1)

CAN A SON BE A SHALI'ACH TO LASH OR CURSE HIS FATHER? [line 2]

בעו מיניה מרב ששת בן מהו שיעשה שליח לאביו להכותו ולקללו
(a)

Question: May Beis Din appoint a son to be their Shali'ach to lash or curse (excommunicate) his father?

א"ל ואחר מי התירו
1.

Question (Rav Sheshes): Why is a stranger permitted to do this?

אלא כבוד שמים עדיף
2.

Answer: You must say that honoring Shamayim (by punishing sinners) overrides the Isur to hit or curse a Yisrael;

הכא נמי כבוד שמים עדיף
(b)

Answer (Rav Sheshes): Likewise, it overrides the Isur to hit or curse a parent!

מיתיבי ומה מי שמצוה להכותו מצוה שלא להכותו מי שאינו מצוה להכותו אינו דין שמצוה שלא להכותו
(c)

Question (Beraisa): Someone for whom it is a Mitzvah to hit him (lashes in Beis Din), one is commanded not to hit him (an extra lash). Someone for whom there is no Mitzvah to hit him, all the more so one is commanded not to hit him!

מאי לאו אידי ואידי במקום מצוה הא בבנו הא באחר
1.

Suggestion: In both cases, the person is Chayav lashes. It is a Mitzvah for a stranger to hit him, but not for his son to hit him. (This is the warning against hitting a parent!)

לא אידי ואידי לא שנא בנו ולא שנא אחר
(d)

Answer: No, we never distinguish (regarding lashes) between the son and a stranger;

ולא קשיא כאן במקום מצוה כאן שלא במקום מצוה והכי קתני ומה במקום מצוה שמצוה להכותו מצוה שלא להכותו שלא במקום מצוה שאינו מצוה להכותו אינו דין שמצוה שלא להכותו
1.

The Beraisa teaches, someone for whom it is a Mitzvah to hit (he is Chayav lashes), one is commanded not to hit him (extra). Someone for whom there is no Mitzvah to hit him (he is not Chayav lashes), and all the more so one is commanded not to hit him! (This is a general warning not to hit a Yisrael.)

תא שמע היוצא ליהרג ובא בנו והכהו וקיללו חייב
(e)

(Beraisa): If Reuven was being taken to be executed, and his son hit or cursed him, he is liable;

בא אחר והכהו וקיללו פטור
1.

If someone else hit or cursed him, he is exempt.

והוינן בה מאי שנא בנו ומאי שנא אחר
(f)

Question: What is the difference between the son and a stranger?

ואמר רב חסדא במסרבין בו לצאת ואינו יוצא
(g)

Answer #1 (Rav Chisda): The case is, they were insisting that Reuven go, he was refusing. (Beis Din may appoint a stranger to be their Shali'ach to hit or curse Reuven to make him go. They may not appoint his son.)

רב ששת מוקי לה בשאין מסרבין בו לצאת
(h)

Answer #2: Rav Sheshes (who says that Beis Din may appoint a son to hit or curse his father) must establish this when they were not insisting that Reuven go.

אי הכי אחר נמי
(i)

Question: If so, why is a stranger exempt?

אחר גברא קטילא הוא
(j)

Answer #1: Once Reuven was sentenced, he is considered dead.

והאמר רב ששת ביישו ישן ומת חייב
(k)

Objection: Rav Sheshes taught that if Levi was sleeping and Shimon embarrassed him, he is liable, even if Levi died without waking up (because his children are embarrassed. Here also, the stranger should be liable for embarrassment to Reuven's children!)

הכא במאי עסקינן בשהכהו הכאה שאין בה שוה פרוטה
(l)

Answer #2: The case is, the damage to Reuven was less than the value of a Perutah.

והאמר רבי אמי אמר ר' יוחנן הכהו הכאה שאין בה שוה פרוטה לוקה
1.

Question: R. Yochanan taught that if assessment for damage is less than the value of a Perutah, the damager is lashed!

מאי פטור דקאמר פטור מממון
2.

Answer: The Beraisa means, he is exempt from paying (but he is lashed).

מכלל דבנו חייב בממון
3.

Question: If so, when it says that the son is liable, it means that he pays (but we said that the damage was less than a Perutah)!

אלא בדינו
4.

Answer: The Beraisa means, his son is liable his appropriate punishment (Misah).

הכא נמי בדינו
5.

Objection: If so, when it says that a stranger is exempt, it means 'from his appropriate punishment (lashes)'!

אלא אחר היינו טעמא דפטור דאמר קרא (שמות כב) ונשיא בעמך לא תאור בעושה מעשה עמך
(m)

Answer #3: Rather, a stranger is exempt because it says "v'Nasi b'Amcha Lo Sa'or", one who acts like one of your nation.

התינח קללה הכאה מנלן
1.

Question: What is the source to exempt hitting one who does not act like Amcha?

דמקשינן הכאה לקללה
2.

Answer: We equate the laws of hitting and cursing (from a Binyan Av. Alternatively, since they are written near each other, this is like a Hekesh.)

אי הכי בנו נמי
3.

Question: If so, also the son should be exempt!

כדאמר רב פינחס בשעשה תשובה הכא נמי בשעשה תשובה
4.

Answer: The case is like Rav Pinchas answered (elsewhere), he did Teshuvah.

אי הכי אחר נמי
5.

Question: If so, also a stranger should be liable!

אמר רב מרי בעמך במקוים שבעמך
6.

Answer (Rav Mari): "B'Amcha" refers to one who will persist in (doing actions of) your nation (but not one sentenced to die, even if he did Teshuvah - Aruch l'Ner).

אי הכי בנו נמי
7.

Question: If so, also the son should be exempt!

85b----------------------------------------85b
(דף פה,ב) מידי דהוה לאחר מיתה
8.

Answer: A son is liable for cursing his father even after his father died.

מאי הוה עלה
(n)

Question: What is the Halachah (may Beis Din appoint a son to lash or curse his father)?

אמר רבה בר רב הונא וכן תנא דבי רבי ישמעאל לכל אין הבן נעשה שליח לאביו להכותו ולקללו חוץ ממסית שהרי אמרה תורה (דברים יג) לא תחמול ולא תכסה עליו:
(o)

Answer (Rabah bar Rav Huna, also Tana d'Vei R. Yishmael): A son may not be appointed to lash or curse his father, unless his father was a Mesis, about whom it says "v'Lo Sachmol v'Lo Sechaseh Alav."

2)

HITTING AND CURSING A PARENT [line 6]

המכה אביו ואמו אינו חייב עד שיעשה בהן חבורה
(a)

(Mishnah): One who wounds his father or mother is not liable unless he made a wound.

זה חומר במקלל מבמכה שהמקלל לאחר מיתה חייב והמכה לאחר מיתה פטור:
(b)

In this respect, cursing is more stringent than hitting. One is liable for cursing his father after death, but not for hitting after death.

ת"ר (ויקרא כ) אביו ואמו קלל לאחר מיתה
(c)

(Gemara - Beraisa): "Aviv v'Imo Kilel" - after death;

שיכול הואיל וחייב במכה וחייב במקלל מה מכה אינו חייב אלא מחיים אף המקלל אינו חייב אלא מחיים
1.

Suggestion: Since one is Chayav Misah for hitting or cursing, just like one is exempt for hitting after death, the same should apply to cursing;

ועוד ק"ו ומה מכה שעשה בו שלא בעמך כבעמך לא חייב בו לאחר מיתה מקלל שלא עשה בו שלא בעמך כבעמך אינו דין שלא חייב בו לאחר מיתה
2.

Support: The Torah obligates for hitting even one who is not "Amcha" (our Tana argues with the Tana of the Beraisa on 85a), yet one is exempt for hitting after death. The Torah obligates for cursing only "Amcha", and all the more so one should be exempt for cursing after death!

ת"ל אביו ואמו קלל לאחר מיתה
3.

Rejection: It says "Aviv v'Imo Kilel" to teach that this is not so.

הניחא לר' יונתן דמייתר ליה קרא אביו ואמו אלא לר' יאשיה מאי איכא למימר
(d)

Question: R. Yonason can learn like this, but R. Yoshiyah expounds this verse differently!

דתניא (ויקרא כ) איש איש מה ת"ל איש איש לרבות בת טומטום ואנדרוגינוס
1.

(Beraisa - R. Yoshiyah): "Ish Ish" includes a daughter, Tumtum (someone of unknown gender) or Androginus (who has male and female genitals) who curses a parent.

אשר יקלל את אביו ואת אמו אין לי אלא אביו ואמו אביו שלא אמו אמו שלא אביו מניין
2.

Question: "Asher Yekalel Es Aviv v'Es Imo" teaches only if he curses both. What is the source if he curses only one of them?

ת"ל אביו ואמו קלל אביו קלל אמו קלל דברי ר' יאשיה
3.

Answer #1: "Aviv v'Imo Kilel" - cursing is written next to the mother (as well as next to the father) to teach that he is liable even if he curses only one of them.

ר' יונתן אומר משמע שניהן כאחד ומשמע אחד ואחד בפני עצמו עד שיפרט לך הכתוב יחדיו מנא ליה
4.

Answer #2 (R. Yonason): "Aviv v'Es Imo" connotes even one, unless the Torah explicitly says 'together' (as it does regarding Kilayim).

נפקא ליה מומקלל אביו ואמו מות יומת
(e)

Answer: R. Yoshiyah learns from "u'Mekalel Aviv v'Imo Mos Yumas";

ואידך ההוא מיבעי ליה לרבות בת טומטום ואנדרוגינוס
1.

R. Yonason uses this to obligate a daughter, Tumtum or Androginus.

ותיפוק ליה מאיש איש
2.

Question: Why doesn't he learn from "Ish Ish"?

דברה תורה כלשון בני אדם
3.

Answer: He holds that the Torah speaks like people do. (They sometimes double words, therefore, we need not expound the repetition.)

וליתני חומר במכה מבמקלל שהמכה עשה בו שלא בעמך כבעמך משא"כ במקלל
(f)

Question: Why didn't the Mishnah teach that hitting is more stringent than cursing? One is liable for hitting even one who is not "Amcha", but one is exempt for cursing such a person!

קסבר מקשינן הכאה לקללה
(g)

Answer: The Tana of our Mishnah equates the laws of hitting and cursing.

לימא הני תנאי כהני תנאי
(h)

Suggestion: The Tana'im of our Mishnah and the Beraisa argue like the following Tana'im do:

דתני חדא כותי אתה מצווה על הכאתו ואי אתה מצווה על קללתו
1.

(Beraisa #1): We are commanded not to hit Kusim (the people Sancheriv settled in place of the 10 exiled Shevatim, who later converted), but we are not forbidden to curse them.

ותניא אידך אי אתה מצווה לא על קללתו ולא על הכאתו
2.

(Beraisa #2): We are not forbidden to hit or curse Kusim.

סברוה דכולי עלמא כותים גירי אמת הן מאי לאו בהא קמיפלגי דמר סבר מקשינן הכאה לקללה ומר סבר לא מקשינן הכאה לקללה
3.

Assumption: All agree that Kusim are valid converts (just they do not act like Amcha). The second Tana equates the laws of hitting and cursing, and the first Tana does not.

לא דכ"ע לא מקשינן הכאה לקללה
(i)

Rejection: No, neither Tana equates hitting and cursing;

והכא בהא קמיפלגי מר סבר כותים גירי אמת הן ומר סבר כותים גירי אריות הן
1.

The first Tana holds that Kusim are valid converts. The second Tana holds that their conversion was only to avoid being eaten by lions (it was insincere), so they are Nochrim.

אי הכי היינו דקתני עלה ושורו כישראל
(j)

Rejection (of rejection): Beraisa #2 continues 'the law of his ox is like a Yisrael's ox (if it damaged or was damaged).' This shows that they are considered Yisraelim!

אלא שמע מינה בהיקישא פליגי ש"מ:
(k)

Conclusion: Indeed, the Beraisos argue about whether or not we equate hitting and cursing.

3)

LIABILITY FOR KIDNAPPING [line 37]

(משנה) הגונב נפש מישראל אינו חייב עד שיכניסנו לרשותו
(a)

(Mishnah): One who kidnaps a Yisrael is not liable until he takes him into his premises.

רבי יהודה אומר עד שיכניסנו לרשותו וישתמש בו שנאמר (דברים כד) והתעמר בו ומכרו
(b)

R. Yehudah says, he is not liable until he takes him into his premises and makes him work - "v'His'amer Bo."

הגונב את בנו רבי ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה מחייב
(c)

R. Yishmael the son of R. Yochanan ben Brokah says, if one kidnaps his son he is liable;

וחכמים פוטרין
(d)

Chachamim exempt.

גנב מי שחציו עבד וחציו בן חורין ר' יהודה מחייב
(e)

R. Yehudah says, if one kidnaps a half-slave he is liable;

וחכמים פוטרין:
(f)

Chachamim exempt.

ותנא קמא לא בעי עימור
(g)

(Gemara) Question: Does the first Tana obligate even though he did not make him work?!

א"ר אחא בריה דרבא עימור פחות משוה פרוטה איכא בינייהו
(h)

Answer (Rav Acha brei d'Rava): They argue about Imur (making him work) less than the value of a Perutah.

בעי ר' ירמיה גנבו ומכרו ישן מהו מכר אשה לעוברה מהו
(i)

Question (R. Yirmeyah): If he kidnaps and sells while he is sleeping (this will be explained), what is the law? If he sold a fetus in a pregnant woman, what is the law?

יש דרך עימור בכך או אין דרך עימור בכך
1.

Is this the way of Imur?

ותיפוק ליה דליכא עימור כלל
2.

Question: The one sold cannot work at all now, surely the kidnapper is exempt!

לא צריכא ישן דזגא עליה אשה דאוקמא באפי זיקא
3.

Answer: The case is, he can work now. The buyer can lean on the sleeping person, and the fetus (enlarges his mother's stomach and) blocks the wind.

דרך עימור בכך או אין דרך עימור בכך מאי תיקו
(j)

These questions are not resolved.

ת"ר (דברים כד) כי ימצא איש גונב נפש מאחיו אין לי אלא איש שגנב
(k)

(Beraisa #1): "Ki Yimatzei Ish Gonev Nefesh me'Echav" teaches about a man who kidnapped a man or woman;

אשה מניין ת"ל וגונב איש
1.

"V'Gonev Ish" includes a woman who kidnapped a man;

אין לי אלא איש שגנב בין אשה ובין איש ואשה שגנבה איש אשה שגנבה אשה מניין
(l)

Question: What is the source for a woman who kidnapped a woman?

ת"ל ומת הגנב ההוא מכל מקום
(m)

Answer: "U'Mes ha'Ganav ha'Hu" - in any case.

תניא אידך כי ימצא איש גונב נפש מאחיו אחד הגונב את האיש ואחד הגונב את האשה ואחד גר ואחד עבד משוחרר וקטן חייב
(n)

(Beraisa #2): "Ki Yimatzei Ish Gonev Nefesh me'Echav" obligates for kidnapping a man, woman, convert, freed slave, or minor.

גנבו ולא מכרו מכרו ועדיין ישנו ברשותו פטור
(o)

If Ploni kidnapped Reuven but did not sell him, or he sold him but Reuven is still on his own premises, Ploni is exempt.

מכרו לאביו או לאחיו או לאחד מן הקרובים חייב
(p)

If he sold him to one of Reuven's relatives, he is liable.

הגונב את העבדים פטור
(q)

One who kidnaps a slave is exempt.