TOSFOS DH v'Chulan Nohagos b'Mashu'ach she'Avar
תוספות ד"ה וכולן נוהגות במשוח שעבר
(SUMMARY: Tosfos asks why some can never leave the Ir Miklat.)
- תימה דתנן בפרק אלו הן הגולין (מכות דף יא:) ומייתי ליה בסנהדרין ר"פ כהן גדול (דף יח:) ההורג כ"ג או כ"ג שהרג אינו יוצא משם לעולם
Question - Citation (Makos 11b, Sanhedrin 18b - Mishnah): If one kills a Kohen Gadol (b'Shogeg), or if a Kohen Gadol kills, he never leaves the Ir Miklat;
ואמאי לא הדר במיתת משוח שעבר אף לרבנן או משוח מלחמה לר' יהודה שגם הם מחזירים הרוצח
Why doesn't he return after the death of the Mashu'ach she'Avar, even according to Rabanan, or [after the death of] the Mashu'ach Milchamah, according to R. Yehudah? Also they return a murderer!
ושמא י"ל דכ"ג עיקר וכיון דהוה כ"ג בשעה שהרג לא הדר במיתת הני או במיתת כהן גדול אחר שיעמידו תחתיו
Answer #1: Perhaps the Kohen Gadol is primary. Since there was a Kohen Gadol at the time he killed, he does not return through the death of these others, or of another Kohen Gadol appointed in place of him.
והא דקתני דמחזירין הרוצח
Implied question: It was taught that [the other Kohanim Gedolim] return a murderer!
היינו כגון דלא הוה כהן גדול בשעה שהרג
Answer: That is when there was no Kohen Gadol at the time he killed.
א"נ הא דקתני אינו יוצא משם לעולם כגון דלא הוו משוח שעבר ומשוח מלחמה.
Answer #2: We taught that he never leaves in any case when there was no Mashu'ach she'Avar or Mashu'ach Milchamah [at the time he killed].
73b----------------------------------------73b
TOSFOS DH Yom ha'Kipurim v'Chulei
תוספות ד"ה יום הכפורים כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses the order of the Maseches.)
- סדר המסכתא תחילה נקט ז' ימים קודם יום הכפורים
Explanation: The order of our Maseches is as follows. First it discusses seven days of separation [of the Kohen Gadol] before Yom Kipur;
והדר נקט ליל יום הכפורים והדר נקט סדר עבודת היום
Then it discusses the night of Yom Kipur, and then Seder Avodas ha'Yom;
והשתא נקט הלכות היום לענין איסור והיתר.
Now it discusses the Halachos of Yom Kipur regarding Isur v'Heter;