1)

THE AGE OF BEN SORER U'MOREH [line 4]

איתיביה אביי איש אין לי אלא איש
(a)

Question (Abaye - Beraisa): Perhaps "Ish (who will have Bi'ah with a Shifchah Charufah (a semi-married slave) in a way proper to eject semen)" applies only to an adult;

בן ט' שנים ויום אחד שראוי לביאה מניין
1.

Question: What is the source to include a nine year- old boy, who can have Bi'ah?

ת"ל ואיש
2.

Answer: We learn from "v'Ish."

א"ל יש לו ואינו מוליד כתבואה שלא הביאה שליש דמי
(b)

Answer (Rabah): A nine year-old can have Bi'ah (with semen), but it will not lead to a child, just like grain less than a third grown (it has seeds, but they will not sprout).

דבי חזקיה תנא (שמות כא) וכי יזיד איש איש מזיד ומזריע ואין קטן מזיד ומזריע
(c)

(D'Vei Chizkiyah): "V'Chi Yazid Ish" - an Ish 'cooks' his seed (enabling it to produce a child) before ejecting it, but a minor does not.

א"ל רב מרדכי לרב אשי מאי משמע דהאי מזיד לישנא דבשולי הוא
(d)

Question (Rav Mordechai): What is the source that 'Mezid' connotes cooking?

דכתיב (בראשית כה) ויזד יעקב נזיד
(e)

Answer (Rav Ashi): "Va'Yazed Yakov Nazid."

והא תנא דבי ר' ישמעאל בן ולא אב
(f)

Question (Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): "Ben" excludeds a father.

היכי דמי
1.

Question: What is the case (that the Torah must exclude a father from becoming a Ben Sorer u'Moreh)?

אילימא דאיעבר בתר דאייתי שתי שערות ואוליד מקמי דלקיף זקן
i.

Suggestion: He impregnated his wife (or any woman) after he became an adult, and she gave birth before his (lower) beard filled out.

מי איכא שהות כולי האי והא א"ר כרוספדאי כל ימיו של בן סורר ומורה אינו אלא ג' חדשים בלבד
ii.

Rejection: R. Kruspedai taught that a boy can become a Ben Sorer u'Moreh during only three months (at the beginning of his adulthood. Pregnancy always exceeds six months!)

אלא לאו דאיעבר מקמי דלייתי שתי שערות ואוליד מקמיה דלקיף זקן
2.

Answer: We must say 'he impregnated her (more than three months) before he was an adult, and she gave birth before his beard filled out.

וש"מ קטן מוליד
3.

Inference: This shows that a minor can father children!

לא לעולם דאיעבר בתר דאייתי שתי שערות ואוליד בתר דאקיף זקן
(g)

Answer (and Answer #2 to Question (1)): Really, he impregnated her after he became an adult, and she gave birth after his beard filled out.

ודקא קשיא דרבי כרוספדאי
(h)

Question: The birth must be more than six months into his adulthood. Ben Sorer u'Moreh applies only during the first three months!

כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא בן ולא הראוי לקרותו אב
(i)

Answer (Rav Dimi): Tana d'Vei R. Yishmael teaches that he cannot become a Ben Sorer u'Moreh once he can properly be called a father (i.e. his wife could be visibly pregnant, i.e. three months after he became an adult).

גופא אמר ר' כרוספדאי א"ר שבתי כל ימיו של בן סורר ומורה אינן אלא ג' חדשים בלבד
(j)

(R. Kruspedai): A boy can become a Ben Sorer u'Moreh during only three months.

והאנן תנן משיביא שתי שערות ועד שיקיף זקן
(k)

Question (Mishnah): A boy can become a Ben Sorer u'Moreh from the time he brings two hairs until his beard fills out.

הקיף זקן אע"ג דלא מלו ג' חדשים מלו ג' חדשים אע"ג דלא הקיף
(l)

Answer: He cannot become a Ben Sorer u'Moreh once his beard fills out or after three months into his adulthood.

2)

FOLLOWING THE MAJORITY [line 23]

יתיב רבי יעקב מנהר פקוד קמיה דרבינא ויתיב וקאמר משמיה דרב הונא בריה דרב יהושע ש"מ מדרבי כרוספדאי א"ר שבתי יולדת לשבעה אין עוברה ניכר לשליש ימיה
(a)

(R. Yakov of Nehar Pekod citing Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): We learn from R. Kruspedai that if a woman will give birth after seven months, she will not be recognizably pregnant (like most women are) after a third of the pregnancy.

דאי ס"ד עוברה ניכר לשליש ימיה למה לי ג' בתרי ותילתא סגיא
1.

If she would be, a boy would be too old to be a Ben Sorer u'Moreh two and a third months after becoming an adult (for he could be called a father)!

א"ל לעולם אימא לך עוברה ניכר לשליש ימיה זיל בתר רובא
(b)

Rejection (Ravina): Perhaps she is recognizably pregnant after a third, but the law of Ben Sorer u'Moreh is based on the majority (most babies are born after nine months).

אמרוה קמיה דרב הונא בריה דרב יהושע אמר ליה ובדיני נפשות מי אזלינן בתר רובא התורה אמרה (במדבר לה) ושפטו העדה והצילו העדה ואת אמרת זיל בתר רובא
(c)

(Rav Huna brei d'Rav Yehoshua (after he heard this)): We do not follow the majority in capital cases - "v'Shoftu ha'Edah v'Hitzilu ha'Edah." If we can find a reason to exempt (e.g. he could be called a father), we do!

אהדרוה קמיה דרבינא א"ל ובדיני נפשות לא אזלינן בתר רובא
(d)

Rejection #1 (Ravina): We do follow the majority!

והתנן אחד אומר בשנים בחדש ואחד אומר בג' עדותן קיימת שזה יודע בעיבורו של חדש וזה אינו יודע
1.

(Mishnah): If one witness says 'it was the second of the month', and the other says 'it was the third', their testimony stands. We assume that the first heard that the month was Me'ubar, and the latter did not (therefore, he thought that it was the third).

ואי ס"ד לא אמרינן זיל בתר רובא נימא הני דוקא קא מסהדי ואכחושי הוא דקא מכחשי אהדדי אלא לאו משום דאמרינן זיל בתר רובא ורובא דאינשי עבדי דטעו בעיבורא דירחא
i.

If we would not follow the majority (most people sometimes err about which day was Rosh Chodesh), we would say that neither errs, rather, they refer to different days, and the testimony is invalid!

אמר רבי ירמיה מדפתי אף אנן נמי תנינא בת שלש שנים ויום אחד
(e)

Rejection #2 (R. Yirmeyah mi'Difti - Mishnah): The following apply to a girl above three years:

מתקדשת בביאה ואם בא עליה יבם קנאה
1.

She can become Mekudeshes through Bi'ah. If she fell to Yibum and did Yibum, it takes effect;

וחייבין עליה משום אשת איש ומטמא את בועלה לטמא משכב התחתון כעליון
2.

If she is married, one is liable for her due to Eshes Ish. One who has Bi'ah with her (when she is Nidah) becomes Tamei, and he is Metamei a mattress under him like a Keli above (a Zav and touching him);

נישאת לכהן אוכלת בתרומה בא עליה אחד מן הפסולין פסלה מן הכהונה
3.

If she has Nisu'in with a Kohen, she may eat Terumah. If a Pasul had Bi'ah with her, she is disqualified from Kehunah;

ואם בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין עליה והיא פטורה
4.

If any of the Arayos had Bi'ah with her, he is killed, and she is exempt.

69b----------------------------------------69b
(דף סט,ב) ואמאי אימא איילונית היא ואדעתא דהכי לא קדיש
5.

Question: Why can we kill? We should be concerned lest she is an Ailonis (a girl who will not develop like a normal female). Her husband never intended to be Mekadesh an Ailonis, so her Kidushin is invalid!

אלא לאו דאמרינן זיל בתר רובא ורוב נשים לאו איילונית נינהו
6.

Answer: We must say that we follow the majority. Most women are not Ailoniyos!

לא מאי חייב עליה דקתני קרבן
(f)

Rejection (of this rejection): No. One who has Bi'ah with her is liable to bring a Korban due to Eshes Ish (if he was Shogeg, but we would not rely on the majority to kill him).

והא מומתין על ידה קתני
1.

Question: It says that men are killed for (Bi'ah with) her!

בבא עליה אביה
2.

Answer #1: This refers to her father (he is liable even if she is single).

והא אם בא עליה אחד מכל העריות קתני
3.

Question: It says that any of the Arayos are killed due to her!

אלא הכא במאי עסקינן דקבלה עילויה
4.

Answer #2: The case is, her husband agreed to be Mekadesh her even if she is an Ailonis.

ת"ר המסוללת בבנה קטן והערה בה בית שמאי אומרים פסלה מן הכהונה
(g)

(Beraisa - Beis Shamai): If a woman was sporting with her son and he did Ha'ara'ah, she is disqualified from Kehunah;

ובית הלל מכשירין
(h)

Beis Hillel permit her.

אמר רבי חייא בריה דרבה בר נחמני אמר רב חסדא ואמרי לה אמר רב חסדא אמר זעירי הכל מודים בבן תשע שנים ויום אחד שביאתו ביאה פחות מבן שמנה שאין ביאתו ביאה
(i)

(Rav Chisda): All agree that Bi'ah of a nine year-old boy is considered Bi'ah. If he is less than eight, it is not considered Bi'ah;

לא נחלקו אלא בבן שמנה דב"ש סברי גמרינן מדורות הראשונים ובית הלל סברי לא גמרינן מדורות הראשונים
1.

They argue about a boy between eight and nine. Beis Shamai learn from previous generations (an eight year-old could father a child), and Beis Hillel do not.

ודורות הראשונים מנלן דאוליד
(j)

Question: What is the source that an eight year-old could father a child?

אילימא מדכתיב (שמואל ב יא) הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי וכתיב (שמואל ב כג) <ו>אליעם בן אחיתופל הגילוני וכתיב (שמואל ב יב) וישלח ביד נתן הנביא ויקרא את שמו ידידיה בעבור <כי> ה' <אהבו>
(k)

Answer #1: We learn from the ancestry of Shlomo.

וכתיב (שמואל ב יג) ויהי לשנתים ימים ויהיו גוזזים לאבשלום וכתיב (שמואל ב יג) ואבשלום ברח וילך גשורה ויהי שם שלש שנים וכתיב (שמואל ב יד) וישב אבשלום בירושלים שנתים ימים ופני המלך לא ראה וכתיב (שמואל ב טו) ויהי מקץ ארבעים שנה ויאמר אבשלום אל המלך אלכה נא <ואשלמה> [ואשלם] את נדרי אשר נדרתי לה' בחברון וכתיב (שמואל ב יז) ואחיתופל ראה כי לא נעשתה עצתו ויחבש את החמור ויקם וילך אל ביתו <ו>אל עירו ויצו אל ביתו ויחנק
1.

Shlomo was seven years old when Achitofel (his great grandfather) died;

וכתיב (תהילים נה) אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם ותניא כל שנותיו של דואג אינן אלא שלשים וארבע ושל אחיתופל אינן אלא שלשים ושלש
2.

(Beraisa): "Anshei Damim u'Mirmah Lo Yechetzu Yemeihem" (they will not live even 35 years, half a normal lifetime) - Do'eg lived 34 years, and Achitofel lived 33.

כמה הויא להו תלתין ותלת דל שבע דהוה שלמה פש להו עשרים ושית דל תרתי שני לתלתא עבורי אשתכח דכל חד וחד בתמני אוליד
3.

Shlomo was born when Achitofel was 26. If we assume that each of the three generations was eight and two-thirds years apart, and allow about eight months for each pregnancy, each generation fathered the next at (about) the age of eight!

ממאי דלמא תרוייהו בתשע אוליד ובת שבע אולידא בשית
(l)

Rejection: Perhaps the generations were not evenly spaced, rather, Bas Sheva was six when she became pregnant with Shlomo, her grandfather and father were each nine when they fathered (her father and Bas Sheva);

משום דאתתא בריא
1.

Women are healthier than men, so they can have children earlier.

תדע דהא הוי לה ולד מעיקרא
2.

Support: Bas Sheva had a child (i.e. the one that died) even before Shlomo. (I do not understand this support. Perhaps the generations from Achitofel until Bas Sheva's first son (25 years later) were evenly spaced, i.e. each was eight and a third years older than his or her child!)

אלא מהכא
(m)

Answer #1: We learn from the birth of Sarah.

(בראשית יא) אלה תולדות תרח תרח הוליד את אברם את נחור ואת הרן ואברהם גדול מנחור שנה ונחור גדול מהרן שנה נמצא אברהם גדול שתי שנים מהרן
1.

"Terach Holid Es Avraham Es Nachor v'Es Haran" - allowing a year between each, Avraham was two years older than Haran;

וכתיב (בראשית יא) ויקח אברם ונחור להם נשים וגו' ואמר רבי יצחק יסכה זו שרה ולמה נקרא שמה יסכה שסוכה ברוח הקדש והיינו דכתיב (בראשית כא) כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה
2.

(R. Yitzchak): Yiskah (the daughter of Haran) is Sarah. She is called Yiskah because she was Socheh (saw) with Ru'ach ha'Kodesh - "Kol Asher Tomar Elecha Sarah Shma b'Kolah."

דבר אחר יסכה שהכל סכים ביופיה
i.

Also, she is called Yiskah because everyone used to look at her beauty.

וכתיב (בראשית יז) ויפל [אברהם] על פניו ויצחק ויאמר בלבו וגו' כמה קשיש אברהם משרה עשר שנין וקשיש מאבוה תרתין שנין אשתכח כי אולדה הרן לשרה בתמני אולידה
3.

"...Hal'Ven Me'ah...Sarah ha'Vas Tish'im" - Avraham was 10 years older than Sarah, and he was two years older than her father, i.e. Haran was eight when she was born!

ממאי דלמא אברהם זוטא דאחוה הוה ודרך חכמתן קא חשיב להו
(n)

Rejection: Perhaps Avraham was younger than Haran, and the Torah lists them in order of Chachmah.

תדע דקא חשיב להו קרא דרך חכמתן
(o)

Support: The Torah lists Noach's children in order of their Chachmah!

דכתיב (בראשית ו) ויהי נח בן חמש מאות שנה ויולד נח את שם את חם ואת יפת
1.

"Noach was 500 years old; he fathered Shem, Cham and Yafes";

שם גדול מחם שנה וחם גדול מיפת שנה נמצא שם גדול מיפת שתי שנים וכתיב (בראשית ז) ונח בן שש מאות שנה והמבול היה מים על הארץ וכתיב (בראשית יא) <ו>אלה תולדות שם שם בן מאת שנה ויולד את ארפכשד שנתים אחר המבול
2.

The flood came 100 years later (Noach was 600), and "Shem Ben Me'as Shanah...Shenasayim Achar ha'Mabul."

בן מאה שנה בר מאה ותרתין שנין הוה
3.

If Shem were the firstborn, he should have been 102!

אלא דרך חכמתן קא חשיב להו הכא נמי דרך חכמתן קא חשיב להו
4.

Rather, we must say that the Torah lists them in order of Chachmah.

אמר רב כהנא אמריתה לשמעתא קמיה דרב זביד מנהרדעא אמר לי אתון מהכא מתניתו ואנן מהכא מתנינן
5.

Rav Zevid mi'Neharde'a: You learn it from there, and I learn it from the following:

לה (בראשית י) ולשם יולד גם הוא אבי כל בני עבר אחי יפת הגדול יפת הגדול שבאחיו הוה
6.

"Achi Yefes ha'Gadol" - Yefes was the oldest of the brothers.

אלא מנלן מהכא (שמות לח) ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה וכתיב (דברי הימים א ב) ותמת עזובה <אשת כלב> ויקח לו כלב את אפרת ותלד לו את חור
(p)

Answer #2: We learn from the ancestry of Betzalel:

וכי עבד בצלאל משכן בר כמה הוי בר תליסר דכתיב (שמות לו) איש איש ממלאכתו אשר המה עושים
1.

Betzalel was (at least) 13 when he made the Mishkan for it says "Ish Ish mi'Melachto";

ותניא שנה ראשונה עשה משה משכן שניה הקים משכן ושלח מרגלים
2.

The Mishkan was made in the first year (of leaving Miztrayim). In the second year it was erected and the Meraglim were sent;

וכתיב (יהושוע יד) בן ארבעים שנה אנכי בשלח משה עבד ה' וגו' ועתה הנה אנכי היום בן חמש ושמנים שנה כמה הויא להו ארבעין דל ארביסר דהוה בצלאל פשא להו עשרים ושית
3.

Kalev, the father of the father of Betzalel's father, was 40 when he went with the Meraglim, i.e. he was 26 when Betzalel was born.

דל תרתי שני דתלתא עיבורי אשתכח דכל חד וחד בתמני אוליד:
4.

The generations were (on the average) eight and two- thirds years apart. Allowing eight months for each pregnancy, each generation fathered the next at (an average of) eight years! (Even if they were not evenly spaced, at least one of them fathered a son when he was at most eight.)

3)

THE HALACHAH APPLIES ONLY TO BOYS [line before last]

בן ולא בת:
(a)

(Mishnah): A son, and not a daughter.

תניא אמר רבי שמעון בדין הוא שתהא בת ראויה להיות כבן סורר ומורה (דף ע,א) שהכל מצויין אצלה בעבירה
(b)

(Beraisa - R. Shimon): The Parshah of Ben Sorer u'Moreh should apply also to a girl. If she gets addicted to meat and wine, she will become a harlot to support her habit;

אלא גזירת הכתוב היא בן ולא בת:
1.

The Torah decreed that it applies only to boys.