1)

THE ORDER MATTERS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 2a)

אמר ר' יודן והוא שהזכיר (נדר ואחר כך הזכיר שבועה. אבל אם הזכיר שבועה ואח"כ הזכיר נדר נדרין) [צ"ל שבועה ואח"כ הזכיר נדר אבל אם הזכיר נדר ואח"כ הזכיר שבועה פטור על השבועה שהנדרים - קרבן העדה] חלין על האיסרין ואין שבועות חלות על האיסרין.

(a)

(R. Yudan): This is if he mentioned (forbade it through) Shevu'ah, and afterwards mentioned Neder, but if he mentioned Neder, and afterwards mentioned Shevu'ah, he is exempt for the Shevu'ah, for Nedarim take effect on Isurim, but Shevu'os do not take effect on Isurim.

ר' יוסי פתר [במדבר ל ג] לאסור אסר הרי הוא עלי אסור הרי עליו אסור אסור. שבועה הרי הוא עלי אסור הרי עליו בשבועה אסור.

(b)

R. Yosi expounds "Le'esor Isar" - [whether he said] 'it is Alai Isar' or 'it is Alav Isar' (he forbade like a Neder to himself or to another), it is forbidden. 'Shevu'ah it is Alai', he is forbidden. 'It is Alav through a Shevu'ah', he is forbidden;

א"ר יודן בנדרים אסור ובשבועות מותר. (אסר) [צ"ל אמר - אור שמח] הרי עלי אסר הרי עליו אסר אסור. שבועה הרי עלי אסור שבועה הרי עליו מותר.

(c)

(R. Yudan): [When he forbids another,] in Nedarim it is forbidden, and in Shevu'os he is permitted. [Whether he said] 'it is Alai Isar' or 'it is Alav Isar', it is forbidden. 'Shevu'ah it is Alai', he is forbidden. 'It is Alav through a Shevu'ah', he is permitted. (We explained this like OHR SOMAYACH, Hilchos Shevu'os 5:4.)