1)

A MA'AMAR FOLLOWED BY AN ACTION TO THE OTHER YEVAMAH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 5 Daf 33a)

מתני' באי זה צד עשה מאמר בזו ומאמר בזו שני גיטין וחליצה

(a)

(Mishnah): If he gave a Ma'amar to each Yevamah, they need two Gitin (each needs a Get) and Chalitzah [to one of them];

מאמר בזו ובעל לזו שני גיטין וחליצה

(b)

If he gave a Ma'amar to one Yevamah, and had Bi'ah with the other, they need two Gitin and Chalitzah;

מאמר בזו וגט לזו צריכה גט וחליצה

(c)

If he gave a Ma'amar to one Yevamah and a Get to the other, [the former] needs a Get and Chalitzah;

מאמר בזו וחלץ לזו הראשונה צריכה גט:

(d)

If he gave a Ma'amar to one Yevamah and did Chalitzah to the other, the former needs a Get.

2)

ACTIONS OF A BEN TESHA (Yerushalmi Perek 5 Halachah 6 Daf 33a)

מתני' גט לזו וגט לזו צריכות הימינו חליצה

(a)

(Mishnah): If he gave a Get to each, they need Chalitzah;

גט לזו ובעל לזו צריכה גט וחליצה

(b)

If he gave a Get to one and had Bi'ah with the other, the latter needs a Get and Chalitzah;

גט לזו ומאמר לזו צריכה גט וחליצה

(c)

If he gave a Get to one and a Ma'amar to the other, [the latter] needs a Get and Chalitzah;

גט לזו וחלץ לזו [דף לג עמוד ב] אין אחר חליצה כלום:

(d)

If he gave a Get to one and did Chalitzah to the other, nothing takes effect after Chalitzah.

גמ' על דעתיה דרבי מהו (למאמרו - קרבן העדה מוחקו) שיהא מאמר לבן תשע.

(e)

(Gemara) Question: According to Rebbi, does a Ben Tesha (a minor boy above nine years) have a Ma'amar?

ביאת גדול גומרתו מאמרו קונה ומשייר ביאת קטן (גומרת) [צ"ל קונה ומשייר - קרבן העדה] מאמרו קונה ומשייר. מה בין ביאתו למאמרו.

(f)

Answer #1: Bi'ah of an adult completes (the Kinyan); his Ma'amar acquires and leaves over. Bi'ah of a Katan acquires and leaves over. [If you will say that] his Ma'amar acquires and leaves over, what is the difference between his Bi'ah and his Ma'amar?! (Rather, he does not have a Ma'amar.)

ואית דבעי מימר מה בין מאמרו של גדול למאמרו של קטן.

(g)

Answer #2: [If you will say that] his Ma'amar acquires and leaves over, what is the difference between an adult's Ma'amar and a Katan's Ma'amar?!

שמואל אמר דברי רבי מאיר עשו ביאת בן תשע שנים ויום אחד כמאמר בגדול. וכמה דאת אמר עשו ביאת בן תשע שנים ויום אחד כמאמר בגדול. ודכוותה נעשית חליצת בן תשע שנים ויום אחד כגט בגדול.

(h)

(Shmuel): [Chachamim] made Bi'ah of a Ben Tesha and a day (i.e. above nine years) like an adult's Ma'amar. Just like you say that they made Bi'ah of a Ben Tesha and a day like an adult's Ma'amar, similarly we should make Chalitzah of a Ben Tesha and a day like an adult's Get.

ורבנן אמרי אין חליצת בן תשע שנים ויום אחד כלום.

(i)

(Rabanan): Chalitzah of a Ben Tesha and a day is nothing;

ולמה עשו ביאת בן תשע שנים ויום אחד כמאמר בגדול שכן ביאה בגדול קונה בין לדעת בין שלא לדעת. נעשית חליצה בן תשע שנים ויום אחד כגט בגדול. וחליצה בגדול אינה פוטרת אלא לדעת:

1.

Why did they make Bi'ah of a Ben Tesha and a day like an adult's Ma'amar [even though a Katan has no Da'as]? It is because an adult's Bi'ah acquires with or without Da'as. Should we make Chalitzah of a Ben Tesha and a day like an adult's Get, and an adult's Chalitzah does not exempt without Da'as? (I.e. if an adult did such a Chalitzah, it does not exempt.)

3)

NOTHING TAKES EFFECT AFTER CHALITZAH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 7 Daf 33b)

מתני' חלץ וחלץ חלץ ועשה מאמר נתן גט ובעל או בעל ובעל או בעל ועשה מאמר נתן גט וחלץ אין אחר חליצה כלום

(a)

(Mishnah): If he did Chalitzah to both, or did Chalitzah to one and gave a Ma'amar or a Get or had Bi'ah with the other, or had Bi'ah with both, or had Bi'ah with one and gave a Ma'amar or a Get or did Chalitzah to the other, nothing takes effect after Chalitzah;

בין יבם אחד לשתי יבמות ובין שני יבמין ליבמה אחת:

1.

[All] this applies to one Yavam and two Yevamos, or two Yevamim and one Yevamah.

4)

WHEN IS THERE SOMETHING AFTER BI'AH? (Yerushalmi Perek 5 Halachah 8 Daf 33b)

מתני' חלץ ועשה מאמר נתן גט ובעל או בעל ועשה מאמר נתן גט וחלץ אין אחר חליצה כלום

(a)

(Mishnah): If he did Chalitzah and gave a Ma'amar or a Get or had Bi'ah, or, if he had Bi'ah and gave a Ma'amar or a Get or did Chalitzah, nothing takes effect after Chalitzah;

בין בתחילה [דף לד עמוד א] בין באמצע בין בסוף

1.

This is whether the Chalitzah was at the beginning, in the middle or at the end.

הבעילה בזמן שהיא בתחילה אין אחריה כלום

2.

When Bi'ah is at the beginning, nothing takes effect after it. (If Bi'ah is in the middle or at the end, things take effect after it);

רבי נחמיה אומר אחד בעולה ואחד חלוצה בין בתחילה בין באמצע ובין בסוף אין אחריהן כלום:

3.

R. Nechemyah says, Bi'ah and Chalitzah are similar. Whether they are at the beginning, middle or end, nothing takes effect after them.

גמ' תמן אמרין דברי רבי נחמיה ביאה פסולה פוטרת.

(b)

(Gemara): There (in Bavel), they say that R. Nechemyah holds that Bi'ah Pesulah exempts.

על דעתין דרבנן דתמן ביאה בין שהיא לאחר המאמר בין שהיא לאחר הגט פוטרת.

1.

Rabanan there say that [R. Nechemyah holds that] Bi'ah, whether it is after a Ma'amar or after a Get, exempts;

ועל דעתין דרבנן דהכא ביאה שהיא לאחר המאמר פוטרת. שהיא לאחר הגט אינה פוטרת.

2.

Rabanan here (in Eretz Yisrael) say that [he holds that] Bi'ah after a Ma'amar exempts, but after a Get, it does not exempt.

ולא (שמע) [צ"ל שמעי - פני משה] דאמר רבי הילא בשם רבי יוחנן רבי נחמיה ורבי שמעון (ורבי ישמעאל) [צ"ל ור"ג - קרבן העדה] אמרו דבר אחד

(c)

Question: Did [Rabanan] not hear that R. Heila, citing R. Yochanan, said that R. Nechemyah, R. Shimon and R. Gamliel said the same matter?! (All hold that Ein Ma'amar after Ma'amar; Chachamim made Bi'ah Pesulah like a Ma'amar. The coming Tosefta is R. Yochanan's source.)

דתניא שלש יבמות ליבם אחד עשה מאמר בזו ובעל לזו. ונתן גט [צ"ל וחזר ועשה מאמר - קרבן העדה] לשלישית. רבי נחמיה אומר הראשונה צריכה גט וחליצה ואין אחר בעילה כלום

1.

(Tosefta): If there were three Yevamos to one Yavam, and he made a Ma'amar to this one, had Bi'ah with this one, and gave a Ma'amar to the third, R. Nechemyah says, the first needs a Get and Chalitzah, and there is nothing after Bi'ah. (The third does not need a Get for the Ma'amar, even though it was a Bi'ah Pesulah, which is like a Ma'amar);

קל וחומר מה אם חליצה שהיא פוסלתה מן הכהונה אחד בעולה ואחד חלוצה אין אחריה כלום. ביאה שאינה פוסלתה מן הכהונה אחד בעולה ואחד חלוצה [דף לד עמוד ב] אינו דין שלא יהא אחריה כלום.

2.

A Kal v'Chomer teaches this. Chalitzah, which disqualifies from Kehunah (a stringency, even if there was) Bi'ah [Pesulah, and afterwards] Chalitzah, there is nothing after [Chalitzah - a leniency]. Bi'ah, which does not disqualify from Kehunah (it is not considered Bi'as Yevamah l'Shuk, which makes a Zonah - a leniency, even if there was) Chalitzah [and afterwards] Bi'ah, all the more so [we are lenient to say that] there is nothing after [Bi'ah]!

i.

Note: Chalitzah after Bi'ah Pesulah forbids to Kehunah, for it is considered Chalitzah of a Yevamah, for Bi'ah Pesulah is like a Ma'amar, and there is still Zikah. This shows that Bi'ah Pesulah does not exempt, unlike Rabanan there and here. (We explained this like RIDVAZ.)

ורבנן אסור בקרובות שלשתן וצריכות שלשה גיטין וחליצה לאחת מהן:

3.

Rabanan say that all three need three Gitin (one each), and Chalitzah to one of them.

הדרן עלך פרק רבן גמליאל
HADRAN ALACH PEREK R. GAMLIEL