1)

THE KORBAN IS VALID, BUT IT DOES NOT ATONE

רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשי
(a)

Reish Lakish asked the following question while lying on his stomach in the Beis Medrash:

(b)

Question (Reish Lakish): Either way you say, this is difficult!

אם כשרים הם ירצו
1.

If a Korban offered Lo Lishmah is Kosher, it should atone (the owner should be Yotzei);

ואם אין מרצין למה באין
2.

If it does not atone, the Korban should be Pasul!

אמר לו ר' אליעזר מצינו בבאין לאחר מיתה שהן כשרין ואין מרצין
(c)

Answer #1 (R. Elazar): Korbanos are brought after the owner died, and they are Kosher, even though they do not atone!

דתנן האשה שהביאה חטאתה ומתה יביאו יורשין עולתה
1.

(Mishnah): If a woman (who gave birth) brought her Chatas and died (before bringing her Olah), her heirs bring her Olah;

עולתה ומתה לא יביאו יורשין חטאתה
2.

If she brought her Olah and died, her heirs do not bring her Chatas.

א"ל מודינא לך בעולה דאתיא לאחר מיתה
(d)

Rejection (Reish Lakish): I agree regarding an Olah, since it is brought after death;

אשם דלא אתי לאחר מיתה מנלן
1.

An Asham is not brought after death. Since it does not atone (Lo Lishmah), it should be Pasul!

א"ל הרי מחלוקתך בצידו רבי אליעזר אומר אף האשם
2.

R. Elazar: Indeed, R. Eliezer in our Mishnah holds like you. He disqualifies an Asham Lo Lishmah!

אמר זהו שאומרין עליו אדם גדול הוא קאמינא אנא משנה שלימה ואת אמרת לי ר' אליעזר
3.

Reish Lakish: I ask why Chachamim say that it is Kosher. Do not answer me from R. Eliezer!

אלא אמר ריש לקיש אפתח אנא פתחא לנפשאי (דברים כג) מוצא שפתיך וגו'
(e)

Answer #2 (Reish Lakish): "Motza Sefasecha... Nadarta... Nedavah";

האי נדבה נדר הוא
1.

Question: Why does the Torah call a Neder 'Nedavah'?

כו' כדלעיל
2.

Answer: As was explained earlier (If you did like you vowed, it is a Neder. If not, it is a Nedavah - it is Kosher, but you did not fulfill your vow).

יתיב רבי זירא ורבי יצחק בר אבא ויתיב אביי גבייהו ויתבי וקאמרי קשיא ליה לריש לקיש אשם דלא אתי לאחר מיתה ונסיב לה תלמודא מוצא שפתיך
(f)

Question (R. Zeira and R. Yitzchak bar Aba): Reish Lakish was bothered, because an Asham is not brought after death. He learned from "Motza Sefasecha..." that (Lo Lishmah) it is Kosher, but it does not atone;

אימא הבא בנדר ובנדבה לייתי ולא לירצי אשם לא לייתי כלל
1.

He should learn from the verse only Korbanos due to vows (which the verse discusses). Asham (Lo Lishmah) should be totally Pasul!

אמר להו אביי ריש לקיש מהכא פתח (ויקרא ד) ושחט אותה לחטאת אותה לשמה כשרה שלא לשמה פסולה הא שאר קדשים שלא לשמן כשירין
(g)

Answer (Abaye): Really, Reish Lakish learned that it is Kosher from "v'Shachat Osah l'Chatas" - only a Chatas is Pasul if slaughtered Lo Lishmah, but other Korbanos are Kosher;

יכול ירצו ת"ל מוצא שפתיך
1.

One might have thought that the Asham atones. He learned from "Motza Sefasecha..." that it does not.

ואימא הבא בנדר ונדבה לייתי ולא לירצי אשם <נמי> ארצויי נמי לירצי
(h)

Question: "Motza Sefasecha" discusses Korbanos brought for vows. It should only teach that such Korbanos (Lo Lishmah) are Kosher but do not atone, but an Asham is Kosher and atones!

אמר אביי אשם דמירצי לא מצית אמרת קל וחומר מעולה
(i)

Answer #1 (Abaye): A Kal va'Chomer teaches that Asham does not atone:

ומה עולה שאינה מכפרת אינה מרצה
1.

An Olah (even Lishmah) is not brought for Kaparah (atonement. It is merely a gift.) Even so, if it was offered Lo Lishmah one was not Yotzei;

אשם שמכפר אינו דין שאינו מרצה
2.

An Asham (Lishmah) atones for a transgression. All the more so (if it was Lo Lishmah) one was not Yotzei!

מה לעולה שכן כליל
3.

Question: We cannot learn from Olah, because it is totally burned.

שלמים יוכיחו
4.

Answer: We learn from Shelamim. It is not brought for Kaparah, and if it was offered Lo Lishmah one was not Yotzei.

מה לשלמים שכן טעונין נסכין ותנופת חזה ושוק
5.

Question: We cannot learn from Shelamim, because it requires Nesachim, and Tenufah of the chest and foreleg.

עולה תוכיח
6.

Answer: We learn from Olah that these are not essential criteria;

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשים ושחטן שלא לשמן כשירין ואין מרצין אף אני אביא אשם שהוא קודש ושחטו שלא לשמו כשר ואינו מרצה
7.

Conclusion: Each has its own stringencies. The Tzad ha'Shavah (common side) of them is that they are Kodshim, and if offered Lo Lishmah they are Kosher, and one was not Yotzei. We learn the same about Asham.

מה להצד השוה שבהן שכן ישנו בציבור
8.

Objection: We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, because Olah and Shelamim are both brought for Korbanos Tzibur, but Asham is not!

תודה תוכיח
9.

Answer: We learn from Todah that this is not an essential criterion;

5b----------------------------------------5b
(דף ה,ב) מה לתודה שכן טעונה לחם
10.

Question: We cannot learn from Todah, because bread must be brought with it!

עולה ושלמים יוכיחו
11.

Answer: We learn from Olah and Shelamim that this is not an essential criteria;

וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשים ושחטן שלא לשמן כשר ואינו מרצה אף אני אביא אשם שהוא קדש ושחטו שלא לשמו כשר ואינו מרצה
i.

We learn from the Tzad ha'Shavah of all three. They are Kodshim, and if offered Lo Lishmah they are Kosher, but one was not Yotzei. We learn the same about Asham.

מה להצד השוה שבהן שהן באין בנדר ובנדבה
12.

Objection: We cannot learn from the Tzad ha'Shavah, because all of them are brought for vows, but Asham is not!

אלא אמר רבא זאת התורה וגו' הקישו הכתוב לשלמים מה שלמים שהן קדשים ושחטן שלא לשמן כשרים ואין מרצין אף אני אביא אשם שהוא קודש כו'
(j)

Answer #2 (Rava): "Zos ha'Torah... vela'Asham... ul'Zevach ha'Shelamim" equates Asham to Shelamim. If it was offered Lo Lishmah it is Kosher, but one was not Yotzei.

מאי חזית דאקשת לשלמים אקיש לחטאת
(k)

Question: Why equate it to Shelamim? Perhaps we equate it to Chatas (which is also in the verse) to teach that if it was offered Lo Lishmah it is Pasul!

הא מיעט רחמנא אותה
(l)

Answer: "V'Shachat Osah l'Chatas" - only a Chatas is Pasul if slaughtered Lo Lishmah. Other Korbanos are Kosher.

2)

THE DIALOGUE BETWEEN REISH LAKISH AND REBBI ELAZAR

<סימן הג"ש בש"ר> יתיב רב הונא ורב נחמן ויתיב רב ששת גבייהו ויתבי וקאמרי קשיא ליה לריש לקיש אשם דלא אתי לאחר מיתה לימא ליה ר"א אשם נמי אתי לאחר מיתה
(a)

Question (Rav Huna and Rav Nachman): Reish Lakish asked about Asham because it is not brought after the owner died. R. Elazar should have said that it is!

אמר להו רב ששת אשם למאי קרב למותרו
1.

Version #1 (our text) Objection (Rav Sheshes): You refer to Mosar Asham (if the owner died, it grazes until it becomes blemished. We redeem it, and use the money to buy Kitz ha'Mizbe'ach (Olah offerings of the Tzibur to bring when the Mizbeach is idle);

חטאת נמי מיקרב קרבה מותרה
i.

There is also a case of Mosar Chatas. (If two animals were separated for Acharayus (in case one will become Pasul, the other will be the Chatas).) If the first animal was offered properly, the other can be offered after death! (Just like Chatas (Lo Lishmah) is Pasul, even though it is sometimes brought after the owner died, also Asham!)

חטאת אף ע"ג דקרבה מותרה מיעט רחמנא הוא
2.

Answer: "(Chatas) Hu" - a Chatas Lo Lishmah is Pasul, even though Chatas is sometimes brought after the owner died. (There is no such verse regarding Asham.)

אשם נמי כתיב ביה הוא
3.

Question: Also regarding Asham it says "(Asham) Hu"!

(b)

Version #2 - Tosfos - Answer (Rav Sheshes): You refer to Mosar Asham;

1.

There is also a case of Mosar Chatas. If the first animal was offered properly, the other can be offered after death;

2.

"(Chatas) Hu" - only Chatas Lo Lishmah is Pasul, and even though Chatas is sometimes brought after death.

(c)

Question: Regarding Asham it says "(Asham) Hu." What does this teach (if not that Asham Lo Lishmah is Pasul)? (end of Version #2)

ההוא לאחר הקטרת אימורים הוא דכתיב
(d)

Answer: That applies to after burning the Eimurim (Chelev, i.e. intestinal fats) on the Mizbeach;

כדתניא אבל אשם לא נאמר בו הוא אלא לאחר הקטרת אימורין והוא עצמו אם לא הקטירו אימורין כשר
1.

Proof (Beraisa): A Korban is not Pasul if the Eimurim are burned Lo Lishmah. Even if they are not burned at all, the Korban is Kosher!

ואלא הוא למה לי
(e)

Question: (Granted, "Hu" does not teach that Asham Lo Lishmah is Pasul.) What does "Hu" teach?

לכדרב הונא אמר רב
(f)

Answer: It teaches Rav Huna's law.

דאמר רב הונא אמר רב אשם שניתק לרעיה ושחטו סתם כשר
1.

(Rav Huna): If an Asham (which cannot be offered, e.g. the owner offered a different animal for his Asham) was Nitak (given to a shepherd) to graze (until it becomes blemished, and to buy Olos Kitz ha'Mizbe'ach with its redemption money) and slaughtered Stam (without special intent), it is (an Olah, it is) Kosher.

ניתק אין לא ניתק לא
2.

Inference: Before Nituk, it may not be slaughtered! (R. Tam deletes this from the text.)

מאי טעמא
3.

Question: What is the reason?

אמר קרא הוא בהווייתו יהא
4.

Version #1 (Rashi) Answer: "Hu" - it is in its original status (an Asham (until Nituk). An Asham that is not needed is Pasul.)

5.

Version #2 (Tosfos): Answer: "Hu" - (mid'Oraisa) it is in its original status (Asham, until the owner offers a different Asham in its stead. Chachamim enacted not to slaughter it before Nituk, lest one slaughter it before a different Asham was offered).

6.

Version #3 (R. Tam): Answer: "Hu" - it is (immediately) in its (ultimate) status (an Olah, mid'Oraisa. Mid'Rabanan, we do not offer it itself, rather it grazes...)

יתבי רב נחמן ורב ששת ויתיב רב אדא בר מתנה גבייהו ויתבי וקאמרי הא דקאמר רבי אלעזר מצינו בבאין לאחר מיתה שהן כשרין ואין מרצין לימא ליה ריש לקיש הנהו נמי לייתו ולירצו
(g)

Question (Rav Nachman and Rav Sheshes): R. Elazar said that Korbanos brought after death do not atone. Reish Lakish should have said that they do atone!

אמר להן רב אדא בר מתנה יולדת אם היא ילדה בניה מי ילדו
(h)

Answer (Rav Ada bar Masnah): They do not atone. If a woman gave birth and died before bringing her Olah, the heirs bring it. It does not fulfill an obligation of theirs!

מתקיף לה רב אסי ומאן לימא לן דאי איכא כמה עשה גבה לא מיתכפרא וכיון דכי איכא כמה עשה גבה מיכפרא יורשיה נמי מיכפר
(i)

Question (Rav Asi): Perhaps her Olah (even though it was brought for a birth) atones for Bitul (failure to fulfill a Mitzvas) Aseh. Just like it would have atoned for her, it atones for her heirs when they bring it!

למימרא דקניא להו
1.

Inference: The heirs acquire the Korban regarding Kaparah.

3)

DO HEIRS ACQUIRE A KORBAN?

והאמר רבי יוחנן הניח מנחה לשני בניו ומת קריבה ואין בו שותפות
(a)

Question: R. Yochanan taught that if two brothers inherited a Minchah, they offer it, and it is not considered a Minchah of partners;

ואי ס"ד קניא להו (ויקרא ב) נפש אמר רחמנא
1.

If heirs acquire a Korban regarding Kaparah, they are partners in it. It says "Nefesh" (one must bring a Minchah by himself)!

ולא קניא להו
2.

Counter-question: Can we say that heirs do not acquire a Korban regarding Kaparah?!

והאמר ר' יוחנן הניח בהמה לשני בניו ומת קריבה ואין ממירין בה
i.

R. Yochanan taught that if two brothers inherited an animal Korban, they offer it. Neither can make Temurah. (If he tries to transfer the Kedushah to a Chulin animal, it remains Chulin.)

אי אמרת בשלמא קניא להו היינו דאין ממירין בה דהויא להו כשותפין (דף ו,א) ושותפין לא מצו ממירין
ii.

We understand this if heirs acquire the Korban regarding Kaparah. It is like a jointly owned Korban, therefore they cannot make Temurah;

אלא אי אמרת לא קניא להו אמורי נמי לימרו
iii.

If they do not acquire it, Temurah should apply to it!

שאני התם דאמר קרא (ויקרא כז) אם המר ימיר לרבות את היורש אחד ממיר ואין שנים ממירין
3.

Answer: "V'Im Hamer Yamir" - the double expression teaches that an heir can make Temurah. The singular conjugation teaches that two heirs cannot.