ONE WHO VOWED ABOUT WHAT HE WILL OR WILL NOT EAT (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 5b)
מתני' קרבן לא אוכל לך וקרבן שאוכל לך לא קרבן לא אוכל לך מותר
If he said 'Korban, I will not eat from you,' or 'Korban she'Ochel of yours,' or 'Lo Korban, I will not eat from you,' he is permitted. (The first two are Shevu'os in the life of a Korban, which are void. The last case is permitted, for the Tana does not infer 'yes' from 'no' - RAN 16a.)
שבועה לא אוכל לך שבועה שאוכל לך לא שבועה לא אוכל לך אסור זה חומר בשבועות מבנדרים
'Shevu'ah, I will not eat of yours,' 'Shevu'ah she'Ochel of yours,' or 'not a Shevu'ah, I will not eat of yours,' he is forbidden. This is a stringency of Shevuos over Nedarim;
וחומר בנדרי' מבשבועו' כיצד אמר קונם סוכה שאיני עושה לולב שאיני נוטל תפילין שאיני נותן בנדרים אסור ובשבועות מותר שאין נשבעין לעבור על המצות:
A stringency of Nedarim over Shevuos is that if one said 'Konam Sukah, I will not make one' or similarly regarding Lulav, or Tefilin, he is forbidden. Such a Shevu'ah does not forbid, for one cannot swear to override Mitzvos. (RASHBASH (334) - in the Bavli (16b), Rava says that he swore not to sit in a Sukah, for making a Sukah is merely Hechsher Mitzvah, and the Shevu'ah would take effect.)
גמ' ולמה לא תנינן שבועה שלא אוכל לך מותר
(Gemara) Question: Why was it not taught 'Shevu'ah she'Lo Ochel of yours,' he is permitted? (The prefix 'she' switches a Shevu'ah from swearing to do or not do, to forbidding 'that which', so he forbids what he will not eat. Therefore, he may eat.)
אלא בגין דתנינן חומר בשבועות מבנדרים.
Answer #1: Because it was taught a stringency of Shevuos over Nedarim. (This is a leniency of Shevu'os.)
[דף ו עמוד א] וסברנן מימר שבועה (לא) [צ"ל שלא - מיכל המים] אוכל לך דברי חכמים אסור לפום כן לא תנינן.
Answer #2: We are thinking that [only R. Yehudah, who permits one who says 'Yerushalayim', is lenient, but] 'Shevu'ah she'Lo Ochel of yours,' Chachamim forbid (they are stringent; perhaps he swears not to eat of his). Therefore, it was not taught. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)
הרי הוא קרבן הרי הוא לקרבן. הרי הוא כקרבן (מותר) [צ"ל אסור - קרבן העדה] הרי הוא שבועה. הרי הוא לשבועה. הרי הוא כשבועה (אסור) [צ"ל מותר - קרבן העדה]
Harei it is Korban, Harei it is l'Korban, Harei it is k'Korban - (if he said any of these), he is forbidden. Harei it is Shevu'ah, Harei it is li'Shevu'ah, Harei it is ki'Shevu'ah - (if he said any of these), he is permitted. (Shevu'os do not forbid items.)
זה חומר בשבועות מבנדרים. וחומר בנדרים מבשבועות כיצד [ויקרא ה ד] או נפש כי תשבע לבטא בשפתים. להרע או להטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות. יצא דבר של איסור (בדבר) [צ"ל ודבר - קרבן העדה] של מצוה
This is a stringency of Shevuos over Nedarim. A stringency of Nedarim over Shevuos - ""Oh Nefesh Ki Sishava Levatei bi'Sefasayim Lehara Oh Leheitiv" - just like Leheitiv (doing good) is Reshus (optional), also Lehara. This excludes a matter of Isur and a matter of Mitzvah.
הוון בעיי מימר שוגג הא המזיד לא
Assumption: This is only if b'Shogeg (he swore to annul or fulfill a Mitzvah), but not b'Mezid (then, it takes effect)!
אשכח תני ר' ישמעאל אומר [במדבר ל ג] ככל היוצא מפיו יעשה לא היוצא מפי שמים
Rejection: A Beraisa was found in which R. Yishmael says "k'Chol ha'Yotzei mi'Piv Ya'aseh", and not what came out from Shamayim (a Mitzvah or Aveirah).
ומר אף בהקדש כן
Suggestion: We should say so even about Hekdesh (it does not take effect on Mitzvos)!
רבי יוסה בשם רבי הילא שכן אדם מקדיש סוכתו לשמים:
Rejection (R. Yosah citing R. Heila): A person can be Makdish his Sukah to Shamayim. (We explained this like TAL TORAH.)