1)

INTERRUPTING A LONG NEZIRUS (Yerushalmi Perek 2 Halachah 10 Daf 9b)

מתני' הריני נזיר כשיהא לי בן ונזיר מאה יום נולד לו עד שבעים יום לא יפסיד כלום

(a)

(Mishnah): If one said 'I will be a Nazir when I have a son. I am a Nazir 100 days', and he had a son within 70 days of saying this, he does not lose any of the days counted. (After finishing and shaving for Nezirus Beno, he completes the days remaining for his Nezirus.)

לאחר שבעים סותר שבעים שאין תגלחת פחות מל' יום:

(b)

If he had a son after 70 days, he cancels [the excess above] 70, since Tiglachas cannot be [on] less than 30 days [growth of hair. After completing Nezirus Beno, he must count another 30 days in order to shave for his Nezirus. Effectively, only 70 days before the birth counted for his Nezirus.]

גמ' פשיטא שבסוף היום עולה לו ככולו תחילת היום מהו שיעלה לו ככולו

(c)

(Gemara) Question: Obviously, the end of the day [on which his son was born, and he observed Nezirus Beno from then until the end of the day] counts like the entire day. Does the beginning of the day count like the entire day [for his own Nezirus]?

ולא מתניתא [דף י עמוד א] היא לאחר שבעים סותר שבעים לא אפילו מקצת הדא אמרה שתחילת היום עולה לו ככולו

(d)

Answer: Do we not learn from our Mishnah? If he had a son after 70 days, he cancels [the excess above] 70. Is this not even [on day 71, and the excess above 70 is] part [of that day before the birth]?! This teaches that the beginning of the day counts like the entire day.

נולד ביום שמונים סותר עשרה נולד ביום תשעים סותר עשרים

(e)

If [a son] was born on day 80, he cancels 10 days. If he was born on day 90, he cancels 20 days.

השלים (נזירותו ובא להשלים נזירות בנו) [צ"ל נזירות בנו ובא להשלים נזירותו - אור שמח] ניטמא בתוך עשרה ימים הראשונים סותר הכל

(f)

[When a son was born on day 90, and] he finished Nezirus Beno and comes to complete his Nezirus, if he became Tamei within the first 10 days, he cancels everything [for his Nezirus, for it was within the 100 days that he counted for it];

בתוך כ' ימים האחרונים רבי בא בשם רב ורבי יוחנן תריהון אמרין סותר ל' ר' שמואל אמר אינו סותר אלא שבע

(g)

[If he became Tamei] in the last 20 days [that he must observe after 100, in order to shave 30 days growth of hair], R. Ba citing Rav and R. Yochanan, both of them say that he cancels 30 [after Tiglachas Tum'ah, he must observe after 30, for Tiglachas Taharah.) R. Shmuel says, he cancels only seven.

שמואל בר בא בעא קומי רבי יסא מיסבר סבר רבי יוחנן סתירת תער כסתירת ממש

(h)

Question (Shmuel bar Ba, in front of R. Yosa): Does R. Yochanan hold that Stiras Ta'ar (after completing the days he vowed, during extra days he must count in order to shave 30 days of hair) is proper Stirah?

א"ר זעירא [דף י עמוד ב] אין יסבור רבי יוחנן סתירת תער כסתירת ממש

(i)

Answer (R. Ze'ira): Yes! R. Yochanan holds that Stiras Ta'ar is like proper Stirah.

למה לי למימר סותר לשלשים יום ויסתור הכל

(j)

Question: [If he became Tamei in the last 20 days,] why does [R. Yochanan] say that he cancels 30? He should cancel everything!

א"ר אבין בר חייה קומי רבי זעירא תיפתר (שנולד) [צ"ל שנטמא - אור שמח] ביום (שאינו ראוי) [צ"ל שראוי - אור שמח] להביא קרבן

(k)

Answer (R. Avin bar Chiyah, in front of R. Ze'ira): [It is as if] he became Tamei on a day when it is proper to bring a Korban (i.e. day 101, after finishing the days he vowed. Below (3:4), Chachamim say that this cancels only 30 days.)

הגע עצמך (שנולד) [צ"ל שנטמא - אור שמח] בלילה הרי אינו ראוי להביא קרבן

(l)

Question: Exert yourself [and you will find the answer]! If he became Tamei at night, it is not proper to bring a Korban then!

ראוי הוא לילה הוא שגרם

(m)

Answer: It is proper [to bring a Korban any time after 100], just night causes [that he cannot offer it now].

הגע עצמך הרי (שנולד) [צ"ל שנטמא - אור שמח] בשבת הרי אינו ראוי להביא קרבן

(n)

Question: Exert yourself [and you will find the answer]! If he became Tamei on Shabbos, it is not proper to bring a Korban then!

ראוי שבת היא שגרמה

(o)

Answer: It is proper, just Shabbos causes [that he cannot offer it now. We explained this like OHR SOMAYACH, Hilchos Nezirus 4:3.]

השלים נזירותו ולא הספיק לגלח עד שנולד בשבת הרי אינו ראוי להביא קרבן

(p)

Question: If he finished his Nezirus and was not Megale'ach before [a son] was born on Shabbos, he is not proper to bring a Korban! (This should be as if he was born before he finished his Nezirus!)

1.

Note: Perhaps this question and answer really belong after the coming teaching about one who finished his Nezirus and was not Megale'ach before the son was born. Perhaps it was taught here, to put it together with the other cases of 'it is proper, just Shabbos causes.' (PF)

ראוי שבת היא שגרמה

(q)

Answer: It is proper [to bring a Korban then], just Shabbos causes (that we cannot offer it now).

השלים נזירותו ולא הספיק לגלח עד שנולד הבן מגלח תגלחת אחת לשתיהן

(r)

If he finished his Nezirus and was not Megale'ach before the son was born, he is Megale'ach once for both [Neziriyos].

הפריש קרבנותיו ולא הספיק לגלח עד שנולד הבן תמן אמרין מגלח תגלחת אחת על שתיהן

(s)

If he separated his Korbanos and was not Megale'ach before the son was born - there (in Bavel), they say that he is Megale'ach once for both.

רבי יוחנן אמר מגלח וחוזר ומגלח

(t)

(R. Yochanan): He is Megale'ach, and returns and is Megale'ach again.

מתניתא פליגא על רבי יוחנן שאלו את ר"ש בן יוחי הרי שהיה נזיר ומצורע מהו שיגלח תגלחת אחת ותעלה לו לנזירותו ולצרעתו

(u)

Question (against R. Yochanan - Beraisa) Question: They asked R. Shimon ben Yochai - if one was a Nazir and Metzora, may he shave once and it will count for his Nezirus and his Tzara'as?

אמר להן אילו זה מגלח להעברת שיער [צ"ל וזה מגלח להעברת שיער - קרבן העדה] יפה הייתם אומרים אלא שהנזיר מגלח להעביר שיער ומצורע מגלח לגידול שיער

1.

Answer (R. Shimon): If [a Nazir] shaved in order to remove the hair, and [a Metzora] shaved in order to remove the hair, you would say properly. However, a Nazir shaves to remove hair, and a Metzora shaves to grow hair (i.e. in order to shave again. Therefore, one shaving cannot count for both.)

אמרו לו [דף יא עמוד א] לא תעלה לו ימי גמרו (לא - קרבן העדה מוחקו) תעלה לו ימי ספירו שניהן מגלחין להעברת שיער

2.

Question (to R. Shimon): The shaving of Yemei Gamro (when the Tzara'as went away) should not count [for Tiglachas Nazir, since it is to grow hair], but the shaving of Yemei Sifro (the second time a Metzora shaves, six days after the first shaving) should count [for Tiglachas Nazir], since both of them shave to remove hair!

(אמרו לו) [צ"ל אמר להן - קרבן העדה] אילו זה מגלח לפני זריקת דמים וזה מגלח לפני זריקת דמים יפה היית אומר אלא שהנזיר מגלח לאחר זריקת דמים ומצורע מגלח לפני זריקת דמים

3.

Answer (R. Shimon): If [a Nazir] shaved before Zerikas Dam [of his Korbanos] and [a Metzora] shaved before Zerikas Dam, you would say properly. However, a Nazir shaves after Zerikas Dam hair, and a Metzora shaves before Zerikas Dam. (Therefore, one shaving cannot count for both.)

אמרו לו (לא תעלה לו ימי גמרו לא תעלה לו ימי ספירו שניהן מגלחין לפני זריקת דמים) [צ"ל אף אנו אומרים לא תעלה לו טהור תעלה לו בטמא. - קרבן העדה]

4.

Question (to R. Shimon): Even we say that [Tiglachas Yemei Sifro] should not count for [Tiglachas Nazir] Tahor, but it should count for [Tiglachas Nazir] Tamei (both of them are before Zerikas Dam)!

אמר להן אילו זה מגלח לפני ביאת המים וזה מגלח לפני ביאת המים יפה היית אומר אלא שהנזיר מגלח לאחר ביאת המים והמצורע מגלח לפני ביאת המים

5.

Answer (R. Shimon): If [a Nazir Tamei] shaved before Tevilah and [a Metzora after Yemei Sifro] shaved before Tevilah, you would say properly. However, a Nazir shaves after Tevilah, and a Metzora shaves before Tevilah!

אמרו לו תקן הדבר לא תעלה לו ימי גמרו לא תעלה לו ימי ספירו לא תעלה לו לטהר לא תעלה לו לטמא הרי שהיה נזיר ומצורע אבל אם היה נזיר ונזיר מגלח תגלחת אחת על שתיהם

6.

Talmidim: Establish the matter as follows. [Tiglachas] Yemei Gamro does not count [for Tiglachas Nazir], and [Tiglachas] Yemei Sifro does not count, not for a [Nazir] Tahor and not for a Tamei - this is all for a Nazir Metzora. However, if he was a Nazir and a Nazir, one Tiglachas should count for both of them (they are the same)!

מה עבד לה רבי יוחנן פתר לה

(v)

Question: How does R. Yochanan answer this?

חלוקים הן על ר' שמעון בן יוחי:

(w)

Answer: He holds that [the other Tana'im] argue with R. Shimon ben Yochai.

הדרן עלך פרק הריני נזיר
HADRAN ALACH PEREK HAREINI NAZIR

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF