1)

TOSFOS DH MIPNEI MAH NIKBAR MUL BEIS PE'OR K'DEI L'CHAPER AL MA'ASEH PE'OR

תוס' ד"ה מפני מה נקבר מול בית פעור כדי לכפר על מעשה פעור

(Summary: Tosfos cites a Medrash Agadah.)

ומדרש אגדה 'בכל שנה ושנה בעת שחטאו ישראל בבנות מואב באותו פרק, בית פעור עולה למעלה כדי לקטרג ולהזכיר עון ...

(a)

Medrash: The Medrash Agadah relates how each year, on the anniversary of Yisrael's sin with the daughters of Mo'av, Beis Pe'or arises to prosecute them and to mention the sin ...

וכשהוא רואה קברו של משה חוזר ושוקע, שמשה רבינו שקעו בקרקע עד חוטמו, וכל שעה שעולה חוזר ונשקע למקום ששקעו משה רבינו, מתוספת רבי.

1.

Medrash (cont.): But when it sees Moshe's grave it sinks back to its place. Because Moshe Rabeinu sank it into the ground up to its nose, and whenever it rises, it sinks back to the place where Moshe Rabeinu sank it. From the Tosfos of Tosfos' Rebbe.

2)

TOSFOS DH MEIVI ES MINCHASAH

תוס' ד"ה מביא את מנחתה

(Summary: Tosfos presents the order of the proceedings according to the Parshah and wonders why the Tana changes the order.)

אין סדר המשנה וסדר הפרשה מכוונין.

(a)

A Different Order: The order of the Mishnah does not tally with the order of the Parshah.

שהרי כך סדר הפרשה - קינא לה ונסתרה, מעלה האשה ומביא את מנחתה, הכהן מביא פיילי של חרס ונותן לתוכו חצי לוג מים מן הכיור ונותן בו עפר ...

(b)

The Order in the Torah: He warned her and she secluded herself, he then takes her to Yerushalayim and brings her Minchah (to the Azarah), the Kohen brings an earthenware cup, puts into it half a Log of water from the basin and adds some earth ...

מעמיד האשה בשער נקנור, ואוחז בבגדיה וסותר את שערה ונותן את המנחה על ידיה ...

1.

The Order in the Torah (cont.): Then, after standing the woman in the gateway of Nikanor, he grabs her clothes, unruffles her hair and places the Minchah into her hands ...

וביד הכהן מים המרים, ומשביע ומתנה עמה, וכותב את המגילה ומוחק, ומשקה ונוטל מנחתה מתוך כפיפה מצרית ונותן לתוך כלי שרת, מניף ומגיש קומץ ומקטיר.

2.

The Order in the Torah (cont.): The Kohen who is holding the bitter water then makes her swear, stipulates with her, writes the Megilah and erases it and gives her the water to drink. Following this he takes her Minchah from the Egyptian basket, waves it and brings the Kometz to the Mizbe'ach and burns it.

ולא ידענו למה שינה התנא הסדר, ואם סדר התנא דוקא או סדר הפרשה.

(c)

Question: And we don't know why the Tana changes the order, or whether the order of the Tana is accurate or the order in the Parshah.

3)

TOSFOS DH K'DEI L'YAG'AH

תוס' ד"ה כדי ליגעה

(Summary: Tosfos explains why it is necessary to say this.)

שהרי היתה נתונה על ידה עד גמר כל הסדר, כדי שתחזור ותודה.

(a)

Clarification: Because she had to hold the Minchah until the end of the proceedings, in order to get her to admit.

ולא שייך למימר דדריש טעמא דקרא אלא היכא דנפקא לן מינה מידי דמרבי מיניה, דקרא סתמא כתיב וכולל הכל ...

1.

Reason: Since we cannot apply the principle of Darshening the reason of a Pasuk unless we learn something new from it, since the Pasuk speaks S'tam, incorporating everything ...

ואנו דורשין טעמו ואומרים זהו הטעם של פסוק, הואיל וטעמו בשביל כך איכא דוקא ...

2.

Reason: And we Darshen the reason behind the Pasuk, and say that since this is the reason for it, it must be speaking about a specific case ...

כגון "לא תחבול בגד אלמנה" - משמע בין עניה ועשירה ...

(b)

Example: Such as the Pasuk not to take the garment of a widow as a security against a loan - implying both a poor woman and a wealthy one ...

וקאמר ר"ש טעמא דקרא - שאם אתה ממשכן אותה, אתה משיא לה שם רע בשכינותיה, מתוך שאתה משיב לה העבוט

1.

Example (cont.): And Rebbi Shimon presents the Torah's reason - that when one takes the security, one gives her a bad name among her neighbors, by coming every day to return it.

. ואמר עניה דוקא אין ממשכנין אותה (ב"מ דף קטו.).

(c)

Conclusion: So he confined the prohibition to a poor widow (Bama Metzi'a, Daf 115a)

14b----------------------------------------14b

4)

TOSFOS DH SAMALYON OMER I MISHUM MEGILAH HA IMCHIKA

תוס' ד"ה סמליון אומר אי משום מגילה הא אימחיקא

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara earlier and elaborates.)

היה קשה לרבי, והאמרי' לעיל (דף ז:) דלאחר [שנמחקה] מגילתה מאיימין עליה שתשתה?

(a)

Question: Tosfos' Rebbe queried this from the Gemara earlier (on Daf 7b) that after the her Megilah has been erased they scare her into drinking?

ונראה דעל כרחך אית לן למימר דר"א לית ליה איום שתשתה אפי' אחר מחיקת מגילה.

(b)

Answer: Clearly, we have to say that Rebbi Eliezer does not hold of scaring her into drinking even after the Megilah has been erased.

ומדלא פריך 'נהי דמשקה ואחר מקריבה, אימא דלאחר מחיקה לאלתר, היה נוטל המנחה מעל ידיה?'

(c)

Inference: And since the Gemara does not ask that - granted that she first drinks and then brings her Korban, why do we not say that immediately after the erasing, the Kohen takes the Minchah from her hands?

ש"מ דפשיטא ליה דעד שעת הקרבה היה מניחה על ידיה.

1.

Inference (cont.): We can extrapolate that he left her holding the Minchah up to the time that he brings it on the Mizbe'ach.

אם כן, למאן דאמר מאיימין עליה שתשתה, אית לן למימר דסבירא ליה מקריב מנחתה ואח"כ שותה, דכבר נקרבה.

2.

Conclusion: In that case, the opinion that one scares her into drinking, must hold that the Kohen first brings her Korban and then makes her drink, after it has been ben brought.