1)

TOSFOS DH V'IKA D'AMRI KATAN HAYAH (This Dibur is a continuation of the previous one).

תוס' ד"ה ואיכא דאמרי קטן היה

(Summary: Tosfos discusses four explanations of the Sugya.)

ואעפ"כ הוצרך לזכות בו כדי שלא יקנה עצמו מן ההפקר אחר מיתת האדון ...

(a)

Clarification: Nevertheless, Rashi explains, it was necessary for him to acquire it, to prevent the Eved from acquiring himself from Hefker after his master's death ...

ודלא כאבא שאול, דלאבא שאול היה יכול לזכות בו ואפי' לאחר מיתה, כפ"ה.

1.

Clarification (cont.): Not like Aba Shaul, according to whom he could have acquired him even after his master's death.

וקשה לר"ת, מנא ליה דלא כאבא שאול? דילמא לעולם אימא לך דכאבא שאול סבירא ליה ,ומה שהחזיק בו מחיים לפי שהיה ירא שמא יקדמנו אחר ויזכה בו?

(b)

Question #1: How do we know that it is not like Aba Shaul, asks Rabeinu Tam? Perhaps he (Mar Zutra) holds like Aba Shaul, and the reason that he made a Chazakah on the Eved in the master's lifetime was to prevent others from acquiring him first?

ועוד, ה"ל למימר 'וכדרבנן' ?

(c)

Question #2: Moreover, it ought rather to have said 'Like the Rabbanan'?

ועוד קשה, דבפרק השולח (גיטין דף לט.) פסיק רבי יהושע בן לוי הלכה כאבא שאול... ?

(d)

Question #3: And furthermore, in Perek ha'Shole'ach (Gitin, Daf 39a), Rebbi Yehoshua ben Levi Paskens like Aba Shaul? ...

ואע"ג דרבי יוחנן סבר דאין הלכה כאבא שאול, מ"מ קי"ל דבכל מקום הלכה כריב"ל לגבי דרבי יוחנן...

1.

Question #3 (cont.): And even though Rebbi Yochanan disagrees with him, we hold that the Halachah is always like Rebbi Yehoshua ben Levi against Rebbi Yochanan ...

כדמוכח בריש פ"ד דמגילה (דף כז.), דמשמע שדברי רבי יהושע בן לוי הם עיקר מדברי ר' יוחנן ,גבי 'בית הכנסת מותר לעשותו בית המדרש'

2.

Source: As is evident at the beginning of the fourth Perek of Megilah (Daf 27a), where it implies that Rebbi Yehoshua ben Levi's opinion is the more prominent of the two, in the case where he permits a Shul to be made into a Beis ha'Medrash'.

וא"כ, היכי עבוד הכא דלא כהילכתא?

(e)

Question #3 (concl.): That being the case, how could he act here not in accordance with the Halachah?

ונראה לר"ת דגרס הכא 'וכאבא שאול' -כלומר אפילו לאבא שאול דאמר 'כל המחזיק בהן זכה בהן' הוצרך לעשות כן שלא יקדמנו אחר.

(f)

Explanation #2: Rabeinu Tam therefore changes the text to 'Like Aba Shaul' - meaning that according to Aba Shaul, who says that 'Whoever acquires them', it was necessary to do what he did, to prevent others from taking him first.

ועוד מפרש ר"ת בענין אחר ' -איכא דאמרי קטן הוה, שאם היה גדול ,לא היה מועיל בו 'זה פירש למיתה וזה פירש לחיים' ...

(g)

Explanation #3: Alternatively, Rabeinu Tam explains - 'Some say that he was a Katan, because had he been a Gadol, 'The one separated for death, and the other for life', would not have applied ...

ואע"פ שעבדות אחרים עליו, קודם הוא לזכות בעצמו, כיון שיש לו יד ,אבל קטן שאין לו יד, 'כל הקודם זכה בהן, כאבא שאול.

1.

Explanation #3 (cont.): Because even though he was under the jurisdiction of others, he would still have acquired himself first, seeing as he had a Yad, whereas regarding a Katan, who does not, it would be a matter of 'first come, first served', like Aba Shaul.

ולא אמר לו 'שלוף מסנאי' מחיים, אלא לאחר מיתת יהודה הנדואה עשה כך, והיינו כאבא שאול דאמר 'קטן אין לו יד לזכות בעצמו' ומשום הכי זכה בו מר זוטרא אפילו לאחר מיתה.

2.

Explanation #3 (cont.): And he did not ask him to take off his shoes until after Yehudah Hindu'ah's had died - like Aba Shaul, who says that a Katan does not have a Yad to acquire by himself, which is why Mar Zutra acquired him even after his death.

אבל לרבנן בין גדול ובין קטן ואפילו עבדות אחרים עליו, קנה עצמו בן חורין

3.

Explanation #3 (concl.): Whereas according to the Rabbanan, he would have acquired himself, irrespective of whether he was a Gadol or a Katan, even if he was under the jurisdiction of others.

ור"י מפרש דהא דקאמר 'וכאבא שאול' דא'מילתא קמא נמי קאי, ואפי' ללישנא קמא ד'גדול הוה , ' לא היתה חזקה מועלת כלום אלא דוקא לאבא שאול ...

(h)

Explanation #4: The Ri however, explains that when the Gemara says that it goes 'like Aaba Shaul' it refers also to the first opinion, because even according to the first Lashon - that 'He was a Gadol', the Chazakah would only have helped according to Aba Shaul ...

דלרבנן דאמרי 'בין גדולים ובין קטנים קנו עצמן בני חורין' ,לא היה מר זוטרא יכול לזכות בו ...

(i)

Rabbanan: Since, according to the Rabbanan, who maintain that both Gedolim and Ketanim acquire themselves and go free, Mar Zutra would not have been able to acquire him ...

דטעמייהו דרבנן מפרש בפרק השולח (גיטין דף לט:) ד'גמר "לה" "לה" מאשה -דמה אשה מיתת בעל מתירה בלא גט, אף עבד משתלח בלא גט ...

1.

Reason: As the Rabbanan's reason is given in Perek ha'Shole'ach (Gitin, Daf 39b) - in that they learn "Lah" "Lah" from Ishah - that, just as the death of her husband releases her without a Get, so too, does an Eved go free without a Get.

והוי השתא מיתת הבעל כגט, ואם היה נותן לו גט, מי היה אחר יכול לזכות בו?

2.

Reason (cont.): It transpires that the death of the master is like a Get; and if he were to give the Eved a Get, would somebody else be able to acquire him?

אבל לאבא שאול ניחא -דהא יליף 'מה אשה איסורה מפקעת במיתת הבעל ולא ממונא, אף עבד ... '

(j)

Aba Shaul: But according to Aba Shaul, it works out fine - since he learns that 'Just as by a woman, the aspect of Isur goes away when her husband dies, but not Mamon, and the same applies to an Eved' ...

וכיון שהיה משעבד עצמו למר זוטרא, לא היה חפץ לזכות בעצמו, והוי כמו קטן לאבא שאול.

1.

Aba Shaul (cont.): And since the Eved rendered himself subservient to Mar Zutra, and did not want to acquire hmself, he was like a Katan according to Aba Shaul.

2)

TOSFOS DH [V'HA KA'MASHMA LAN AL-Y'DEI ACHERIM IN ETC.

תוס' ד"ה [והא קמ"ל ע"י אחרים אין כו'

(Summary: Tosfos clarifies the Chidush.)

וא"ת, מעיקרא נמי ידע תלמודא דהכי הוא חידוש דמתניתין, כדאמר 'בכסף ע"י אחרים אין, ע"י עצמו ...' ?

(a)

Question: Initially, the Gemara also knew that this is the Chidush of the Mishnah, as it stated 'With money via others yes, via oneself, no!'

ויש לומר, דהוי סבר מעיקרא דהוי חידוש דמתני' מתרוייהו ממה שהוא ע"י אחרים, ומן דיוקא, דע"י עצמו, לא...

(b)

Answer: At first, the Gemara thought that the Chidush of the Mishnah was both from the statement - 'via others', and from the inference - 'but via oneself, not'.

ומסיק דלא איצטריך מתני' אלא מן הדיוק, ת"י].

1.

Answer (cont.): And the Gemara cncludes that it is only needed for the inference. Tosfos Yeshanim]

3)

TOSFOS DH REBBI SHIMON BEN ELAZAR OMER AF SH'TAR AL Y'DEI ACHERIM V'LO AL Y'DEI ATZMO V'SHALOSH MACHLOKOS B'DAVAR

תוס' ד"ה רבי שמעון בן אלעזר אומר אף שטר ע"י אחרים ולא ע"י עצמו ושלש מחלוקות בדבר

(Summary: Tosfos clarifies the Sugya according to Rashi's explanation.)

פירש בקונטרס -ר' מאיר אית ליה בכסף על ידי אחרים ואפי' שלא מדעתו, ולא על ידי עצמו ,ד'אין קנין לעבד בלא רבו' ...

(a)

Clarification, Rebbi Meir: Rashi explains that, according to Rebbi Meir, he can acquire redeemed with Kesef via others even without his knowledge, but not via himself, since 'An Eved cannot acquire without his master' ...

ובשטר על ידי עצמו ולא על ידי אחרים שלא מדעתו, דחוב הוא לו.

(b)

Clarification, Rebbi Meir (cont.): Whereas with a Sh'tar it is specifically via himself that he can be redeemed and not via others, since it is a disadvantage for him.

וכסף, אע"ג דחוב הוא לו ...

(c)

Implied Question: But he acquires himself with money, even though it is a disadvantage for him ...

קבלת רבו גרמה לו.

1.

Answer: Because it his master's receiving it that brings about his freedom.

(Continued on Amud Beis).

23b----------------------------------------23b

ולר' שמעון בן אלעזר אית ליה בין כסף בין שטר על ידי אחרים- דקסבר 'זכות הוא לו; ' ולא ע"י עצמו ...

(d)

Rebbi Shimon ben Elazar: Whereas according to Rebbi Shimon ben Elazar, he can be redeemed via others both by Kesef and by Sh'tar - since he holds that 'It is a merit for him'; but not via himself ...

דגבי כסף 'אין קנין לעבד. ; 'וגבי שטר לית ליה 'גיטו וידו באין כאחד' ,כדקתני 'אף שטר ...', וכל שכן כסף.

1.

Reason: Because regarding Kesef, he holds 'Ein Kinyan le'Eved ... '; and by Sh'tar - because he does not hold that 'His Get and his Yad come simultaneously' , and all the more so by Kesef.

אלמא בתרוייהו אית ליה ע"י עצמו לא.

2.

Rebbi Shimon ben Elazar (conl.): So we see that in neither case can he redeem himself.

ורבנן דמתני' אית להו בכסף בין ע"י עצמו בין ע"י אחרים; ע"י עצמו -ד'יש קנין לעבד' ;ע"י אחרים- ד'זכות הוא לו... '

(e)

Rabbanan in the Mishnah: Whereas the Rabbanan in the Mishnah hold that with Kesef he can be redeemed both via himself and via others; via himself - because 'Yesh Kinyan le'Eved ... '; and via others - because 'It is a merit for him'.

וכן שטר בין ע"י עצמו בין ע"י אחרים.

1.

Rabbanan in the Mishnah (cont.: And with a Sh'tar too, he can be redeemed both via himself and via others.

ודקי"ל ד'גיטו וידו באין כאחד' ,כרבנן עבידנא ליה.

(f)

Halachah: And when we Pasken 'Gito ve'Yado Ba'in ke'Echad', it is in accordance with the opinion of the Rabbanan.

והאי דלא ערבינהו ותנינהו ...

(g)

Implied Question: And the reason that the Tana does not combine them is ...

משום דסיפא רבי שמעון בן אלעזר היא.

1.

Answer: ... because the Seifa goes according to Rebbi Shimon ben Elazar.

אבל רישא הכי קאמרי ליה רבנן לר' מאיר -אף בכסף ע"י עצמו- ד'יש קנין לעבד , ' וכ"ש ע"י אחרים -ד'זכות הוא לו' ;וכל שכן שטר.

(h)

Rabbanan (concl.): And in the Reisha, what the Rabbanan are saying to Rebbi Meir is that he can be redeemed via himself even with money - since 'Yesh Kinyan le'Eved ... ', and even more so via others - since 'It is a merit for him', and even more so with a Sh'tar.

ואם באנו לפרש 'שלש מחלוקות' -ולומר לרבנן אית להו בכסף בין ע"י אחרים בין על ידי עצמו, ובשטר ע"י אחרים ולא על ידי עצמו...

(i)

Refuted Explanation: Now if we try to explain the 'three opinions' (in the Mishnah), in that, according to the Rabbanan, with Kesef he can be redeemed both via others and via himself, but by Sh'tar, only via others and not via himself ...

ורבי שמעון סבר לה כר"מ דבכסף ע"י עצמו לא- ד'אין קנין, 'וכרבנן בשטר -ד'אין גיטו וידו באין כאחד' ...

1.

Refutated Explanation (cont.): ... and that Rebbi Shimon holds like Rebbi Meir, that by Kesef via himself not - because 'Ein Kinyan ... ', but like the Rabbanan by Sh'tar - because 'Ein Gito ve'Yado Ba'in ke'Echad' ...

א"כ, הא דקיימא לן ד'גיטו וידו באין כאחד' יחידאה היא, וכר' מאיר עבדינן.

2.

Refutation: It would then transpire that the ruling 'Gito ve'Yado Ba'in ke'Echad' is an individual opinion, and that we hold like Rebbi Meir.

הילכך ליכא לפרושי אלא כדפרישית - דרישא דמילתא רבנן אמרוה וסיפא אתאן לר' שמעון בן אלעזר. עכ"ל.

3.

Refutation (cont.): Therefore the only way to explain it is as I (Rashi) explained earlier - that the Reisha is said by the Rabbanan'. Until here are the words of Rashi.

וא"ת, מנא ליה הך שלש מחלוקות? דילמא כולה מילתא דרבנן דמתניתין רשב"א...

(j)

Question: How does the Gemara know that there are three opinions? Perhaps all the words of the Rabbanan in the Mishnah are the opinion of Rebbi Shimon ben Elazar ...

ובכסף 'ע"י עצמו' היינו אף ע"י עצמו; ו'בשטר על ידי אחרים' דוקא...

1.

Question: Who, when he says in connection with Kesef 'via himself', he means also via himself; but by Sh'tar, 'via others', via others exclusively ...

והא דקיימא לן ד'גיטו וידו באים כאחד' ,משום דסבירא לן כרבי מאיר ולא כר"ש בן אלעזר?

2.

Question (cont.): ... and when we Pasken 'Gito ve'Yado Ba'in ke'Echad', it is because we hold like Rebbi Meir against Rebbi Shimon ben Elazar?

ויש לומר, אי גרסינן בברייתא דר' שמעון בן אלעזר 'אף בשטר ע"י אחרים ולא ע"י עצמו' ,על כרחך יש שלש מחלוקות בדבר...

(k)

Answer #1: If, in the Beraisa of Rebbi Shimon ben Elazar we read 'Also by a Sh'tar via others, and not via himself', there must be three Machlokos ...

דע"כ לאו היינו רבנן דמתני', דהא אמרי בהדיא 'בכסף על ידי עצמו.'

1.

Reason: Since it cannot be the Rabbanan in the Mishnah, who specifically say 'with money via himself'.

ולספרים דלא גרסינן 'אף , 'צ"ל כיון דאשכחן דרבנן פליגי עליה דרשב"א ...

(l)

Answer #2: Whereas according to the Sefarim that do not read 'Also', we are forced to say that since we find that the Rabannan argue with Rebbi Shimon ben Elazar ...

כדאיתא בסוף פ"ק דגיטין (דף יב:) דאמרי 'אי בעי זריק ליה גיטא ופסיל ליה' ,אלמא אית להו ד'גיטו וידו באין כאחד ... '

1.

Source: When they say at the end of the first Perek of Gitin (Daf 12b) - 'If he wants, he can throw the Get to him and render him Pasul (from T'rumah)', from which we see that they hold 'Gito ve'Yado Ba'in ke'Echad'.

וכיון דהכי הוא, לא קרי ליחיד חכמים במתניתין, כיון דרבנן פליגי עליה ...

(m)

Answer #2 (cont.): And since that is so, one cannot refer to the Chachamim in the Mishnah as an individual opinion, since the Rabbanan argue with him (Rebbi Shimon ben Elazar) ...

ולכך צריך לומר שיש שלש מחלוקות בדבר.

1.

Answer #2 (concl.): Hence the Gemara is forced to say that 'There are three opinions in the matter'.

4)

TOSFOS DH MAHU SHE'YA'ASEH SHALI'ACH L'KABEL GITO MI'YAD RABO

תוס' ד"ה מהו שיעשה שליח לקבל גיטו מיד רבו

(Summary: Tosfos presents two ways of explaining the She'eilah.)

יש מפרשים דהכי קמיבעיא ליה -היכא דאמר העבד לאחר לקבל ליה גיטו מיד רבו, מהני קבלתו או לא?

(a)

Explanation #1: Some commentaries explain the She'eilah as follows - There where the Eved asked somebody else to accept the Get from the hand of his master, whether his acceptance is valid or not.

דכי לא א"ל לקבל גיטו, ובא ומקבלו פשיטא לן דמהני ,דאמרינן במתניתין (לעיל דף כב:) 'ובשטר ע"י אחרים'

1.

Explanation #1 (cont.): Because if he had not asked him to accept his Get, and he came of his own accord and accepted, it is obvious that it would be valid, as we learned in the Mishnah (above, Daf 22b) 'And with a Sh'tar via others'.

אבל אמירתו שאמר לו 'לך וקבל גיטי' שמא מיגרע גרע ,לפי שבא מטעם שליחות. או לא?

2.

Explanation #1 (concl.): But his request, that he asked him to 'Go and accept my Get', is perhaps worse -since he now comes in the form of a Shali'ach, or not?

ויש מפרשים דהכי קמיבעיא ליה ' -מהו שיעשה שליח'? הא דאמר ר' שמעון בן אלעזר 'בשטר ע"י אחרים' ,בתורת שליחות קאמר, כלומר צריך שהעבד יעשה שליח לקבל גיטו ...

(b)

Explanation #2: Others however, explain the She'eilah like this - 'Can he appoint a Shali'ach?' When Rebbi Shimon ben Elazar says 'bi'Sh'tar al-Yedei Acherim', is that based on the laws of Shelichus, that the Eved has to appoint a Shali'ach to accept his Get ...

משום דגמר "לה" "לה" מאשה...

1.

Reason: Since he learns "Lah" "Lah" from Ishah ...

ולמ"ד 'זכות הוא לו' ,יכול לקבל גיטו שלא מדעתו כל זמן שאינו מוחה...

(c)

Clarification #: In which case, according to the opinion that it is a merit for him, he will be able to accept the Get even without his knowledge, provided he does not object...

ולמ"ד 'חוב הוא לו' ,צריך לעשות מדעתו שיתרצה, וא"כ אם הוא עומד וצווח, לא מהני קבלתו...

1.

Clarification #2: Whereas according to the opinion that considers it a disadvantage, he will need to obtain his (the Eved's) permission, but if he (the Eved) stands and shouts that he does not want it), his acceptance is ineffective ...

או דילמא לאו בתורת שליחות קאמר...

(d)

Explanation #2 (cont.): Or perhaps means that it is not based on the laws of Shelichus ...

דלא דמי לאשה, דדוקא אשה דאיהי מקבלת גיטה, שליח נמי מצי משויא...

1.

Reason: ... since it is not comparable to Ishah, who, because she can accept her Get herself, she can also appoint a Shali'ach ...

אבל עבד לר' שמעון בן אלעזר, כיון דאיהו לא מצי מקבלו, שליח נמי לא מצי לשוויי...

2.

Reason (cont.): Whereas an Eved, who, according to Rebbi Shimon ben Elazar, cannot accept his own Get, cannot appoint a Shali'ach either.

ואם כן, 'בשטר על ידי אחרים' דקאמר, היינו אפילו עומד וצווח, כיון דאינו מטעם שליחות.

(e)

Explanation #2 (concl.): Consequently, when he says 'bi'Sh'tar al-Yedei Acherim', that will be even if he stands and shouts, seeing as it is not based on the laws of Shelichus.

5)

TOSFOS DH D'AMAR RAV HUNA HANI KAHANI SHELUCHEI D'RACHMANA NINHU

תוס' ד"ה דאמר רב הונא הני כהני שלוחי דרחמנא נינהו

(Summary: Tosfos cites Rashi's explanation and reconciles the Sugya in Nedarim with this Sugya.)

פירש בקונטרס דמיירי לענין הקרבת קרבנות -ונפקא מינה לענין מודר הנאה מן הכהן, שהכהן מותר להקריב קרבנותיו.

(a)

Clarification: Rashi explains that it is speaking with regard to bringing Korbanos - and the ramifications are whether a Kohen can bring the Korbanos of someone who is Mudar Hana'ah from him.

תימה, דמשמע הכא דפשיטא ליה, ובמסכת נדרים בפרק אין בין המודר (דף לה:) בעי 'הני כהני שלוחי דרחמנא הוו או שלוחי דידן'? ולא איפשיטא.

(b)

Introduction to Question: It implies here that the ruling is obvious, whereas in Maseches Nedarim (Perek Ein bein ha'Mudar, Daf 35b) the Gemara asks 'Whether the Kohanim are the Sheluchim of the Torah or our Sheluchim', and it leaves the She'eilah unresolved.

ואמאי לא מייתי התם הך מילתא דרב הונא בריה דרב יהושע למיפשטא?

1.

Question: Why does it not cite the statement of Rav Huna b'reih de'Rav Yehoshua to resolve it?

ויש לומר, דאורחיה דגמרא הוא בכמה דוכתי דלא מיפשטא אלא ממשנה או מברייתא, אע"ג דמצי למיפשט מדברי אמוראי.

(c)

Answer #1: It is the way of the Gemara in many places only to resolve She'eilos from a Mishnah or a Beraisa, in spite of the fact that it can resolve it from an Amora (See Masores ha'Shas).

אי נמי יש לומר, דהתם הכי קמיבעיא ליה ' -הני כהני שלוחי דרחמנא דוקא נינהו, ולא שלוחי דידן כלל, או דילמא הוו נמי שלוחי דידן...

(d)

Answer #2: Alternatively, the She'eilah there is whether the Kohanim are exclusively the Sheluchim of the Torah and not our Sheluchim at all, or whether they are not our Sheluchim as well (See Hagahos ve'Tziyunim 5 & 6) ...

ונפקא מינה -שאם היה כהן מקריב שלא לדעת הבעלים ...

(e)

Ramifications: Where a Kohen is bringing a Korban without the owner's knowledge ...

אי שלוחי דרחמנא [נמי] נינהו, הוי קרבן כשר...

1.

Side #1: If they are the Sheluchim of the Torah exclusively, the Korban is Kasher...

ואי הוו [דוקא] שלוחי דידן, אינו כשר, כיון שהקריב שלא מדעת הבעלים.

2.

Side #2: Whereas if they are our Sheluchim too, it is not, since he brought it without the owner's knowledge.

6)

TOSFOS DH V'REBBI ELAZAR OMER KOL KI HAI GAVNA ETC.

תוס' ד"ה ורבי אלעזר אומר כל כי האי גוונא כו'

(Summary: Tosfos proves that the Halachah is like Rebbi Meir.)

אומר רבינו תם דהלכה כר' מאיר ד'אין קנין לעבד בלא רבו, ואין קנין לאשה בלא בעלה' ...

(a)

Halachah: Rabeinu Tam rules like Rebbi Meir, who says that 'An Eved cannot acquire without his master and a woman cannot acquire without her husband' ...

ואליבא דרב ששת, דמוקי פלוגתא כי מקני ליה אחר, ואמר ליה 'על מנת שאין לרבך רשות בו' ...

1.

Halachah (cont.): ... accordng to Rav Sheishes, who establishes the Machlokes where someone else gives it to him 'on condition that your master does not acquire it' ...

דמשמע אבל אי אמר ליה 'על מנת שתצא בו לחירות' אפילו ר"מ מודה דאהני ליה תנאיה.

2.

Inference: ... implying that if he were to say 'on condition that you go out with it to freedom', Rebbi Meir will concede that the condition is effective.

וכן משמע פרק בתרא דנדרים (דף פח.) דתנן התם 'המדיר את חתנו הנאה ממנו, והוא רוצה לתת מעות לבתו, אומר לה לבתו 'הרי מעות האלו נתונים לך במתנה ובלבד שלא יהא לבעלך רשות בהן, אלא מה שאת נושאת ונותנת לפיך ...

(b)

Support: And this is also implied in the Mishnah in last Perek of Nedarim (Daf 88a) 'Someone who is Madir his son-in-law and subsequently wants to give money to his daughter, should say to his daughter 'I am giving you this money as a gift, provided your husband has no jurisdiction over it, only what you take and place in your mouth' ...

וקאמר עלה בגמרא 'אמר רב "לא שנו אלא דאמר לה 'מה שאת נושאת ונותנת לתוך פיך,' אבל אי אמר לה "מה שתרצי תעשי" קני יתהון בעל.

1.

Support (cont.): And Rav comments on that that 'this applies only where he said 'What you place in your mouth'; but if he said to her 'Do whatever you want with it', her husband will acquire it.

ושמואל אמר 'אפילו אמר לה "מה שתרצי עשי" לא קני יתהון בעל' ...

2.

Support (cont.): Whereas Shmuel maintains that even if he said to her 'Do whatever you want with it', her husband will not acquire it ...

ומסיק 'כמאן אזלא הא שמעתא דרב ,כר"מ. וקיימא לן (בכורות דף מט:) 'הילכתא כוותיה דרב באיסורי' .

3.

Support (concl.): The Gemara concludes that Rav's statement goes like Rebbi Meir - and the Gemara in Bechoros (Daf 49b) rules like Rav in matters of Isur.

(continued on Daf 24a).