1)

DOES AUTHORITY TO ANNUL TRANSFER AFTER DEATH? (Yerushalmi Perek 10 Halachah 2 Daf 32b)

מתני' מת האב לא נתרוקנה רשות לבעל

(a)

(Mishnah): If the father (of a Na'arah Me'orasah) dies, the Arus does not receive full authority to annul her vows (by himself);

מת הבעל נתרוקנה רשות לאב בזה ייפה כח האב מכח הבעל

(b)

If the Arus dies, the father receives full authority to annul her vows (by himself). In this respect, a father has more power to annul than a husband does.

בדבר אחר ייפה כח הבעל מכח האב שהבעל מיפר בבגר והאב אינו מיפר בבגר:

1.

In another way, a husband has more power than a father. A husband can annul a Bogeres' vows, but a father cannot annul a Bogeres' vows.

גמ' הוון בעיי מימר בשלא היפר האב חלקו ומת ולא נתרוקנה רשות לבעל [צ"ל הא בשהפר האב חלקו ומת נתרוקנה רשות לבעל - קרבן העדה]

(c)

(Gemara) Assumption: This is when the father did not annul his share, and he died. Then, the Arus does not receive full authority. However, if the father annulled his share, and he died, the Arus receives full authority.

נישמעינה מן הדא דרך תלמידי חכמים עד שלא היתה בתו יוצאה מאצלו אומר לה כל נדרים שנדרת בתוך ביתי הרי הן מופרין

(d)

Resolution: We learn from the following (Mishnah). The way of Chachamim, before his daughter leaves him [for Nisu'in], he tells her 'all vows that you vowed in my house are annulled.' (Similarly, a husband, before she enters his Reshus, he tells her 'all vows that you vowed before entering my Reshus, they are annulled', for after she enters his Reshus, he cannot annul.)

הדא אמרה אפילו (לא - קרבן העדה מוחקו) היפר האב חלקו ומת האב לא נתרוקנה רשות לבעל.

1.

Inference: Even if the father annulled his share, and he died, the Arus does not receive full authority. (Nisu'in is like death of the father; in both cases, she totally leaves her father's Reshus. If a husband gets full authority after death, he would also get full authority after Nisu'in!)

מת הבעל נתרוקנה רשות לאב.

(e)

(Mishnah): If the Arus dies, the father receives authority.

הוון בעיי מימר כשהיפר הבעל את חלקו אבל לא היפר הבעל חלקו ומת לא נתרוקנה רשות לאב.

(f)

Assumption: This is when the husband annulled his share, but if he did not annul his share, and he died, the father does not receive full authority.

[דף לג עמוד א] נישמעינה מן הדא נדרה והיא ארוסה נתגרשה בו ביום נתארסה בו ביום אפי' למאה אביה ובעלה האחרון מפירין את נדריה.

(g)

Resolution: We learn from the following (Mishnah). If an Arusah [vowed], was divorced that same day, and became Mekudeshes again the same day, even if she remarried 100 times that day, her father and the last Arus annul her vows;

הדא אמרה אפילו לא היפר הבעל חלקו ומת הבעל נתרוקנה רשות לאב.

1.

Inference: Even if the husband did not annul his share, and he died, the father receives full authority. (If not, when her husband died, the father could not annul, and even if she remarried, her new husband could not join to annul - OHR SOMAYACH Hilchos Nedarim 12:17.)

מת האב לא נתרוקנה רשות לבעל.

(h)

(Mishnah): If the father died, the Arus does not receive full authority.

רבי חגיי בעא קומי רבי יוסה עד כדון בנדרים שנדרה (משנתארסה נדרים שנדרה עד שלא תתארס מת האב לא) [צ"ל עד שלא תתארס נדרה משנתארסה מת האב - קרבן העדה] נתרוקנה רשות לבעל.

(i)

Question (R. Chagai, to R. Yosah): This refers to vows that she vowed before Eirusin. If she vowed after Eirusin and the father died, [does] the Arus receive full authority?

אמר ליה וכי נדרים שנדרה עד שלא תתארס ונתארסה לא כבר נראו לאב (לבעל) [צ"ל ולבעל - קרבן העדה] להפר לה. דתימר מת האב לא נתרוקנה רשות לבעל.

(j)

Answer (R. Yosah): Vows that she vowed before Eirusin, and she became Mekudeshes, were they not proper for the father and husband to annul for her, and you say that if the father died, the Arus does not receive full authority?

הדא אמרה אפילו נדר שנדרה משנתארסה.

1.

Consequence: Even what she vowed after Eirusin (and the father died, the Arus does not receive full authority).

נדרה עד שלא נתארסה [צ"ל נדרה משנתארסה - פני משה] מת הבעל נתרוקנה רשות לאב.

(k)

Question (R. Chagai): [The Seifa taught, if the Arus dies, the father receives full authority. Is this only if] she vowed before Eirusin? If she vowed after Eirusin and the husband died, [do we say even then that] the father receives full authority?

א"ל וכי נדר שנדרה עד שלא נתארסה ונתארסה לא כבר נראו לאב ולבעל להפר לה דתימר מת הבעל נתרוקנה רשות לאב.

(l)

Answer (R. Yosah): Vows that she vowed before Eirusin, and she became Mekudeshes, were they not proper for the father and husband to annul for her, and you say that if the husband died, the father receives full authority?

הדא אמרה אפילו נדר שנדרה משנתארסה מת הבעל נתרוקנה רשות לאב

1.

Consequence: Even what she vowed after Eirusin, if the husband died, the father receives full authority.

שהבעל מיפר בבגר.

(m)

(Mishnah): [In another way, a husband has more power...] a husband can annul a Bogeres' vows.

מתני' דר' לעזר דתני בשם רבי לעזר אם היו תהיה לאיש בבוגרת ארוסה הכתוב מדבר:

(n)

Our Mishnah is like R. Lazar, for a Beraisa taught in the name of R. Lazar "v'Im Hayo Sihyeh l'Ish" discusses a Bogeres Arusah. (Her husband annuls by himself.)