SANHEDRIN 82 (9 Adar I 5785) - Dedicated l'Iluy Nishmas Sarah bas Zishe Ehrmann, by her grandson Zev Rosenbaum (of Yerushalayim), in honor of her Yahrzeit
1)

ZEALOTS MAY KILL ONE WHO HAS BI'AH WITH A NOCHRIS [last line on previous Amud]

והבועל ארמית:
(a)

(Mishnah): One who has Bi'ah with a Nochris.

בעא מיניה רב כהנא מרב (דף פב,א) לא פגעו בו קנאין מהו
(b)

Question (Rav Kahana): If zealots did not kill him, what is the law?

אינשייה רב לגמריה אקריוהו לרב כהנא בחלמיה (מלאכי ב) בגדה יהודה ותועבה נעשתה בישראל ובירושלים כי חלל יהודה קדש ה' אשר אהב ובעל בת אל נכר אתא א"ל הכי אקריון
(c)

Rav forgot what he learned about this, and he could not answer. Rav Kahana was shown in a dream "Bogdah Yehudah... u'Vo'al Bas El Nechar"; he told Rav.

אדכריה רב לגמריה בגדה יהודה זו <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} וכן הוא אומר (ירמיהו ג) [כן] בגדתם בי בית ישראל נאום ה'
(d)

Rav: This reminds me - "Bagdah Yehudah" refers to idolatry as it says "Bagadatem Bi";

ותועבה נעשתה בישראל ובירושלים זה משכב זכור וכן הוא אומר (ויקרא יח) ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא
1.

"V'So'evah..." refers to Mishkav Zachar as it says "To'evah Hi";

כי חלל יהודה קדש ה' זו זונה וכן הוא אומר (דברים כג) לא <יהיה קדש> [תהיה קדשה מבנות ישראל]
2.

"Chilel Yehudah Kodesh Hash-m " refers to harlotry as it says "Lo Sihyeh Kedeishah";

ובעל בת אל נכר זה הבא על <הכותית> {הגויה}
3.

"U'Vo'al Bas El Nechar" refers to one who has Bi'ah with a Nochris;

וכתיב בתריה (מלאכי ב) יכרת ה' לאיש אשר יעשנה ער ועונה <מאלהי> [מאהלי] יעקב ומגיש מנחה לה' צבאות
i.

After this, it says "Yachres Hash-m... Er v'Oneh... u'Magish Minchah."

אם ת"ח הוא לא יהיה לו ער בחכמים ועונה בתלמידים
ii.

If he is a Chacham, he will not have a son that is Er (sharp) among Chachamim and can Oneh (answer) Talmidim;

אם כהן הוא לא יהיה לו בן מגיש מנחה לה' צבאות
iii.

If he is a Kohen, he will not have a son that brings Menachos (i.e. does Avodah).

א"ר חייא בר אבויה כל הבא על <הכותית> {הגויה} כאילו מתחתן <בעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} דכתיב ובעל בת אל נכר
(e)

(R. Chiya bar Avuha): One who has Bi'ah with a Nochris is like one who marries idolatry - "u'Vo'al Bas El Nechar";

וכי בת יש לו לאל נכר אלא זה הבא על <הכותית> {הגויה}
1.

Idolatry does not have children. The verse refers to a Nochris like idolatry itself.

וא"ר חייא בר אבויה כתוב על גלגלתו של יהויקים זאת ועוד אחרת
(f)

(R. Chiya bar Avuha): It said on the skull of Yehoyakim 'this (the curse that it will not be buried) and one other (vengeance will be taken on it).'

זקינו דרבי פרידא אשכח ההוא גולגלתא דהות שדיא בשערי ירושלים והוה כתוב עילויה זאת ועוד אחרת קברה והדר נבוג קברה והדר נבוג אמר האי גולגלתא של יהויקים דכתיב ביה (ירמיהו כב) קבורת חמור יקבר סחוב והשלך מהלאה לשערי ירושלים
1.

R. Freida's grandfather found a skull by the gates of Yerushalayim. It said on it 'this and one other.' He buried it (twice,) and (each time) it came up. He realized that it was the skull of Yehoyakim, about whom it says "Kevuras Chamor Yikaver Sachov ve'Haslech me'Hal'ah l'Sha'arei Yerushalayim."

אמר מלכא הוא ולאו אורח ארעא לבזויי שקלה כרכה בשיראי ואותביה בסיפטא
2.

He reasoned, it is not proper for a king to be disgraced. He wrapped it in silk and put in a chest.

אתאי דביתהו חזיתה נפקת אמרה להו לשיבבתהא אמרי לה האי דאיתתא קמייתא היא דלא קא מנשי לה שגרתא לתנורא וקלתה כי אתא אמר היינו דכתיב עילויה זאת ועוד אחרת
3.

His wife found it. Neighbors told her that it is probably from his first wife, for he cannot forget her. She burned it in the oven. This was the other vengeance.

כי אתא רב דימי אמר בית דינו של חשמונאי גזרו הבא על <הכותית> {הגויה} חייב עליה משום נשג"א
(g)

(Rav Dimi): Beis Din of Chashmona'im decreed that a Yisrael that has Bi'ah with a Nochris is liable on four counts, as if he had Bi'ah with a Nidah, slave, Nochris (in the way of marriage) and a married woman.

כי אתא רבין אמר משום נשג"ז נדה שפחה גויה זונה
(h)

(Ravin): They decreed, he is liable as if he had Bi'ah with a Nidah, slave, Nochris (in the way of marriage) and (if he is a Kohen) Zonah;

אבל משום אישות לית להו
1.

He holds that we do not consider her a married woman, for this does not apply to Nochrim (Rashi - most Nochriyos are not faithful to one man; Tosfos - no Lav forbids a Yisrael to a Nochri's wife).

ואידך נשייהו ודאי לא מיפקרי
2.

Rav Dimi says that Nochrim do not let their wives be like Hefker (Rashi - therefore, we can obligate for a married woman; Tosfos - therefore, the decree does not consider her a Zonah).

2)

PINCHAS' ACT [line 41]

א"ר חסדא הבא לימלך אין מורין לו
(a)

(Rav Chisda): If a zealot asks if he should kill (someone doing one of these transgressions), we do not counsel him to kill.

איתמר נמי אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן הבא לימלך אין מורין לו
(b)

(Rabah bar bar Chanah): If a zealot asks if he should kill, we do not counsel him to kill;

ולא עוד אלא שאם פירש זמרי והרגו פנחס נהרג עליו נהפך זמרי והרגו לפנחס אין נהרג עליו שהרי רודף הוא
1.

Had Zimri ceased Bi'ah with Kozbi (and Pinchas would have killed him anyway), Beis Din would have killed Pinchas. Zimri would have been allowed to kill Pinchas (Pinchas would have been considered a Rodef).

(במדבר כה) ויאמר משה אל שופטי ישראל וגו' הלך שבטו של שמעון אצל זמרי בן סלוא אמרו לו הן דנין דיני נפשות ואתה יושב ושותק מה עשה עמד וקיבץ כ"ד אלף מישראל והלך אצל כזבי אמר לה השמיעי לי
(c)

"Va'Yomer Moshe El Shoftei Yisrael (to kill those who had served Ba'al Pe'or)" - Shevet Shimon complained to Zimri (its Nasi) that they were being sentenced to death. He took 24,000 Yisraelim and asked Kozbi to have Bi'ah with him.

אמרה לו בת מלך אני וכן צוה לי אבי לא תשמעי אלא לגדול שבהם
1.

Kozbi: I am the king's daughter. My father asked me to have Bi'ah with the most important Yisrael.

אמר לה אף הוא נשיא שבט הוא ולא עוד אלא שהוא גדול ממנו שהוא שני לבטן והוא שלישי לבטן
2.

Zimri: I am Nasi of a Shevet, and my Shevet was born second to Yakov, before Levi (Moshe's Shevet), which was third!

תפשה בבלוריתה והביאה אצל משה אמר לו בן עמרם זו אסורה או מותרת ואם תאמר אסורה בת יתרו מי התירה לך
3.

Zimri took her in front of Moshe, and asked 'is she permitted or forbidden? If you say that she is forbidden, who permitted you to marry Yisro's daughter (who was also from Midyan)?!' (In truth, Moshe's wife had converted when the Torah was given.)

נתעלמה ממנו הלכה געו כולם בבכיה והיינו דכתיב (במדבר כה) והמה בוכים פתח אהל מועד
4.

Moshe forgot the Halachah (that zealots may kill in this case). All of Yisrael were crying - "v'Hemah Vochim Pesach Ohel Mo'ed."

וכתיב (במדבר כה) וירא פנחס בן אלעזר מה ראה
(d)

Question: "Va'Yar Pinchas" - what did he see?

אמר רב ראה מעשה ונזכר הלכה
(e)

Answer #1 (Rav): He saw the act, and remembered the Halachah.

אמר לו אחי אבי אבא לא כך לימדתני ברדתך מהר סיני הבועל את <הכותית> {הגויה} קנאין פוגעין בו
1.

Pinchas (to Moshe): Didn't you teach me that a zealot may kill one who has Bi'ah with a Nochris?

אמר לו קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא
2.

Moshe: You recalled the Halachah. It is proper for you to carry it out.

ושמואל אמר ראה (משלי כא) שאין חכמה ואין תבונה ואין עצה נגד ה' כל מקום שיש חילול השם אין חולקין כבוד לרב
(f)

Answer #2 (Shmuel): He saw that "Ein Chachmah v'Ein Tevunah v'Ein Etzah l'Neged Hash-m" - when there is desecration of Hash-m's name, we do not stop to honor the Rebbi. (He acted without asking Moshe.)

ר' יצחק אמר ר"א ראה שבא מלאך והשחית בעם
(g)

Answer #3 (R. Yitzchak): He saw that the Malach ha'Maves was killing Yisraelim (therefore, he acted immediately).

(במדבר כה) ויקם מתוך העדה ויקח רומח בידו מיכן שאין נכנסין בכלי זיין לבית המדרש
(h)

"Va'Yakam mi'Toch ha'Edah va'Yikach Romach b'Yado (he took his spear after taking leave of the Sanhedrin)" teaches that we do not take weapons into the Beis Medrash.

שלף שננה והניחה באונקלו והיה (דף פב,ב) נשען והולך על מקלו וכיון שהגיע אצל שבטו של שמעון אמר
1.

He removed the dagger at the end of his spear and put it in his garment. He used it as a walking staff and came to Shevet Shimon.

82b----------------------------------------82b
היכן מצינו ששבטו של לוי גדול משל שמעון
2.

Pinchas: Where do we find that Levi is greater than Shimon? (Also we can do like you!)

אמרו הניחו לו אף הוא לעשות צרכיו נכנס התירו פרושין את הדבר
3.

They thought they he also wanted to sin, so they allowed him to enter the tent of Zimri.

א"ר יוחנן ששה נסים נעשו לו לפנחס
(i)

(R. Yochanan): Six miracles were done for Pinchas:

אחד שהיה לו לזמרי לפרוש ולא פירש
1.

Zimri should have ceased the act (to save himself), but he did not;

ואחד שהיה לו לדבר ולא דבר
2.

He should have screamed for his Shevet to help him, but he did not;

ואחד שכוון בזכרותו של איש ובנקבותה של אשה
3.

Pinchas was able to spear them through their genitals (so all would see that he killed them amidst Bi'ah);

ואחד שלא נשמטו מן הרומח
4.

They did not fall off the spear;

ואחד שבא מלאך והגביה את המשקוף
5.

A Malach lifted the lintel (top doorframe) in order that Pinchas could leave with the spear still pointing up (so they would not fall off);

ואחד שבא מלאך והשחית בעם
6.

A Malach came and struck people of Shimon, so they did not kill Pinchas.

בא וחבטן לפני המקום אמר לפניו רבש"ע על אלו יפלו כ"ד אלף מישראל שנאמר (במדבר כה) ויהיו המתים במגפה ארבעה ועשרים אלף
(j)

He cast Zimri and Kozbi on the ground, and asked if these were worthy to cause 24,000 Yisraelim to die in a plague;

והיינו דכתיב (תהילים קו) ויעמד פינחס ויפלל אמר רבי אלעזר ויתפלל לא נאמר אלא ויפלל מלמד כביכול שעשה פלילות עם קונו
1.

(R. Elazar): "Va'Ya'amod Pinchas va'Yfalel" - it does not say 'va'Yispalel', rather, "va'Yfalel", he was judging in front of Hash-m.

בקשו מלאכי השרת לדחפו אמר להן הניחו לו קנאי בן קנאי הוא משיב חימה בן משיב חימה הוא
(k)

Malachim wanted to dispel him for this, but Hash-m defended him. 'He is a zealot, and the descendant of a zealot (Levi, who avenged the taking of Dinah). He turns away My anger, and descends from one who turned away My anger (Aharon, after Korach's rebellion).'

התחילו שבטים מבזין אותו ראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} והרג נשיא שבט מישראל
(l)

The tribes were scorning Pinchas - 'this son of Puti, whose grandfather (Yisro) was Pitem (fattened) calves for idolatry, killed the Nasi of a Shevet!'

בא הכתוב ויחסו פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן
1.

Therefore, the verse gives his lineage to show in whose ways he followed - "Pinchas ben Elazar ben Aharon ha'Kohen."

א"ל הקב"ה למשה הקדם לו שלום שנאמר (במדבר כה) לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום
2.

Hash-m made a Bris with Pinchas - "Hineni Nosen Lo Es Brisi Shalom."

וראויה כפרה זו שתהא מכפרת והולכת לעולם
3.

("Bris Kehunas Olam") - his act is worthy to be an eternal atonement for Yisrael.

אמר רב נחמן אמר רב מאי דכתיב (משלי ל) זרזיר מתנים או תיש ומלך אלקום עמו ד' מאות ועשרים וארבע בעילות בעל אותו רשע אותו היום
(m)

(Rav Nachman): "Zarzir Masnayim..." refers to Zimri, who had 424 (the Gematri'a of Zarzir) acts of Bi'ah with Kozbi.

והמתין לו פנחס עד שתשש כחו והוא אינו יודע שמלך אלקום עמו
1.

"MaSNayim Oh SayiSH..." - Pinchas HiMTiN (waited) until Zimri's strength TaShaSh (grew weak). He did not know that "u'Melech Alkum Imo" (Hash-m would do miracles for him).

במתניתא תנא ששים עד שנעשה כביצה המוזרת והיא היתה כערוגה מליאה מים
(n)

(Beraisa): He had 60 acts of Bi'ah with her, until she was full of semen.

אמר רב כהנא ומושבה בית סאה תני רב יוסף קבר שלה אמה אמר רב ששת לא כזבי שמה אלא שוילנאי בת צור שמה ולמה נקרא שמה כזבי שכזבה באביה ד"א כזבי שאמרה לאביה כוס בי עם זה והיינו דאמרי אינשי בין קני לאורבני שוילנאי מאי בעיא בהדי קלפי דקני שוילנאי מאי בעיא גפתה לאמה
(o)

(Rav Sheshes): Her real name was Shevilnai bas Tzur. She is called Kozbi because she was Kozev (unfaithful) to her father's command (to have Bi'ah with the greatest Yisrael);

א"ר יוחנן חמשה שמות יש לו זמרי ובן סלוא ושאול ובן הכנענית ושלומיאל בן צורי שדי
(p)

(R. Yochanan): He had five names - Zimri, Ben Salu, Sha'ul, Ben ha'Kena'anis, and Shlumi'el ben Tzurishadai:

זמרי על שנעשה כביצה המוזרת
1.

He is called Zimri because he had Bi'ah with Kozbi until his testicles were Muzaros (scrambled);

בן סלוא על שהסליא עונות של משפחתו
2.

He is called Ben Salu because he was Hisli (made people mention) his family's transgressions;

שאול על שהשאיל עצמו לדבר עבירה
3.

He is called Sha'ul because he Hish'il (lent) himself out to sin;

בן הכנענית על שעשה מעשה כנען
4.

He is called Ben ha'Kena'anis because he acted like Kena'an;

ומה שמו שלומיאל בן צורי שדי שמו:
5.

Shlumi'el ben Tzurishadai was his real name.

3)

LIABILITY FOR AVODAH WHEN ONE IS TAMEI [line 33]

כהן ששימש בטומאה:
(a)

(Mishnah): A Kohen who did Avodah when he was Tamei...

בעא מיניה רב אחא בר הונא מרב ששת כהן ששימש בטומאה חייב מיתה בידי שמים או אין חייב מיתה בידי שמים
(b)

Question (Rav Acha bar Huna): If a Kohen did Avodah b'Tum'ah, is he Chayav Misah b'Yedei Shamayim?

א"ל תניתוה כהן ששימש בטומאה אין אחיו הכהנים מביאין אותו לב"ד אלא פירחי כהונה מוציאין אותו חוץ לעזרה ופוצעין את מוחו בגיזרין
(c)

Answer (Rav Sheshes - Mishnah): If a Kohen did Avodah b'Tum'ah, the other Kohanim do not take him to Beis Din. Rather, the young Kohanim take him outside of the Azarah and break his head with pieces of wood.

ואי ס"ד מחייב בידי שמים לישבקיה דליקטול בידי שמים
1.

If he were Chayav Misah b'Yedei Shamayim, why must they kill him? Hash-m would kill him!

אלא מאי אינו חייב מי איכא מידי דרחמנא פטריה ואנן ניקום וניקטול ליה
(d)

Objection: We never find someone who is not Chayav Misah b'Yedei Shamayim, and we kill him!

ולא
(e)

Question: We do find such a case!

והתנן מי שלקה ושנה ב"ד מכניסין אותו לכיפה
1.

(Mishnah): If someone was lashed twice, Beis Din put him in Kipah and feed him barley, until his stomach bursts.

רחמנא פטריה ואנן קטלינן ליה
2.

He is not Chayav Misah b'Yedei Shamayim, and we kill him!

האמר ר' ירמיה אמר ר"ל במלקות של כריתות עסקינן דגברא בר קטלא הוא
(f)

Answer: R. Yirmeyah taught that the Mishnah discusses someone lashed for Chayavei Kerisus, which include a Chiyuv Misah (b'Yedei Shamayim).

והא גונב הקסוה
(g)

Question: Zealots can kill one who steals ha'Kisvah!

האמר רב יהודה בכלי שרת עסקינן ורמיזא (במדבר ד) לא יבואו לראות כבלע את הקדש ומתו
(h)

Answer: Rav Yehudah taught that this refers to a Keli Shares, for which he is Chayav -: "k'Vala Es ha'Kodesh va'Mesu."

והא המקלל את הקוסם
(i)

Question: Zealots can kill one who curses b'Kosem!

הא תני רב יוסף יכה קוסם את קוסמו דמיחזי כמברך את השם
(j)

Answer: Rav Yosef taught that he says 'Kosem should strike the One who made it.' This resembles blasphemy (for which Beis Din kills).

והא בועל <את הכותית> {ארמאית}
(k)

Question: Zealots can kill one who has Bi'ah with a Nochris!

הא אקריוה לרב כהנא בחלמיה ואדכריה רב לגמריה
(l)

Answer: Rav Kahana was shown in a dream "...u'Vo'al Bas El Nechar... Yachres..." (he gets Kares).