נזיר דף סד. א
מה דין טומאות דלהלן לטמא אחרים בספק נגעו ספק לא נגעו?
נטלם אדם בידו או גררן על הארץ | כשזרק הטומאה באויר | |
בטומאת שרצים | ספיקן טמא | ספיקן טהור |
בכזית מהמת, טהרה שהאהילה [1], זב וזבה [2] |
ספיקן טמא | ספיקן טמא |
מה הן צדדי האיבעיות דרמי בר חמא בספק נגעה טומאה בטהרות באופנים דלהלן,
ומה הן הצדדים, ומה הפשיטות באת"ל? (לגירסת התוס' בד"ה בעי).
מה הן הצדדים? | מה הפשיטות באת"ל? | ||
א. | מת בכלי - וכלי צף על פני המים |
בתר הכלי אזלינן - והמת נח וטמא בתר המים אזלינן - והמת צף וטהור |
בתר כלי - וטמא [3] |
ב. | מת על גבי שרץ - והשרץ צף במים |
בתר השרץ אזלינן - והמת נח עליו וטמא [4] בתר המים אזלינן - והמת צף וטהור [5] |
כמו שמונחת בכלי - וטמא |
ג. | שרץ על גבי נבלה -והנבלה צפה במים | שניהם טומאת ערב - והוי טומאה א' צפה זה בכזית וזה בעדשה - והנבלה נחה וטמא |
---- |
ד. | שרץ על גבי שרץ - והשרץ צף במים |
שניהם שיעור אחד - והוי טומאה א' צפה מופסקים א' מהב' - ושרץ עליון נח וטמא |
כיון דמפסקי הוי כמונח בכלי - וטמא |
ה. | שרץ ע"ג נבלה שנימוחה - וצפה | הנבלה הנימוחה כמשקה - והשרץ הוי צף הנבלה הוי כאוכל - ושרץ נח וטמא |
חשובה כאוכל והוי כמונח בכלי - וטמא |
ו. | שרץ ע"ג שכבת זרע - שצפה במים | הש"ז הוי כמשקה - והשרץ הוי צף משנעקרה [6] הוי כאוכל - ושרץ נח וטמא |
חשובה כאוכל והוי כמונח בכלי - וטמא |
ז. | שרץ ע"ג מי חטאת ואפרן - וצפין במים | כיון שיש אפר הוי אוכל - ושרץ נח וטמא או אזלינן בתר המים - ושרץ צף וטהור |
תיקו |
[1] אכן דוקא אם הספק שמא האהילה הטהרה על הטומאה, אבל אם הספק שמא נגעה הטהרה במת שמא לא, דהיינו שהטהרות צפות והטומאה נחה, בזה הדין שספקו טהור.
[2] היינו דברים שמטמאים מלמעלה כלמטה, כלומר שמטמאים בין אם נמצאת הטומאה מעל הטהרה או מתחת הטהרה אפי' בלא לגעת בטהרה. וזה מצינו בזב וזבה שמטמאים בעליון ותחתון שלהם.
[3] כן הגירסא לפנינו, אכן הרא"ש גורס לאו לאו בתר כלי אזלינן, והוא לחומרא ולא כפירוש התוס'.
[4] דכיון דהם שני סוגי טומאות, טומאת שרץ היא טומאת ערב וטמאת מת היא טומאת שבעה, לכן נחשב שהמת כאילו מונח על כלי וטמא.
[5] דסוף סוף שניהם הם טומאות, וחשיבי כדבר אחד, ולכן נחשב כאילו המת צף על המים וספק טהרות שנגעו בו טהורים.
[6] פי', כיון שנעקרה מבשר אדם חשובה אוכל ולא משקה.