1)

NEDARIM WITHOUT HATFASAH IN DEVAR HA'NADUR (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 1a)

מתני' אילו נדרים מותרין

(a)

(Mishnah): The following Nedarim are permitted:

חולין שאוכל לך כבשר חזיר כע"ז כעורות לבובין כנבילות כטריפות כשקצים כרמשים כחלת אהרן וכתרומתו

1.

He said 'Chulin (is) what I will eat of yours', or (what I will eat) is like pork, idolatry, hides pierced to allow removal of the heart (for idolatry), Neveilos, Tereifos, vermin, insects, or the Chalah of Aharon and his Terumah.

מותר האומר לאשתו הרי את עלי כאימא פותחין לו פתח ממקום אחר שלא יקל את ראשו לכך

(b)

If one told his wife 'you are [forbidden] to me like my mother,' we permit it through a different Pesach (than his mother's honor), lest he take the matter lightly.

קונם שאיני ישן שאיני מדבר שאיני מהלך האומר לאשתו קונם שאיני משמשך הרי זה בלא יחל דברו

(c)

If one said 'Konam that I sleep', or 'that I will speak, walk, or have Bi'ah with you (my wife)', "Lo Yachel Devaro" applies.

שבועה שאיני ישן שאיני מדבר שאיני מהלך אסור:

(d)

If one swore not to sleep, speak, or walk, he is forbidden.

גמ' [במדבר ל ג] ליי' אין אדם אוסר עליו דבר אלא שהוא ליי".

(e)

(Gemara): '[Ish Ki Yidor Neder] la'Shem' teaches that one forbids himself only [through Hatfasah] in something that is of Hash-m [due to a vow].

תני דבית רב פליג מניין לנדרים שהן מותרין לך מן השמים ובני אדם נוהגין בהן באיסור שלא תהא נודר ומבטל ת"ל [במדבר ל ג] לא יחל דברו שלא יעשה דבריו חולין.

(f)

Tana d'Veis Rav argues. [He taught,] what is the source for Nedarim, that they are permitted to you from Shamayim, and [some] people conduct Isur (they think that they take effect), that one [who knows that they are permitted] may not vow and annul [it]? It says "Lo Yachel Devaro" - he may not make his words profane.

הוון (בעיי מימר כגון הקרבן בשבועה) [צ"ל בעי מימר כגון הקרבן כשבועה - קרבן העדה] הא בשאר כל הדברים לא. אתא מימר לך אפי' בשאר כל הדברים. [במדבר ל ג] לאסור אסר על נפשו.

1.

We would have thought that this refers to 'ha'Korban' - it is like 'Shevu'ah', but all other matters, no. [The verse] comes to tell you even all other matters - "Le'esor Isar Al Nafsho." (We explained this like LEV YERUSHALAYIM citing GILYON EFRAYIM. YEFE EINAYIM (15a) - it was known that people conducted Isur with the matters in our Mishnah.)

אית תניי תני על נפשו לא על אחרים. אית תניי תני אפי' על אחרים.

(g)

Some teach 'Al Nafsho', but one cannot [forbid] others. And some teach [one can forbid] even others.

הוון בעי מימר מאן דמר על נפשו לא על אחרים שלא (לוסר נכסיו) [צ"ל לאסור נכסי אחרים - אור שמח] על אחרים. ומאן דמר אפילו על אחרים לוסר נכסיו על אחרים. הא [דף ה עמוד ב] ניכסי אחרים עליו לא.

(h)

Assumption: The one who says 'Al Nafsho', but not on others, he cannot forbid others' property to others. And the one who says even on others, this is to forbid his property to others. However, he cannot forbid others' property to himself. (We explained this like OHR SOMAYACH Hilchos Shevu'os 5:4.)