1)

ONE WHO VOWED FROM MEVUSHAL OR TAVSHIL (Yerushalmi Perek 6 Halachah 1 Daf 1a)

מתני' הנודר מן המבושל מותר בצלי ובשלוק

(a)

(Mishnah): If one vowed from Mevushal (anything cooked), he is permitted roasted and Shaluk (half-cooked) food;

אמר קונם תבשיל שאיני טועם אסור במעשה קדירה רך ומותר בעבה ומותר בביצה טרמיטן ובדלעת הרמוצה:

(b)

If he said 'I will not taste a Tavshil (cooked dish)', he may not eat a soft food cooked in a pot, but he may eat a thick cooked food, a Tarmitan (super-boiled) egg, and Remutzah (a certain kind of) gourds;

גמ' מתניתא אמרה שהשלוק קרוי מבושל.

(c)

(Gemara) Question #1: A Mishnah teaches [unlike our Mishnah,] that Shaluk is called Mevushal!

דתנינן היה מבשל את השלמים או שולק

1.

(Mishnah): He cooked the Shelamim [of a Nazir] or was Sholek [it. The Torah says that the foreleg must be "Beshelah"! This shows that Shaluk is called Mevushal.]

וקרייא שהצלוי קרוי מבושל [דברי הימים ב לה יג] ויבשלו את הפסח וגו'.

(d)

Question #2: A verse teaches that roasted is called Mevushal - "va'Yevashlu Es ha'Pesach..."! (Pesach must be roasted.)

אין תימר שלא כהלכה

1.

Suggestion: Perhaps they did improperly (they truly cooked it in water).

רבי יונה בוצרייא אמר כמשפט.

2.

Rejection (R. Yonah of Botzriya): [The above verse continues] "ka'Mishpat"!

[דף כ עמוד א] מתניתא אמרה שהשלוק קרוי מבושל. וקרייא אמר שהצלי קרוי מבושל. והתנינן הנודר מן המבושל מותר בצלי ובשלוק.

(e)

Reiteration of questions: A Mishnah teaches that Shaluk is called Mevushal, and a verse teaches that roasted is called Mevushal, and our Mishnah teaches that one who vows from Mevushal is permitted roasted and Shaluk!

אמר ר' יוחנן הלכו בנדרים אחר לשון בני אדם.

(f)

Answer (R. Yochanan): Vows depend on Leshon Bnei Adam (the way people speak. People do not call roasted and Shaluk "Mevushal".)

א"ר יאשיה הלכו בנדרים אחר לשון תורה.

(g)

(R. Yoshiyah): Vows depend on Leshon Torah.

מה נפיק מן ביניהון

(h)

Question: What do they argue about?

קונם יין שאיני טועם בחג. על דעתיה דרבי יוחנן אסור ביום טוב האחרון על דעתיה דרבי יאשיה מותר.

(i)

Answer: [If one said] 'Konam wine, that I will taste it during the Chag (Sukos)', according to R. Yochanan he is forbidden on the last day of Yom Tov (in Leshon Bnei Adam, it is part of Sukos), and according to R. Yoshiyah, he is permitted.

אף רבי יאשיה מודה שאסור. לא אמר ר' יאשיה אלא לחומרין.

(j)

Rejection: R. Yoshiyah agrees that he is forbidden. R. Yoshiyah said [that vows depend on Leshon Torah] only to be stringent.

רבי חייה בר בא אמר רבי יוחנן אכיל (חליטה) [צ"ל חלטין - ערוך, הובא בקרבן העדה] ואמר לא טעמית מזון בהדא יומא.

(k)

(R. Chiya bar Ba): R. Yochanan ate Chlatin (Peros Ginosar), and said 'I did not taste Mazon today.'

והא תנינן הנודר מן המזון מותר במים ובמלח.

(l)

Question (Mishnah): If one vowed not to eat Mazon, he is permitted [only] water and salt! (Everything else is called Mazon.)

פתר לה רבי יאשיה דאמר הילכו בנדרים אחר לשון תורה.

(m)

Answer: [That Mishnah] is like R. Yoshiyah, who said that vows depend [even] on Leshon Torah. (In Leshon Torah, everything other than water and salt is called Mazon. R. Yochanan spoke like Leshon Bnei Adam.)

ומניין שכל הדברים קרויין מזון.

(n)

Question: What is the source that all matters [other than water and salt] are called Mazon [in Leshon Torah]?

רבי אחא בר עולא אמר [בראשית מה כג] ועשר אתונות נושאות בר ולחם ומזון. מה תלמוד לומר ומזון.

(o)

Answer (R. Acha bar Ula) Question: "V'Eser Asonos Nos'os Bar va'Lechem u'Mazon" - why does it say Mazon? (It already said grain and bread!)

אלא מיכן שכל הדברים קרוין מזון.

1.

Answer: This teaches that all matters are called Mazon.