TOSFOS DH V'HATANYA
תוספות ד"ה והתניא
(SUMMARY: Tosfos explains that the text is indeed "v'Hatanya" not "v'Hatnan.")
ול"ג והתנן דכל זה אינו במשנה
Text: We do not have the text, "v'Hatnan," as all of this is not found in the Mishnah.
TOSFOS DH HA'HI
תוספות ד"ה ההיא
(SUMMARY: Tosfos discusses the real source for Milah being only during the day.)
תימה דתניא בת"כ ומייתי לה בפרק הערל (יבמות עב:) השמיני ימול דתניא יכול בין ביום ובין בלילה ת"ל ביום אין לי אלא שנימול לח' נימול לט' לי' ולי"א מניין שאינו נימול אלא ביום ת"ל
Question: This is difficult. The Beraisa states in Toras Kohanim, and is quoted in Yevamos (72b), (regarding the Pasuk) "(on) the eighth day he will perform a Milah - One might think this can be done during the day or at night. This is why the Torah says, "on the day." This is only clear regarding a baby who has a Milah on the eighth day. What about someone who has a Milah on the ninth, tenth, or eleventh (etc.) days? How do we know he can only have a Milah during the day? This is why the Pasuk says, "And on the day."
וביום ובפ"ב דמגילה (דף כ:) נמי אמר אין מוהלין אלא ביום דכתיב וביום השמיני
Question (cont.): The Gemara in Megilah (20b) similarly says, "One cannot do Milah if it is not during the day, as the Pasuk says, "And on the eighth day." (How can our Gemara say this is derived from the Pasuk, "Ben Shemonas Yamim?")
ויש לומר דסמיך אבן שמנת ימים ודרשא פשוטה נקט
Answer: It is possible to answer that these derivations are really relying on the Pasuk, "Ben Shemonas Yamim" as the real derivation, and they are merely saying a word that seemingly implies day and not night to show that it can only be done during the day (even though we do not derive this from the other times the Torah says "day" regarding Milah). (This is the simple explanation of Tosfos, see Maharam for an additional explanation.)
TOSFOS DH ELA MEI'ATAH
תוספות ד"ה אלא מעתה
(SUMMARY: Tosfos explains that "non-Kohen" is not really part of the question.)
לאו דווקא נקט זר דהא בכולהו בזב וזבה ויולדת ומצורע כתב בהו כהן
Explanation: The Gemara does not really mean a non-Kohen, as regarding all of these, including a Zav, Zavah, woman who gives birth, and a leper the Torah says, "Kohen."
TOSFOS DH HA
תוספות ד"ה הא
(SUMMARY: Tosfos explains the need for the sliding scale sacrifice to be included again as a regular sacrifice.)
והוה ליה דבר שיצא מן הכלל לידון בדבר החדש לאתויי בדלות שאי אתה יכול להחזירו לכללו לפסול לילה ואונן עד שיחזירנו הכתוב לכללו בפירוש הרי החזירה בפירוש ופסל לילה וה"ה אונן
Explanation: This is something that is an exception to the rule in order to discuss a new law. It includes the smaller (sliding scale) sacrifice, as it cannot be looked at as part of the regular sacrifices in order to say that it cannot be brought at night and that an Onen cannot bring it unless the Torah implies that these laws apply to it as well. The Torah therefore does so by virtue of this derivation.
וקשה ואמאי לא קאמר דאהדריה קרא מדכתיב כהן ולא זר
Question: This is difficult. Why don't we say that the Pasuk did so by saying "Kohen" and not "non-Kohen?"
ושמא לשום דרשא אחריתי אתא
Answer: Perhaps that Pasuk is needed for a different derivation.
TOSFOS DH TANYA KAVASEIH
תוספות ד"ה תניא כוותיה
(SUMMARY: Tosfos explains why the Beraisa is not unlike the opinion of Rav Nachman bar Yitzchak.)
ודלא כרב נחמן בר יצחק דאמר אתיא אות ברית דורות לא הוי
Implied Question: This is not unlike Rav Nachman bar Yitzchak who says that we derive "Os Bris Doros." (Why not?)
דאיהו מודה דדרשינן ביום כדדרשינן בברייתא ואות ברית דורות אתא למכשירין וביום למילה גופה
Answer: This is because he admits that we derive "ba'Yom" as derived by the Beraisa. "Os Bris Doros" teaches us regarding preparation pushing aside Shabbos, and "ba'Yom" teaches us regarding Milah itself.
ולית ליה למילה הלכה אע"ג דר' יוחנן אית ליה הלכה לר' אליעזר [כדפי' רש"י
Answer (cont.): He does not hold that the law that Milah on the eighth day pushes aside Shabbos is a Halachah l'Moshe mi'Sinai, even though Rebbi Yochanan holds that it is according to Rebbi Eliezer (as Rashi explains in DH "ba'Yom"). (Rather, Rav Nachman holds that even Rebbi Eliezer can derive this from "ba'Yom.")
והאי ברייתא דדרשי ביום אתיא כרבנן דביום] איצטריך למילה גופה ולהכי לא קאמר אלא דלא כרב אחא דברייתא מוכחא בהדיא דלא בעיא למדרש שמיני ימול, מ"ר
Answer (cont.): The Beraisa derives this (Milah pushing aside Shabbos) from "ba'Yom" as it follows the opinion of the Rabbanan that this Pasuk is needed to teach this law. This is why the Gemara only says that the Beraisa is unlike the opinion of Rav Acha, as the Beraisa clearly indicates that it does not derive this from "Shemini Yimol."
TOSFOS DH MAH TZARA'AS
תוספות ד"ה מה צרעת
(SUMMARY: Tosfos explains why the Gemara preferred to prove that leprosy pushes aside Avodah and not visa versa.)
תימה ולימא קל וחומר איפכא ותדחה עבודה את הצרעת שיקוץ בהרתו כדי לעשות עבודה
Question #1: This is difficult. Why don't we say a Kal v'Chomer in the opposite fashion, and therefore say that Avodah should push aside leprosy, meaning that a Kohen would be able to cut off leprosy in order to serve in the Beis Hamikdash?
ומה שבת שדוחה את המילה ומילה דוחה את הצרעת עבודה דוחה אותה צרעת שנדחה מפני מילה אינו דין שתהא עבודה דוחה אותה
Question #1 (cont.): We would say as follows: If Shabbos pushes aside Milah and Milah pushes aside leprosy, yet Avodah pushes aside Shabbos, certainly Avodah should push aside leprosy as Milah pushes aside leprosy!
והא דאמרינן בפסחים בפרק אלו דברים (דף סז.) וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב וכל טמא לנפש אם טמאי מתים משתלחין זבים ומצורעים לא כ"ש אלא יש לך שעה שזבין ומצורעים משתלחים ואין טמאי מתים משתלחים ואיזה זה פסח הבא בטומאה אלמא דצרעת דוחה את העבודה
Answer: We say in Pesachim (67a), "And they will send from the camp any leper and any Zav and anyone who is impure due to contact with the dead - If those who are impure due to contact with the dead are sent away, certainly Zavin and lepers are sent away! Rather, this teaches us that there are times that Zavin and lepers are sent but those who have come in contact with the dead are not sent. When is this? It is when the Pesach is brought when a majority of people are impure (from contact with the dead)." This implies that leprosy pushes aside Avodah!
132b----------------------------------------132b
נימא דהיינו כל זמן שהיא עליו ובק"ו נילף שיקוץ בהרתו כדי לעשות עבודה
Question: We can say that this Gemara is only when he has leprosy (that he is sent away). We should derive that the Kohen should cut off his leprosy in order that he can do the Avodah.
ועוד קשה לימא רציחה תוכיח שדוחה את העבודה ואינו דוחה שבת אף אני אביא מילה
Question #2: There is an additional difficulty. Why don't we say that the death penalty administered by Beis Din should prove, since it pushes aside the Avodah but it does not push aside Shabbos? We should say that Milah should be included.
וכי תימא מילה עדיפא שדוחה צרעת הדוחה את העבודה אכתי נימא קבורת מת מצוה תוכיח דעדיפא ממילה שדוחה את המילה מולאחותו הדוחה את הצרעת הדוחה את העבודה הדוחה את השבת אפילו הכי לא דחיא שבת
Question #2 (cont.): If you will say that Milah is better as it pushes aside leprosy which pushes aside Avodah, we should still say that we can prove from the burial of a Mes Mitzvah. It is better than Milah as it pushes aside Milah as derived from the Pasuk, "u'li'Achoso." Milah pushes aside leprosy that pushes aside Avodah that pushes aside Shabbos. Even so, the burial of a Mes Mitzvah does not push aside Shabbos!
ויש לומר דהכי נמי הוה מצי למימר איפכא ורציחה תוכיח או קבורת מת מצוה תוכיח
Answer: Indeed, we could have said the opposite type of Kal v'Chomer, and it could have been proved from the death penalty or the burial of a Mes Mitzvah.
אלא דניחא ליה לומר שיהא דוחה דנפקא ליה מביום דמילה דחיא שבת ועושה מתחילה ק"ו להעמיד דבריו וסותרו אחר כך שאינו ק"ו כלל ופריך ליה מיניה וביה
Answer (cont.): Rather, it is better to say that leprosy should push aside Avodah, as we derive from the Pasuk, "ba'Yom" regarding Milah that Milah pushes aside Shabbos. The Gemara originally makes a Kal v'Chomer to establish what it is saying, and then contradicts it and proves it is not a Kal v'Chomer at all and asks questions from the Kal v'Chomer itself to show it is incorrect. (The Maharam explains this last sentence to mean that the Gemara tried to prove that the Pasuk, "ba'Yom" is not needed to teach that Milah pushes aside Shabbos, as it can be derived from a Kal v'Chomer. It then asks questions on this and shows it is not a Kal v'Chomer at all, and that the Pasuk is needed.)
TOSFOS DH HADAR AMAR
תוספות ד"ה הדר אמר
(SUMMARY: Tosfos explains that the author of our Gemara's statement is Rabah, not Rava.)
תימה דבברייתא דלעיל מסיק איפכא דלאו משום דצרעת חמירא אלא משום גברא דלא חזי ורבא גופיה סבירא ליה הכי לקמן
Question #1: This is difficult. The Beraisa earlier has the opposite conclusion that it is not because leprosy is a stringent law, but rather it is because the person is not fit. Rava himself is quoted as holding this way later.
ועוד למאי דקאמר השתא מנלן דצרעת דוחה את העבודה אימא דעבודה דוחה הצרעת מק"ו ומה שבת חמורה [צרעת לא כ"ש
Question #2: Additionally, the Gemara now asks how we know leprosy pushes aside Avodah. Why don't we say that Avodah pushes aside leprosy using a Kal v'Chomer? Just as Shabbos is stringent, certainly leprosy is stringent (and it should also be pushed aside by Shabbos)!
ואומר ר"י דלהאי לישנא] צריך לומר דגרסינן רבה הכא ולית ליה דרבא דלקמן דטעמא משום דגברא לא חזי וסבירא ליה כרב ספרא דפליג עליה דרבא לקמן
Answer: The Ri says that according to this version of the Gemara we have to say that the text here should read "Rabah." Rabah does not hold of Rava's statement later that the reason is because the person is not fit. Rabah holds like Rav Safra who argues on Rava later.
והא דפשיט להו לרבה ורב ספרא דצרעת דוחה עבודה מצי למימר דמקרא נפקא להו אבל רבא דס"ל גברא לא חזי לדידיה לא בעי קרא
Explanation #1: It is possible that it is obvious to Rabah and Rav Safra that leprosy pushes aside Avodah because they derive this from a Pasuk. However, Rava who holds that the person is not fit does not require a Pasuk.
ועוד נראה לרשב"א דאפי' ליכא קרא דצרעת דוחה עבודה אתי שפיר אפילו לרב ספרא דלא קאמר רב ספרא שיהא הטעם ודאי דצרעת דוחה עבודה משום חומרא דצרעת אלא איכא למימר הכי ואיכא למימר הכי
Explanation #2: The Rashba understands that even if there is no Pasuk that leprosy pushes aside Avodah it is even understandable according to Rav Safra. This is because Rav Safra did not say that leprosy certainly pushes aside Avodah because of the stringency of leprosy, but rather that it is possible to say either way.
הילכך בברייתא דלעיל סתר ק"ו דקאמר וממאי דצרעת חמירא דילמא משום גברא דלא חזי והכא ולקמן על מילתא דרבא דחינן בע"א ממאי דשבת חמירא דילמא צרעת חמירא שכן דוחה את העבודה וזיל הכא קא מדחי ליה וזיל הכא קא מדחי ליה
Explanation #2 (cont.): Accordingly, the Beraisa earlier contradicted the Kal v'Chomer by asking how we know that leprosy is stringent. Perhaps it is because the person is not fit. However, here and later regarding Rava's statement we push this aside in a different fashion. The Gemara asks, how do we know that Shabbos is stringent? Perhaps leprosy is more stringent because it pushes aside Avodah? Either side can have a question asked on it.
ומהאי טעמא נמי ליכא למילף ביה ק"ו דעבודה תדחי צרעת דשבת דחמורה דוחה צרעת לא כ"ש
Explanation #2 (cont.): For this reason we cannot derive a Kal v'Chomer that Avodah should push aside leprosy by saying that Shabbos, which is stringent, is pushed aside by Avodah, so certainly leprosy should be pushed aside.
דדילמא אין לתלות משום חומרא אלא משום גברא לא חזי
Explanation #2 (cont.): Perhaps the reasoning is not based on a stringent law, and it is solely because the person is not fit.
TOSFOS DH HAI ASEH
תוספות ד"ה האי עשה
(SUMMARY: Rashi and Tosfos argue which word in the Pasuk indicates a positive commandment regarding leprosy.)
השמר היינו לאו ולעשות היינו עשה כדפי' בקונטרס
Explanation #1: The word "Hishamer" is a negative prohibition, and "La'asos" is a positive commandment, as explained by Rashi.
ואע"ג דאמר בסוף פרק הקומץ (מנחות דף לו:) השמר דלאו לאו השמר דעשה עשה
Implied Question: This is despite the fact that in Menachos (36b) the Gemara says that when "Hishamer" is used in the context of a negative prohibition it is a negative prohibition, and when it is used with a positive commandment it is a positive commandment. (Doesn't the Pasuk where Hishamer is stated that says to guard leprosy indicate that it is a positive commandment?)
מכל מקום לאו מצות עשה הוא אלא לא תעשה דאמר רחמנא הזהר פן תקוץ בהרת
Answer: Even so, this is not a positive commandment, as the Torah is teaching us a negative prohibition to be careful not to cut off leprosy.
תימה היכי מצינן למימר דלעשות אתא לעשה הא אמר לקמן דאיצטריך לעשות אי אתה עושה אבל אתה עושה בסיב שעל גבי רגלו
Question: This is difficult. How can we say that "La'asos" is a positive commandment? The Gemara later says that "La'asos" is needed to teach that you cannot do this, but you can put fibers over his foot (where the leprosy is, and we do not suspect that it will cut off the leprosy)?
ויש לפרש דעשה שמעינן מדכתיב לשמור
Explanation #2: It is possible to explain that the positive commandment is indeed from the Pasuk, "Lishmor" (and not from La'asos).
ואם תאמר והא אמר בסמוך היכא אמרינן דאתי עשה ודחי את לא תעשה כגון מילה בצרעת אלמא דליכא בצרעת אלא לאו
Question: The Gemara later asks, where do we say that a positive commandment pushes aside a prohibition? It answer this is found by Milah pushing aside leprosy. This implies that there is only a negative commandment (and no positive commandment) regarding leprosy!
ואר"ת דלא נקטינן אלא לסימנא בעלמא
Answer: The Gemara's answer is only a sign that a positive commandment pushes aside a negative commandment (even though it happens not to be the case regarding Milah and leprosy, as it also pushes aside a positive commandment).
ואם תאמר והא דקי"ל דאין עשה דוחה את לא תעשה ועשה נגמר ממילה בצרעת דדחי
Question: We hold that a positive commandment does not push aside a negative and positive commandment. We should derive from the fact that Milah pushes aside leprosy that it does push them aside!
וי"ל מה למילה שכן נכרתו עליה י"ג בריתות
Answer: Milah is special (and we cannot learn from it), as thirteen covenants were made regarding Milah.
TOSFOS DH RAVA AMAR
תוספות ד"ה רבא אמר
(SUMMARY: Tosfos explains Rava's opinion.)
והילכך האי בשר דכתיב בה אם אינו ענין לזמנה תנהו ענין לשלא בזמנה
Explanation: Therefore, if the Pasuk "Basar" stated by Milah is not needed for a Milah done in the proper time, it should be used to teach regarding a Milah not done in the proper time.
ואו אינו דקתני
Implied Question: The Beraisa states a possibility that it is even forbidden to cut off leprosy while doing Milah. (How can this be according to Rava that it clearly is not forbidden due to the Kal v'Chomer?)
הוה מפרש רבא כלישנא אחרינא
Answer: Rava explains that this is according to the other version.