1)

TOSFOS DH u'Bilvad she'Lo Yedaleg mi'Sof ha'Sefer li'Techilaso

תוספות ד"ה ובלבד שלא ידלג מסוף הספר לתחילתו

(SUMMARY: Tosfos explains what this means.)

- אין לפרש מסוף תרי עשר לתחילתו

(a)

Suggestion: This means from the end of Trei Asar to its beginning.

דאם כן אפילו מתחילתו לסופו נמי לא דהיינו בכדי שיפסיק התורגמן

(b)

Rejection: If so, even from the beginning to the end is forbidden, for this is so much that the translator will need to pause!

אלא מסוף הספר לצד תחילתו כלל כלל לא.

(c)

Explanation: Rather, one may not skip from [towards] the end of the Sefer towards the beginning at all.

2)

TOSFOS DH v'Sa'ir ha'Na'aseh b'Chutz Im Tamid Shel Bein ha'Arbayim

תוספות ד"ה ושעיר הנעשה בחוץ עם תמיד של בין הערבים

(SUMMARY: Tosfos explains why there is no proof from the words of the Mishnah.)

- תימה לי מאי מספקא ליה

(a)

Question: How could [the Sho'el] be unsure about this?

אם איתא דשעיר הנעשה בחוץ לחודיה קרב עם תמיד של בין הערבים אם כן לא ליתני במתניתין היו קרבים עם תמיד של בין הערבים בלשון רבים אלא ליתני היה קרב

1.

If only the outer goat was offered with the afternoon Tamid, the Mishnah should not have said they are offered with the afternoon Tamid, in the plural, rather, it is offered...!

וי"ל משום דשייר אימורי חטאת דילמא אמורי חטאת נמי קרב עם תמיד של בין הערבים ולהכי קתני היו.

(b)

Answer: The Mishnah omitted the Eimurim of the Chatas. Perhaps also the Eimurim were offered with the afternoon Tamid, therefore it says they were.

3)

TOSFOS DH d'Tana d'Vei Shmuel

תוספות ד"ה דתנא דבי שמואל

(SUMMARY: Tosfos rejects an alternative text.)

ה"ג רבי אליעזר אומר יצא ועשה אילו ואיל העם ואימורי חטאת אבל פר העולה וז' כבשים תמימים ושעיר הנעשה בחוץ עם תמיד של בין הערבים

(a)

Tosfos' text: R. Eliezer says "Yatza v'Asah" his ram, the Tzibur's ram, and the Eimurim of the Chatas. However, Par ha'Olah, the seven Tam lambs and the outer goat were offered with the afternoon Tamid.

ויש ספרים שאין בהם אבל פר העולה אלא כתוב בהן יצא ועשה אילו ואיל העם ואימורי חטאת ופר העולה וז' כבשים ושעיר וכו'

(b)

Alternative text: Some texts do not say "however, Par ha'Olah." Rather, they say "Yatza v'Asah" his ram, the Tzibur's ram, and the Eimurim of the Chatas, Par ha'Olah, the seven Tam lambs and the outer goat...

ולא נהירא אותה גרסא דאם כן תנא דבי שמואל נמי לאו מתקנתא היא דאיכא למיבעי עלה כמו אמתניתין.

(c)

Rejection: If so, also Tana d'Vei Shmuel is not Metakanta (like it should be). There is the same Safek [about how to explain it] like there is in the Mishnah!

70b----------------------------------------70b

4)

TOSFOS DH v'Achar Kach Sa'ir ha'Na'aseh b'Chutz v'Achar Kach Eilo v'Eil ha'Am v'Achar Kach Eimurei Chatas

תוספות ד"ה ואחר כך שעיר הנעשה בחוץ ואח"כ אילו ואיל העם ואח"כ אימורי חטאת

(SUMMARY: Tosfos discusses when these are offered.)

פרש"י כולהו בטבילה שלישית

(a)

Rashi's opinion: All of these are done in [the garments put on after] the third Tevilah.

ולא נהירא לי דנהי דאמרינן לעיל דמתני' לאו מתקנתא מ"מ לאו משבשתא היא

(b)

Rejection: Granted, we said above that the Mishnah is not Metakanta. However, it is not mistaken!

והא דלא קרא לה מתקנתא לפי שאין הסדר מפורש בה

1.

It is called not Metakanta because the order is not explicit in it.

ולפרש"י ברייתא ע"כ פליגא אמתני' דבמתני' קתני היו קריבים עם תמיד של בין הערבים

(c)

Difficulty #1: According to Rashi, we must say that the Beraisa argues with the Mishnah, for the Mishnah says that they were offered with the afternoon Tamid.

ולפירש"י לא היה דבר קרב עם תמיד של בין הערבים

1.

According to Rashi, [the Beraisa holds that] nothing was offered with the afternoon Tamid.

ועוד דלקמן בסמוך פריך ודילמא בשעיר הנעשה בחוץ מפסיק להו והשתא על כרחך לרבי אליעזר לא פריך

(d)

Difficulty #2: Below, we ask "perhaps the outer goat interrupts them." We cannot say that we ask according to R. Eliezer;

דהא כיון דסבירא ליה עביד כדכתיב אם כן על כרחך באילו ואיל העם כדכתיב מקמי שעיר מפסיק להו כדתניא הכא

1.

Since he holds that we do like it is written, we must say that his ram and the Tzibur's ram, which are written before the goat, interrupt them, like the Beraisa says;

אלא ע"כ לר' עקיבא פריך דילמא בשעיר לחודיה מפסיק להו מנלן דמפסיק להו נמי באילו ואיל העם

2.

Rather, we ask according to R. Akiva. Perhaps only the goat interrupts them. What is the source that also his ram and the Tzibur's ram interrupt?

דילמא אילו ואיל העם עם תמיד של בין הערבים עביד להו

i.

Perhaps his ram and the Tzibur's ram are offered with the afternoon Tamid!

והשתא לפרש"י כי משני ויצא ועשה את עולתו ואת עולת העם כו' אכתי מ"מ תקשי לן

3.

Now, according to Rashi, when we answer "v'Yatza v'Asah Es Olaso v'Es Olas ha'Am..." we can still ask!

ודילמא בשעיר הנעשה בחוץ ואילו ואיל העם דוקא מפסיק להו מנלן דמפסיק להו באימורי חטאת

i.

Perhaps only the goat, his ram and the Tzibur's ram interrupt. What is the source that also Eimurim of the Chatas interrupt?

ועוד ק"ל אמאי קרי לה מתקנתא האיכא למיבעי עלה כמו אמתניתין אי אימורי חטאת קריבין בטבילה שלישית בהדי אילו ואיל העם או בהדי תמיד של בין הערבים

(e)

Difficulty #3: Why do we call this Metakanta? We can ask just like regarding the Mishnah, whether Eimurei Chatas are offered in the third Tevilah, with his ram and the Tzibur's ram, or with the afternoon Tamid!

על כן נראה לי דאימורי חטאת קריבין עם תמיד של בין הערבים ודברי ר' עקיבא דמתניתין ה"פ

(f)

Tosfos' opinion: Eimurei Chatas are offered with the afternoon Tamid. R. Akiva in the Mishnah means as follows:

עם תמיד של שחר היו קריבין הכבשים ופר העולה ושעיר הנעשה בחוץ קרב אח"כ בזמנו עם אילו ואיל העם

1.

With the morning Tamid they offered the lambs, Par ha'Olah, and the outer goat was offered afterwards in its time, with his ram and the Tzibur's ram.

והאי דלא קתני אילו ואיל העם

(g)

Implied question: Why didn't the Mishnah teach his ram and the Tzibur's ram?

משום דר"א מודה לו בהו דבטבילה שלישית הוו

(h)

Answer: It is because R. Eliezer agrees that they were offered in the third Tevilah.

ומאי דתני היו קריבין עם תמיד של בין הערבים

(i)

Implied question: It says that they were offered with the afternoon Tamid!

ה"ק עוד הקרבות אחרות קריבין עם תמיד הערב

(j)

Answer: It means that other Korbanos were offered with the afternoon Tamid.

והא דלא קתני להו לא בדברי ר' אליעזר ולא בדברי רבי עקיבא

(k)

Implied question: Why weren't they taught in the words of R. Eliezer or R. Akiva?

שמא משום דלאו קרבן שלם נינהו דכבר נזרק הדם בטבילה שניה הלכך לא חיישי למיחשביה

(l)

Answer: Perhaps because it is not a full Korban, for the blood was already thrown in the second Tevilah, we are not concerned to teach it;

כיון דאינו אלא גמר קרבן ולא עבודה דמעכבי כפרה דאינהו עצמן שלא הוקטרו אימורין כשר

1.

It is merely the completion of a Korban, and not an Avodah that is Me'akev Kaparah. If they are not Maktir the Eimurim, it is Kosher.

ודברי רבי אליעזר דמתני' יש לפרש דלא פליג אתנא דבי שמואל וה"ק

2.

We can explain that R. Eliezer in the Mishnah does not argue with Tana d'Vei Shmuel. He means as follows;

ויצא ועשה אילו ואיל העם וה"ה אימורי חטאת אלא דשיירינהו מטעמא דפרישית

3.

"V'Yatza v'Asah" his ram and the Tzibur's ram, and the same applies to Eimurei Chatas. The Mishnah omitted it, for the reason I gave above.

והא דקתני ז' כבשים תמימים ושייר פר העולה ושעיר הנעשה בחוץ

(m)

Implied question: Why did it teach seven Tam lambs, but omitted Par ha'Olah and the outer goat?

יש לומר משום דרבי עקיבא ס"ל דקריבין עם תמיד של שחר אתא רבי אליעזר למימר אתה מקדים אותם לכל היותר שאתה יכול ואני מאחר אותם כל מה שאני יכול

(n)

Answer: Because R. Akiva holds that they are offered with the morning Tamid, R. Eliezer comes to say "you make them as early as possible. I delay them as much as possible!

וממילא ידענא דהיינו טעמא דכתיבי לבסוף בפרשת פינחס ואם כן ה"ה פר העולה ושעיר הנעשה בחוץ דכתיבי לבסוף

1.

Automatically, we know that the reason is because they are written at the end of Parshas Pinchas. If so, the same applies to Par ha'Olah and the outer goat, which are written at the end.

וניחא ליה למינקט כבשים משום דאית בהו פלוגתא טובא

2.

[The Gemara] preferred to mention lambs, for there is a big argument about them;

לרבי עקיבא כולהו בבקר ולרבי יהודה אליבא דרבי עקיבא אחד בבקר וששה עם תמיד של בין הערבים ולר' אלעזר בר רבי שמעון איפכא.

i.

R. Akiva holds that all are offered [with the Tamid] in the morning. R. Yehudah says that R. Akiva holds that one is in the morning, and six are with the afternoon Tamid, and R. Elazar b'Rebbi Shimon holds oppositely (six in the morning, and one with the afternoon Tamid).

5)

TOSFOS DH v'Achar Kach Sa'ir ha'Na'aseh b'Chutz v'Achar Kach Eilo v'Eil ha'Am

תוספות ד"ה ואח"כ שעיר הנעשה בחוץ ואחר כך אילו ואיל העם

(SUMMARY: Tosfos questions why he offers the goat first, and resolves this.)

- ואף על גב דכתיב ויצא ועשה את עולתו ואת עולת העם ודייקינן מינה בסמוך יציאה ראשונה ומשמע דמיד ביציאה ראשונה עביד להו

(a)

Implied question: It says "v'Yatza v'Asah Es Olaso v'Es Olas ha'Am", and below we derive that this is his first exit. This connotes that he offers them immediately after the first time he leaves;

והכא קאמר דשעיר הנעשה בחוץ עביד ברישא

1.

Here we say that he offers first the outer goat!

ויש לומר דהכי קאמר מכל מה שכתב בפרשת אחרי מות לא היה דבר קודם לאילו ואיל העם ביציאה ראשונה

(b)

Answer: Here we mean that from everything written in Parshas Acharei Mos, nothing preceded his ram and the Tzibur's ram in his first exit;

ושעיר הנעשה בחוץ לא כתיב התם.

1.

The outer goat is not written there.

6)

TOSFOS DH Avid Chad k'Dichsiv v'Hadar Avid Shishah d'Chumash ha'Pekudim

תוספות ד"ה עביד חד כדכתיב והדר עביד ששה דחומש הפקודים -

(SUMMARY: Tosfos explains why we do not offer all the lambs at once.)

ואם תאמר אמאי מפסיק בכבשים מקצתן בבקר ומקצתן בערב

(a)

Question: Why does he interrupt in the lambs, and offers some in the morning and some in the afternoon?

יקריב כולן בבקר מדכתיב מלבד

1.

He should offer all in the morning, for it says "Milvad" (which connotes that he already offered them)!

ואי משום דכתיבי לבסוף הלכך בעינן שיקריב מהן בערב

2.

Implied question: They are written at the end. This obligates offering some of them in the afternoon!

והא פר העולה נמי כתיב לבסוף אפילו הכי מקריבו בבקר ולא אמרינן שיזרוק דמו והקטרתו בערב

3.

Answer: Also Par ha'Olah is written at the end, and even so, we offer it in the morning. We do not say that we throw its blood [in the morning] and burn it in the afternoon;

ואם כן נימא דפר העולה יהא בבקר והכבשים כולן בערב

i.

Summation of Question (a): If so, we should say that Par ha'Olah is in the morning, and all the lambs are in the afternoon!

ויש לומר דקרא דמלבד דגמרינן מיניה להקריב המוספין בבקר עיקר טעם הוא הלכך כל כמה שנוכל לעשות בבקר מן המוספין עבדינן

(b)

Answer: The verse "Milvad" from which we learn to offer the Musafim in the morning, is primary. Therefore, we offer as many of the Musafim in the morning as possible;

ומשום דכתיבי מוספין לבסוף יש להניח קצת מן המוספין להקריב בערב וכיון דמשיירין מן הכבשים לערב למר ששה ולמר חד סגי.

1.

Because Musafim are written at the end, we should leave some of the Musafim to offer in the afternoon. Since we leave from the lambs for the afternoon, according to one opinion six, and according to one opinion one, this suffices.

7)

TOSFOS DH d'Kuli Alma Mihas Chad Ayil k'Man k'Rebbi

תוספות ד"ה דכולי עלמא מיהת חד איל הוא כמאן כרבי

(SUMMARY: Tosfos explains how R. Elazar b'Rebbi Shimon can agree to this.)

- ואף על גב דרבי אלעזר ברבי שמעון נמי איירי בברייתא דלעיל

(a)

Implied question: Also R. Elazar b'Rebbi Shimon [who holds that the Tzibur's ram is not the ram of Musaf] is in the Beraisa above;

ומשמע דמודה לתנא קמא דאמר אילו ואיל העם דמשמע דלא הוי אלא חד איל

1.

It connotes that he agrees to the first Tana, who says "his ram and the Tzibur's ram", which implies that there is only one ram! (The Tzibur's ram is the ram of Musaf.)

יש לומר דודאי מודה לתנא קמא דלרבי עקיבא לא הוה אלא חד איל דרבי אלעזר בר"ש דברייתא משמע דאליבא דרבי עקיבא קאמר

(b)

Answer: Surely, he agrees with the first Tana that according to R. Akiva, that there is only one ram. In the Beraisa, R. Elazar b'Rebbi Shimon connotes that he speaks according to R. Akiva;

אבל אליבא דנפשיה שני אילים הן.

1.

However, R. Elazar b'Rebbi Shimon himself holds that there are two rams.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF