1)

DETAILS OF THE TEXT OF GITIN (Yerushalmi Perek 9 Halachah 2 Daf 50b)

מתני' הרי את מותרת לכל אדם אלא לאבא ולאביך לאחיי ולאחיך לעבד לעכו"ם ולכל מי שאין לה קידושין עליו כשר

(a)

(Mishnah): [If one said] 'you are permitted to every man Ela (except for) my father', or he excluded his brother, her father or brother, a slave or Nochri, or anyone to whom she cannot be Mekudeshes, the Get is valid;

הרי את מותרת לכל אדם אלא אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט ממזרת ונתינה לישראל בת ישראל לממזר ולנתין ולכל מי שיש לה עליו קידושין אפילו בעבירה פסול

(b)

[If he said] 'you are permitted to every man, Ela a widow to a Kohen Gadol (she is a widow, and he did not permit her to a Kohen Gadol), or a divorcee or a Chalutzah to a Kohen Hedyot, or a Mamzeres or Nesinah to a Yisrael, or a Bas Yisrael to a Mamzer or Nasin', or anyone to whom she can be Mekudeshes, even through an Aveirah, the Get is Pasul.

גופו של גט הרי את מותרת לכל אדם

(c)

The essence of a Get is 'you are permitted to every man';

רבי יהודה אומר ודן דיהוי ליכי מינאי ספר תירוכין ואגרת שיבוקין למהך להיתנסבא לכל גבר די תיצביין

(d)

R. Yehudah says, it is 'and this will be for you, from me, a Sefer of cutting, a letter of abandonment, a Get of exemption that permits you to marry any man you want.'

גופו של גט שיחרור הרי את בן חורין הרי את לעצמך:

(e)

The essential part of a Get of freedom is 'you are a free man', or 'you are to yourself.'

גמ' רבי אחא אמר כריתות לא התפיסה התורה שם כריתות אלא ערוה שיש בה הוייה.

(f)

(Gemara - R. Acha): [A Get is called "Sefer] Kerisus" - the Torah used the name Kerisus (cutting, to show that a remnant in a Get disqualifies) only for an Ervah (or all the more so, a stranger) that could have Kidushin in her.

אמר רבי מנא ובלחוד דלא יימר ודין.

(g)

(R. Mana): He must not say (i.e. write) 'v'Dein' [with a Yud, for this is like v'Din, i.e. the law obligates me to divorce you].

ר' מנא בעי הרי את ברשות עצמך

(h)

Question (R. Mana): [If he wrote] 'you are in your own Reshus' (is this valid for a Get? Or, does it connote only for Melachah, that she will work and feed herself?)

אמר רבי יוסי בי ר' בון צריך שיאמר הרי את בן חורין. הרי את של עצמך.

(i)

(R. Yosi bei R. Bun): He must say (write in a Get Shichrur) 'you are a free man', or 'you are Shel Atzmecha (of yourself. The text of our Mishnah 'l'Atzmecha' could connote that he is still a slave, just he is separated from his master.)

מתניתא אמרה כן הרי אתה בן חורין הרי אתה של עצמך:

(j)

Support (Beraisa): He writes 'you are a free man', or 'you are Shel Atzmecha.' (We explained this like RIDVAZ.)