1)

KLALIM OF WHO DOES CHALITZAH OR YIBUM (Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 11b)

[דף יא עמוד ב] מתני' כלל אמרו ביבמה כל שהיא אסורה איסור ערוה לא חולצת ולא מתייבמת

(a)

(Mishnah): The Klal (general rule) is, any Isur of Ervah does neither Yibum nor Chalitzah;

איסור מצוה ואיסור קדושה חולצת ולא מתייבמת

(b)

An Isur of Mitzvah (Arayos mid'Rabanan, like the coming Mishnah explains) or Isur Kedushah (Chayavei Lavim) does Chalitzah but not Yibum.

אחותה שהיא יבמת' או חולצת או מתייבמת:

(c)

Her sister that is his Yevamah does Chalitzah or Yibum.

גמ' אמר ר' זעירא עד דאנן תמן אפקינן ארבע עשרה מן דעד אחותה שהיא יבמתה מתייבמת חוץ מבתו.

(d)

(Gemara - R. Ze'ira): When I was there (in Bavel), I found for 14 (of the 15 Arayos in Mishnah 1:1) 'her sister is her Yevamah, she can do Yibum', [i.e. all 15] except for his daughter;

דסלקינן להכא שמעינן הכא דתני ר' חייה.

1.

When I came to here (Eretz Yisrael), I heard what R. Chiyah taught;

דתני ר' חייה בתו מאנוסתו נשואה לאחיו מאביו (ולו) [צ"ל ולה - קרבן העדה] אחות מאם מאיש אחר נשואה לאחיו השני (ומת) [נראה שצ"ל ומתו] בלא בנים הרי זה אסור בבתו ומותר באחותה

i.

(R. Chiyah - Beraisa): [Reuven]'s daughter through rape, who married his paternal brother (Shimon), and she has a maternal sister from another man, married to a second brother (Levi), and [Shimon and Levi] died, [Reuven] is forbidden to his daughter and permitted to her sister.

הדא היא אחותה כשהיא יבמתה מתייבמת.

ii.

This is the case in which 'her sister is her Yevamah, she can do Yibum.'

פשיטא הדא מילתא. איסור מצוה ואיסור קדוש' חלץ נפטרה צרתה.

(e)

The following is obvious. An Isur of Mitzvah or Isur Kedushah, (since mid'Oraisa he may do Yibum,) if he did Chalitzah to her, her Tzarah is exempted.

ובא עליה.

(f)

Implied question: If he had Bi'ah with her [what is the law]?

רבי יוסה אמר איתפלגון ר' לעזר (ור' יוחנן אמר לא) [צ"ל לא נפטרה צרתה ור' יוחנן אמר - קרבן העדה] נפטרה צרתה.

(g)

Answer #1 (R. Yosah): [Amora'im] argue about this. R. Lazar says that her Tzarah is not exempted, and R. Yochanan says that she is exempted.

ר' שמי מחלף שמועה

(h)

Answer #2 (R. Shamai): They said oppositely. (R. Lazar says that she is exempted, and R. Yochanan disagrees.)

מסתברא על דרבי שמי דבכל אתר ר' לעזר סמך לרבי חייה רבה דתני ר' חייה איסור מצוה איסור קדושה חלץ לה ובא עליה נפטרה צרתה:

(i)

Support: Presumably, R. Shamai is correct, for everywhere R. Lazar is close to R. Chiyah Rabah, and R. Chiyah taught that Isur of Mitzvah or Isur Kedushah, he did Chalitzah to or had Bi'ah with her, her Tzarah is exempted.

2)

SHENIYOS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 4 Daf 11b)

מתני' איסור מצוה שניות מדברי סופרים

(a)

(Mishnah): Isurim of Mitzvah are Sheniyos (Isurim) mid'Rabanan.

איסור קדושה אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל ובת ישראל לממזר ולנתין:

(b)

Isurim of Kedushah are a widow to a Kohen Gadol, a divorcee or a Chalutzah to a regular Kohen, a Mamzeres or Nesinah to a Yisrael, and a Bas Yisrael to a Nasin or Mamzer.

גמ' איסור מצוה עריות מדברי סופרים מצוה מן התורה לשמוע את דברי סופרים.

(c)

(Gemara): Isurim of Mitzvah are Arayos mid'Rabanan. [They are called Isurei Mitzvah, for] it is a Mitzvah from the Torah to obey Chachamim.

ואיסור קדושה אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט. [ויקרא כא ח] וקדשתו כי את לחם אלהיך הוא מקריב

(d)

Isurim of Kedushah are a widow to a Kohen Gadol, a divorcee or a Chalutzah to a regular Kohen. [They are called Isurei Kedushah, based on] "v'Kidashto Ki Lechem Elokecha Hu Makriv."

[דף יב עמוד א] ואית דמחלפין [צ"ל איסור מצוה - קרבן העדה] אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט. [ויקרא כז לד] אלה המצות וכל שם מצוה אחת.

(e)

Some switch them. Isurei Mitzvah are a widow to a Kohen Gadol, a divorcee or a Chalutzah to a regular Kohen, for it says "Elu ha'Mitzvos" They are called Isurei Kedushah, based on] "v'Kidashto Ki Lechem Elokecha Hu Makriv."

ואיסור קדושה עריות מדברי סופרים.

(f)

Isurei Kedushah are Arayos mid'Rabanan;

אמר רבי יודה בן פזי ולמה סמך הכתוב פרשת עריות לפרשת (קידושין) [צ"ל קדושים - קרבן העדה] ללמדך שכל מי שהוא פורש מן העריות נקרא קדוש.

1.

(R. Yudah bar Pazi): Why did the Torah put Parshas Arayos next to Parshas Kedoshim? This teaches that anyone who separates from Arayos is called Kadosh;

שכן שונמית אומרת לאישה [מלכים ב ד ט] הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא.

2.

So the Shunamis told her husband "I know that Ish ha'Elokim (Elisha) is Kadosh";

אמר רבי יונה קדוש הוא ואין תלמידו קדוש.

3.

(R. Yonah): He is Kadosh, but his Talmid (Gechazi) is not Kadosh.

רבי אבין אמר שלא הביט בה.

4.

(R. Avin): [She said that Elisha is Kadosh] because he did not look at her.

ורבנן אמרין שלא ראה טיפת קרי מימיו.

5.

(Rabanan): It is because he never saw a drop of semen all his days.

i.

Note: She said so before they built a room for him to sleep there! Perhaps Rabanan agree that she said so because he did not look at her, but they hold that it is recorded in the Navi because he never saw Keri.

אמתיה דרבי שמואל בר רב יצחק אמרה מן יומי לא חמית מילה בישא על מנוי דמרי.

6.

The servant of R. Shmuel bar Rav Yitzchak said 'all my days, I never saw a lowly matter (semen) on my master's garments.'

כתיב [שם כז] ויגש גיחזי להדפה. מהו להדפה

(g)

Question: It says "va'Yigash Gechazi Lehadfah" - what is Lehadfah?

אמר רבי יוסי בן חנינה שנתן ידו בהוד שביופיה בין דדיה.

(h)

Answer (R. Yosi ben Chaninah): He put his hand in the Hod (peak) of her beauty [to push her away], i.e. between her breasts.