1)

HAFARAH WITHOUT FULL ISHUS (Yerushalmi Perek 10 Halachah 5 Daf 33b)

מתני' שומרת יבם בין ליבם אחד בין לשני יבמין רבי אלעזר אומר יפר

(a)

(Mishnah): A Shomeres Yavam, whether to one Yavam or to two Yevamim, R. Eliezer says, he can annul;

רבי יהושע אומר לאחד אבל לא לשנים

(b)

R. Yehoshua says, [he can annul] if there is one Yavam, but not if there are two;

ר' עקיבה אומר לא לאחד ולא לשנים:

(c)

R. Akiva says, [he cannot annul] whether there is one Yavam or two.

גמ' על דעתיה (דרבי אליעזר) [צ"ל ע"ד דר"ע מי - קרבן העדה] מיפר לה

(d)

(Gemara) Question: According to R. Akiva, who can annul for her? (The Yevamim cannot. Can her father annul (OHR SOMAYACH Kuntres Zikah 26), i.e. if she never had Nisu'in? (PF))

והן דמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן אפילו קידושי מאה תופשין בה מי מיפר לה.

(e)

Question: This that R. Avahu cited R. Yochanan to say that [if one told a woman 'you are Mekudeshes to me from now and after 30 days', and another told her 'you are Mekudeshes to me from now and after 20 days',... 'from now and after 10 days',] even Kidushin of 100 men takes effect in her, who can annul for her?

ויי דמר ר' יעקב בשם ר' יוחנן מייעדה לבנו קטן מי מפר לה.

(f)

Question: This that R. Yakov cited R. Yochanan to say that [if one bought an Amah Ivriyah,] he can be Meya'ed (marry) her to his minor son, who can annul for her?

ויי דמר ר' יעקב בר אחא בשם רבי יוחנן ורבי הילא בשם רבי לעזר אפי' אשם תלוי אין לה מי מיפר לה:

(g)

Question: This that R. Yakov bar Acha cited R. Yochanan, and R. Heila cited R. Elazar, to say that [the wife of a Cheresh or lunatic, - PNEI MOSHE] there is not even an Asham Taluy [for another who had Bi'ah with her,] who can annul for her?

2)

THE DEBATE ABOUT HAFARAH FOR A YEVAMAH (Yerushalmi Perek 10 Halachah 6 Daf 34a)

[דף לד עמוד א] מתני' א"ר אליעזר מה אם אשה שקנה הוא לעצמו הרי הוא מיפר נדריה אשה שקנו לו שמים אינו דין שיפר נדריה

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): If a woman that one acquired for himself (Arusah), he can annul her vows, a woman that Shamayim acquired to him (i.e. through the death of his brother), all the more so he can annul her vows!

א"ל ר"ע לא אם אמרת באשה שקנה הוא לעצמו שאין לאחרים בה רשות תאמר באשה שקנו לו שמים שיש לאחרים בה רשות

1.

R. Akiva: No. If you say that a woman that one acquired for himself, that others have no Reshus in her (he can annul her vows), will you say so about a woman that Shamayim acquired to him, that others have Reshus in her?!

אמר לו ר' יהושע עקיבה דבריך בשני יבמין מה אתה משיב על יבם אחד

2.

R. Yehoshua: Akiva, your words apply when there are two Yevamim. What do you answer when there is [only] one Yavam?

אמר לו אין היבמה גמורה לאישה כשם שהארוסה גמורה לאישה:

3.

R. Akiva: A Yevamah is not fully [acquired] to her 'husband' (Yavam) like an Arusah is fully to her husband.

גמ' אמר ר' ליעזר ומה אם אשה שלא היה לי בה רשות עד שלא נכנסה לרשותי משנכנסה לרשותי הוגמרה לי. אשה שהיה לי בה רשות עד שלא נכנסה לרשותי משנכנס' לרשותי אינו דין שתיגמר לי.

(b)

(Gemara - R. Eliezer): A woman that I had no Reshus in her before she entered my Reshus (through Kidushin), after she entered my Reshus, she is fully [acquired] to me (I can annul her vows together with her father). A woman that I had Reshus in her (a Shomeres Yavam) before she entered my Reshus (through Ma'amar), after she entered my Reshus, all the more so she should be fully [acquired] to me!

אמר לו רבי עקיבה לא אם אמרת באשה שלא היה לך בה רשות עד שלא נכנסה לרשותך משנכנסה לרשותך הוגמרה לך שכשם שלא היה לך בה חלק. כך לא היה לה לאחרים בה (עמך - קרבן העדה מוחקו) חלק.

1.

R. Akiva: No - if you will say about a woman that you had no Reshus in her before she entered your Reshus (through Kidushin), after she entered your Reshus, she is fully to you - this is because just like you had no share in her (before Eirusin), others had no share in her;

תאמר באשה שהיה לך בה רשות עד שלא נכנסה ברשותך משנכנסה לרשותך הוגמרה לך שכשם שהיה לך בה חלק כך היה לאחרים עמך בה חלק.

i.

Will you say about a woman (Shomeres Yavam) that you had Reshus in her before she entered your Reshus (through Ma'amar), after she entered your Reshus, she is fully to you - [however], just like you had a share in her, others (your brothers) had a share in her!

אמר לו ר' יהושע עקיבה דבריך בשני יבמין מה את משיב על יבם אחד.

2.

R. Yehoshua: Akiva, your words apply to two Yevamim. What do you answer about one Yavam?

א"ל כשם שלא חלקת לנו בין שומרת יבם אחד לשני יבמין בין שעשה בה מאמר בין שלא עשה בה מאמר (יכול) [צ"ל אף - קרבן העדה] בנדרים ובשבועות כן.

3.

R. Akiva: Just like you do not distinguish for us between one Yavam and two Yevamim, whether he made a Ma'amar in her or did not make a Ma'amar in her (in every case there is no Misah for Bi'ah with her), also for Nedarim and Shevu'os it is so (they are the same).

אמר לו אבל. (אמר לו - קרבן העדה מוחקו) אילו היית בימי רבי לעזר בן ערך [צ"ל והשבת תשובה זו - תוספתא ו:ה]

4.

R. Yehoshua: Had you been in the days of R. Elazar ben Arach [who said that Ma'amar fully acquires for other matters], could you give this answer?! (CHASDEI DAVID)

אמר [נראה שצ"ל ליה] אין מאמר קונה קניין גמור מודה שאינו מיפר לה עד שתיכנס לרשותו:

5.

R. Akiva: If [you agree that] Ma'amar does not fully acquire, admit [to me] that he cannot annul until she enters his Reshus! (PF)