1)

TOSFOS DH Keitzad

תוספות ד"ה כיצד

(SUMMARY: Tosfos describes the case of Tum'as ha'Tehom.)

דין טומאת התהום ירד לטבול במערה בשביל טומאת שרץ ונמצא כזית מן המת צף על פני המערה

(a)

Explanation: [What is the case] of Tum'as ha'Tehom? He descended to immerse in a cave due to Tum'as Sheretz, and a k'Zayis of a Mes was found floating by the opening of the cave;

ספק אם היה כזית מן המת בתוך המערה בשעה שטבל והאהיל או שמא לא היה שם בשעה שטבל טמא דספק טומאה ברשות [היחיד] ספקו טמא

1.

It is a Safek whether there was a k'Zayis of the Mes in the cave at the time he immersed, and [the cave] towered [over it and over him], or there was not there at the time he immersed. He is Tamei, for Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid is Tamei.

ואם נודע לו אפילו אחר שגילח טמא ולא אמרינן אף כי היה כזית מן המת תוך המערה בשעה שטבל יהא טהור משום טומאת התהום

2.

If he found out even after he shaved, he is Tamei. We do not say that even if there was a k'Zayis of the Mes in the cave at the time he immersed, he is Tahor due to Tum'as ha'Tehom;

דכיון שאין שום דבר מכסה עליה הוה ליה כטומאה ידועה.

i.

Since nothing was covering it, it is like a known Tum'ah.

2)

TOSFOS DH Meshuka b'Karka ha'Ma'arah

תוספות ד"ה משוקע בקרקע המערה

(SUMMARY: Tosfos explains when this is not Soser.)

אז ודאי מיקרי שפיר טומאת התהום ולכך ירד להקר ולימים אחר (כן הוא בדפוס ונציה) שגילח נודע לו אותה טומאה טהור משום דטומאת התהום הוא

(a)

Explanation: [If it is covered in the ground of the cave], then surely it is called Tum'as ha'Tehom. Therefore, if one descended [into the water] to cool off, and days later, after he shaved, he found out about that Tum'ah, he is Tahor, for it is Tum'as ha'Tehom.

3)

TOSFOS DH Meshuka (part 2)

תוספות ד"ה משוקע (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains why this is different.)

ליטהר מטומאת מת

(a)

Citation of Gemara: To become Tahor from Tum'as Mes.

אם ירד ליטהר מטומאת המת ואחר שחזר ומנה ימי נזירותו וגילח נודע לו כשירד למערה היה כזית מהמת משוקע במערה טמא שחזקת טמא טמא

(b)

Explanation: If he descended to become Tahor from Tum'as Mes, and after he returned and counted the days of Nezirus and shaved, he found out that when he descended to the cave there was a k'Zayis of a Mes covered in the ground of the cave, he is Tamei, for what has Chezkas Tum'ah is Tamei;

דכי גמירי דטומאת התהום דמת הותר דוקא לאדם שלא היה בחזקת טומאת מת

1.

The tradition that Tum'as ha'Tehom of Mes is permitted, this is only for a person who did not have Chezkas Tum'as Mes.

4)

TOSFOS DH Meshuka (part 3)

תוספות ד"ה משוקע (חלק ג)

(SUMMARY: Tosfos explains why the Mishnah discusses the cases of the Reisha and Seifa.)

שרגלים לדבר (הגהת ר' בצלאל אשכנזי)

(a)

Citation of Gemara: For there are Raglayim l'Davar.

כלומר שטעם גדול י"ל הואיל והוא בחזקת טומאת מת לא הותרה טומאת התהום אצלו

(b)

Explanation: There is a great reason. We can say that since he has Chezkas Tum'as Mes, Tum'as ha'Tehom was not permitted for him.

והא דנקיט ברישא ירד לטבול ובסיפא ירד להקר

(c)

Implied question: Why did the Reisha discuss one who descended to immerse, and the Seifa discusses one who descended to cool off?

יש ליתן טעם לדבר דרישא רבותא קא משמע לן אף כי ירד לטבול דמסתמא דקדק ועיין היטב שלא תהא טומאה סביביו ונמצא מת צף על פי המערה

(d)

Answer: The Reisha teaches a bigger Chidush. Even though he descended to immerse, and presumably he was meticulous and checked well that there is no Tum'ah around him, and [afterwards] a Mes was found floating at the opening of the cave...

מ"מ טמא משום ספק טומאה ברה"י

1.

Even so, he is Tamei, because this is Safek Tum'ah in Reshus ha'Yachid.

וסיפא רבותא קמ"ל אף כי ירד להקר ואין דרכו לבדוק ולדקדק סביביו מ"מ כי משוקע בקרקע המערה טהור משום דהוי טומאת התהום.

2.

Also the Seifa teaches a bigger Chidush. Even though he descended to cool off, and he does not normally check around him, even so, when [a k'Zayis of a Mes was found] covered in the ground of the cave, he is Tahor, for it is Tum'as ha'Tehom.

5)

TOSFOS DH Reish Lakish Amar Ki Derech

תוספות ד"ה רבי שמעון בן לקיש אמר כי דרך

(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike the Sugya in Pesachim.)

גבי עושה פסח כתיב איש איש כי יהיה טמא לנפש או בדרך רחוקה לכם ומדסמך טמא לנפש לדרך נאמר כי דרך וגמרינן נזיר מעושה פסח

(a)

Explanation: Regarding one who offers Pesach it says "Ish Ish Ki Yihyeh Tamei la'Nefesh Oh v'Derech Rechokah Lachem." Since it put "Tamei la'Nefesh" next to Derech, we say that it is like a road. We learn Nazir from one who offers Pesach.

אבל בפרק כיצד צולין (פסחים דף פא: ושם) לא קאמר הש"ס הכי והכי איתא התם במחוורת לו

(b)

Observation: In Pesachim (81b), the Gemara does not say so. There is it says "what is clear to him";

אשכחנא נזיר עושה פסח מנלן דכתיב או בדרך רחוקה כי דרך כו'

1.

Citation (81b): We find this regarding a Nazir. What is the source for one who offers Pesach? It says "Oh v'Derech Rechokah" - like a road...

משמע התם דלא פליגי ולא גמירי נזיר מעושה [פסח].

2.

Inference: They do not argue, and they do not learn from Nazir from one who offers Pesach [rather, they learn one who offers Pesach from Nazir]!

6)

TOSFOS DH Man Tana Amar R. Yochanan R. Eliezer Hi...

תוספות ד"ה מאן תנא א"ר יוחנן ר"א היא דאמר תגלחת מעכבת

(SUMMARY: Tosfos discusses when he must find out about the Tum'ah.)

מלשתות ביין דלרבנן דאמרי דתגלחת אינה מעכבת א"כ אחר שנזרק הדם אין [עליו] עוד תורת נזיר

(a)

Explanation: [Tiglachas is Me'akev him] from drinking wine. According to Rabanan, who say that Tiglachas is not Me'akev, if so, once one of the bloods was thrown, he is no longer considered a Nazir;

וכן שנודע לו עד שלא גילח כמי שגילח

1.

Similarly, when he found out before shaving, it is as if he shaved.

תימה דבפ' כיצד צולין (גם זה שם) אמר מר בר רב אשי טומאת התהום מרצה אפילו נודע לו קודם זריקה

(b)

Question: In Pesachim (81b), Mar bar Rav Ashi said that Tum'as ha'Tehom is Meratzeh (makes acceptable) even if he found out before Zerikah;

והשתא [אי] אליבא דר"א אפילו לאחר זריקה סותר קודם גילוח

1.

Now, [like whom is this]? If it is like R. Eliezer, even after Zerikah, [Yedi'ah, i.e. finding out that he became Tamei] is Soser before shaving!

ואי אליבא דרבנן הא קודם זריקה לרבנן מעכבת כקודם גילוח לר"א דהכא משמע דדבר המעכב סותר לכ"ע

2.

And if it is like Rabanan, before Zerikah, which is Me'akev according to Rabanan [like shaving is according to R. Eliezer, so Yedi'ah is Soser] like before shaving according to R. Eliezer! Here it connotes that [Yedi'ah before] something that is Me'akev is Soser according to everyone.

י"ל דלגבי עושה פסח מיירי שאין טעון גילוח ואתיא בין לרבנן בין לר"א

(c)

Answer: We discuss one who offers Pesach. He need not shave. It is like both Rabanan and R. Eliezer;

דכיון שנשחט הפסח א"כ הוי הדם עומד ליזרק וכל העומד ליזרק כזרוק דמי ולכך אין סותר כיון שנשחט

(d)

Explanation #1: Once Pesach was slaughtered, the blood is destined to be thrown, and anything destined to be thrown, it is as if it was thrown. Therefore, [Yedi'ah] is not Soser (does not cause that he was not Yotzei Pesach), since it was slaughtered;

אבל תגלחת מצוה באפי נפשה היא

1.

However, shaving is a Mitzvah by itself. (It is not connected to Zerikah, so we cannot say that it is as if Zerikah and Tiglachas were done.)

ועוד י"ל דהא דאמרינן התם טומאת התהום מרצה היינו ע"י ריצוי הציץ ולכך מרצה אף קודם זריקה

(e)

Explanation #2: This that we say there that Tum'as ha'Tehom is Meratzeh, i.e. the Tzitz is Meratzeh. Therefore, it is Meratzeh even before Zerikah [of Pesach];

אבל על התגלחת לא שייך רצוי ציץ.

1.

However, Ritzuy of the Tzitz does not apply to Tiglachas. (It is Meratzeh only for blood, Chelev and meat - Pesachim 16b.)

7)

TOSFOS DH Ba'i Rami bar Chama Nitma Toch Melos

תוספות ד"ה בעי רמי בר (הגהה בגליון) חמא ניטמא תוך מלאת

(SUMMARY: Tosfos explains that he asks how much he cancels, according to R. Eliezer.)

בטומאה ידועה או בטומאת התהום ונודע לו לאחר מלאת קודם גילוח לר"א מהו

(a)

Explanation: [If Toch Melos he became Tamei] through a known Tum'ah or Tum'as ha'Tehom, and he found out after Melos before shaving, according to R. Eliezer, what is the law?

בתר טומאה אזלינן וסותר שלשים

1.

Does it depend on the time of the Tum'ah, and he cancels 30 days?

או בתר ידיעה אזלינן וסותר שבעה.

2.

Or, does it depend on the time of Yedi'ah, and he cancels seven days?

63b----------------------------------------63b

8)

TOSFOS DH Amar Rava Ta Shma Ad she'Lo Gilach...

תוספות ד"ה אמר רבא ת"ש עד שלא גילח...

(SUMMARY: Tosfos explains how Rava derived this.)

צ"ע מאי קאמר הא איצטריך לאשמועי' דיש טומאת התהום שסותר כגון שנודע לו עד שלא גילח

(a)

Question: Why do we say [that he need not teach that it is Soser? The Tana] needs to teach that there is a Tum'as ha'Tehom that is Soser, e.g. he found out before he shaved!

ונראה לפרש דמיתורא דמתני' דייק דמדיוקא דרישא נפקא מדקתני נודע משגלח.

(b)

Answer: He infers [the law of one who found out after Melos] from the superfluous clause (the Seifa) in the Mishnah. We already know [about one who found out Toch Melos] from an inference from the Reisha, which says "he found out after he shaved."

9)

TOSFOS DH Tzafah Eino Metamei l'Inyan Sheretz...

תוספות ד"ה צפה אינו מטמא לענין שרץ...

(SUMMARY: Tosfos explains the argument about floating Tum'ah.)

שיש מים בכלי ושרץ צף על פני המים ספק נגע בשרץ ספק לא נגע או בקרקע במים שעל גבי קרקע טהורה (הגהת ברכת ראש)

(a)

Explanation: [In Kelim means that] there is water in a Kli, and a Sheretz floats on the water. It is a Safek whether or not he touched the Sheretz. "Or in land", i.e. [a Sheretz floats] on water on land. [In both cases,] he is Tahor;

ר"ש אומר בכלי טמא בקרקע טהור

1.

R. Shimon says, in a Kli he is Tamei. In land he is Tahor.

10)

TOSFOS DH Tzafah (part 2) (pertains to the coming Daf)

תוספות ד"ה צפה (חלק ב) (שייך לדף הבא)

(SUMMARY: Tosfos discusses what is different about Tum'ah on the ground.)

ודאי נגע טמא בכל מקום שהוא שורץ

(a)

Distinction: If he surely touched, he is Tamei [for touching] in any place where it swarms.

ספק נגע דוקא על הארץ טמא אם היא טומאה ברה"י אבל צפה שאינה קבוע לא

1.

If it is a Safek whether or not he touched, only on the ground he is Tamei, if it is Tum'ah in Reshus ha'Yachid, but floating, which is not fixed, he is not [Tamei];

ומספקא (הגהה בגליון) לן אי דוקא על פני המים מטהרינן או הוא הדין צפה באויר שזורקה אדם באויר מטהרינן ממעוטא דעל הארץ.

2.

We have a Safek whether only on water we are Metaher, or if the same applies to floating in the air, that a person throws it in the air. [Perhaps] we are Metaher due to the exclusion "Al ha'Aretz."

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF