שבועות דף מ"ח ע"א
במת לווה בחיי מלוה, ואח"כ מת מלוה, האם וכיצד נפרעים היתומים?
בהעמיד מלוה ליתומי לווה בדין | בלא העמידם המלוה בדין | |
לרבי אלעזר | נפרעים בשבועת יורשים | נפרעים בשבועת יורשים |
לרבי אמי | לא נפרעים | נפרעים בשבועת יורשים |
לר"נ אליבא דרב ושמואל | לא נפרעים | לא נפרעים |
שבועות דף מ"ח ע"ב
יתומים מן היתומים, באופנים דלהלן, האם צריכים להשבע?
כשיש עדים שאמר אביהם שהשטר אינו פרוע | כשאין עדים שאמר כן | |
לתנא קמא | צריכים [1] | צריכים |
לרשב"ג | אינם צריכים [2] | צריכים |
שבועות דף מ"ט ע"א
הנשבע שבועות דלהלן, האם מגלגלין עליו עוד שבועה, והאם ב"ד מעצמם פותחין לגלגל?
בשבועת שכיר [3] | בשאר שבועות | |
לרב הונא | אין מגלגלין | מגלגלין ופותחין |
לרב חסדא | אין מגלגלין | מגלגלין אבל לא פותחין |
שבועות דף מ"ט ע"ב
שומר שנשבע לשקר ואינו פוטר עצמו בשבועתו, מה דינו?
מצד דין שבועת שומרים | מד דין שבועת ביטוי | |
לרב ור' אלעזר | פטור | חייב |
לשמואל (ורבי אמי) | פטור | פטור |
-------------------------------------------------
[1] וביארו בתד"ה שאמר, דאפי' שאמר האב כן בפני עדים, צריכים להשבע שלא פקדם אבא ששטר זה פרוע, דמה שאמן בפני עדים ששטר זה אינו פרוע - יתכן שלהשביע את בניו אמר כן - כדי להחשיבם.
[2] ובזה יפה כח הבן מכח האב, דהאב היה צריך להשבע כשנפרע מיתומי הלווה, ואילו יתומים מיתומים גובים בלא שבועה.
[3] ובתד"ה לכל, הביאו שפירש ריצב"א שלאו דוקא שכיר בלבד אין מגלגלין - אלא כל דתני בהדי, וחלקו תוס' עליו וכן משמע מפירש"י.