1)

IDENTIFICATION OF CERTAIN CITIES

אמר רבי יוחנן כי הוינא טליא אמינא מלתא דשאילנא לסבייא ואישתכח כוותי
(a)

(R. Yochanan): When I was a youth I said something on my own which was subsequently confirmed by elder Talmidei Chachamim.

חמת זו טבריא ולמה נקרא שמה חמת על שום חמי טבריא
1.

Chamas is Teverya. It is called Chamas because of its Chamim (hot springs).

רקת זו ציפורי ולמה נקרא שמה רקת משום דמידלייא כרקתא דנהרא
2.

Rekes is Tzipori. It is called Rekes because it is elevated, like Riksa (the bank) of a river is above the river.

כינרת זו גינוסר ולמה נקרא שמה כינרת דמתיקי פירא כקלא דכינרי
3.

Kineres is Ginosar. It is called Kineres because its fruit is as sweet as the voice of Kinarei (lyres).

אמר רבא מי איכא למאן דאמר רקת לאו טבריא היא
(b)

Question (Rava): Everyone must agree that Rekes is Teverya!

והא כי שכיב איניש הכא התם ספדי ליה הכי גדול הוא בששך ושם לו ברקת
1.

When someone dies here (in Bavel), they eulogize there (in Teverya) 'He was great in Shishak (Bavel) and famous in Rekes';

וכי מסקי ארונא להתם ספדי ליה הכי אוהבי שרידים יושבי רקת צאו וקבלו הרוגי עומק
2.

When the coffin is sent for burial in Teverya, they eulogize 'Lovers of Yisrael, dwellers of Rekes, go out and receive those killed in the valley!'

כי נח נפשיה דרבי זירא פתח עליה ההוא ספדנא ארץ שנער הרה וילדה ארץ צבי גידלה שעשועיה אוי נא לה אמרה רקת כי אבדה כלי חמדתה
3.

When R. Zeira died, he was eulogized (in Teverya) 'The land of Shinar (Bavel) conceived and gave birth; Eretz ha'Tzevi (Eretz Yisrael) raised her (Bavel's) delight; 'woe to her' says Rekes, for she has lost her precious vessel!'

אלא אמר <רבה> [רבא]
(c)

Rava argues with R. Yochanan about two matters:

חמת זו חמי גרר
1.

(Rava holds that) Chamas is Chamei (the hot springs of) Gerar.

רקת זו טבריא כינרת זו גינוסר ולמה נקרא שמה רקת שאפילו ריקנין שבה מלאין מצות כרמון
2.

(Rava holds that) Rekes is Teverya. It is called Rekes because even the Reikanim (empty people) in it are full of Mitzvos like a pomegranate.

רבי ירמיה אמר רקת שמה ולמה נקרא שמה טבריא שיושבת בטבורה של ארץ ישראל
(d)

R. Yirmeyah argues: The real name of the city is Rekes; it is called Teverya because it sits b'Tiburah (in the middle) of Eretz Yisrael.

<רבא> [רבה] אמר רקת שמה ולמה נקרא שמה טבריא שטובה ראייתה
(e)

(Rabah): Its name is Rekes; it is called Teverya because Tovah Re'iyasah, its view is good.

אמר זעירא קטרון זו ציפורי ולמה נקרא שמה ציפורי שיושבת בראש ההר כצפור
(f)

(Ze'ira): Kitron is Tzipori; it is called Tzipori because it sits at the top of the mountain like a bird.

וקטרון ציפורי היא והא קטרון בחלקו של זבולון הואי
(g)

Question: Kitron cannot be Tzipori, for Kitron is in Zevulun!

דכתיב (שופטים א) זבולון לא הוריש את יושבי קטרון ואת יושבי נהלול
1.

"Zevulun did not expel the inhabitants of Kitron and Nahalol."

וזבולון מתרעם על מדותיו הוה שנאמר (שופטים ה) זבולון עם חרף נפשו למות מה טעם משום דנפתלי על מרומי שדה אמר זבולון לפני הקב"ה רבונו של עולם לאחיי נתת להם שדות וכרמים ולי נתת הרים וגבעות לאחיי נתת להם ארצות ולי נתת ימים ונהרות
2.

"Zevulun Am Charef Nafsho Lamus" - they complained to Hash-m, "Naftoli is on the high fields, the other Shevatim received fields and vineyards, and I received mountains and hills! They received land, and I received seas and rivers!"

אמר לו כולן צריכין לך ע"י חלזון שנאמר (דברים לג) [עמים הר יקראו] ושפוני טמוני חול
3.

Hash-m answers: All of them will need you for the Chilazon (a fish from which Techeiles, which is needed for Tzitzis, is obtained).

תני רב יוסף שפוני זה חלזון טמוני זו טרית חול זו זכוכית לבנה
i.

(Rav Yosef): (Regarding Zevulun's portion it says) "... u'Sfunei Temunei Chol"- Sefunei refers to the Chilazon; Temunei refers to Tiryas (a fish, perhaps what we call tuna); Chol refers to Zechuchis Levanah (a precious crystal).

אמר לפניו רבונו של עולם מי מודיעני
4.

Zevulun: Who will tell me (if people steal the Chilazon)!

אמר לו (דברים לג) שם יזבחו זבחי צדק סימן זה יהא לך כל הנוטל ממך בלא דמים אינו מועיל בפרקמטיא שלו כלום
5.

Hash-m: "Sham Yizbechu Zivchei Tzedek" - anyone who steals it will not succeed in his business.

ואי סלקא דעתך קטרון זו ציפורי אמאי מתרעם על מדותיו והא הויא ציפורי מילתא דעדיפא טובא
6.

Summation of question: If Kitron is Tzipori, why did Zevulun complain? Tzipori is excellent!

וכי תימא דלית בה זבת חלב ודבש
7.

Suggestion: Perhaps Tzipori is not flowing with milk and honey.

והאמר ריש לקיש לדידי חזי לי זבת חלב ודבש דציפורי והויא ששה עשר מיל על ששה עשר מיל
8.

Rejection: Reish Lakish saw an area 16 Mil by 16 Mil flowing with milk and honey in Tzipori.

וכ"ת דלא נפישא דידיה כדאחוה
9.

Suggestion: Perhaps the other Shevatim received more such land.

והאמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן לדידי חזי לי זבת חלב ודבש דכל ארעא דישראל והויא כמבי כובי עד אקרא דתולבקני עשרין ותרתין פרסי אורכא ופותיא שיתא פרסי
10.

Rejection (Rabah bar bar Chanah): All the land flowing with milk and honey in Eretz Yisrael equals a strip 22 Parsa'os by 6 Parsa'os of 'milk and honey' land (Tzipori has 16 square Parsa'os, which is more than one part in nine of the total)!

אפ"ה שדות וכרמים עדיפא ליה
(h)

Answer: In any case, Zevulun preferred fields and vineyards.

דיקא נמי דכתיב (שופטים ה) ונפתלי על מרומי שדה ש"מ
(i)

Support: "v'Naftoli Al Merumei Sadeh".

אמר רבי אבהו (צפניה ב) ועקרון תעקר זו קסרי בת אדום שהיא יושבת בין החולות והיא היתה יתד תקועה לישראל בימי יוונים
(j)

(R. Avahu): "Ekron will be uprooted" refers to Kisari of Edom, which is amidst the sand. It was a dagger to harm Yisrael in the days of the Yevanim;

וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום היו קורין אותה אחידת מגדל שיר
1.

When the Chashmona'im overpowered the Yevanim, they called it Achidas Migdal Shir.

אמר רבי יוסי בר חנינא מאי דכתיב (זכריה ט) והסירותי דמיו מפיו ושקוציו מבין שיניו ונשאר גם הוא לאלהינו והסירותי דמיו מפיו זה בית במיא שלהן ושקוציו מבין שיניו זה בית גליא שלהן ונשאר גם הוא לאלהינו אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבאדום
(k)

(R. Yosi bar Chanina): (Regarding Tzur, the eminent city of Edom, it says) "I will remove his bloods from his mouth and his abominations from between his teeth" - this is Beis Bamya and Beis Galya (their primary idolatries); "and also he will remain to Elokeinu" - these are the Batei Kenesiyos and Batai Medrashos in Edom.

(זכריה ט) והיה כאלוף ביהודה ועקרון כיבוסי אלו תראטריות וקרקסיות שבאדום שעתידין שרי יהודה ללמד בהן תורה ברבים
(l)

"And it will be like a school in Yehudah, and Ekron will be like Yevusi (Yerushalayim)" - these are the meeting places, in which leaders of Yehudah will publicly teach Torah.

אמר רבי יצחק לשם זו פמייס עקרון תעקר זו קסרי בת אדום שהיא היתה מטרופולין של מלכים
(m)

(R. Yitzchak): Leshem is Pamyas (the source of the Yarden River); "Ekron will be uprooted" refers to Kisari of Edom, which was the matriarch of kings.

איכא דאמרי דמרבי בה מלכי
1.

Some say that it is where they raise kings.

ואיכא דאמרי דמוקמי מינה מלכי
2.

Others say that it is where kings are appointed.

2)

YISRAEL AND EDOM

קסרי וירושלים אם יאמר לך אדם חרבו שתיהן אל תאמן ישבו שתיהן אל תאמן חרבה קסרי וישבה ירושלים חרבה ירושלים וישבה קסרי תאמן
(a)

Yerushalayim and Kisari cannot both be desolate, nor can both be settled. If one is settled, the other is desolate.

שנאמר (יחזקאל כו) אמלאה החרבה אם מליאה זו חרבה זו אם מליאה זו חרבה זו
(b)

Support: "I will fill the destroyed" - if one is full, the other is destroyed.

רב נחמן בר יצחק אמר מהכא (בראשית כה) ולאום מלאום יאמץ
(c)

(Rav Nachman bar Yitzchak): We learn from "A nation will overpower the (other) nation."

ואמר רבי יצחק מאי דכתיב (ישעיהו כו) יוחן רשע בל למד צדק אמר יצחק לפני הקב"ה רבש"ע יוחן עשו
(d)

(R. Yitzchak): "Yuchan Rasha Bal Lamad Tzedek" - Yitzchak asked Hash-m to be gracious to Esav.

אמר לו רשע הוא
1.

Hash-m: He is evil!

אמר לו בל למד צדק
2.

Yitzchak: Is there no one to advocate for him?

אמר לו (ישעיהו כו) בארץ נכוחות יעול
3.

Hash-m: "b'Eretz Nechochos Ye'avel" (he will destroy Yerushalayim in the future).

אמר לו אם כן בל יראה גאות ה'
4.

Yitzchak: If so, he should not see the greatness of Hash-m!

ואמר רבי יצחק מאי דכתיב (תהילים קמ) אל תתן ה' מאויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה אמר יעקב לפני הקב"ה רבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאות לבו
(e)

(R. Yitzchak): "Hash-m, do not grant the desires of a Rasha" - Yakov said this regarding Esav.

6b----------------------------------------6b
זממו אל תפק זו גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם כולו
1.

"Do not let him carry out his plot" refers to Germamya of Edom. If they would be released, they would destroy the entire world.

ואמר רבי חמא בר חנינא תלת מאה קטירי תגא איכא בגרממיא של אדום ותלת מאה ושיתין וחמשה מרזבני איכא ברומי ובכל יומא נפקי הני לאפי הני ומקטיל חד מינייהו ומיטרדי לאוקמי מלכא
2.

(R. Chama bar Chanina): Germamya has 300 crowned princes, and 365 provinces in Edom. Every day, they confront one another, and kill one of them, and they are busy appointing a new king.

ואמר ר' יצחק אם יאמר לך אדם יגעתי ולא מצאתי אל תאמן לא יגעתי ומצאתי אל תאמן
(f)

(R. Yitzchak): Do not believe one who says that he toiled in Torah and did not find (success), nor one who says that he found without toiling.

יגעתי ומצאתי תאמן
1.

If he says that he toiled and found, believe him.

הני מילי בדברי תורה אבל במשא ומתן סייעתא הוא מן שמיא
2.

In business all is possible with help from Heaven.

ולדברי תורה לא אמרן אלא לחדודי אבל לאוקמי גירסא סייעתא מן שמיא היא
3.

Even in Torah, the guarantee is only that anyone who toils will become sharp. He is not guaranteed the Divine help needed to remember the teachings.

ואמר רבי יצחק אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו שנא' (תהילים לז) אל תתחר במרעים
(g)

(R. Yitzchak): "Al Tischar ba'Mre'im" - if a Rasha is enjoying good fortune, do not confront him;

ולא עוד אלא שדרכיו מצליחין שנא' (תהילים י) יחילו דרכיו בכל עת
1.

"Yachilu Derachav b'Chol Es" - he will constantly succeed;

ולא עוד אלא שזוכה בדין שנאמר מרום משפטיך מנגדו
2.

"Marom Mishpatecha mi'Negdo" - he will win in his case (Your judgments are removed from him);

ולא עוד אלא שרואה בשונאיו שנאמר כל צורריו יפיח בהם
3.

"Kol Tzorerav Yafi'ach ba'Hem" - he will easily defeat his enemies.

איני והאמר ר' יוחנן משום ר"ש בן יוחי מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה שנא' (משלי כח) עוזבי תורה יהללו רשע ושומרי תורה יתגרו בם
(h)

Question: R. Yochanan taught that we may confront Resha'im in this world - "Those that abandon the Torah praise a Rasha; those that guard the Torah will confront him!

ותניא ר' דוסתאי בר מתון אמר מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה
1.

(Beraisa - R. Dostoi bar Maton): We may confront Resha'im in this world.

ואם לחשך אדם לומר אל תתחר במרעים ואל תקנא בעושי עולה
2.

Question: It says "Al Tischar ba'Mre'im v'Al Tekanei b'Osei Avlah"!

מי שלבו נוקפו אומר כן אלא אל תתחר במרעים להיות כמרעים ואל תקנא בעושי עולה להיות כעושי עולה
3.

Answer: One who fears because he has sinned explains the verse to forbid confronting Resha'im. Really, it forbids to desire to be like them or to go in their ways.

ואומר (משלי כג) אל יקנא לבך בחטאים וגו'
4.

Support: "Al Yekanei Libcha ba'Chata'im".

לא קשיא הא במילי דידיה הא במילי דשמיא
(i)

Answer #1: One should confront a Rasha in spiritual matters, but not in worldly matters.

ואיבעית אימא הא והא במילי דידיה ולא קשיא הא בצדיק גמור הא בצדיק שאינו גמור
(j)

Answer #2: Both discuss worldly matters; only an absolute Tzadik may confront a Rasha.

דאמר רב הונא מאי דכתיב (חבקוק א) למה תביט בוגדים תחריש בבלע רשע צדיק ממנו צדיק ממנו בולע צדיק גמור אינו בולע
1.

Support (Rav Huna): "... B'Vala Rasha Tzadik Mimenu" - a Rasha may swallow one more righteous than himself, but not an absolute Tzadik.

ואי בעית אימא שעה משחקת לו שאני:
(k)

Answer #3: Normally, one may confront a Rasha, but not when he (the Rasha) is enjoying good fortune.

אמר עולא איטליא של יון זה כרך גדול של רומי והויא תלת מאה פרסה על תלת מאה פרסה
(l)

(Ula): Italya of Yavan is a great city of Rome; it is 300 Parsa'os by 300 Parsa'os;

ויש בה שס"ה שווקים כמנין ימות החמה וקטן שבכולם של מוכרי עופות והויא ששה עשר מיל על ששה עשר מיל
1.

It has 365 markets, like the number of days in the year. The smallest market is of fowl vendors, which is 16 Mil by 16 Mil.

ומלך סועד בכל יום באחד מהן והדר בה אע"פ שאינו נולד בה נוטל פרס מבית המלך והנולד בה אע"פ שאינו דר בה נוטל פרס מבית המלך
2.

Each day, the king eats in a market. Whoever lives there (even if not born there), or was born there (even if he does not live there) is fed from the king's house.

ושלשת אלפים בי בני יש בו וחמש מאות חלונות מעלין עשן חוץ לחומה
3.

It has 3000 bathhouses, and 500 windows spew smoke outside the wall.

צדו אחד ים וצדו אחד הרים וגבעות צדו אחד מחיצה של ברזל וצדו אחד חולסית ומצולה:
4.

It is surrounded by the sea on one side, one side is hills and mountains, one side is an iron barrier, and one side is fine rocks.

3)

WHICH HALACHOS APPLY IN EACH ADAR

(משנה) קראו את המגילה באדר הראשון ונתעברה השנה קורין אותה באדר שני
(a)

Mishnah: If the Megilah was read in Adar Rishon, and the year was declared a leap year, we read it again in Adar Sheni;

אין בין אדר הראשון לאדר השני אלא קריאת המגילה ומתנות לאביונים:
(b)

The only differences between Adar Rishon and Sheni are Keri'as ha'Megilah and Matanos l'Evyonim.

הא לענין סדר פרשיות זה וזה שוין
(c)

Inference: Adar Rishon and Sheni are the same regarding the four special (Maftir) portions.

מני מתני' לא תנא קמא ולא ר' אליעזר ברבי יוסי ולא רשב"ג
(d)

Question: The Mishnah is not like any of the three Tana'im of the coming Beraisa!

דתניא קראו את המגילה באדר הראשון ונתעברה השנה קורין אותה באדר השני שכל מצות שנוהגות בשני נוהגות בראשון חוץ ממקרא מגילה
1.

(Beraisa): If the Megilah was read in Adar Rishon, and the year was declared a leap year, we read it again in Adar Sheni. All Mitzvos which apply in Adar Sheni apply in Adar Rishon, except for Keri'as ha'Megilah;

ר"א ברבי יוסי אומר אין קורין אותה באדר השני שכל מצות שנוהגות בשני נוהגות בראשון
2.

R. Eliezer b'Rebbi Yosi says, we do not read it in Adar Sheni, because all Mitzvos that apply in the second apply in the first;

רשב"ג אומר משום רבי יוסי אף קורין אותה באדר השני שכל מצות שנוהגות בשני אין נוהגות בראשון
3.

R. Shimon ben Gamliel says, we also read in Adar Sheni, since all Mitzvos that apply in the second don't apply in the first.

ושוין בהספד ובתענית שאסורין בזה ובזה
4.

Eulogies and fasting are forbidden on the 14th and 15th of both months.

ר"ש בן גמליאל היינו תנא קמא
5.

Question: What is the difference between the first Tana and R. Shimon ben Gamliel?

אמר רב פפא סדר פרשיות איכא בינייהו דתנא קמא סבר לכתחילה בשני ואי עבוד בראשון עבוד בר ממקרא מגילה דאף על גב דקרו בראשון קרו בשני ורבי אליעזר ברבי יוסי סבר אפילו מקרא מגילה לכתחילה בראשון ורבן שמעון בן גמליאל סבר אפילו סדר פרשיות אי קרו בראשון קרו בשני
6.

Answer (Rav Papa): They argue about the four Parshiyos. The first Tana says that if they were read in Adar Rishon, one need not repeat them; R. Shimon ben Gamliel requires repeating them. Regarding Mikra Megilah, the first Tana says he must repeat it; (Rebbi Eliezer says that Mikra Megilah should be read in Adar Rishon; R. Shimon ben Gamliel requires repeating Mikra Megilah.)

מני אי תנא קמא קשיא מתנות אי רבי אליעזר ברבי יוסי קשיא נמי מקרא מגילה אי רשב"ג קשיא סדר פרשיות
7.

Summation of question: The Mishnah is unlike the first Tana, who says that even Matanos l'Evyonim do not apply in Adar Rishon. It is not like R. Eliezer bar R. Yosi, who says that the Megilah may be read in Adar Rishon. It is not like R. Shimon ben Gamliel, who says that even the Parshiyos must be repeated.

לעולם ת"ק ותנא מקרא מגילה והוא הדין מתנות לאביונים דהא בהא תליא
(e)

Answer #1: Really, the Mishnah is like the first Tana. When he says 'except for Keri'as ha'Megilah', he includes Matanos l'Evyonim, since these depend on the reading.

ואב"א לעולם רשב"ג היא ומתני' חסורי מיחסרא והכי קתני
(f)

Answer #2: The Mishnah is like R. Shimon ben Gamliel. It means as follows:

אין בין ארבעה עשר שבאדר הראשון לי"ד שבאדר השני אלא מקרא מגילה ומתנות הא לענין הספד ותענית זה וזה שוין ואילו סדר פרשיות לא מיירי
1.

The only difference between the 14th of Adar Rishon and Sheni is Keri'as ha'Megilah and Matanos l'Evyonim. They are the same regarding eulogies and fasting; the Mishnah does not discuss the Parshiyos.

אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יוחנן הלכתא כרבן שמעון בן גמליאל שאמר משום רבי יוסי
(g)

(R. Chiya bar Avin): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel.

אמר רבי יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו בכל שנה ושנה
(h)

(R. Yochanan): R. Eliezer and R. Shimon both learned from the same verse, "In every year and year."

רבי אליעזר ברבי יוסי סבר בכל שנה ושנה מה כל שנה ושנה אדר הסמוך לשבט אף כאן אדר הסמוך לשבט
1.

R. Eliezer says, every year we celebrate in the month next to Shevat.

ורשב"ג סבר בכל שנה ושנה מה כל שנה ושנה אדר הסמוך לניסן אף כאן אדר הסמוך לניסן
2.

R. Shimon ben Gamliel says, every year we celebrate in the month adjacent to Nisan.

בשלמא רבי אליעזר ברבי יוסי מסתבר טעמא דאין מעבירין על המצות
3.

We understand R. Eliezer's reason - we do not pass over Mitzvos.

אלא רשב"ג מ"ט
4.

Question: What is R. Shimon's reason?

אמר רבי טבי טעמא דרבי שמעון בן גמליאל מסמך גאולה לגאולה עדיף
5.

Answer #1 (R. Tavi): It is better to put redemptions close to each other.

רבי אלעזר אמר טעמא דר' שמעון ב"ג מהכא דכתיב לקיים את אגרת הפורים הזאת השנית
6.

Answer #2 (R. Elazar): He learns from "Lekayem Es Igeres ha'Purim ha'Zos ha'Shenis".