12TH CYCLE DEDICATION
NEDARIM 66 - Dedicated by Tzvi and Tamara Sand in honor of the Brit of their grandson Itai Ariel, son of Yair Yisrael and Reut Kaufman, on 12 Adar I. Mazel Tov to the parents and grandparents - may you see boundless Nachas from him and watch him grow l'Torah l'Chupah ul'Ma'asim Tovim!

1)

RAN DH Gemara Man Tana

ר"ן ד"ה גמ' מאן תנא

(SUMMARY: The Ran explains why this is like R. Shimon.)

דמדקתני לזה קרבן ולזה קרבן צריכין פתח לכל אחד ואחד אלמא דלעולם לא הוי פרטא אלא כי מדכר קרבן אכל חד וחד

(a)

Explanation: Since it taught "to this one a Korban and to this one a Korban", he needs a Pesach for each one, this shows that they are Peratim (individual vows) only when he mentions "Korban" regarding every one;

הא לאו הכי לא שנא אמר לזה ולזה בוי"ו או לזה לזה בלא וי"ו כללא הוי

1.

If he did not, whether he said "to this one and to this one" with a Vov, or "to this one, to this one" without a Vov, it is a Klal (one encompassing vow);

ומאן תנא אמר רבא ר"ש היא דאמר בפרק שבועת הפקדון (שבועות לו:) גבי היו ה' תובעים אותו

2.

Like whom is this? Rava taught that it is like R. Shimon, who says in Shevuos (36b) regarding five who were claiming from him...

ואמר לא לך לא לך דלעולם אינו חייב על כל אחד ואחד עד שיאמר שבועה על כל אחד ואחד

3.

And he said "[I swear that] not to you [do I owe], not to you", that he is liable for each one only if he mentioned "Shevu'ah" regarding each;

הא לאו הכי בין בוי"ו בין בלא וי"ו כללא הוי.

4.

Inference: If he did not [mention "Shevu'ah" to each], whether he said with a Vov, or without a Vov, it is a Klal.

2)

RAN DH ul'Inyan Halachah

ר"ן ד"ה ולענין הלכה

(SUMMARY: The Ran rules like R. Shimon, and explains why.)

קיימא לן כרבי שמעון דסתם לן תנא הכא כוותיה

(a)

Pesak: We hold like R. Shimon, for the Stam Tana here holds like him.

ובפרק האיש מקדש (קדושין מו) נמי סתם לן כוותיה במתני' בהתקדשי לי בתמרה זו התקדשי לי בזו

(b)

Support: Also in Kidushin (46a) the Stam Mishnah is like him regarding "be Mekudeshes to me with this date, be Mekudeshes to me with this..." (Only if he mentioned Kidushin regarding each date, they are separate acts of Kidushin, and she is Mekudeshes only if one of the dates by itself is worth a Perutah.)

ואף על גב דבפרק הפקדון גבי שבועה לא לך איכא סתמא דלא כותיה ומה לי חד סתמא ומה לי תרי סתמי

(c)

Implied question: In Shevuos (36b), regarding "Shevu'ah that I do not owe to you...", there is a Stam Mishnah unlike him. What is the difference if there is one Stam [Mishnah, like Rabanan], or two Stam [Mishnayos, like R. Shimon? Perhaps the Halachah follows the one Stam!]

אפ"ה כיון דשקלי וטרו אמוראי אליבא דר"ש בסוגיא דקדושין נקטינן כוותיה

(d)

Answer: Even so, since Amora'im discuss the opinion of R. Shimon in Kidushin, we hold like him.

וכן פסקו ר"ח והרמב"ן ז"ל.

(e)

Support: Also R. Chananel and the Ramban rule like him.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF