1)

THE SHI'UR OF A KESUVAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 3b)

מתני' בתולה כתובתה מאתים ואלמנה מנה בתולה אלמנה גרושה וחלוצה מן האירוסין כתובתן מאתים ויש להן טענת בתולים

(a)

(Mishnah): The Kesuvah of a Besulah is 200 Zuz. That of a widow is 100. If a Besulah was widowed, divorced or did Chalitzah from Eirusin, her Kesuvah is 200, and she has Ta'anas Besulim (i.e. if she has no Dam Besulim, she loses her Kesuvah).

הגיורת והשבויה והשפחה שנפדו שנשתחררו ושנתגיירו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד כתובתן מאתים ויש להן טענת בתולים:

(b)

If a girl converted, was redeemed from captivity, or (was a Kena'ani slave and) was freed, if she converted, was redeemed or freed below the age of three years and a day, her Kesuvah is 200, and she has Ta'anas Besulim.

גמ' (חונה) [צ"ל רב הונא - רמב"ן קי:ב] בשם שמואל בשקל הקודש

(c)

(Gemara - Rav Huna citing Shmuel): [A Besulah's Kesuvah] is in Shekel ha'Kodesh (a Shekel Kodesh is a Sela of pure silver; 50 Sela'im are 200 Zuz).

רבי בא בר בינא אמר מטבע יוצא

(d)

(R. Ba bar Bina): [The 200 Zuz] are in a coin that is accepted (Kesef Medinah; it is worth an eighth as much, for it is one eighth silver, and seven eighths copper - PNEI MOSHE).

מתניתא מסייעה לר' בא בר בינא וחמש סלעים של בן במנה צורי שלשים של עבד חמשים של אונס ושל מפתה מאה של מוציא שם רע כולן בשקל הקודש במנה צורי

(e)

Support (for R. Ba bar Bina - Mishnah): And the five Sela'im of [Pidyon] ha'Ben are in Maneh Tzuri (pure silver). The 30 [that one pays when his Mu'ad ox gores a] slave, the 50 of Ones u'Mefateh (one who rapes or entices a Na'arah Besulah) and the 100 of Motzi Shem Ra, all are in Shekel ha'Kodesh, in Maneh Tzuri.

ולא תנא כתובת אשה עמהן

1.

Inference: He did not teach Kesuvas Ishah with them (for it is not in Shekel ha'Kodesh)!

אמר ר' אבין כלום למדו מכתובת אשה לא מאונס וממפתה מכיון דתנינן האונס והמפתה כמאן דתנא כתובת אשה עמהן

(f)

Rebuttal (R. Avin): Kesuvas Ishah was learned only from Ones u'Mefateh (the Torah said that a Mefateh pays k'Mohar (Kesuvah of) ha'Besulos, and a Gezeirah Shavah to Ones teaches that this is 50 Shekalim). Since the Mishnah taught Ones u'Mefateh, it is as if it taught Kesuvas Ishah with them.

עד כדון בתולה אלמנה מאי

(g)

Question: This refers to a Besulah. What is the law of a widow (is her Kesuvah in Shekel ha'Kodesh, or in a coin that is accepted)?

אמר רבי חיננא דייה לאלמנה שתיטול מחצית בתולה

(h)

Answer (R. Chinena): It suffices to get half the Kesuvah of a Besulah (we should not reduce more than this. Like they argue about a Besulah, so they argue about a widow)

אמר רבי חייה בר אדא אפילו ניתני כתובת אשה עמהן לית כל אילין רבנין פליגין

(i)

(R. Chiyah bar Ada): Even if the Mishnah taught Kesuvas Ishah with [the other matters], the Halachah would not follow it, for all the [coming] Rabanan argue with it!

רבי חנניה ורבי יונתן תריהון אמרין מטבע יוצא רבי יהושע בן לוי אמר מטבע יוצא ר' יעקב בר אחא רבי אימי רבי שמעון בן לקיש בשם ר' יודן נשייא מטבע יוצא

1.

R. Chananyah and R. Yonason both say that Kesuvah is in a coin that is accepted. R. Yehoshua ben Levi says, a coin that is accepted. R. Yakov bar Acha citing R. Imi, and Reish Lakish citing R. Yudan Nesiya say, a coin that is accepted.

אמר רבי יוחנן סלעים סביריניות מהגינות ירושלמיות

(j)

(R. Yochanan): The Sela'im are Sevirinos, from the Yerushalayim gardens.

אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן

(k)

Question: These say so, and these say so (all these Chachamim say a coin that is accepted. Does Rav Huna argue with all of them?)

אלא אף הוא חזר וסבר דכוותהון

(l)

Answer: Rather, even he (Rav Huna) retracted and held like them (like the coming episode shows);

(ולית כל מילייא אכן אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן הא אף הוא חזר ואמר דכוותהון - נראה שהרמב"ן מוחקו] אתא עובדא קומי (דרבי חנינא) [צ"ל דר"ה - רמב"ן] באשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים זוז ואמר תטול מה שכתב לה

1.

A case came in front of Rav Huna of a woman whose Kesuvah was less than 200 Zuz (of Shekel ha'Kodesh). He said, she receives what he wrote to her.

אמר לרבי מנא שב וחתום

2.

He said to R. Mana 'sit and sign [that she take what he wrote to her].'

(אמר לה אשוי שיטתך וכה חתום לא רבי חייא) [צ"ל א"ל אשוי שיטתך ונה חתים לא רב הונא - רמב"ן] דאמר בשם שמואל בשקל הקודש

3.

R. Mana (to Rav Huna): Conform to your opinion, and I will sign! Did not [you,] Rav Huna, cite Shmuel to say that it is in Shekel ha'Kodesh? (Rather, this shows that Rav Huna retracted.)

רבי אבודמא דציפורי בשם רבי חונה [דף ד עמוד א] (משם ויתור) [צ"ל משום התניי - רמב"ן]

(m)

Rebuttal (R. Avodama of Tzipori, citing R. Chunah): [He did not retract. He ruled that she collects less] due to the stipulation (her husband wrote less to her, and she accepted it).

(מעונה) [צ"ל מעתה - רמב"ן] אשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים תטמין כתובתה כדי שתיטול בשקל הקודש

(n)

Rejection (of Rebuttal): If so, if a woman's Kesuvah was less than 200, she will hide her Kesuvah, in order that she will receive in Shekel ha'Kodesh! (Rather, surely he retracted.)

(אמר) [צ"ל אמרין - רמב"ן] בשם ר' חונה במקום שאין כותבין כתובה אבל במקום שכותבין כתובה מה דו מפקא היא גובה

(o)

(In the name of R. Chunah): [Our Mishnah says that a Besulah's Kesuvah is 200, and a widow's is 100] in a place where they do not write a Kesuvah, but in a place where they write a Kesuvah, what (the Kesuvah document that) she takes out (shows to Beis Din), she collects. (We explained this Sugya like RAMBAN.)

2)

DOES A CHERESHES HAVE A KESUVAH? (Yerushalmi Perek 1 Halachah 2 Daf 4a)

(אמר ר' יוחנן ותני כן חרש שנשא פיקחת אין לה עליו מזונות ולא כתובה ואם מתה הוא יורשה שהיא רצתה לזוק לו נכסיה והוא לא רוצה לזוק לה בנכסיו פיקח שנשא חרשת יש לה עליו מזונות וכתובה ואם מתה אינו יורשה שהוא רוצה לזוק לה נכסיו והיא לא רצתה לזוק לו נכסיה - ספר ניר מוחקו מכאן וגורסו לקמן) וחרשת יש לה קניין ויש לה כתובה

(a)

Question: (A Beraisa teaches that a Chereshes has a Kesuvah, but no Ta'anas Besulim.) Does a Chereshes have a Kinyan and a Kesuvah?!

1.

Note: SEFER NIR asks that Ta'anas Besulim does not apply a Bogeres. If so, her father married her off. If so, it is a Torah marriage. Surely she has a Kesuvah! Perhaps it is not all one case. A Chereshes has a Kesuvah, i.e. even when she married herself off, and she never has Ta'anas Besulim. (PF)

רבי ירמיה בשם רבי לעזר תיפתר (כשכנסה פיקחת כנסה רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר - ספר ניר מוחקו) שכנסה פיקחת ונתחרשה

(b)

Answer #1 (R. Yirmeyah citing R. Lazar): The case is, she was a Pikachas, and she became deaf.

מכל מקום לא פיקחת כנסה

(c)

Objection: Was she not a Pikachas when he married her?! (Obviously, she has a Kesuvah!)

רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר תיפתר שהיתה חרשת ונתפקחה (כנסה פיקחת - קרבן העדה מוחקו) ונתחרשה שלא תאמר הואיל והיתה חרשת תחילה אין לה כתובה לפום כן צריך למימר יש לה

(d)

Answer #2 (R. Yakov bar Acha citing R. Lazar): The case is, she was a Chereshes (when he married her), became a Pikachas and became deaf again. Do not say that since she was initially deaf, she has no Kesuvah. Therefore, it needs to say that she has.

רבי יוסי לא אמר כן אלא אילו מי שבא על החרשת שמא אין לה קנס (וכל שאין לה קנס אין לה כתובה) [צ"ל כיון שיש לה קנס יש לה כתובה - קרבן העדה]

(e)

Answer #3: R. Yosi did not say so. Rather, if one had Bi'ah with a Chereshes, does she not receive a fine (of Ones u'Mefateh)?! Since she has a fine, she has a Kesuvah.

א"ר יודן וכי בקנס הדבר תלוי הרי בוגרת אין לה קנס וכתובתה מאתים הרי בתולה מן הנישואין יש לה קנס וכתובתה מנה חרש או שוטה שכנסו

(f)

Objection (R. Yudan): Does it depend on a fine?! A Bogeres has no fine, yet her Kesuvah is 200! A Besulah from Nisu'in has a fine (e.g. if witnesses testify that she did not have Bi'ah - PNEI MOSHE), yet her Kesuvah is 100!

[צ"ל אמר ר' יוחנן ותני כן חרש שנשא פיקחת אין לה עליו מזונות ולא כתובה ואם מתה הוא יורשה שהיא רצתה לזוק לו נכסיה והוא לא רוצה לזוק לה בנכסיו - ספר ניר]

(g)

Support (R. Yochanan - Beraisa): A Cheresh (deafmute) who married a Pikachas (healthy woman), she has no claim against him for food or Kesuvah. If she died, he inherits her. She wanted to put her property in his possession, and he did not want to put his property in her possession;

[צ"ל פיקח שנשא חרשת יש לה עליו מזונות וכתובה ואם מתה אינו יורשה שהוא רוצה לזוק לה נכסיו והיא לא רצתה לזוק לו נכסיה - ספר ניר]

1.

If a Pike'ach married a Chereshes, she has against him [rights to receive] food and a Kesuvah. If she died, he does not inherit her. He wanted to put his property in her possession, and she did not want to put her property in his possession. (We explained this like SEFER NIR.)

פיקחת אף על פי שחזר החרש ונתפקח שוטה ונשתפה אין לה כתובה רצה לקיימה כתובתה מנה

(h)

A Pikachas, even if [her husband] the Cheresh became a Pike'ach, or [he was a] lunatic and he became sane, she has no Kesuvah (if he divorces her once he gets Da'as). If he wanted to keep her, her Kesuvah is 100.

רבי לעזר בשם ר' חנינה והוא שבא עליה משנתפקח ומשנשתפה אבל אם לא בא עליה משנתפקח ומשנשתפה אפילו כתובת מנה אין לה

(i)

(R. Lazar citing R. Chaninah): This is if he had Bi'ah with her after he became a Pike'ach, or became sane, but if he did not have Bi'ah with her after he became a Pike'ach, she does not have a Kesuvah even of 100.