MUST HEFKER BE IN FRONT OF OTHERS? (Yerushalmi Perek 4 Halachah 10 Daf 16b)
והלה נוטל ואוכל. ורבי יוסי אוסר.
(Mishnah): [The Mudar] takes and eats. R. Yosi forbids.
מאי טעמא דרבי יוסי מפני שקדם נדרו להבקירו הא הבקירו לנדרו לא
What is the reason of R. Yosi? It is because his vow preceded his Hefker, but if his Hefker preceded his vow, no (he would not forbid).
בעון קומי ר' יוסי מפני שקדם נדרו להבקירו. מה בין שקדם הבקירו לנדרו.
Version #1 - Question (to the Amora R. Yosah): [We said that] it is because his vow preceded his Hefker. What is the difference between [this, and when] his Hefker preceded his vow?
Note: The Yerushalmi freely interchanges the names Yosi, Yosa and Yosah. In this Sugya, we will use 'R. Yosah' to refer to the Amora.
אמר לון לא עלת על דעתו לאסור מה שהבקיר.
Answer (R. Yosah): It did not cross his mind to forbid what he made Hefker.
[צ"ל רבי אבא רבי חייה בשם רבי שמעון בן יוצדק המבקיר שדה לעשרה בני אדם אינו חוזר בו - נועם ירושלמי]
(R. Aba citing R. Chiyah citing R. Shimon ben Yehotzadak): One who makes his field Hefker to 10 people, he cannot retract.
[צ"ל א"ר יוסה אתייא כר' מאיר - נועם ירושלמי]
(R. Yosah): This is like R. Meir.
אמר רבי יונה הכין קשון קדמוי הא הבקר יחיד לא. והא תנינן והלה נוטל ואוכל. ורבי יוסה אוסר.
Question: R. Yonah said, so they asked in front of me - Hefker in front of an individual, no (R. Meir holds that it is not Hefker)? The Mishnah says, [the Mudar] takes and eats; R. Yosi forbids!
[צ"ל על דאת מקשי על רבי מאיר קשיתה על דרבי יוסי - נועם ירושלמי]
Counter-question (R. Yonah): Rather, than challenging R. Meir, challenge R. Yosi! (Even if R. Aba's teaching is like R. Yosi, it is difficult. Even R. Yosi permits when the Hefker preceded his vow, even without 10!)
אמר לון לא עלת על דעתו לאסור מה שהבקיר.
Answer: [R. Yosi holds that Hefker must be in front of three. He permits when the Hefker preceded his vow, for] it did not cross his mind to forbid what he made Hefker (even if he is not aware that his Hefker did not take effect).
Note: 'Amar Lun (he told them)' is difficult. It seems that the ones who asked said this, to justify why they asked according to R. Meir. Perhaps it should say 'Amru Lei.' (PF)
(רבי יונה רבי אבא רבי חייה בשם רבי שמעון בן יוצדק המבקיר שדה לעשרה בני אדם אינו חוזר בו א"ר יוסה אתייא כר' מאיר. - נועם ירושלמי מוחקו מכאן וגורס כמעט כולו לעיל) ר' מנא בעי (מה את אמרת לשלשה לפני) [צ"ל מאי אמרת לשלשה בפני - נועם ירושלמי] שלשה (על דאת מקשי על רבי מאיר קשיתה על דרבי יוסי - נועם ירושלמי מוחקו מכאן וגורסו לעיל) מה את אמרת לעשרה לפני עשרה
Answer (R. Mana): What does it mean [when R. Yosi discusses Hefker] 'to three'? It is in front of three. What does it mean [when R. Meir discusses Hefker] 'to 10?' [He is Mafkir] of 10 (he authorizes any of the 10 to take it. It is Hefker even for others to take.)
[דף יז עמוד א] (אמר ליה) [צ"ל דאמר ר"י - נועם ירושלמי] הבקירה בפני שנים חוזר בו וחייב במעשרות. בפני שלשה אינו חוזר בו ופטור מן המעשרות:
R. Yosi said, if he was Mafkir in front of two, he can retract and it is obligated in Ma'aser. In front of three, he cannot retract and it is exempt from Ma'aser. (Therefore, the teaching of 'to 10' must be like R. Meir. We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)