1)

ONE WHO VOWED ABOUT WHAT HE WILL OR WILL NOT EAT (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 5b)

מתני' קרבן לא אוכל לך וקרבן שאוכל לך לא קרבן לא אוכל לך מותר

(a)

If he said 'Korban, I will not eat from you,' or 'Korban she'Ochel of yours,' or 'Lo Korban, I will not eat from you,' he is permitted. (The first two are Shevu'os in the life of a Korban, which are void. The last case is permitted, for the Tana does not infer 'yes' from 'no' - RAN 16a.)

שבועה לא אוכל לך שבועה שאוכל לך לא שבועה לא אוכל לך אסור זה חומר בשבועות מבנדרים

(b)

'Shevu'ah, I will not eat of yours,' 'Shevu'ah she'Ochel of yours,' or 'not a Shevu'ah, I will not eat of yours,' he is forbidden. This is a stringency of Shevuos over Nedarim;

וחומר בנדרי' מבשבועו' כיצד אמר קונם סוכה שאיני עושה לולב שאיני נוטל תפילין שאיני נותן בנדרים אסור ובשבועות מותר שאין נשבעין לעבור על המצות:

(c)

A stringency of Nedarim over Shevuos is that if one said 'Konam Sukah, I will not make one' or similarly regarding Lulav, or Tefilin, he is forbidden. Such a Shevu'ah does not forbid, for one cannot swear to override Mitzvos. (RASHBASH (334) - in the Bavli (16b), Rava says that he swore not to sit in a Sukah, for making a Sukah is merely Hechsher Mitzvah, and the Shevu'ah would take effect.)

גמ' ולמה לא תנינן שבועה שלא אוכל לך מותר

(d)

(Gemara) Question: Why was it not taught 'Shevu'ah she'Lo Ochel of yours,' he is permitted? (The prefix 'she' switches a Shevu'ah from swearing to do or not do, to forbidding 'that which', so he forbids what he will not eat. Therefore, he may eat.)

אלא בגין דתנינן חומר בשבועות מבנדרים.

(e)

Answer #1: Because it was taught a stringency of Shevuos over Nedarim. (This is a leniency of Shevu'os.)

[דף ו עמוד א] וסברנן מימר שבועה (לא) [צ"ל שלא - מיכל המים] אוכל לך דברי חכמים אסור לפום כן לא תנינן.

(f)

Answer #2: We are thinking that [only R. Yehudah, who permits one who says 'Yerushalayim', is lenient, but] 'Shevu'ah she'Lo Ochel of yours,' Chachamim forbid (they are stringent; perhaps he swears not to eat of his). Therefore, it was not taught. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

הרי הוא קרבן הרי הוא לקרבן. הרי הוא כקרבן (מותר) [צ"ל אסור - קרבן העדה] הרי הוא שבועה. הרי הוא לשבועה. הרי הוא כשבועה (אסור) [צ"ל מותר - קרבן העדה]

(g)

Harei it is Korban, Harei it is l'Korban, Harei it is k'Korban - (if he said any of these), he is forbidden. Harei it is Shevu'ah, Harei it is li'Shevu'ah, Harei it is ki'Shevu'ah - (if he said any of these), he is permitted. (Shevu'os do not forbid items.)

זה חומר בשבועות מבנדרים. וחומר בנדרים מבשבועות כיצד [ויקרא ה ד] או נפש כי תשבע לבטא בשפתים. להרע או להטיב מה הטבה רשות אף הרעה רשות. יצא דבר של איסור (בדבר) [צ"ל ודבר - קרבן העדה] של מצוה

(h)

This is a stringency of Shevuos over Nedarim. A stringency of Nedarim over Shevuos - ""Oh Nefesh Ki Sishava Levatei bi'Sefasayim Lehara Oh Leheitiv" - just like Leheitiv (doing good) is Reshus (optional), also Lehara. This excludes a matter of Isur and a matter of Mitzvah.

הוון בעיי מימר שוגג הא המזיד לא

(i)

Assumption: This is only if b'Shogeg (he swore to annul or fulfill a Mitzvah), but not b'Mezid (then, it takes effect)!

אשכח תני ר' ישמעאל אומר [במדבר ל ג] ככל היוצא מפיו יעשה לא היוצא מפי שמים

(j)

Rejection: A Beraisa was found in which R. Yishmael says "k'Chol ha'Yotzei mi'Piv Ya'aseh", and not what came out from Shamayim (a Mitzvah or Aveirah).

ומר אף בהקדש כן

(k)

Suggestion: We should say so even about Hekdesh (it does not take effect on Mitzvos)!

רבי יוסה בשם רבי הילא שכן אדם מקדיש סוכתו לשמים:

(l)

Rejection (R. Yosah citing R. Heila): A person can be Makdish his Sukah to Shamayim. (We explained this like TAL TORAH.)