יומא דף נב. א
כיצד החשבון שההיכל ממזרח למערב היה מאה אמה?
מה היה גודלו? | כמה בסך הכל? | |
כותל האולם | חמש אמות | 5 אמה |
האולם עצמו | אחת עשרה אמה | 16 אמה |
כותל ההיכל | שש אמות | 22 אמה |
אורך ההיכל עצמו | ארבעים אמה | 62 אמה |
אמה טרקסין | אמה אחת | 63 אמה |
אורך בית קדשי הקדשים | עשרים אמה | 83 אמה |
הכותל החיצוני של קה"ק | שש אמות | 89 אמה |
התא המערבי | שש אמות | 95 אמה |
כותל החיצוני של התא | חמש אמות | 100 אמה |
יומא דף נב: א
אלו חמש מקראות אין להם הכרע, ומדוע?
צד אחד | צד שני | ||
א. שאת |
הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ (בראשית ד:ז) | הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת [1] | שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב [2] |
ב. משוקדים | וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ (שמות לז:כ) |
וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים [3] | מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ |
ג. מחר |
צֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה (שם יז:ט) | צֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר | מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה [4] |
ד. ארור |
בִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר אָרוּר אַפָּם כִּי עָז (בראשית מט:ו-ז) | בִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר אָרוּר [5] | אָרוּר אַפָּם כִּי עָז |
ה. וקם |
הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ (דברים לא:טז) | הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם [6] | וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה |
-------------------------------------------------
[1] פי', אם תיטיב ה' ישא את עונך ויסלח לך.
[2] כלומר, שאת - אתה תשא את עונך - אם לא תיטיב.
[3] משוקדים פירושו מצויירים בצורת שקדים, ואפשר לפרש שקאי על הגביעים, ואפשר שקאי על הכפתורים והפרחים.
[4] להתפלל עליך, ולפ"ז ציוה משה רבינו להלחם עם עמלק מיד ורק מחר הוא יתפלל. ולפי הצד הראשון הציווי למלחמה הוא למחר.
[5] והיינו שארור קאי על תיבת שור - והיינו ששמעון ולוי עקרו את השוורים של האנשים הארורים שהם שכם ובניו מבני כנען שנאמר עליהם ארור. או שמקלל יעקב את אפם.
[6] והיינו רמז לתחיית המתים מה"ת, או שהכוונה שמיירי על ישראל מה שיעשו אחרי שתשכב עם אבותיך.
-------------------------------------------------