1)

ENCOURAGING NOCHRIM WORKING IN SHEMITAH (Yerushalmi Perek 5 Halachah 10 Daf 33b)

רבי חייה ורבי אימי חד אמר חרוש בה טבאות ואנא נסיב לה מינך בתר שמיטתא וחרנה אמר יישר.

(a)

(Our Mishnah said that we encourage Nochrim working in Shemitah.).R. Chiyah and R. Imi - one of them said, [we tell him] 'plow well, and I will buy it from you after Shemitah.' The other said, [we tell him] 'Yeishar (you should be strengthened).'

מאן דאמר חרוש בה טבאות ואנא נסיב לה מינך בתר שמיטתא. מה שואלין בשלומן אישר.

(b)

The one who said 'plow well, and I will buy it from you after Shemitah', what is 'we ask their Shalom'? 'Yeishar.'

ומאן דאמר לגוי יישר. מה שואלין בשלומן של ישראל שלום עליכם.

1.

The one who said that to a Nochri [working in Shemitah] we say 'Yeishar', what is 'we ask their Shalom'? (All the more so Shalom is permitted! - GRA Shevi'is 4:3.) We give Shalom to a Yisrael [working in Shemitah; we say] 'Shalom Aleichem.'

דלמא רבי חיננא בר פפא ור' שמואל בר נחמן עברין על חד מחורשי שביעית. אמר ליה רבי שמואל בר נחמן אישר.

(c)

A case occurred in which R. Chinena bar Papa and R. Shmuel bar Nachman passed by [a Yisrael] plowing in Shemitah. R. Shmuel bar Nachman said to him 'Yeishar';

אמר ליה ר' חיננא בר פפא לא כן אלפן רבי [תהילים קכט ח] ולא אמרו העוברים ברכת י"י עליכם [צ"ל מכאן - קרבן העדה] שאסור לומר לחורשי שביעית אישר

1.

R. Chinena bar Papa (to R. Shmuel): Did not Rebbi teach us "v'Lo Amru ha'Ovrim Birkas Hash-m Aleichem" - from here, it is forbidden to tell people plowing in Shevi'is 'Yeishar'! (Above (verse 3), it says "Al Gabi Charshu Chorshim.")

א"ל לקרות אתה יודע לדרוש אין אתה יודע ולא אמרו העוברים אילו עובדי כוכבים ומזלות שהן כלים ועוברים מן העולם לא אמרו לישראל ברכת י"י עליכם.

2.

R. Shmuel: You know [how to recite Kesuvim], but you do not know how to expound! "V'Lo Amru ha'Ovrim" - these are idolaters, who are finished off and pass from the world. They did not say to Yisrael "Birkas Hash-m Aleichem"; (YEFE MAR'EH, Shevi'is 4:3 - the continuation of the verse "Berachnu Eschem..." proves that those plowing are Nochrim. I.e. they conquered our land and plow (plot against us) always, including in Shevi'is.)

מה ישראל אומרים להן ברכנו אתכם בשם י"י לא דייכם שכל ברכות שבאות לעולם בזכותינו הן באות. ואין אתם אומרים לנו בואו וטלו מן הברכות הללו.

3.

What do Yisrael say to them? "Berachnu Eschem b'Shem Hash-m" - it is not enough for you, that all Brachos that come to the world, come in our merit, and you do not tell us 'come and take from these Brachos';

ולא עוד אלא שאתם מגלגלין עלינו פיסים וזימיונות וגולגליות וארנוניות:

4.

Not only this - rather, you impose on us taxes, monetary fines, head taxes and tithes!

הדרן עלך פרק הניזקין
HADRAN ALACH PEREK HA'NIZAKIN
2)

WHEN DOES A SHALI'ACH ACQUIRE FOR HER? (Yerushalmi Perek 6 Halachah 1 Daf 33b)

מתני' האומר התקבל גט זה לאשתי או הולך גט זה לאשתי אם רצה לחזיר יחזיר

(a)

(Mishnah): If one told [a Shali'ach] 'receive this Get for my wife' or 'take this Get for my wife' (and he gave it to him) he can retract. (We always discuss the husband retracting.)

האשה שאמרה התקבל לי גיטי אם רצה להחזיר [דף לד עמוד א] לא יחזיר

(b)

If a woman told [a Shali'ach] 'receive my Get for me' (and her husband gave it to him), he cannot retract.

לפיכך אם אמר הבעל אי אפשי שתקבל לה אלא הולך ותן לה אם רצה להחזיר יחזיר

1.

Therefore, if [her husband] told him 'I don't want you to receive it for her. Rather, take it and give it to her' (and he gave it to him), he can retract;

רשבג"א אף האומרת טול לי גיטי אם רצה להחזיר לא יחזיר:

(c)

R. Shimon ben Gamliel says, even if she said 'take my Get for me', he cannot retract.

גמ' בכל אתר את אמר התקבל כזכה הכא את אמר התקבל כהולך.

(d)

(Gemara) Question: Everywhere, you say that 'receive' is like 'Zeche' (acquire for). Here you say that 'receive' is like 'bring' [and he can retract]!

שנייה היא שזכין לו לאדם שלא בפניו.

(e)

Answer: Here is different, for Zachin l'Adam she'Lo b'Fanav [v'Ein Chavin l'Adam she'Lo b'Fanav. It is detrimental for a woman to be divorced.]

התיב ר' שמי הגע עצמך שהיתה צווחת להתגרש

(f)

Question (R. Shamai): Exert yourself [and you will find the answer]! If she was screaming that she wants to be divorced [it is Zechus for her]!

אני אומר שמא חזרה בה.

(g)

Answer: I can say that she retracted.

הא תנינן היא עצמה מביאה את גיטה.

(h)

Question (Mishnah): A woman herself can [be a Shali'ach to] bring her Get.

חש לומר שמא חזרה בה.

1.

We should be concerned lest she retracted [and nullified her Shelichus! MEICHAL HA'MAYIM - we are not concerned when she made a Shali'ach Kabalah, for we expound this from a verse; the Torah is not concerned lest she retracted. However, there is no source for her herself to be a Shali'ach.]

תמן היא חבה לעצמה. ברם הכא חוב לה.

(i)

Answer: There, she [accepted to be a Shali'ach, and] brought Chov to herself. However, here it is Chov for her (we are concerned lest she retracted. RIDVAZ - when she is her husband's Shali'ach to give it, it need not be concerned Zechus.)

רב נחמן בר יעקב אמר אמרה הבא לי גיטי והלך ואמר לו אשתך אמרה התקבל לי גיטי אעפ"י שהגיע לידה אינו גט

(j)

(Rav Nachman bar Yakov): If she said [to a Shali'ach] 'bring my Get', and he told [her husband] 'your wife said 'receive my Get'' (and Reuven gave it to him), even when it reaches her hand, it is not a [valid] Get;

שהוא סבור מדעת השליח מתגרשת והיא אינה מתגרשת אלא מדעתה.

1.

[Her husband] thinks that she is divorced through the Shali'ach's Da'as (i.e. according to his words), and she is divorced only according to her Da'as (that he be a Shali'ach only to bring it).

התיב רב הונא בר חייה והא דתנינן האשה שאמרה התקבל לי גיטי אינו גט עד שיגיע גט לידה.

(k)

Question (Rav Huna bar Chiyah - Mishnah): If a woman said 'receive my Get for me'.... if he said 'do not receive it for her. Rather, take it and give it to her', it is not a Get until the Get comes to her hand;מעתה אפילו הגיע גט לידה אינו גט. שהיא סבורה שהיא מתגרשת מדעת השליח והיא אינה מתגרשת אלא מדעתה.

1.

If so (she is divorced only according to her Da'as), even when the Get comes to her hand, she should not be divorced! She intended to be divorced according to the Shali'ach's Da'as (reception). She is not divorced according to her Da'as (reception, for she does not intend)!

ביודע הלכה לומר התקבל וזכה בהולך.

(l)

Answer: [The Shali'ach] knows the Halachah, to tell [her] 'receive and acquire it' when [her husband told him] 'Holech'. (We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)

1.

Note: Divorce works Bal Korchah. We do not need her Da'as! Perhaps the Gemara means that the Shali'ach knows that he is merely a Shali'ach Holachah, and she is divorced through her reception.

והתנינן קטנה שאמרה התקבל לי גיטי אינו גט עד שיגיע גט לידה.

(m)

Question (Mishnah): If a minor made a Shali'ach to receive her Get, it is not valid until it reaches her hand.

מעתה אפילו הגיע גט לידה אינו גט שהיא סבורה שמא לדעת השליח היא תגרשת והיא אינה מתגרשת אלא מדעתה.

1.

If so (she is divorced only according to her Da'as), even when the Get comes to her hand, she should not be divorced! She intended to be divorced according to the Shali'ach's Da'as (reception). She is not divorced according to her Da'as (reception)!

ביודע שאין הקטן עושה שליח.

(n)

Answer: [The Shali'ach] knows that a minor cannot make a Shali'ach (so he intends to be a Shali'ach Holachah).