TOSFOS DH Davar ha'Gorem Soser v'Chulei
תוספות ד"ה דבר הגורם סותר כו'
(SUMMARY: Tosfos explains why Yoledes b'Zov does not disprove this.)
וא"ת יולדת בזוב תוכיח דסותרת לרב דאמר מעין אחד הוא אע"ג דדם טוהר אינו גורם שום טומאה
Question: Yoledes b'Zov is Yochi'ach! She is Soser according to Rav, who says that there is one Mayan, even though Dam Tohar does not cause any Tum'ah!
וי"ל דדם טוהר חשיב גורם טפי כיון שאם לא ילדה הויא זבה או נדה לרב דאמר מעין אחד הוא
Answer: We consider Dam Tohar to cause Tum'ah, for if not for the birth, she would be a Zavah or Nidah according to Rav, who says that there is one Mayan. (I.e. the same blood causes Tum'ah at other times.)
ולא דמי לקושי דלעולם דם שתראה מחמת קושי לידה אינו גורם זיבה.
This is unlike Dam Koshi, for whatever blood she sees due to pain of birth does not cause Zivah.
TOSFOS DH Naktinan d'Ein Koshi Soser
תוספות ד"ה נקטינן דאין קושי סותר
(SUMMARY: Tosfos infers that we do not expound the word "Es".)
מכאן משמע כמאן (הגהות ישנות) דלא דרשי אתים אם לא שנפרש לעיל (דף לה.) ורבנן אתים לא דרשי היינו להך דרשא
Inference: This implies that we hold like the opinion that does not expound "Es", unless we will explain above (35a) "Rabanan do not expound 'Es'", i.e. for this Drashah;
אך משמע דלא דרשי כלל.
However, the Gemara connotes that they do not expound it at all.
TOSFOS DH Abaye Amar Einah Soseres v'Einah Olah
תוספות ד"ה אביי אמר אינה סותרת ואינה עולה
(SUMMARY: 1. Tosfos explains that here we discuss according to R. Merinus. 2. Tosfos brings two opinions about whom the Halachah follows.)
כתב רש"י בתשובה אחת דאביי מודה דימי לידה שאינה רואה בהן עולים לספירת זיבתה
Explanation (Rashi, in one Teshuvah): Abaye agrees that Yemei Leidah in which she does not see, they count towards Sefiras Zavah (the seven clean days that she must count);
דהכי מוכח פרק בא סימן (לקמן דף נד:) מן הברייתא
Source: This is proven from a Beraisa below (54b. A woman saw blood for two days of Zivah, and on the third day we are unsure what she miscarried. Clean days of Tum'as Leidah count towards Sefiras Zavah.)
והכא אליבא דר' מרינוס קיימין
Explanation (cont.): Here, we discuss according to R. Merinus.
תדע דאין רגילות למיבעי חדא מילתא בתרי דוכתי דבעי לה הכא ובשילהי בפ' בא סימן (שם)
Support #1: The Gemara does not normally ask the same matter in two places. It asks here, and below (54b). (Rather, here, we discuss according to R. Merinus.)
ותו היאך חולק אביי אברייתא דהתם
Support #2: How could Abaye argue with the Beraisa there?
ותו דמה להם לאביי ורבא להזכיר סתירה לא היה להם להזכיר אלא עלייה דפליגי בה
Support #3: Why did Abaye and Rava mention Stirah? They should have mentioned only Aliyah (whether the days count), which they argue about!
אלא אליבא דר' מרינוס בעי מהו שתעלה דמדנקט אין לידה סותרת ולא קאמר נמי דעולה מכלל דסבירא ליה דאינה עולה
Conclusion: Rather, we asked whether the days count according to R. Merinus. Since he said that Leidah is not Soser, and he did not say that it counts, this connotes that he holds that it does not count;
או דלמא הא בהא תליא כיון דאינה סותרת ע"כ עולה מואחר תטהר שלא תהא טומאה מפסקת ביניהן
Or, perhaps these depend on each other. Since it is not Soser, you are forced to say that it counts, from "v'Achar Tithar" - Tum'ah may not interrupt between [the days counted].
ומייתי רבא מנא אמינא לה דמסתמא רבי מרינוס לא פליג אקרא
Explanation (cont.): Rava brings his source. Presumably, R. Merinus does not argue with a verse.
ואביי מייתי מנא אמינא לה דאיכא תנא דפליג אברייתא דבא סימן (שם) ואיכא למימר דר' מרינוס סבירא ליה נמי הכי מדלא קאמר ר' מרינוס אינה סותרת ועולה
Abaye brings his source, that there is a Tana who argues with the Beraisa below (54b). We can say that also R. Merinus holds like this, since R. Merinus did not say "it is not Soser, and it counts", this connotes that he holds that it does not count;
וה"ה דהוה מצי אביי לאתויי ברייתא דטועה בהמפלת (לעיל דף כט:) דסברה דאין עולה
Implied question: Abaye could have brought the Beraisa of To'eh (one who is unsure when she gave birth - 28b), which holds that the days do not count!
אלא דרבא הוה מוקי לה כר' אליעזר כדמוקי ברייתא דבסמוך כן פרש"י
Answer: Rava would have established it like R. Eliezer, like he establishes the Beraisa below. Rashi explained like this.
ומה שפירש דמייתי רבא מנא אמינא לה דמסתמא לא פליג ר' מרינוס אקרא קשה דהא ע"כ ר"א פליג
Question: Rashi explained that Rava's source was that presumably, R. Merinus does not argue with a verse. This is difficult, for you are forced to say that R. Eliezer argues [with the verse]!
וי"ל דהוה מצי למימר וליטעמיך אלא בלאו הכי דחי ליה אביי שפיר
Answer: [Indeed, Abaye] could have said "according to you [you are forced to say that R. Eliezer argues]!" Abaye properly rejected Rava without saying so.
ומה שפירש ברייתא דהמפלת (שם דף כט:) מוקי לה רבא כרבי אליעזר
Observation: Rashi explained that Rava would establish the Beraisa [of To'eh, 29b] like R. Eliezer;
דוקא בהא הויא כרבי אליעזר דאין עולין לה אבל לגמרי לא הויא כר' אליעזר
He would establish it like R. Eliezer only regarding this, that the days do not count, but it is not totally like R. Eliezer;
דהא מוקי לה כר"ע דבעי ספורים בפנינו ור"א פליג עליה בפ"ק (לעיל דף ז:)
We establish it like R. Akiva, who requires that she count the days in front of us, and R. Eliezer argues with him above (7b).
ור"ת מפרש דהלכתא כאביי דאין עולין וכברייתא דהמפלת (שם דף כט:)
Opinion #1 (R. Tam): The Halachah follows Abaye, that the days do not count, and like the Beraisa [of To'eh, 29b].
ומדקדק מדלא קאמר עלה (לעיל ל.) ש"מ ארבע דימי לידה אין עולין לאפוקי מן הברייתא דלעיל ללוי לחד שינוייא
Source - Implied question: The Gemara (30a learned three matters from the Beraisa. Why did it) not say that we learn four matters, [including] that Yemei Leidah do not count, to teach unlike the Beraisa above according to Levi, according to one answer (at the bottom of 36a)?
ומברייתא דבא סימן (לקמן דף נד:) דסברי דעולין
[This would also teach unlike] the Beraisa below (54b), which holds that the days count.
אלא אינו מונה אלא דברים של חדוש אבל הא פשיטא לן דאין עולין
Answer: The Gemara listed only [three] Chidushim that we learn from the Beraisa. This was obvious, that the days do not count.
ועוד אומר ר"ת דברייתא דבא סימן איכא למימר כדמפרש ליה רב פפא משום דאימא ילדה זכר להכי עולה שבוע שני לספירת זיבתה
Explanation #2 (cont. - R. Tam): Also, we can explain the Beraisa below (54b) like Rav Papa explains it, because I can say that she gave birth to a male, therefore the second week counts towards Sefiras Zavah. (We need not say that days of Tum'as Leidah count.)
ודבריו נראה טפי מדקתני ואין קרבנה (הגהת יעב"ץ) נאכל א"כ איכא למימר אימר לא ילדה ואפי' ילדה אימא ילדה זכר
Support (for Rav Papa): The Beraisa teaches that her Korban is not eaten. If so, we can say that [perhaps] she did not give birth, and even if she gave birth, perhaps she gave birth to a male. (Due to a Sefek-Sefeka, we say that the days counted.)
ותדע דלא קיבל דברי רב הונא דהתם ולא הדר ביה אלא סבר דאין עולין
Assertion: Rav Papa did not accept the words of Rav Huna there (who challenged him), and he did not retract. Rather, he holds that the days do not count.
מדקאמר בשמעתין רב פפא אמר ע"כ הקישן הכתוב
Source: It says in our Sugya (37b) "Rav Papa said, you are forced to say that the verse equated them";
ואי סבר עולין א"כ ע"כ צריך לאוקמי כר"א כדמוקי רבא
If he holds that they count, he must establish it like R. Eliezer, like Rava establishes it;
ואמאי דחיק לאוקמי כרבנן דר"א דאמרי אין דנין אפשר משאי אפשר כיון דבלאו הכי צריך לאוקמי כר"א דאמר אין עולין
What forced him to establish it like Rabanan of R. Eliezer, who do not learn the possible from the impossible? In any case he must establish it like R. Eliezer, who says that they do not count!
אלא ודאי לא הדר ביה
Conclusion: Rather, surely he did not retract.
ומיהו אי גרסינן לעיל דאמר סותר רבי אלעזר והכא רבי אליעזר אין להוכיח כלום
Rebuttal: However, if above the text says that R. Elazar says that it is Soser, and here the text says R. Eliezer, we cannot prove anything [from this];
ודברי רב פפא דלקמן איכא למימר דאינו עיקר אע"פ דהוי ספק ספיקא שבוע שני אינו עולה לספירת זיבתה
We could say that Rav Papa's words below (54b) are not primary. Even though it is a Sefek-Sefeka, the second week does not count towards Sefiras Zavah. (Rather, the Beraisa proves that days of Tum'as Leidah count.)
דאיכא למיחש דילמא נקבה היא כדאמר רב הונא התם משום דאיכא נמי ספק ספיקא בסוף ימי טוהר דסתרה לה
This is because we must be concerned lest it is a female, like Rav Huna says there, for there is also a Sefek-Sefeka at the end of Yemei Tohar that contradicts [Rav Papa's Sefek-Sefeka. I.e. if later she sees on days 34 and 41, she need not count seven days of Nidah due to a Sefek-Sefeka. If she did not give birth, she is Shomeres Yom k'Neged Yom. And even if she gave birth, perhaps it was a female, and this is Dam Tohar!]
כדפרישית לעיל גבי המפלת חיה ועוף (דף כז. סד"ה חומר)
This is like I explained above regarding one who gave birth to a Chayah or bird (27a. We cannot be lenient due to a Sefek-Sefeka, if another leniency results from a Sefek-Sefeka that contradicts this one.)
ומיהו כיון דאין קרבנה נאכל איכא בלאו הכי ספק ספיקא שמא לא ראתה ואפילו ראתה שמא לא ילדה
Defense (of support for Rav Papa): However, since her Korban is not eaten, in any case there is a Sefek-Sefeka. Perhaps she did not see [blood on the third day to make her a Zavah], and even if she saw, perhaps she did not give birth [to something for which there is Tum'as Leidah].
ואומר ר"ת דימי לידה שאינה רואה בהן הוא למ"ד מיע"ל קג"ם ולא לחי העומד מאיליו בפ"ק דעירובין (דף טו.)
Explanation (R. Tam): Yemei Leidah in which she does not see [blood] is the Lamed of Ya'al Kegam (an acronym of the six places in which the Halachah follows Abaye against Rava), and not Lechi (a vertical post to permit carrying in a Mavoy) that came about automatically, in Eruvin (15a).
ורב סעדיה כתב דנשים שלנו דחשבינן להו כיולדות בזוב
Opinion #2: Rav Sadya Gaon wrote that we consider our women to be Yoledes b'Zov;
אם עברו ימי טומאת ז' לזכר או י"ד לנקבה וספרה שבעה נקיים בימי טוהר או אפילו בימי טומאה מותרת לבעלה
If the seven days of Tum'ah for a male passed, or the 14 for a female, and she counted seven clean days during Yemei Tohar, or even during the days of Tum'ah (of Leidah), she is permitted to her husband.
עד מ' לזכר ופ' לנקבה אע"פ שרואה דם הכתוב קראו דם טוהר
Until 40 days for a male or 80 for a female, even if she sees blood, the verse called it Dam Tohar.
שכן שנו חכמים ימי לידה שאינה רואה בהן עולים לה לימי ספירת זיבתה
So Chachamim taught, that Yemei Leidah in which she does not see count towards Sefiras Zavah.
הרי בהדיא חולק על ר"ת
Observation: [Rav Sadya Gaon] explicitly argues with R. Tam.
והא דלא קאמר בהמפלת (שם דף ל.) ש"מ ד'
Implied question: Why didn't the Gemara (30a) say that we learn four matters?
איכא למימר משום דלא קאמר אלא היכא דמצי למימר הא מני פלוני היא כדקאמר ש"מ ר"ע היא ש"מ ר"ש היא ש"מ טבילה בזמנה מצוה לאפוקי מדר' יוסי בר' יהודה
Answer: It lists only matters for which we can say "this is like Ploni", like it says "we infer that this is like R. Akiva", "we infer that this is like R. Shimon", "we infer that Tevilah bi'Zmanah Mitzvah, unlike R. Yosi b'Rebbi Yehudah";
אבל בהא דאין עולין לא מצי למימר הא מני רבי אליעזר היא דלאביי לכ"ע אין עולין.
However, here that the days do not count, we cannot say "this is like R. Eliezer", for Abaye holds that all agree that they do not count.
TOSFOS DH Rava Amar Einah Soseres
תוספות ד"ה רבא אמר אינה סותרת
(SUMMARY: Tosfos resolves this with what Rava taught below.)
וא"ת והא רבא סובר בפ"ב (דף סו.) (הגהה בגליון) דאי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם וא"כ תסתור דהכא בעינן שבעה נקיים מדם
Question: Rava holds below (66a) that the womb cannot open [for birth] without blood. If so, it should be Soser, for here we require seven clean days without blood!
וי"ל דרבא (הגהה בגליון) אליבא דר' מרינוס קאמר כדפרישית וסבר דאפשר לפתיחת הקבר בלא דם דהא קאמר דאינה סותרת.
Answer: Rava said according to R. Merinus, like I explained [in the previous Dibur], and he holds that the womb can open without blood, for he says that it is not Soser.
37b----------------------------------------37b
TOSFOS DH Mah Yemei Nidasah d'Ein Re'uyin l'Zivah
תוספות ד"ה מה ימי נדותה דאין ראוין לזיבה
(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara on 54a.)
וא"ת דבשילהי בא סימן (לקמן דף נד.) אמר ימי נדותה שאינה רואה בהן עולין לספירת זיבתה
Question: Below (54a), it says that Yemei Nidah in which she does not see, they count towards Sefiras Zavah!
וי"ל דהתם מיירי בזבה קטנה שרואה יום י"א דיום י"ב הויא ביה תחלת נדה ועולה לה.
Answer: There we discuss a Zavah Ketanah (Shomeres Yom k'Neged Yom) who sees on day 11. Day 12 is the beginning of Nidah, and it counts for her. (There we discuss a girl who alternates between eight consecutive days of blood, and eight consecutive clean days. She sees on days 17 and 18 (days 10 and 11 of Zivah. This obligates guarding a clean day before she is permitted.) She becomes Nidah on day 19. Bi'ah is permitted on day 26. We must say that day 25 (her next clean day), even though it was her seventh day of Nidah, counts for Shemirah - Aruch l'Ner.)
TOSFOS DH Al Korchacha Hikishan ha'Kasuv
תוספות ד"ה על כרחך הקישן הכתוב
(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere, some say that a Hekesh does not warrant learning the possible from the impossible.)
ואין משיבין על ההיקש
Explanation: We do not challenge a Hekesh (even though we learn from what is impossible).
וא"ת והא בפ' התודה (מנחות דף פב.) פריך ר"ע לר' אליעזר וכי דנין אפשר משאי אפשר אע"ג דטעמא דרבי אליעזר דדריש היקשא מועבדת שיהו כל העבודות שוות
Question: In Menachos (82a), R. Akiva challenged R. Eliezer "do we learn the possible from the impossible?!", even though R. Eliezer expounded a Hekesh from "v'Avadta" - all Avodos are the same. (Just like Pesach Mitzrayim was from Chulin, for there was no Ma'aser or Hekdesh at the time, also Pesach Doros.)
ור"ע נמי אית ליה היקשא דועבדת בפרק מי שהיה טמא (פסחים דף צו.)
Also R. Akiva expounds the Hekesh of "v'Avadta" in Pesachim (96a)!
וי"ל דהתם לא מצי למימר על כרחך הקישן הכתוב דאיצטריך היקשא להנהו דרשות דפסחים (דף צו.).
Answer: There, we cannot say "you are forced to say that the Torah equated them", for we need the Hekesh for those Drashos in Pesachim.
TOSFOS DH Arba'im Miba'i
תוספות ד"ה ארבעים מיבעיא
(SUMMARY: Tosfos discusses places in which the Gemara asks this, and places in which it does not.)
בסוכה לא פריך כי האי גוונא ארבי יהודה דמכשיר עד ארבעים וחמשים אמה
Implied question: In Sukah (2b) we do not ask like this against R. Yehudah, who is Machshir a Sukah up to 40 or 50 Amos!
התם משום דקים ליה דלאו דוקא אלא ארבעים וחמשים כדאמרי אינשי ואפילו טובא
Answer: There, we knew that this was not precise. Rather, he says "40 or 50" like people say, and even if it is more;
אבל הכא הוי דוקא חמשים כדקתני בסמוך וחמשים שהולד מטהר
However, here it is specifically 50, like it teaches below "the 50 [days] that a baby is Metaher."
ובפרק מפנין (שבת דף קכו:) דפריך השתא ה' קופות ד' מיבעיא
Citation (Shabbos 126b) Question: (The Mishnah taught how much grain one may clear out to make room for guests.) It taught five baskets. Need it teach four?!
המקשה סבר דדוקא נקט ומשני דלאו דוקא נקט אלא ד' וה' כדאמרי אינשי
Explanation #1: The Makshan thought that [five] is precise. The Gemara answered that it is not precise. Rather, it is like people say "four or five" [and even more].
ועוד משני דהוה דוקא ד' מאוצר קטן וה' מאוצר גדול
Explanation #2: The Gemara gave another answer, that we permit only four from a small storehouse, or five from a big storehouse.
ובפרק אע"פ (כתובות דף ס.) תינוק יונק אפי' ד' וה' שנים
Citation (Kesuvos 60a - Beraisa - R. Yehoshua): A child may nurse four or five years.
נמי לא דייק התם משום דלאו דוקא ה' אלא לפי צרכו כדקאמר התם ואפילו חבילתו על כתפו
Explanation: Also there, we do not ask, because five is not precise. Rather, it is as much as he needs, like it says there "even if he can carry a bundle on his shoulder."
ובפרק הזרוע (חולין דף קלב:) דאמר כהן טבח ב' וג' שבתות פטור מן המתנות מכאן ואילך חייב במתנות
Citation (Chulin 132b): A Kohen Shochet is exempt for two or three weeks from Matanos (giving the foreleg, jaw and stomach of a slaughtered Chulin animal to a Kohen). After this, he must give the Matanos [to another Kohen].
התם נקט ב' לרבי דאמר בתרי זימני הוה חזקה ולרשב"ג ג'.
Explanation: There, it says two according to Rebbi, who holds that two occurrences make a Chazakah, and three according to R. Shimon ben Gamliel.
TOSFOS DH v'Rav Ada bar Ahavah Amar...
תוספות ד"ה ורב אדא בר אהבה אמר...
(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of what Rav Ada adds to Rav's words.)
וא"ת מה הוסיף על דברי רב הא לרב נמי הראויין לספירה היינו ז' ימים אחר י"א יום ואז מתחילות י"א אחרים שהם ימי זיבה
Question: What did Rav Ada add? Also according to Rav, days proper for Sefirah [and not for Zivah] are the seven days [of Nidah] after 11 days [of Zivah], and then begin 11 more days, which are days of Zivah;
וא"כ לדידיה נמי לעולם קושי מטהר
If so, also according to Rav, Koshi is always Metaher!
וי"ל דאינה נדה עד שיעברו שבעה ימי הספירה אחר י"א ואם ראתה אז אף בקושי טמאה לרב
Answer #1: She is not a Nidah until seven days of Sefirah pass after 11 days [of Zivah, and then she sees]. If she sees then, even b'Koshi, she is Tamei according to Rav. (The days are not proper for Zivah or Sefirah);
ולרב אדא טהורה דראויין לספירת סתירת זיבתה
According to Rav Ada she is Tehorah, for the days are proper for Sefirah [after] Stirah [of days counted for] Zivah.
ור"ח פי' דלוי אינו מטהר אלא תשעה ימים הראוין ליעשות בהן זבה אבל י' וי"א דאינם ראויין ליעשות בהן זבה
Answer #2 (R. Chananel): Levi is Metaher only nine days proper to become a Zavah, but not days 10 and 11, which are not proper to [begin to] become a Zavah;
דאפילו ראתה אפי' גם בי"ב אינה אלא נדה
Even if she saw [on 10 and 11, and] also on day 12, she is only a Nidah.
ורב מוסיף ימים הראויין לספירה כגון עשירי וי"א וחמשה ימים אחרי כן
Rav adds days proper for Sefirah (for one who already became a Zavah), e.g. 10 and 11, and the five days after them;
אבל שני ימים משבעה ימים אחרונים אם ראתה בהן טמאה לרב
However, if she saw in the last two days of the last seven days (starting from 12, i.e. 17 or 18), she is Teme'ah according to Rav.
ורב אדא מוסיף אף אותם שני ימים ונמצא כולן טהורין.
Rav Ada adds even those two days (they are proper for Sefirah for one who finished becoming a Zavah on day 10 or 11). It turns out that all of them are Tehorim.