DO SEED ROOTS GROW SIDEWAYS? (Yerushalmi Kilayim Perek 7 Halachah 1 Daf 31b)
משנה המבריך את הגפן בארץ אם אין עפר על גבה שלשה טפחים לא יביא זרע עליה אפילו הבריכה בדלעת או בסילון.
(Mishnah): One who is Mavrich a vine (reinserts the attached branch of a vine into the ground to then protrude elsewhere with renewed growth) - if there aren't three Tefachim of earth on top of it, he shouldn't introduce there another seed, even inside a (hollowed out) gourd or in a pipe.
הבריכה בסלע אף על פי שאין עפר על גבה אלא שלש אצבעות מותר להביא זרע עליה.
If he was Mavrich it into a rock, even if there are only three fingerbreadths on top of it, it is permitted to bring another seed.
הארכובה שבגפן אין מודדין אלא מעיקר השני:
A bent vine in a vineyard is measured from the second root (since it appears to be planted from there).
גמרא לא יביא זרע עליה הא מן הצד מותר.
(Gemara): The Mishnah taught, "...he shouldn't introduce there another seed'' - but from the side is permitted.
מה נן קיימין אי משום זרעים באילן למה לי גפן אפילו שאר כל האילן. אי משום עבודה ניתני ששה.
What's the case? If the problem is that the seed roots enter into the place of the vine roots, why talk specifically about a vine? If it's because he's planting within the work access area of a vine, let it teach 6 Tefachim?
אלא כר' עקיבה דרבי עקיבה אמר שלשה.
Rather, it follows R. Akiva, who said that only 3 Tefachim must be distanced from a single vine.
אין כרבי עקיבה אפילו מן הצד ניתני שלשה.
Rebuttal: If so, it should be prohibited even from the side and it should just teach three Tefachim (without mentioning 'on top of it')?
[דף סא עמוד ב (עוז והדר)] רבי ירמיה בשם רבי חייה בר אבא משום זרעים על גבי הגפן.
Answer (R. Yirmiyah citing R. Chiya bar Abba): (It's not because of work access; rather) it's prohibited because roots of seeds may not be planted on top of a vine.
תמן תנינן מרחיקין את הזרעים ואת המחרישה ואת מי רגלים מן הכותל שלשה טפחים.
(Mishnah in Maseches Bava Basra): One must distance seeds, a plow and urine three Tefachim from a (neighbor's) wall (as they damage it).
רבי ירמיה אמר רבי חמא בר עוקבא מקשי תמן את אמר אין השרשין מהלכין מן הצד והכא את אמר השרשין מהלכין מן הצד.
Question: Our Mishnah implies that seed roots do not spread out sideways and the Mishnah there says that they do?
אמר רבי יוסי כאן וכאן אין השרשין מהלכין מן הצד. אלא שהן עושין עפר תחוח והן מלקין ארעיתו של כותל. תדע לך שהוא כן דתנינן תמן מי רגלים ומי רגלים מהלכין מן הצד.
Answer (R. Yosi): The concern of that Mishnah is that the roots cause the soil to become crumbly thereby weakening the wall. This is certainly true as urine itself doesn't move sideways.
התיב רבי יוסי בי רבי בון והתנינן מחרישה אית לך מימר מחרישה [דף לב עמוד א] מהלכת מן הצד.
Question (R. Yosi bei R. Bun): (Perhaps one could think that urine could spray sideways) but the Mishnah also taught about a plow - could one suggest that a plow itself moves sideways? So the concern of the Mishnah must be the crumbling of the soil.