1)

A NOCHRI'S KINYAN OF LAND IN ERETZ YISRAEL (Yerushalmi Perek 4 Halachah 9 Daf 25b)

מתניתא דרבי מאיר דרבי מאיר אמר אין קניין לעכו"ם בא"י לפוטרו מן המעשרות.

(a)

The Mishnah (Demai 5:9, which says that we may tithe Peros of Yisrael on those of Nochrim,) is like R. Meir, for R. Meir says that a Nochri cannot acquire [land] in Eretz Yisrael to exempt it from Ma'aseros. (The land keeps its Kedushah. We explained this like SEFER NIR, HAGAHOS R. DINAR.)

רבי יודן ורבי שמעון אומרין יש קניין לעכו"ם בארץ ישראל לפוטרו מן המעשרות.

(b)

R. Yudan and R. Shimon say, a Nochri can acquire [land] in Eretz Yisrael to exempt it from Ma'aseros.

רבי אימי בשם ריש לקיש טעמא דרבי מאיר [ויקרא כה מו] והתנחלתם אותם לבניכם אחריכם לרשת אחוזה. הקיש עבדים לאחוזה. מה עבדים אתם קונין מהן ואין הם קונין מכם. אף אחוזה אתם קונים מהם והם אינם קונים מכם.

(c)

(R. Imi citing Reish Lakish): R. Meir learns from "v'Hisnachaltem Osam li'Vneichem Achareichem Lareshes Achuzah" - this equates slaves to an Achuzah (land of Eretz Yisrael). Just like slaves, you buy from them (Nochrim), and they do not buy from you (the person himself, only his labor) - also an Achuzah, you buy from them, and they do not buy from you (the land itself, only the rights to eat the Peros).

א"ר אלעזר בי רבי יוסי קומי ר' יוסי והא מסייעא לרבי מאיר [שם כג] והארץ לא תמכר לצמיתות. לחולטנות.

(d)

(R. Elazar bei R. Yosi, in front of R. Yosi): A verse supports R. Meir - "veha'Aretz Lo Simacher la'Tzmisus" - absolutely. (The verse discusses a Nochri, who buys permanently, and it says that he does not acquire! - ME'OR HA'SIMCHAH, from GRA Demai 5:9)

1.

Note: Even though there was a Tana R. Elazar ben R. Yosi, at the end of this Halachah it is clear that R. Elazar bei R. Yosi is an Amora. Also, it does not seem that we cite a Beraisa. Also, R. Yosi answered him in Arame'ic...

אמר ליה כל גרמא אמרה דהיא מסייעא לרבי שמעון לא תימכר. הא אם נמכרה חלוטה היא.

(e)

(R. Yosi): That very verse supports R. Shimon! "Lo Simacher" [permanently, i.e. to a Nochri], but if it was sold, it is absolutely sold!

רבי הונא דציפורי אמר הנהיג רבי חנינה בציפורין כהדא דר' שמעון.

(f)

(Rav Huna of Tzipori): R. Chaninah established in Tziporin like R. Shimon's teaching (land that a Nochri bought is exempt from Ma'aser, even if a Yisrael bought the Peros).

ר' זעורה קומי ר' אבהו בשם ר' אלעזר אף על גב דרבי מאיר אמר אין קניין לעכו"ם בארץ ישראל להפקיעו מן המעשרות מודה שיש לו בה קניין נכסים.

(g)

(R. Ze'orah in front of R. Avahu, citing R. Elazar): Even though R. Meir says that a Nochri cannot acquire [land] in Eretz Yisrael to exempt it from Ma'aseros, he agrees that he has Kinyan Nechasim.

מהו קניין נכסים

(h)

Question: What is Kinyan Nechasim?

אמר רבי אבא אכילת פירות.

(i)

Answer (R. Aba): It is [rights to] eat the Peros.

והתנינן הלוקח מביא ביכורים מפני תיקון העולם. ויביא ביכורים דבר תורה.

(j)

Question (Mishnah): The buyer brings Bikurim, for Tikun ha'Olam. [If our Mishnah is like R. Meir, who says that a Nochri has no Kinyan for Ma'aser,] he should bring Bikurim mid'Oraisa!

קנה שדה ביובל רבי אילא אמר קנה קרקע. אבא בר ממל אמר לא קנה קרקע.

(k)

If one bought a field in Yovel (i.e. at a time when Yovel applies - HAGAHOS R. DINAR), R. Ila says that he acquired land, and Aba bar Mamal says that he did not acquire land.

מתיב ר' אבא בר ממל לרבי אילא על דעתיך דאת אמר קנה קרקע יחפור בה בורות שיחין ומערות.

(l)

Question (R. Aba bar Mamal, to R. Ila): According to you, who say that he acquired land, he should be allowed to dig pits and caves!

אמר ליה התורה אמרה [שם כח] ושב לאחוזתו בעיינו.

(m)

Answer (R. Ila): The Torah said "v'Shav laAchuzaso" - intact.

אייתי ר' יעקב בר אחא שמועתא קדמיהון. [דף כו עמוד א] ולא ידע דעוד אינון פליגין

(n)

R. Yakov bar Acha brought this teaching in front of [R. Yochanan and Reish Lakish]. He did not know that they argue about this;

רבי יוחנן אמר מביא וקורא.

1.

(R. Yochanan): [If one bought a field at a time when Yovel applies,] he brings [Bikurim] and recites [the declaration. He can say "the land that You gave to me", for Kinyan Peros is like Kinyan ha'Guf];

רבי שמעון בן לקיש אמר אינו מביא וקורא.

2.

(Reish Lakish): He does not bring and recite (Kinyan Peros is not like Kinyan ha'Guf).

אמר רבי לעזר בי ר' יוסי קומי ר' יוסי כל עמא מודיי שהוא מביא מה פליגין בקרייה רבי יוחנן אמר מביא וקורא. רבי שמעון בן לקיש אמר מביא ואינו קורא:

(o)

(R. Lazar bei R. Yosi, in front of R. Yosi): All agree that he brings. They argue about reciting. R. Yochanan says that he brings and recites. Reish Lakish says that he brings and does not recite.

הדרן עלך פרק השולח גט לאשתו
HADRAN ALACH PEREK HA'SHOLE'ACH GET L'ISHTO