1)

ONE WHO ACCEPTED A MUTITUDE OF NEZIRIYOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 4 Daf 4b)

מתני' הריני נזיר כשיער ראשי וכעפר הארץ וכחול הים הרי זה נזיר עולם ומגלח אחת לשלשים יום

(a)

(Mishnah): If one said 'I am a Nazir like the hair on my head', 'like the dirt of the ground', or 'like the sand of the sea', he is a Nazir Olam, and shaves once every 30 days;

ר' אומר אין זה מגלח אחד לשלשים יום ואי זהו שהוא מגלח אחת לשלשים יום האומר הרי עלי נזירות כשיער ראשי וכעפר הארץ וכחול הים

(b)

Rebbi says, he does not shave once in 30 days. Who shaves once in 30 days? It is one who says 'are Alai Neziros like the hair on my head', 'like the dirt of the ground', or 'like the sand of the sea.'

האומר הריני נזיר מלא הבית או מלא הקופה בודקין אותו אם אמר אחת גדולה נזרתי נזיר שלשים יום

(c)

If one said 'I am a Nazir this house-full', or 'this box-full', we ask him what he meant. If he says that he accepted one long Nezirus, he is a Nazir for 30 days;

ואם אמר סתם נזרתי רואין את הקופה כאילו מליאה חרדל ונזיר כל ימיו:

1.

If he says that he accepted Nezirus Stam (without specific intent), we view the box as if it was full of mustard seeds, and he is a Nazir all his days.

גמ' אמר ר' מני מטילין אותו לחומרין בתחילה רואין אותה כאילו מליאה אתרוגין ואחר כך רמונים ואחר כך אגוזים ואחר כך פונדקרין ואחר כך פלפלין ואחר כך שומשמין ואחר כך חרדל

(d)

(Gemara - R. Mani): We are stringent about him. Initially, we view it as if were full of Esrogim (and he accepted one Nezirus for the number of Esrogim that fit inside), afterwards pomegranates (perhaps he intended for a longer Nezirus), afterwards nuts, afterwards small nuts, afterwards peppers, afterwards sesame, and afterwards mustard. (If we knew that he intended for mustard, he would shave every 30 days, like one who said 'like the sand of the sea' (since it is However, he cannot do so, for perhaps he intended for one long Nezirus, e.g. the number of sesame seeds that it holds. I based this on SHITAH MEKUBETZES' Perush of the Bavli, 8a.)

1.

NOTE: Why does it mention Esrogim, pomegranates, nuts...? Perhaps we are concerned only for these matters, which it is common to gauge with. If the house or box can hold more peppers or sesame than the days that a person normally lives, this is like mustard. In each case, we consider the largest number less than his lifetime (e.g. if it holds 15000 nuts), after 15000 days he may shave and bring Korbanos, no matter what he intended for. (PF)

ר' יוסי ברבי בון בשם רב הנותן תקוה לנזירותו אין מתירין אותו לגלח

(e)

(R. Yosi bei R. Bun citing Rav): One who put a limit to his Nezirus, we do not permit him to shave [before the time he fixed. Even if it is longer than he will live, he is not a Nazir Olam who may shave every 30 days.]

ותני כן הריני נזיר כל ימי הרי אני נזיר עולם הרי זה נזיר עולם מאה שנה ומאתים שנה אין זה נזיר עולם [צ"ל אלא נזיר לעולם - קרבן העדה]

(f)

Support (Beraisa): 'I am a Nazir all my days', or 'I am a Nazir Olam' - he is a Nazir Olam. '[I am a Nazir] 100 years or 200 years' - he is not a Nazir Olam, rather, a permanent Nazir.

2)

A VOW OF GIANT NEZIRUS OR MANY NEZIRIYOS (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 5a)

[דף ה עמוד א] מתני' הריני נזיר מיכן ועד מקום פלוני אומדין כמה ימים מיכן ועד מקום פלוני

(a)

(Mishnah): If one said 'I am a Nazir from here until the place Ploni', we estimate how many days journey it is until Ploni;

פחות משלשים יום נזיר שלשים יום

1.

If it is less than 30 days, he is a Nazir for 30 days;

ואם לאו נזיר כמיניין הימים

2.

If not, he is a Nazir like the amount of days.

הריני נזיר כמיניין ימות השנה מונה נזירות כמיניין ימות השנה

(b)

If one said 'I am a Nazir like the number of days in a year', he counts Neziriyos like the number of days in a year.

אמר ר' יהודה מעשה היה וכיון שהשלים מת:

1.

R. Yehudah says, a case occurred in which a man did this. When he finished, he died.

גמ' מה נן קיימין

(c)

(Gemara) Question: What is the case?

[דף ה עמוד ב (עוז והדר)] אם כמניין ימות החמה שס"ה נזיריות כמניין ימות החמה

1.

If [he accepted] like the number of days in a solar year', this is 365 Neziriyos, like the number of days in a solar year;

ואם כמניין ימות הלבנה שנ"ד נזירות כמניין ימות הלבנה

2.

If [he accepted] like the number of days in a lunar year', this is 354 Neziriyos, like the number of days in a lunar year!

אם כמניין ימות השנה צריכה

(d)

Answer: If he said Stam 'like the number of days in a year', this is a question [for which he intended].

תני בשם ר' יודה ראוי היה זה למיתה אלא שתלת לו נזירותו

(e)

(Beraisa - in the name of R. Yehudah): [The one who fulfilled Neziriyos like the number of days in a year, and then died,] he was proper to die earlier, but his Nezirus suspended [death] for him.

3)

WHEN IS NEZIRUS PROPER OR IMPROPER? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 5a)

מתניתא דר' יודה

(a)

[The first Tana of] the coming Beraisa [holds like] R. Yehudah;

חסידים הראשונים היו מתאוין להביא קרבן חטאת ולא היה המקום מספיק על ידם והיו נודרים בנזיר בשביל להביא קרבן חטאת

1.

(Beraisa): Early Chasidim yearned to be able to bring a Chatas, and Hash-m did not enable them to [err and] fulfill this. They would vow to be a Nazir, in order to bring a Korban Chatas (at the end of Nezirus);

רבי שמעון אומר חוטאים היו שהיו נודרים בנזיר שנאמר [במדבר ו יא] וכפר עליו מאשר חטא על הנפש חטא זה על עצמו שמנע עצמו מן היין

2.

R. Shimon says, they sinned, for they vowed to be a Nazir - it says "v'Chiper Alav me'Asher Chata Al ha'Nefesh." This one sinned against himself, for he denied himself wine.

ואתייא דשמעון הצדיק כר"ש

(b)

Shimon ha'Tzadik holds like R. Shimon;

דתני אמר שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר אלא פעם אחד שעלה אחד אלי מדרום (וראיתיהו דמות) [צ"ל וראיתיו אדמוני עם - קרבן העדה] יפה עינים וטוב רואי קווצותיו תלתלים ואמרתי לו בני מה ראית להשחית השער הנאה הזה

1.

(Beraisa): Shimon ha'Tzadik said, in all my life I never ate from the Asham of a Nazir [Tamei], with only one exception. A Nazir came to me from the south, and I saw him red with beautiful eyes, attractive with hair in locks. I asked him - my son, why did you see proper to [become a Nazir, and] destroy (cut off) this beautiful hair?

נומא לי ר' רועה הייתי בעירי והלכתי למלאות את השאוב מים וראיתי את הבוביא שלי בתוך המים ופחז יצרי עלי ובקש לאבדני מן העולם אמרתי לו רשע מה אתה מפחז בדבר שאינו שלך עלי (להקדישך) [צ"ל להקדישן - קרבן העדה] לשמים

2.

He told me 'Rebbi - I was a shepherd in my city, and I went to fill the Kli used to draw water, and I saw my reflection in the water. My Yetzer Ra agitated me, and sought to make me perish from the world! I told it Rasha - why do you agitate me about something that is not yours? It is Alai to be Makdish [my hair] to Shamayim!'

וחבקתיו ונשקתיו על ראשו ואמרתי לו בני כמותך ירבו עושי רצון המקום בישראל עליך הכתוב אומר [שם ב] איש או אשה כי יפליא לנדור נדר [צ"ל נזיר] להזיר לה'

3.

I hugged and kissed him on his head, and told him 'my son - there should be more like you in Yisrael who do Hash-m's will! About you it says "Ish Oh Ishah Ki Yafli Lindor Neder Nazir Lehazir la'Shem"!

ר' מנא בעי למה לי כשמעון הצדיק אפילו כרבי שמעון לא אכל שמעון הצדיק חטאת חלב מימיו לא אכל שמעון הצדיק חטאת דם מימיו

(c)

Question (R. Mani): How does [saying that he holds like R. Shimon] explain Shimon ha'Tzadik? Even if he holds like R. Shimon, did Shimon ha'Tzadik never eat [anything due to sin, e.g.] Chatas [due to eating] Chelev in his entire life?! Did Shimon ha'Tzadik never eat Chatas Dam in his entire life?! (If so, why did he say that he never ate another Asham Nazir? If so, he never ate any individual's Chatas or Asham! - MEICHAL HA'MAYIM)

סבר שמעון בני אדם מתוך הקפדתן הן נודרין ומכיון שהן נודרין מתוך הקפדן סופו לתהות ומכיון שהוא תוהא נעשה קרבנותיו כשוחט חולין בעזרה וזה מתוך יישוב נדר ופיו ולבו שוין:

(d)

Answer: (Shimon ha'Tzadik's opinion does not depend on R. Shimon.) Shimon [ha'Tzadik] holds that people vowed [Nezirus] amidst adamancy, and since they vowed amidst adamancy, in the end he regrets. Since he regrets, his Korbanos are like Chulin slaughtered b'Azarah. This [particular] Nazir vowed amidst a settled mind - his mouth and heart were equal (therefore, Shimon ate from his Asham).

הדרן עלך פרק כל כנויי נזירות
HADRAN ALACH PEREK KOL KINUYEI NEZIROS