1)

THE TWO THAT ARE FOUR

מכדי תנא ממכות סליק מאי שנא דתני שבועות
(a)

(Gemara) Question: The previous tractate was Makos. Why is Shevu'os a proper continuation?

משום דתני חייב על הראש שתים אחת מיכן ואחת מיכן (דף ג,א) ועל הזקן שתים מיכן ושתים מיכן ואחת מלמטה
(b)

Answer: A Mishnah in the last Perek of Makos teaches 'one who cuts the hair of (both) sidelocks receives two sets of lashes, one for each. One who shaves the (five) corners of the beard receives five sets of lashes, for the two corners on each side and the chin';

חדא דמיחייב עלה תרתי תנא שבועות שתים שהן ארבע
1.

Multiple lashes for one transgression is similar to two primary oaths of Bituy, and there are four in all.

מאי שנא הכא דתני להו לכולהו
(c)

Question: In our Mishnah, after teaching that there are two primary oaths of Bituy and four in all, we taught everything that has two primary cases and four in all;

ומאי שנא גבי יציאות שבת ומראות נגעים דלא קתני להו לכולהו
1.

In the Mishnayos of Shabbos and Tzara'as (that teach the two primary cases that are four in all), why didn't the Tana teach all such matters?

אמרי שבועות וידיעות הטומאה דגבי הדדי כתיבין ודמיין אהדדי בקרבן עולה ויורד תני להו גבי הדדי
(d)

Answer: Shevu'os and Tum'os are similar. They are written in the same verse, and the Korban for each is an Oleh v'Yored, so Tum'os were taught with Shevu'os;

ואיידי דתנא תרתי תנא כולהו
1.

Once the Tana taught these two, he taught all such matters.

פתח בשבועות ומפרש ידיעות הטומאה
(e)

Question: The Tana mentioned Shevu'os first. Why does he explain Tum'os first? (He does not explain the oaths until the third Perek!)

איידי דזוטרין מילייהו פסיק שרי להו והדר תני שבועות דנפישן מילייהו
(f)

Answer: Since there are less laws of Tum'os to teach, he teaches them first, and then teaches Shevu'os.

שבועות שתים שהן ארבע שתים שאוכל ושלא אוכל
(g)

The two primary oaths (of Bituy) are 'I will eat' and 'I will not eat';

שהן ארבע אכלתי ושלא אכלתי
1.

The two secondary oaths are 'I ate' and 'I did not eat.'

ידיעות הטומאה שתים שהן ארבע שתים ידיעת טומאת קדש וידיעת טומאת מקדש
(h)

The two primary Yedi'os of Tum'ah (that obligate one to bring a Korban) are when he knew (that he was Tamei) and forgot this when he ate Kodesh or entered the Mikdash;

שהן ארבע קדש ומקדש:
1.

The two secondary Yedi'os are (when he knew that he was Tamei, but) he forgot that meat was Kodesh and ate it, or forgot that this was the Mikdash and entered.

יציאות שבת שתים שהן ארבע שתים הוצאה דעני והוצאה דבעל הבית
(i)

There are two primary Yetzi'os of Shabbos. An Oni (poor person, in the Reshus ha'Rabim) sticks his hand in a house, takes a basket from the owner and takes it outside; or, the owner sticks out his hand (holding a basket) from his house, and puts in the Oni's hand.

שהן ארבע הכנסה דעני והכנסה דבעל הבית
1.

There are two secondary Yetzi'os of Shabbos. The Oni sticks his hand (holding a basket) into the house, and puts in the owner's hand; or, the owner sticks his hand out of the house, takes a basket from the Oni, and takes it inside.

מראות נגעים שנים שהן ארבעה שנים שאת ובהרת
(j)

The two primary appearances of Tzara'as (on the skin) are Baheres (brightness, white as snow) and Se'es (like white wool);

שהן ארבעה שאת ותולדתה בהרת ותולדתה
1.

The two secondary appearances are the offshoot of Baheres (like the plaster of the Heichal) and the offshoot of Se'es (like the inner membrane of an egg).

2)

WHO IS THE TANA OF THE MISHNAH?

מני מתניתין לא רבי ישמעאל ולא ר' עקיבא
(a)

Question: Our Mishnah is not like R. Yishmael nor like R. Akiva!

אי רבי ישמעאל האמר אינו חייב אלא על העתיד לבוא
1.

It is not like R. Yishmael. He obligates only for (false) oaths about the future, but not for the past!

אי ר' עקיבא האמר על העלם טומאה הוא חייב ואינו חייב על העלם מקדש
2.

It is not like R. Akiva. He obligates only one who forgot that he was Tamei, but not one who forgot the place of the Mikdash!

איבעית אימא רבי ישמעאל איבעית אימא ר' עקיבא איבעית אימא רבי ישמעאל מהן לחיוב ומהן לפטור
(b)

Answer #1: The Mishnah can be R. Yishmael. One is liable for some of the four oaths, and exempt for others;

ואיבעית אימא רבי עקיבא מהן לחיוב ומהן לפטור
(c)

Answer #2: The Mishnah can be R. Akiva. One is liable for some of the four Yedi'os, exempt for others.

3b----------------------------------------3b
לפטור (דף ג,ב) הא דומיא דמראות נגעים קתני מה התם כולהו לחיובא אף הכא נמי כולהו לחיובא
(d)

Rejection (of both answers): Presumably, all the cases are similar to appearances of Tzara'as, i.e. one is liable for all four!

לעולם ר' ישמעאל
(e)

Answer #3: Really, the Mishnah is R. Yishmael;

וכי לא מחייב רבי ישמעאל לשעבר קרבן אבל מלקות חיובי מחייב וכדרבא
1.

R. Yishmael exempts from a Korban for a false oath about the past, but he obligates lashes, like Rava.

דאמר רבא בפירוש ריבתה תורה שבועת שקר דומיא דשבועת שוא
2.

(Rava): The Torah explicitly teaches that one is lashed for a false oath like for a vain oath:

מה שוא לשעבר אף שקר נמי לשעבר
i.

Just like a vain oath is about the past (i.e. it is not contingent on future events), one is liable for a false oath about the past.

בשלמא אכלתי ולא אכלתי כדרבא
(f)

Question: Why does R. Yishmael obligate lashes for all four oaths? We understand false oaths about the past, i.e. 'I ate' or 'I did not eat', like Rava taught;

שלא אוכל ואכל נמי לאו שיש בו מעשה הוא
1.

We also understand (one kind of) false oath about the future, i.e. 'I will not eat.' He transgresses by eating, an action;

אלא אוכל ולא אכל אמאי לאו שאין בו מעשה הוא
2.

However, if he swears 'I will eat' and he does not, why is he lashed? He did not sin through an action!

קסבר רבי ישמעאל לאו שאין בו מעשה לוקין עליו
(g)

Answer: R. Yishmael holds that one is lashed even for a Lav without an action.

3)

LASHES FOR A LAV WITHOUT AN ACTION

אי הכי קשיא דר' יוחנן אדרבי יוחנן
(a)

Question: If so, R. Yochanan contradicts himself!

דאמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה
1.

(R. Yochanan): The Halachah follows a Stam Mishnah (the beginning of our Mishnah is Stam);

ואתמר שבועה שאוכל ככר זו היום ועבר היום ולא אכלה ר' יוחנן וריש לקיש דאמרי תרוייהו אינו לוקה
2.

(R. Yochanan and Reish Lakish): If Reuven swore 'I will eat this loaf today' and he did not eat it, he is not lashed;

ר' יוחנן אמר אינו לוקה משום דהוה לאו שאין בו מעשה וכל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו
i.

(R. Yochanan): He is not lashed because this Lav does not involve an action;

וריש לקיש אמר אינו לוקה התראת ספק היא והתראת ספק לא שמה התראה
ii.

(Reish Lakish): He is not lashed because he cannot receive definite warning (perhaps he will eat the loaf later), and doubtful warning is invalid.

רבי יוחנן סתמא אחרינא אשכח
(b)

Answer: R. Yochanan rules unlike our Stam Mishnah because another Stam Mishnah argues with it.

הי סתמא
(c)

Question: What is the other Mishnah?

אילימא האי סתמא דתנן אבל המותיר בטהור והשובר בטמא אינו לוקה את הארבעים
1.

Suggestion (Mishnah): If one leaves over from a Tahor Pesach Korban or breaks a bone of a Tamei Pesach Korban, he is not lashed.

בשלמא שובר בטמא דכתיב (שמות יב) ועצם לא תשברו בו בכשר ולא בפסול
2.

We understand why he is exempt for breaking a bone of a Tamei Pesach. "V'Etzem Lo Sishberu Vo" applies only to a Kosher Korban, and not a Pasul Korban;

אבל המותיר בטהור מאי טעמא
i.

Question: Why is he exempt for leaving over?

לאו משום דהוי לאו שאין בו מעשה וכל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו
ii.

Suggestion: He is not lashed because this Lav does not involve an action. One is not lashed for such a Lav.

וממאי דר' יעקב היא דאמר לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו דלמא ר' יהודה היא ומשום דבא הכתוב ליתן עשה אחר לא תעשה הא לאו הכי לקי
3.

Rejection: This is like R. Yakov, but one need not explain that Mishnah this way. It could be like R. Yehudah! (He is not lashed because there is an Aseh after the Lav.)

דתניא (שמות יב) לא תותירו ממנו עד בקר והנותר ממנו עד בקר באש תשרפו בא הכתוב ליתן עשה אחר לא תעשה לומר שאין לוקין עליו דברי ר' יהודה
i.

(Beraisa - R. Yehudah): "You may not leave over (from the Pesach Korban) until morning. You will burn what is left over" - the Torah gives a Mitzvas Aseh after the Lav, to exempt from lashes.

רבי יעקב אומר לא מן השם הוא זה אלא משום דהוה לאו שאין בו מעשה ולאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו
ii.

(R. Yakov): No. One is not lashed because this Lav is not transgressed through an action, rather through inaction.