1)

ROSH HASHANAH FOR FESTIVALS (Yerushalmi Halachah 1 Daf 2b)

מאן תנא רגלים ר''ש דר''ש אמר שלשה רגלים כסדרן בלבד חג המצות ראשון

(a)

Question: Which Tana's opinion is that the Rosh Hashanah for festivals is in Nisan? R. Shimon, who said that (in order for a person to transgress the prohibition of Bal Te'acher - delaying in bringing a Korban that one vowed to bring), he must pass through 3 festivals in their correct order with the festival of Pesach coming first (i.e. Pesach, Shavuos and Sucos). (Note: This entry follows the explanations of the Pnei Moshe and Rav Chaim Kanievski.)

אשכחת אמר פעמים חמשה פעמים ארבעה פעמים ג'.

(b)

According to R. Shimon, sometimes he passes through five festivals, sometimes four and sometimes three.

לפני עצרת חמשה לפני החג ארבעה לפני הפסח שלשה.

(c)

If he vowed before Shavuos, he must pass through five to transgress. If he vowed before Sucos, he must pass through four. If he vowed before Pesach, he must pass through three.

רבי לעזר בי ר''ש אמר ובלבד חג המצות אחרון אשכחת אמר פעמים שלשה פעמים שנים פעמים אחד.

(d)

R. Elazar bei R. Shimon: As long as Pesach comes last. Therefore, sometimes he passes through three, sometimes two and sometimes one festival to transgress. (Note: This entry also follows the text of the Pnei Moshe and Rav Chaim Kanievski.)

וחכ''א רגל שפגע בו תחילה ובלבד שיעברו עליו רגלי שנה כולה.

(e)

Chachamim: He transgresses when he passes through three festivals which start from the first one he reaches after his vow.

כתיב (ויקרא כג) מלבד שבתות ה' ומלבד מתנותיכם וגו'. [דף ג עמוד ב (עוז והדר)] אשר תתנו לה' מה ת''ל שיכול אין ליקרב ברגל אלא קרבנות הרגל בלבד

(f)

Beraisa: The Pasuk states (Vayikra 23, 38), "aside from the Shabbasos of Hash-m and aside from your gifts etc.'' What is the purpose of the phrase''...that you shall give to Hashem'' - otherwise I would have thought that one may only bring the Korbanos of the festival on the festival.

מנין קרבנות היחיד וקרבנות הציבור שהוקדשו ברגל שיבואו ברגל שהוקדשו לפני הרגל שיבואו ברגל תלמוד לומר מלבד שבתות ה'. אשר תתנו לה' אלו עופות ומנחות לרבות את כולם שיהו קריבין ברגל

(g)

What is the source to say that private and public Korbanos that were consecrated both before and on the festival may be brought on the festival? The Pasuk (ibid) states "aside from the Shabbasos of Hash-m...that you shall give to Hashem'' - these are the bird and meal offerings - the Pasuk comes to include all of these, that they may all be brought on the festival.

יכול רשות תלמוד לומר (במדבר כט) אלה תעשו לה' במועדיכם אלה קבען חובה שיהו כולן קריבין ברגל.

(h)

I might have thought that it is optional to bring them...the Pasuk states (Bamidbar 29, 39), "these you shall perform for Hash-m on your festivals''. "These'' establishes an obligation to bring them on the festival.

יכול באיזה רגל שירצה ת''ל (דברים יב) ובאת שמה והבאתם שמה אם להתיר שמה אלא זה רגל הראשון שפגעת בו.

(i)

I might have thought that one could choose which festival one will bring them... the Pasuk states (Devarim 12, 5-6), "...you will come there. And you will bring there'' -

יכול אם עובר אחד מהן. ולא הביא יהא עובר עליו משום בל תאחר תלמוד לומר אלה תעשו לה' במועדיכם

(j)

I might have thought that if one festival passed and he did not bring the Korban, he transgresses Bal Te'acher... the Pasuk states "these you shall perform for Hash-m on your festivals''.

רבי שמעון אומר שלשה רגלים כסדרן כיצד נדר לפני הפסח עד שיעברו עליו פסח ועצרת וחג נדר לפני העצרת עד שיעברו עליו עצרת וחג ופסח ועצרת וחג נדר לפני החג עד שיעברו עליו החג ופסח ועצרת וחג

(k)

R. Shimon says that he must pass through 3 festivals in order. How is this? If he vowed before Pesach, he transgresses after passing through Pesach, Shavuos and Sucos. If he vowed before Shavuos, he must pass through Shavuos, Sucos, Pesach, Shavuos and Sucos. If he vowed before Sucos, he must pass through Sucos, Pesach, Shavuos and Sucos.

[דף ג עמוד א] בעון קומי ר' אילא עד כדון בעשה בלא תעשה מניין ת''ל (דברים יב) ובאת שמה והבאתם שמה מה אנן קיימין אם בעשה הרי כבר אמור אלא אם אינו עניין בעשה תניהו עניין בלא תעשה.

(l)

Question (to R. Ila): He transgresses the positive Mitzvah after the 1st festival. What is the source that also then transgresses the negative Mitzvah? The Pasuk states (Devarim 12, 5-6), "...you will come there. And you will bring there''. What is the case? If it is a positive Mitzvah, a positive Mitzvah was already stated ("You shall guard that which comes out of your mouth). Rather, it must be a negative Mitzvah.