1)

HOW ONE COULD ADD TO THE MITZVAH OF TEFILIN [line 1]

אי הכי תפילין נמי
(a)

Question: If so, also adding to Tefilin does not disqualify a Mitzvah which already was valid!

אי עביד ארבעה בתי ואייתי אחרינא ואנח גבייהו האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי
1.

If he made four compartments and put a fifth next to them, it does not invalidate the Mitzvah;

ואי עביד חמשה בתי גרוע ועומד הוא
2.

If he made five compartments from the beginning, it was invalid from the beginning!

האמר ר' זירא בית חיצון שאינו רואה את האויר פסול:
(b)

Answer: (Really, he made four compartments and put a fifth next to them.) R. Zeira taught that if the outer boxes are not exposed to the air, the Mitzvah is invalid.

2)

THE EXECUTION OF A ZAKEN MAMREI [line 6]

(משנה) אין ממיתין אותו לא בבית דין שבעירו ולא בבית דין שביבנה אלא מעלין אותו לבית דין הגדול שבירושלים ומשמרין אותו עד הרגל וממיתין אותו ברגל שנאמר (דברים יז) וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד דברי ר' עקיבא
(a)

(Mishnah - R. Akiva): We do not kill him in the Beis Din in his city, nor in the Beis Din of Yavneh. Rather, we bring him to the Great Sanhedrin in Yerushalayim and wait until the Regel (festival) to kill him - "v'Chol ha'Am Yishme'u v'Yira'u v'Lo Yezidun Od";

ר' יהודה אומר אין מענין את דינו של זה אלא ממיתין אותו מיד וכותבין ושולחין שלוחין בכל המקומות איש פלוני מתחייב מיתה בבית דין:
(b)

R. Yehudah says, we do not delay his execution. Rather, we immediately kill him, and send messengers everywhere to spread the word.

תנו רבנן אין ממיתין אותו לא בבית דין שבעירו ולא בבית דין שביבנה אלא מעלין אותו לב"ד הגדול שבירושלים ומשמרין אותו עד הרגל וממיתין אותו ברגל שנאמר וכל העם ישמעו ויראו דברי רבי עקיבא
(c)

(Beraisa - R. Akiva): We do not kill him in the Beis Din in his city, nor in the Beis Din of Yavneh. Rather, we bring him to the Great Sanhedrin in Yerushalayim and wait until the Regel (festival) to kill him - "v'Chol ha'Am Yishme'u v'Yira'u v'Lo Yezidun Od";

אמר לו ר' יהודה וכי נאמר יראו וייראו והלא לא נאמר אלא ישמעו וייראו
(d)

R. Yehudah: It does not say 'they will see and fear', rather, "they will hear and fear";

למה מענין דינו של זה אלא ממיתין אותו מיד וכותבין ושולחין בכל מקום איש פלוני נתחייב מיתה בבית דין
1.

There is no need to delay his execution. Rather, we immediately kill him, and send messengers everywhere.

ת"ר ארבעה צריכין הכרזה המסית ובן סורר ומורה וזקן ממרא ועדים זוממין
(e)

(Beraisa): Four executions must be announced - Mesis, Ben Sorer u'Moreh, Zaken Mamrei and Edim Zomemim;

בכולהו כתיב בהו וכל העם וכל ישראל
1.

Regarding the first three it says "v'Chol ha'Am" or "v'Chol Yisrael";

בעדים זוממין כתיב והנשארי' דלא כולי עלמא חזו לסהדותא:
2.

Regarding Edim Zomemim, it says "veha'Nish'arim (everyone else)", since not everyone is Kosher to testify.

3)

THE PUNISHMENTS OF FALSE NEVI'IM [line 28]

(משנה) נביא השקר המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו מיתתו בידי אדם
(a)

(Mishnah): A false Navi is one who gives a prophecy he did not hear, or what Hash-m did not tell him. Beis Din kills him;

אבל
(b)

The following (are Chayav Misah b'Yedei Shamayim):

הכובש את נבואתו
1.

One who withholds his prophecy (that Hash-m commanded him to tell);

והמוותר על דברי נביא
2.

One who does not heed a Navi's words;

ונביא שעבר על דברי עצמו
3.

A Navi who transgresses his own prophecy;

מיתתו בידי שמים שנאמר (דברים יח) אנכי אדרש מעמו
4.

They are Chayav Misah b'Yedei Shamayim as we learn from "Anochi Edrosh me'Imo."

(c)

The following are choked:

המתנבא בשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ואומר כך אמרה <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} אפי' כוון את ההלכה לטמא את הטמא ולטהר את הטהור
1.

One who prophesizes in the name of idolatry, even if he gives correct laws (e.g. of Tum'ah and Taharah);

הבא על אשת איש כיון שנכנסה לרשות הבעל לנשואין אע"פ שלא נבעלה הבא עליה הרי זה בחנק
2.

One who has Bi'ah with a married woman, once she entered her husband's premises for the sake of Nisu'in, even before she had Bi'ah with her husband; they are choked;

וזוממי בת כהן ובועלה
3.

Edim Zomemim who falsely testified that a Bas Kohen was Mezanah, or a man who had adultery with her (even though she is burned for adultery).

שכל המוזמין מקדימין לאותה מיתה חוץ מזוממי בת כהן ובועלה:
i.

Edim Zomemim always receive the Misah they plotted to impose on someone else, except when they falsely testified about a Bas Kohen and her adulterer.

תנו רבנן שלשה מיתתן בידי אדם ושלשה מיתתן בידי שמים
(d)

(Gemara - Beraisa): Three false Nevi'im are killed by Beis Din, and three are killed b'Yedei Shamayim:

המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו והמתנבא בשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} מיתתן בידי אדם
1.

Beis Din kills one who gives a prophecy he did not hear, or what Hash-m did not tell him, or prophecises in the name of idolatry;

הכובש את נבואתו והמוותר על דברי נביא ונביא שעבר על דברי עצמו מיתתן בידי שמים
2.

One who withholds his prophecy, does not heed a Navi's words, or transgresses his own prophecy is killed b'Yedei Shamayim.

מנהני מילי
(e)

Question: What is the source of this?

אמר רב יהודה אמר רב דאמר קרא (דברים יח) אך הנביא אשר יזיד לדבר דבר בשמי זה המתנבא מה שלא שמע
(f)

Answer (Rav Yehudah): "Ach ha'Navi Asher Yazid Ledaber Davar bi'Shmi" refers to one who gives a prophecy that he did not hear;

ואשר לא צויתיו הא לחבירו צויתיו זה המתנבא מה שלא נאמר לו
1.

"Va'Asher Lo Tzivisiv" implies that Hash-m commanded this to someone else, and the false Navi says 'Hashem told this to me.'

ואשר ידבר בשם אלהים אחרים זה המתנבא בשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
2.

"Va'Asher Yedaber b'Shem Elohim Acherim" is one who prophesizes in the name of idolatry.

וכתיב ומת הנביא ההוא
3.

Regarding these it says "u'Mes ha'Navi ha'Hu." Beis Din kills him;

וכל מיתה האמורה בתורה סתם אינה אלא חנק
i.

Any unspecified Misah is choking.

הכובש את נבואתו והמוותר על דברי נביא ונביא שעבר על דברי עצמו מיתתן בידי שמים דכתיב (דברים יח) והאיש אשר לא ישמע קרי ביה לא ישמיע וקרי ביה לא ישמע אל דברי
(g)

"Veha'Ish Asher Lo Yishma" is one who does not heed a Navi's words. We also read this like 'Lo Yashmi'a', he withholds his prophecy, and 'Lo Yishama', he does not heed his own prophecy;

וכתיב אנכי אדרש מעמו בידי שמים:
1.

Regarding all of these it says "Anochi Edrosh me'Imo" (Hash-m wil punish him).

המתנבא מה שלא שמע: כגון צדקיה בן כנענה דכתיב (דברי הימים ב יח) ויעש לו צדקיה בן כנענה קרני ברזל
(h)

An example of one who gives a prophecy he did not hear is "Tzidkiyah... Ko Amar Hash-m b'Eleh Teganach Es Aram."

מאי הוה ליה למיעבד רוח נבות אטעיתיה
(i)

Question: Tzidkiyah was Anus! The Ru'ach (spirit) of Navos tricked him!

דכתיב (מלכים א כב) ויאמר ה' מי יפתה את אחאב ויעל ויפול ברמות גלעד ויצא הרוח ויעמד לפני ה' ויאמר אני אפתנו ויאמר תפתה וגם תוכל צא ועשה כן אמר רב יהודה מאי צא צא ממחיצתי
1.

(Rav Yehudah): "Va'Yomer Hash-m Mi Yefateh Es Achav... va'Yetzei ha'Ru'ach Tzei va'Ase Ken" - Hash-m told the Ru'ach 'leave My Presence (because it volunteered to deceive).'

מאי רוח אמר רבי יוחנן רוחו של נבות היזרעאלי
2.

(R. Yochanan): The Ru'ach was that of Navos.

הוה ליה למידק כדרבי יצחק
(j)

Answer: He should have known from R. Yitzchak's teaching that he did not receive a true prophecy.

דאמר רבי יצחק סיגנון אחד עולה לכמה נביאים ואין שני נביאים מתנבאין בסיגנון אחד
1.

(R. Yitzchak): Many Nevi'im can receive the same message, but two Nevi'im do not express it in the same words:

עובדיה אמר (עובדיה א) זדון לבך השיאך ירמיה אמר (ירמיהו מט) תפלצתך השיא אותך זדון לבך
i.

Ovadyah said "Zadon Libcha Hisi'echa", and Yirmeyah said "Tiflatztecha Hisi Osach Zadon Libecha."

והני מדקאמרי כולהו כהדדי שמע מינה לא כלום קאמרי
ii.

Here, all the Nevi'im predicting Achav's victory used the same words. This proves that they were false Nevi'im.

דילמא לא הוה ידע ליה להא דרבי יצחק
(k)

Question: Perhaps he did not know R. Yitzchak's teaching!

יהושפט הוה התם וקאמר להו דכתיב (מלכים א כב) ויאמר יהושפט האין פה נביא <עוד לה'> [לה' עוד]
(l)

Answer: Yehoshafat was there. He told them - "ha'Ein Po Navi"!

אמר ליה הא איכא כל הני
1.

Achav: There are many Nevi'im here!

אמר ליה כך מקובלני מבית אבי אבא סיגנון אחד עולה לכמה נביאים ואין שני נביאים מתנבאים בסיגנון אחד
2.

Yehoshafat: I have a tradition. Many Nevi'im can receive the same message, but two Nevi'im do not express it in the same words:

המתנבא מה שלא נאמר לו כגון חנניה בן עזור דקאי ירמיה בשוק העליון וקאמר (ירמיהו מט) כה אמר ה' [צבאות] הנני שובר את קשת עילם נשא חנניה ק"ו בעצמו
(m)

The following is an example prophesizing what Hash-m did not tell him. Yirmeyah was prophesizing in the upper market "Hineni Shover Es Keshes Eilam." Chananyah ben Azur made a Kal va'Chomer:

מה עילם שלא בא אלא לעזור את בבל אמר הקב"ה הנני שובר את קשת עילם כשדים עצמן על אחת כמה וכמה
1.

Eilam (Madai) only came to help Bavel (afflict Yisrael), yet Hash-m said that he would destroy them. All the more so He will destroy the Bavli'im themselves!

אתא איהו בשוק התחתון אמר (ירמיהו כח) כה אמר ה' וגו' שברתי את עול מלך בבל
2.

Chananyah prophesized in the lower market "Shovarti Es Ol Melech Bavel."

א"ל רב פפא לאביי האי לחבירו נמי לא נאמר
(n)

Question (Rav Papa): This was not said to any Navi!

א"ל כיון דאיתיהיב ק"ו למידרש כמאן דאיתמר ליה דמי הוא ניהו דלא נאמר לו
(o)

Answer (Abaye): Since we may expound Kal va'Chomer, it is as if it was said to Yirmeyah.

המתנבא בשם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} כגון נביאי הבעל
(p)

An example of prophesizing in the name of idolatry is the Nevi'im of Ba'al;

הכובש את נבואתו כגון יונה בן אמיתי
(q)

An example of withholding one's prophecy is Yonah;

והמוותר על דברי נביא כגון (דף פט,ב) חבריה דמיכה
(r)

An example of not heeding a Navi's words is Michah's colleague:

89b----------------------------------------89b
דכתיב (מלכים א כ) ואיש אחד מבני הנביאים אמר אל רעהו בדבר ה' הכני נא וימאן האיש להכותו וכתיב (מלכים א כ) ויאמר לו יען אשר לא שמעת [וגו']
1.

Michah commanded him in the name of Hash-m 'hit me!' He did not. Michah told him "therefore... (you will be eaten by a lion)."

ונביא שעבר על דברי עצמו כגון עדו הנביא
(s)

An example of transgressing one's own prophecy is Ido:

דכתיב (מלכים א כ) כי כן צוה אותי וכתיב (מלכים א כ) ויאמר לו גם אני נביא כמוך וכתיב (מלכים א כ) וישב אתו וכתיב (מלכים א כ) וילך וימצאהו אריה
1.

"Hash-m commanded me (not to eat today. The other man said)... I am a Navi like you (and Hash-m told me to give to you to eat. Ido believed him and ate)... a lion found him."

4)

KNOWING WHEN A PROPHECY WAS GIVEN [line 8]

תני תנא קמיה דרב חסדא הכובש את נבואתו לוקה
(a)

(A reciter of Beraisos): One who withholds his prophecy is lashed.

אמר ליה מאן דאכיל תמרי בארבלא לקי מאן מתרי ביה
(b)

Question (Rav Chisda): Do we lash one eats dates (does nothing visibly wrong)?! Who can warn him?

אמר אביי חבריה נביאי
(c)

Answer (Abaye): Other Nevi'im can warn him.

מנא ידעי
(d)

Question: How do they know?

אמר אביי דכתיב (עמוס ג) כי לא יעשה ה' [אלהים] דבר כי אם גלה סודו
(e)

Answer (Abaye): "Lo Ya'aseh Hash-m... Ki Im Galah Sodo" (He tells others).

ודילמא הדרי ביה
(f)

Question: Perhaps Hash-m reconsidered!

אם איתא דהדרי ביה אודועי הוו מודעי לכלהו נביאי
(g)

Answer: If so, He would inform the other Nevi'im.

והא יונה דהדרי ביה ולא אודעוהו
(h)

Question: Hash-m retracted the prophecy that Ninveh would be destroyed, without informing Yonah!

יונה מעיקרא נינוה נהפכת אמרי ליה איהו לא ידע אי לטובה אי לרעה
(i)

Answer: Yonah was told that Ninveh would be "Nehefaches", he did not know if this was for good (they would be transformed from sinners to Tzadikim) or for evil (it would be destroyed).

המוותר על דברי נביא מנא ידע דאיענש
(j)

Question: One who does not heed a Navi's words (is Chayav Misah b'Yedei Shamayim). How does he know that it is a true Navi?

דיהב ליה אות
(k)

Answer: The Navi gives a sign.

והא מיכה דלא יהיב ליה אות ואיענש
(l)

Question: Michah did not give a sign, yet Hash-m punished the man who did not obey him!

היכא דמוחזק שאני
(m)

Answer: Someone established to be a true Navi need not give a sign.

דאי לא תימא הכי אברהם בהר המוריה היכי שמע ליה יצחק אליהו בהר הכרמל היכי סמכי עליה ועבדי שחוטי חוץ אלא היכא דמוחזק שאני
(n)

Support: We must say this. If not, how could Yitzchak allow Avraham to slaughter him, and how could Yisrael help Eliyahu offer a Korban outside the Mikdash on Har ha'Karmel?

5)

THE AKEIDAH [line 23]

(בראשית כב) ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם <אחר מאי> [מאי אחר] א"ר יוחנן משום רבי יוסי בן זימרא אחר דבריו של שטן
(a)

(R. Yochanan): "Achar ha'Devarim ha'Eleh" - (Hash-m commanded Avraham about the Akeidah) after the Satan complained:

דכתיב (בראשית כא) ויגדל הילד ויגמל וגו' אמר שטן לפני הקב"ה רבונו של עולם זקן זה חננתו למאה שנה פרי בטן מכל סעודה שעשה לא היה לו תור אחד או גוזל אחד להקריב לפניך
1.

You gave Avraham a son at the age of 100, and Avraham did not offer even a bird to You at the feast he made when he weaned him!

אמר לו כלום עשה אלא בשביל בנו אם אני אומר לו זבח את בנך לפני מיד זובחו מיד והאלהים נסה את אברהם
2.

Hash-m: The feast was due to his son. If I would ask him to offer his son, he would do so immediately!

ויאמר קח נא את בנך אמר רבי שמעון בר אבא אין נא אלא לשון בקשה
(b)

(R. Shimon bar Aba): "Kach Na" denotes a request;

משל למלך בשר ודם שעמדו עליו מלחמות הרבה והיה לו גבור אחד ונצחן
1.

A parable explains this. A king was beset by many wars, and a valiant warrior of his triumphed in all of them;

לימים עמדה עליו מלחמה חזקה אמר לו בבקשה ממך עמוד לי במלחמה זו שלא יאמרו ראשונות אין בהם ממש
2.

Later, a fierce war erupted. The king told him 'please win this war, lest people say that the previous wars were trivial.'

אף הקב"ה אמר לאברהם ניסיתיך בכמה נסיונות ועמדת בכלן עכשיו עמוד לי בנסיון זה שלא יאמרו אין ממש בראשונים
3.

Likewise, Hash-m told Avraham 'I tested you many times, and you passed every test. Please pass this test, lest people say that the previous tests were trivial.''

את בנך
4.

Hash-m: "Es Bincha"

ב' בנים יש לי
5.

Avraham: I have two sons!

את יחידך
6.

Hash-m: "Es Yechidcha"

זה יחיד לאמו וזה יחיד לאמו
7.

Avraham: Each is the only son to his mother!

אשר אהבת
8.

Hash-m: "Asher Ahavta"

תרוייהו רחימנא להו
9.

Avraham: I love both of them!

את יצחק
10.

Hash-m: "Es Yitzchak."

וכל כך למה
11.

Question: Why didn't Hash-m specify Yitzchak from the beginning?

כדי שלא תטרף דעתו עליו
12.

Answer: Had Avraham heard suddenly, he would have been dazed.

קדמו שטן לדרך אמר לו (איוב ד) הנסה דבר אליך תלאה הנה יסרת רבים וידים רפות תחזק כושל יקימון מליך כי עתה תבא אליך ותלא
(c)

The Satan tried to dissuade Avraham - "ha'Nisah Davar Elecha Til'eh... Yisarta Rabim..." (you brought many close to Hash-m. If you slaughter Yitzchak, they will cease to serve Him, and your life's Avodah will be undone!)

אמר לו (תהילים כו) אני בתומי אלך
1.

Avraham: "Ani b'Sumi Elech" (I will fulfill Hash-m's command simply, without deliberations).

אמר לו הלא יראתך כסלתך
2.

The Satan: "Yir'asecha Kislasecha" (this will cause your downfall)!

אמר לו זכר נא מי הוא נקי אבד
3.

Avraham: "Zechar Na Mi Hu Naki Avad" (Hash-m will ensure that nothing bad results).

כיון דחזא דלא קא שמיע ליה
(d)

The Satan saw that he could not dissuade Avraham, so he tried to weaken his intention to sacrifice his son.

אמר ליה ואלי דבר יגונב כך שמעתי מאחורי הפרגוד השה לעולה ואין יצחק לעולה
1.

The Satan: I heard in back of the curtain that Hash-m will ask you to offer a Seh, and not Yitzchak!

אמר לו כך עונשו של בדאי שאפילו אמר אמת אין שומעין לו
2.

Avraham: The punishment of a liar is that even when he tells the truth, he is not believed! (Maharsha - he said this after the Akeidah, that he had not believed him at the time.)

ר' לוי אמר אחר דבריו של ישמעאל ליצחק
(e)

(R. Yehoshua ben Levi): "Achar ha'Devarim ha'Eleh" - it was after Yishmael's words (to Yitzchak):

אמר לו ישמעאל ליצחק אני גדול ממך במצות שאתה מלת בן שמנת ימים ואני בן שלש עשרה שנה
1.

Yishmael: My Mitzvos are greater than yours. You were circumcised when you were eight days old. I was willingly circumcised at the age of 13!

אמר לו ובאבר אחד אתה מגרה בי אם אומר לי הקב"ה זבח עצמך לפני אני זובח מיד והאלהים נסה את אברהם
2.

Yitzchak: Do you consider yourself greater due to one limb? If Hash-m would ask me to offer myself for a Korban, I would agree!

6)

THE PUNISHMENT FOR A MESIS [line 48]

תנו רבנן נביא שהדיח בסקילה
(a)

(Beraisa): If a (false) Navi enticed, he is stoned;

רבי שמעון אומר בחנק
(b)

R. Shimon says, he is choked.

מדיחי עיר הנדחת בסקילה
(c)

Enticers of an Ir ha'Nidachas are stoned;

רבי שמעון אומר בחנק
(d)

R. Shimon says, they are choked.

נביא שהדיח בסקילה מ"ט דרבנן
(e)

Question: Why do Chachamim say that a Navi who enticed is stoned?

אתיא הדחה הדחה ממסית מה להלן בסקילה אף כאן בסקילה
(f)

Answer: They learn from a Gezerah Shavah "Hadachah- Hadachah" from Mesis;

ור"ש מיתה כתיבא ביה וכל מיתה האמורה בתורה סתם אינה אלא חנק
1.

R. Shimon has no tradition for this Gezerah Shavah. Any unspecified Misah is choking.

מדיחי עיר הנדחת בסקילה מ"ט דרבנן
(g)

Question: Why do Chachamim say that Medichei Ir ha'Nidachas are stoned?

גמרי הדחה הדחה או ממסית או מנביא שהדיח
(h)

Answer: They learn from a Gezerah Shavah "Hadachah- Hadachah" from Mesis or from a Navi who was Medi'ach;

ור"ש גמר הדחה הדחה מנביא
(i)

R. Shimon learns the Gezerah Shavah from a Navi who was Medi'ach.

וליגמר ממסית
1.

Question: Why doesn't he learn from Mesis?

דנין מסית רבים ממסית רבים ואין דנין מסית רבים ממסית יחיד
2.

Answer: It is better to learn from one who entices a multitude from one who entices a multitude, than from one who entices an individual.

אדרבה דנין הדיוט מהדיוט ואין דנין הדיוט מנביא
3.

Question: It is better to learn laws of a commoner from a commoner, and not from a Navi!

ור"ש כיון שהדיח אין לך הדיוט גדול מזה
4.

Answer: A Navi who entices to idolatry is the ultimate commoner!