וגם נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה, ומנהג נכון הוא.
משנה ברורה
(ט) שלא לישן וכו' - משום דאיתא בירושלמי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזלי'. והאר"י ז"ל אמר שאחר חצות מותר לישן שכבר נתעורר המלאך על ידיי תפלות ותקיעות. וב"ח כתב שהר"מ היה ישן בראש השנה. ויושב בטל כישן דמי. ועיין בחיי אדם שכתב דאחר האכילה יקבע עצמו ללימוד, ואם ראשו כבד עליו יישן מעט אם אי אפשר לו בלא זה. ויש נוהגים לגמור כל התהלים:
??
??
??
??
Rama OC 583:2
Our custom is also not to sleep by day on Rosh Hashanah, and this is a proper custom.
Mishnah Berurah (ibid.)
9. Not to sleep - Yerushalmi: 'He who sleeps on Rosh Hashanah, his Mazal sleeps.' Arizal: After midday, it is permitted, because the angel was already roused by the prayers and the Shofar. Bach: The Maharam would sleep on Rosh Hashanah. And sitting idle is equivalent to sleeping. Chayei Adam: After eating, he should set himself to learn Torah. If he is drowsy, he should sleep a little, if he cannot do without it. Some have the custom to complete the entire Tehilim.