashi - Shechitah must be Tekef l'Semichah)!

32b----------------------------------------32b
אפשר דמעייל ידיה וסמיך
(q)

Answer: A Tamei could stand outside and stick his hands in to be Somech.

שחיטה נמי אפשר דעביד סכין ארוכה ושחיט
(r)

Question: Likewise, a Tamei may stand outside and slaughter with a long knife!

הא מני שמעון התימני היא
(s)

Answer: The Tana is Shimon ha'Temani:

דתניא ושחט את בן הבקר לפני ה' ולא השוחט לפני ה'
1.

(Beraisa): "V'Shachat Es Ben ha'Bakar Lifnei Hash-m" - the Korban must be Lifnei Hash-m, but the Shochet need not be;

שמעון התימני אומר מנין שיהיו ידיו של שוחט לפנים מן הנשחט ת"ל ושחט את בן הבקר לפני ה' שוחט את בן הבקר יהא לפני ה'
2.

Shimon ha'Temani says, we read this as if it said 'Shochet... Lifnei Hash-m.' The Shochet's hands must be closer to the Heichal than the Korban. (Shitah Mekubetzes - some texts say 'the Shochet and the bull must be Lifnei Hash-m.')

2)

PARTIAL ENTRY INTO THE MIKDASH

אמר עולא אמר ריש לקיש טמא שהכניס ידו לפנים לוקה שנאמר (ויקרא יב) בכל קדש לא תגע וגו' מקיש ביאה לנגיעה
(a)

(Ula citing Reish Lakish): If a Tamei entered his hands into the Mikdash, he is lashed. "B'Chol Kodesh Lo Siga (v'El ha'Mikdash Lo Savo)" equates touching and entering;

מה נגיעה במקצת שמה נגיעה אף ביאה במקצת שמה ביאה
1.

Just like partial touching is like full touching, Bi'ah b'Miktzas (partial entry) is like full Bi'ah.

איתיביה רב הושעיא לעולא מצורע שחל שמיני שלו להיות בערב הפסח וראה קרי בו ביום וטבל
(b)

Question (R. Oshaya - Beraisa): If the eighth day of Taharah of a Metzora fell on Erev Pesach, and he had an emission of semen that day and immersed:

אמרו חכמים אע"פ שאין טבול יום אחר נכנס זה נכנס
1.

Normally, a Tevul Yom (one who immersed; he is not fully Tahor until evening) may not enter the Ezras Nashim (the courtyard outside the Azarah). In this case, he may, to enable him to bring Korban Pesach. (He stands in the Ezras Nashim, sticks his ear, thumb and big toe in the Azarah, and the Kohen puts blood of the Asham on them to complete Taharas Metzora.)

מוטב יבוא עשה שיש בו כרת וידחה עשה שאין בו כרת
2.

An Aseh (Korban Pesach) with Kares (for not offering it) overrides an Aseh without Kares (that a Tamei, and even a Tevul Yom, must leave the Ezras Nashim).

ורבי יוחנן אמר דבר תורה אפי' עשה אין בו
3.

(R. Yochanan): Mid'Oraisa, there is not even an Aseh (for a Tevul Yom to leave)!

שנאמר (דברי הימים ב כ) ויעמד יהושפט בקהל יהודה וירושלם בבית ה' לפני החצר החדשה מאי חצר החדשה
i.

Question: "Va'Ya'amod Yehoshafat... b'Veis Hash-m Lifnei he'Chatzer ha'Chadashah" - why is it called new?

אמר ר' יוחנן שחידשו בה דברים <הרבה> ואמרו טבול יום אל יכנס למחנה לויה
ii.

Answer: They made a new decree, that a Tvul Yom may not enter (the Ezras Nashim, which has the same laws regarding Tum'ah as) Machaneh Leviyah (where the Leviyim camped around the Mishkan in the Midbar).

ואי אמרת ביאה במקצת שמה ביאה היכי מעייל ידיה בבהונות אידי ואידי עשה שיש בו כרת הוא
4.

Summation of question: If Bi'ah b'Miktzas is considered Bi'ah, how can he enter his ear (and finger...)? This is punishable by Kares, just like (failure to bring) Korban Pesach!

א"ל מטונך
(c)

Answer (Ula): Just the contrary, the Beraisa supports me!

שאני מצורע הואיל והותר לצרעתו הותר לקיריו
1.

Since the Torah permits Bi'ah b'Miktzas of a Metzora (before his Taharah is complete), it permits Bi'ah b'Miktzas of a Tevul Yom. (Tosfos - this must be the reason, for the Beraisa permits only if he had an emission on the eighth day, since (from morning) before the emission he was permitted to bring his Korban and enter his ear. If he had an emission the night before, it is forbidden.)

אמר רב יוסף קסבר עולא רובן זבים ונעשו טמאי מתים הואיל והותרו לטומאתן הותרו לזיבתן
(d)

(Rav Yosef): (One who has two emissions of uncooked semen within two days becomes a Zav. The Torah allows the Tzibur to bring Korban Pesach b'Tum'ah if the majority are Tamei Mes, but not due to other Tum'os.) Ula would say that if most of Bnei Yisrael were Zavim, and they became Tamei Mes, since Tum'as Mes is permitted for Korban Pesach, also Tum'as Zivah.

אמר ליה אביי מי דמי טומאה אישתראי זיבה לא אישתראי
(e)

Objection (Abaye): The Torah never permitted Zivah. It is unreasonable that because they became more Tamei, they are now permitted!

אמר ליה דלמא הכי קאמר מר רובן טמאי מתים ונעשו זבים הואיל והותרו לטומאתן הותרו לזיבתן
1.

Suggestion (Abaye): Perhaps you meant that if most of Bnei Yisrael were Tamei Mes, and they became Zavim, since Tum'as Mes is permitted for Korban Pesach, also Tum'as Zivah.

אמר ליה אין
2.

Rav Yosef: That is correct.

ואכתי לא דמי מצורע היתירא הוא הואיל ואישתרי אישתרי
(f)

Question (Abaye): Still, these are different! A Metzora is Hutar (totally permitted to partially enter the Azarah. This is the only way to do the Mitzvah. Therefore, Bi'ah b'Miktzas of a Tevul Yom is also permitted);

טומאה דחויה היא להא אידחאי להא לא אידחאי
1.

Tum'as Mes is only Dechuyah (overridden to allow Korban Pesach. We have no source to override other Tum'os!)

אמר ליה רבא אדרבה איפכא מסתברא
(g)

(Rava): We should say just the contrary!

מצורע היתירא הוא להא אישתראי ולהא לא אישתראי
1.

A Metzora is Hutar, but we have no source to permit partial entry of a Tevul Yom. (Keren Orah - it is as if there is no Tum'as Tzara'as, so we cannot apply 'since this Tum'ah was permitted, also...')

טומאה דחויה הוא מה לי חד דחויא מה לי שתי דחיות
2.

The Torah was Docheh Tum'as Mes to allow Korban Pesach. Likewise, it is Docheh another Tum'ah (Zivah)!

(דף לג,א) מכלל דתרוייהו סבירא להו טומאה דחויה היא בצבור
(h)

Inference: Abaye and Rava both hold that Tum'ah is Nidcheh b'Tzibur.