נדרים דף יז. א

באופנים דלהלן כמה פעמים חל עליו האיסור?

קונם עלי ככר זו
קונם עלי ככר זו
הריני נזיר אם אוכל הריני נזיר אם אוכל שבועה שלא אוכל שבועה שלא אוכל
מה הדין? חייב רק אחת [1] חייב שתים [2] חייב רק אחת

נזר ושוב נזר בלשונות דלהלן מה הדין?

הרי נזיר היום הריני נזיר למחר הריני נזיר היום הריני נזיר היום
לרב הונא חל שתים [3] חלה אחת
לשמואל חל שתים חל שתים [4]

נדרים דף יז: א

נשבע לא לאכול כדלהלן - ואכל, מה דינו?

נשבע שלא לאכול תאנים,
ושוב נשבע שלא לאכול תאנים
נשבע שלא לאכול תאנים,
ושוב נשבע שלא לאכול תאנים וענבים כאחד
לרב הונא חייב רק אחת אכל תאנים חייב אחת, אכל ענבים פטור [5]
לרבה חייב רק אחת חלה השבועה [6]
-------------------------------------------------

[1] דלא נוסף באיסורו השני יותר מהראשון כלום, ולא דמי לנזירות שיכול להיות נזיר פעמיים, וביאר הר"ן (בד"ה לרב) דהא דלא חילקה המשנה בנדר גופא בין נדר דנזירות שבזה יש נדר בתוך נדר לבין נדר דקונמות שבזה אין, משום שהמשנה באה לבאר לנו חומר נדרים משבועות, ולכן הוצרכה לחלק בין נדר לשבועה ולא לחלק בין נדרים בעצמם. ואף שכתבה בסתם יש נדר בתוך נדר, לא נבוא מתוך זה לטעות ולחשוב שיש נדר תוך נדר גם בקונמות, דמזה שאמרה המשנה "נדר" ונתנה דוגמא של נזירות ולא של קונם, מזה ש"מ שאין נדר תוך נדר בקונם אלא רק בנזירות.

[2] וכשיגמור למנות את הראשונה צריך למנות את השניה.

[3] דמגו שע"פ נדרו נוסף בנזירות השניה עוד יום אחד יותר מהראשונה, חלה הנזירות השניה לגמרי וצריך למנות עוד ל' יום שלמים.

[4] דגזה"כ הוא "נזיר להזיר" שנזירות חלה על נזירות, ולכך בכל גוונא מונה ב' נזיריות.

[5] ס"ל דאין השבועה השניה חלה כלל - כיון שכפל בה על התאנים, ולכן פטור גם ממה שהוסיפה השבועה השניה ענבים.

[6] ולכך אם אכל ענבים חייב, ואם אכל תאנים אפי' באופן ששכח מהשבועה הראשונה והתרו בו רק משום השניה ג"כ חייב, דמגו שחלה השבועה השניה מחמת הענבים חלה גם על התאנים מחמתה. עוד מבואר בגמ' לשיטתו, שאם אכל תאנים והפריש קרבן עליהם ושוב אכל ענבים - הו"ל הענבים חצי שיעור ופטור מקרבן.

-------------------------------------------------