TOSFOS DH Taraf b'Kalpi v'Chulei v'Kar'u Oso Chamtzan Kol Yamav
תוספות ד"ה טרף בקלפי וכו' וקראו אותו חמצן כל ימיו -
(SUMMARY: Tosfos explains why only he was called Chamtzan.)
אף ע"פ שגם גרגרנין אחרים חוטפים ואוכלים כמותו האי דקראו אותו חמצן טפי מאחריני
Implied question: Also other gluttons grabbed and ate like him! Why was only he called Chamtzan?
י"ל לפי שהוא חטף מחמצן אחר
Answer #1: It was because he grabbed from another Chamtzan. (Chidushei Agados - other gluttons grabbed only the portions of Tzenu'im, who withdrew from taking.)
אי נמי אחרים לא הקפידו כשהיו חוטפין זה מזה אבל זה כשזה חטף מידו הקפיד.
Answer #2: Others were not upset when Kohanim grabbed from each other. This one was upset when this Kohen grabbed from him.
39b----------------------------------------39b
TOSFOS DH v'Tzir Delasos ha'Heichal Hayah Nishma bi'Shemoneh Techumei Shabbos
תוספות ד"ה וציר דלתות ההיכל היה נשמע בשמונה תחומי שבת
(SUMMARY: Tosfos answers a contradiction regarding how far it could be heard.)
- תימה דמסכת תמיד פ"ג (משנה ח) תנן מיריחו היו שומעין קול שער גדול שנפתח ומוכח התם דהוא שער היכל
Question: In Tamid (3:8), we learned that from Yericho (which was 40 Techumei Shabbos away), they heard the sound of the great gate opening. It is clear from there that this is Sha'ar ha'Heichal!
ויש לומר דצירי דלתות לא היו נשמעין אלא ח' תחומי שבת אבל השער עצמו נשמע ביריחו
Answer #1: The hinges of the doors were heard only eight Techumei Shabbos away, but the gate itself was heard in Yericho.
אי נמי מתוך ח' תחומי שבת היו מרגישין קול צירי הדלתות שכל אדם יכול להרגיש שהוא קול צירים
Answer #2: Within eight Techumei Shabbos people could hear the sound of the hinges of the doors. Anyone could tell that it is the sound of hinges;
ומיריחו היו שומעין קול הברה בעלמא אבל מי שלא היה יודע לא היה מרגיש מה קול היה זה
In Yericho they heard a mere echo. One who did not know would not recognize what the sound is.
וכן פירשתי ספ"ק (דף כ. ד"ה והיה) גבי גביני כרוז.
I explained like this above (20a DH v'Hayah) regarding Gevini Kruz.
TOSFOS DH Kalah shebi'Yrushalayim Lo Haysah Tzerichah Lehisbasem mi'Rei'ach ha'Ketores
תוספות ד"ה כלה שבירושלים לא היתה צריכה להתבשם מריח הקטרת
(SUMMARY: Tosfos discusses why people did not transgress for this benefit according to Abaye.)
- תימה דאמר פרק כל שעה (פסחים דף כו.) קול ומראה וריח אין בהן משום מעילה
Question: We say in Pesachim (26a) that Me'ilah does not apply sounds, sights and smell;
ודייק מעילה הוא דליכא הא איסורא איכא
Citation (26a) Inference: There is no Me'ilah, but it is forbidden!
מאי לאו לאותן העומדין בפנים דלא איפשר וקא מיכוון
Citation (cont.) Question - Assumption: This applies to [Kohanim serving] inside [the Heichal]. It is impossible [to avoid benefit], and they intend to benefit, and it is forbidden!
ואביי לאותם שבחוץ א"כ לאביי היו עושין איסור בכל יום
Abaye answered that we forbid those outside. If so, people [who benefited from the smell of the Ketores] transgressed every day!
ויש לומר אינו אסור אלא שלא יקרבו עצמן לעזרה כדי להריח יותר.
Answer: It is forbidden only to come closer to the Azarah in order to smell more.
TOSFOS DH d'Tana Bei Kra Asher Alah v'Chulei
תוספות ד"ה דתנא ביה קרא אשר עלה כו'
(SUMMARY: Tosfos discusses whether the repetition shows that it is Me'akev.)
- ומאן דאמר לא מעכבת סבירא ליה כיון דלא כתב צווי אף על גב דתנא ביה קרא לא מעכבא
Explanation: The one who says that it is not Me'akev holds that since the Torah did not write a command, even though it is repeated, it is not Me'akev;
מידי דהוה אבלילה דתנן (מנחות דף יח:) אם לא בלל כשר אף על גב דכמה זימנין כתיב בלילה בלילה
This is like mixing [flour of a Minchah with the oil]. A Mishnah (Menachos 18b) teaches that if one did not mix, it is Kosher, even though many times it says "Blilah";
אלא כיון דלא כתיב בלשון צווי לא מעכבא
Rather, since it is not written as a command, it is not Me'akev.
ולמאן דאמר מעכבא לא דמי לבלילה
Implied question: According to the opinion that it is Me'akev, why is this unlike mixing?
דשאני הכא דאהני חוקה קצת כיון דמחוקה גמרינן לעיכובא לשאר מילי שבפרשה גמרינן נמי מינה להגרלה כיון דתנא בה קרא כל דהו.
Answer: Here is different. Chukah helps partially, since it teaches about other matters in the Parshah that are Me'akev, we learn from is also to the lottery, since there is some repetition of it [even though it is not a command].