1)

ONE WHO DID YIBUM BASED ON FALSE TESTIMONY (Yerushalmi Perek 10 Halachah 4 Daf 56b)

מתני' אמרו לה מת בנך ואחר כך מת בעליך ונתייבמה ואחר כך אמרו לה חילוף היו הדברים תצא והוולד הראשון והאחרון ממזר:

(a)

(Mishnah): If they told her (the first time) that her son died and then her husband, and she did Yibum, and later they told her that her husband died first, she must leave [the Yavam]. Her children from him, both the first and last, are Mamzerim;

גמ' לא היתה צריכה להינשא אלא להתייבם. והוא יבמה שנישאת בלא חליצה. רבי ירמיה אמר זה חולץ וזה מקיים.

(b)

(Gemara): If [a widow] should not have married, rather, she needed to do Yibum, and she is a Yevamah, and she married without Chalitzah - R. Yirmeyah says, [her Yavam] does Chalitzah, and her husband keeps her; (NO'AM YERUSHALMI - a sinner should not profit! Her husband keeps her only if the Yavam wants to do Chalitzah. However, also if her husband divorces her, she does Chalitzah and not Yibum. We decree lest people say that he did Chalitzah before she married, and now he does Yibum.)

רבי יודה בר פזי בשם ר' יוחנן תצא

(c)

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yochanan): She leaves [her husband].

רבי יוסי בשם ר' הילא תצא.

(d)

(R. Yosi citing R. Heila): She leaves.

רבי יוסי שאיל לר' פינחס היך סבר רבי

(e)

Question (R. Yosi, to R. Pinchas): How does Rebbi (i.e. you) hold?

אמר ליה כרבי ירמיה.

(f)

Answer (R. Pinchas): I hold like R. Yirmeyah.

אמר ליה חזור בך. דלא כן אני כותב עליך זקן ממרא.

1.

R. Yosi: Retract - if not, I will write that you are a Zaken Mamrei!

אמר רבי זבידא מתניתא מסייע לרבי יוחנן תצא מזה ומזה ושלשה עשר דברים בו כדברי רבי מאיר שאמר משום רבי עקיבה רבו.

(g)

Support (for R. Yochanan - R. Zavida - Beraisa): She leaves both of them, and the 13 fines apply. This is like R. Meir, who said according to his Rebbi R. Akiva;

וחכמים אומרים אין ממזר ביבמה.

1.

Chachamim say, there is no Mamzer from a Yevamah.

לא אמר אלא אין ממזר ביבמה הא לצאת תצא.

2.

Inference: They said only that there is no Mamzer from a Yevamah, but [they agree that] she leaves!

והתנינן תצא ואמר רבי יוחנן תצא:

3.

Also our Mishnah says [in a similar case] that she leaves, and R. Yochanan said that she leaves. (If one opposes all of these sources, it is proper to write that he is a Zaken Mamrei!)

2)

ONE WHO REMARRIED BASED ON FALSE TESTIMONY (Yerushalmi Perek 10 Halachah 5 Daf 56b)

מתני' אמרו לה מת בעלך ונישאת ואחר כך אמרו לה קיים היה ומת הוולד הראשון ממזר והאחרון אינו ממזר

(a)

(Mishnah): [Witnesses] told a woman that her husband died, and she remarried. Later they told her that he was alive when she remarried, but later he died. She must leave her husband, and her first children from him are Mamzerim. Later children are not Mamzerim;

אמרו לה מת בעליך ונתקדשה ואחר כך בא בעלה מותרת לחזור לו אף על פי שנתן לה האחרון גט לא פסלה מן הכהונה

(b)

If they told her that her husband died, and she became Mekudeshes, and later, her husband returned, she may return to him. Even if the latter husband divorced her, he did not disqualify her to Kehunah;

זה מדרש דרש רבי לעזר בן מתיה [ויקרא כא ז] אשה גרושה מאישה לא מאיש שאינו אישה:

1.

R. Elazar ben Masya expounded "a woman divorced from her husband (is forbidden to a Kohen)", but not a woman divorced from a man who is not her husband.

גמ' רבי יוחנן בשם רבי ינאי אין לה אלא משום זיהום כהונה. ואין בית דין מזהמין אותה.

(c)

(Gemara - R. Yochanan citing R. Yanai): There is merely aversion of Kehunah [in the Seifa. Kohanim refrain from marrying her], but Beis Din does not sully (forbid) her.

[דף נז עמוד א] מה את מקיים לה בעד אחד או בשני עדים.

(d)

Question: How do you establish the case - [she heard from] one witness, or two witnesses?

אין תקיימינה בעד אחד נמצאת אומר עד אחד מתירה ליבם.

1.

If you establish it with one witness, it turns out that one witness permits her to the Yavam;

אין תקיימינה בשני עדים הוה פליגא על רב

2.

If you establish it with two witnesses, this is unlike Rav!

דאמר רב נחמן בשם רבי יעקב בשם רב נישאת על פי שנים אפילו דהוא אתי (אמר לה לית תני) [צ"ל אמרין ליה לית את הוא - שערי תורת ארץ ישראל]

i.

(Rav Nachman citing R. Yakov citing Rav): If she married based on two witnesses, even if he comes, we say to him 'you are not him' (you merely look like him. We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

ומניין שאין קידושין תופסין באשת איש

(e)

Question: What is the source that Kidushin does not take effect on an Eshes Ish?

רבי אימי בשם רבי ינאי [דברים כד ב] ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר כשתצא מביתו יהא לה הויה אצל אחר.

(f)

Answer (R. Imi citing R. Yanai): "V'Yatz'ah mi'Beiso v'Halchah v'Haysah l'Ish Acher" - when she leaves his house, she will have Havayah (Kidushin) to another (but not beforehand).

ומניין שאין קידושין תופסין בכל העריות.

(g)

Question: What is the source that Kidushin does not take effect on all Arayos?

רבי תנחומא בשם רב הונא ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר. ומה תלמוד לומר אחר. פרט לפרשת עריות:

(h)

Answer (Rav Hamnuna citing Rav Huna): "V'Yatz'ah mi'Beiso v'Halchah v'Haysah l'Ish Acher" - why does it say "Acher"? This excludes [relatives in] Parshas Arayos.