THE FIRST CUP OF WINE (Yerushalmi Halachah 2 Daf 69b)
משנה מזגו לו כוס ראשון בית שמאי אומרים מברך על היום ואחר כך מברך על היין וב''ה אומרים מברך על היין ואח''כ מברך על היום
(Mishnah): They pour for him the first cup.
Beis Shamai say - One makes the blessing on the day and afterwards the blessing on the wine.
Beis Hillel say - One makes the blessing on the wine and afterwards the blessing on the day.
גמרא מה טעמ' דבית שמאי שקדושת היום גרמ' ליין שיבוא וכבר נתחייב בקדושת היום עד שלא בא היין
(Gemara): What is the reasoning of Beis Shamai? The Kidush caused the wine to come and he was already obligated in Kidush before the wine came.
מה טעם דבית הלל שהיין גורם לקדושת היום שתיאמר ד''א היין תדיר וקדושה אינה תדירה
What is the reasoning of Beis Hillel? The wine causes the ability to say Kidush. Another reason is that the wine is frequent and Kidush is infrequent.
א''ר יוסי מדברי שניהן יין ואבדלה היין קודם כלום טעמא דבית שמאי לא שקדושת היום גרמה ליין וכאן הואיל והבדלה [לא] גרמה ליין שיבוא היין קודם כלום טעמא דבית הלל אלא שהיין תדיר וקדושה אינה תדירה וכאן הואיל והיין תדירה ואבדלה אינה תדירה היין קודם
R. Yosi: From both of their opinions one may conclude that when one must recite the blessings on wine and Havdalah, the wine is first. The reasoning of Beis Shamai is that the Kidush of the day caused the wine to come - here also, since Havdalah did not cause the wine to come, the wine precedes. The reasoning of Beis Hillel is that the wine is frequent and the Kidush is infrequent - here also, since the wine is frequent and the Havdalah is infrequent, the wine precedes.
א''ר מנא מדברי שניהן יין ואבדלה אבדלה קודם כלום טעמא דבית שמאי אלא שכבר נתחייב בקדושת היום עד שלא בא היין וכאן הואיל ונתחייב באבדלה עד שלא בא היין אבדלה קודמת כלום טעמא דבית הלל אלא שהיין גורם לקדושת היום שתיאמר וכאן הואיל והיין [אינו] גורם לאבדלה שתיאמר אבדלה קודמת
R. Mana: From both of their opinions one may conclude that when one must recite the blessings on wine and Havdalah, Havdalah is first. The reasoning of Beis Shamai is that he was obligated in Kidush before the wine came - here also, since he was obligated in Havdalah before the wine come, Havdalah precedes. The reasoning of Beis Hillel is that the wine causes the ability to say Kidush - here also, since the wine does not cause the ability to say Havdalah, Havdalah precedes.
אמר רבי זעירא מדברי שניהן מבדילין בלא יין ואין מקדשין אלא ביין
R. Zeira: From the opinions of both R. Yosi and R. Mana one may conclude that one may recite Havdalah without wine (as they both say that even without wine, one recites Havdalah) but one may not recite Kidush without wine.
היא דעתיה דרבי זעירה דר' זעירה אמר מבדילין על שכר [דף פד עמוד א (עוז והדר)] ואזלין מן אתר לאתר למישמע קידושא
R. Zeira's own opinion concurs with this, as R. Zeira said that one may recite Havdalah on beer, but one must go from place to place in order to hear Kidush on wine.
אמר רבי יוסי בי רבי בון נהגין תמן במקום שאין יין שליח ציבור יורד לפני התיבה ואומר ברכה אחת מעין שבע וחותם מקדש ישראל ויום השבת
R. Yosi bei R. Bun: In Bavel the custom is that in a place where there is no wine, the cantor recites the blessing "Me'ein Sheva'' (the blessing of Magen Avos that is recited on Friday night in the synagogue) and ends the blessing with "He sanctifies Yisrael and the day of Shabbos''.