CAN A GET BE LISHMAH THROUGH BEREIRAH? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 15a)
רבי לעזר בר יוסי בעא קומי ר' יוסי הדא דתימר גט אחד פסול בשתי נשים ודכוותה והן שני גיטין פסולין בשתי נשים.
Question (R. Lazar bar Yosi, to R. Yosi): [The Seifa of our Mishnah] teaches that one Get is Pasul [when it was written] for [one of] two women (and it was not decided which until afterwards) - similarly, two Gitin should be Pasul for two women [when he did not specify which is for which, e.g. they have the same names - HAGAHOS R. DINAR, PNEI MOSHE]!
אמר ליה וכיני.
Answer (R. Yosi): That is correct.
אמר ליה והתנינן שני גיטין ששילחו שנים ונתערבו נותן שניהן לזו ושניהן לזו.
Question (R. Lazar bar Yosi, to R. Yosi): A Mishnah teaches that if two men sent two Gitin, and they became mixed, [the Shali'ach] gives both of them to this [woman], and both of them to this [and they are divorced]!
תמן זה כרות לשמה וזה כרות לשמה תערובת היא שגרמה. ברם הכא לא זו כרות לשמה ולא זו כרות לשמה.
Answer (R. Yosi): There, this [Get] was clearly [written] Lishmah (for this woman) and this was clearly Lishmah (for the other woman, just) the mixture caused [that now we do not know which is which. We say that each is divorced through the Get that was written for her.] However, here [at the time he wrote it,] it was not clearly Lishmah (l'Shem this woman) and not clearly Lishmah (for the other woman. We explained this like OHR SOMAYACH, Hilchos Gerushin 3:4.)
מכיון שנתנו לה יעשה כמו שהיה כרות לשמה משעה ראשונה.
Question: [In the Seifa, since in the end] he gave to her, it should be as if it were [written] clearly Lishmah from the beginning [due to Bereirah]!
ר' יוסי בשם דר' ביבון דרבי שמעון היא
Answer (R. Yosi citing R. Bivun): [Our Mishnah] is like R. Shimon [who holds that Ein Bereirah];
דתני אמר לאומן עשה לי שני זוגין אחד לקרקע ואחד לבהמה עשה לי שני מחצלות אחת לשכיבה ואחת לאהלים. עשה לי שני סדינין אחת לאהלים ואחת לצורות הרי אלו טמאין עד שיפרישה בטהרה.
(Beraisa): If one told a craftsman 'make for me two bells - one for [something attached to] land, and one for an animal' (only the latter is Mekabel Tum'ah), or 'make for me two mats - one to lie on, and one for a tent' (only the former is Mekabel Tum'ah), or 'make for me two sheets - one for a tent, and one for designs (for a sample, or to hang on the wall - only the former is Mekabel Tum'ah), [if the craftsman made both, and did not specify which is for which,] both are Tamei until he specifies which is [for the need that is] Tahor. (Then, that one is retroactively Tahor.)
רבי שמעון מטהר עד שיפרישם בטומאה.
R. Shimon is Metaher, until he specifies which is [for the need that is] Tamei.
כמה דהוא אמר תמן עד שיהא כלי משעה ראשונה כך הוא אמר עד שיהא כרות לשמה משעה ראשונה.
Just like you say there [according to R. Shimon, it is Tahor] until it is a Kli Ma'aseh from the beginning, so he says [here, it is not a Get] until it is clearly Lishmah from the beginning.
ר' חנניא בשם רבי ביבון בר חייה דרבי היא
(R. Chananyah citing R. Bivun bar Chiyah): It is like Rebbi [who holds that Ein Bereirah].
DO TANAYIM DISQUALIFY A GET? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 1 Daf 15b)
[דף טו עמוד ב] אמר ר' יוחנן ותני כן כל התנאים פוסלין בגט דברי רבי
Support (R. Yochanan - Beraisa): All Tanayim disqualify in a Get [even if they were fulfilled. We do not say that retroactively, it was Kerisus.] Rebbi says so;
וחכמים אומרים את שהוא פוסל בפה פוסל בכתב. ואת שאינו פוסל בפה אינו פוסל בכתב
Chachamim say, what disqualifies verbally disqualifies in writing (the Get was not written for Kerisus). What does not disqualify verbally does not disqualify in writing;
הרי את מותרת לכל אדם חוץ מפלוני הואיל והוא פוסל בפה פוסל בכתב. הרי זה גיטיך ע"מ שתתני לי מאתים זוז הואיל ואינו פוסל בפה אינו פוסל בכתב.
'You are permitted to every man except for Ploni', since it disqualifies verbally, it disqualifies in writing. 'This is your Get on condition that you give to me 200 Zuz', which does not disqualify verbally, does not disqualify in writing.
א"ר יודן מה פליגין (בשביטל תנאו אבל אם לא) [צ"ל בשלא ביטל תנאו אבל אם - מלחמות ד'] תנאו אף רבי מודה.
(R. Yudan): About what do they argue? It is when he was not Mevatel his Tenai, but if he was Mevatel his Tenai, even Rebbi agrees [that retroactively, it was written l'Shem Kerisus].
(הרי הוא אמר כל התנאין שהתנינו) [צ"ל הדא אמרה כל התנאין דתנינן - מלחמות ד' מד:ב] בגיטין דלא כר'.
Question: This means that all Tanayim taught in Mishnayos in Gitin, are unlike Rebbi!
א"ר חיננא תמן בכותב על מנת כן ברם הכא בנותן על מנת כן.
Answer (R. Chinena): There (the Beraisa of Rebbi), he wrote on this condition (it was not written for Kerisus. It is Pasul even if he fulfills the Tenai. The same applies to a Get written on Tenai, e.g. to divorce the one I will want.) Here (Tanayim in Mishnayos), he gave on this condition. (The Get itself it was written for Kerisus. We explained this Sugya like MILCHAMOS HASH-M.)
רבי עזרא בעא קומי ר' מנא הדא אמרה אין (תופשין) [צ"ל טפסים - מלחמות ד'] כרבי.
Question (R. Ezra, to R. Mana): (Rebbi disqualifies what was written in the Get, even after the Toref.) This means that there is no [difference between Toref and] Tofes according to Rebbi!
אמר ליה מן את בעי מן ר' [צ"ל ר' - מלחמות ד'] כרבי יודה דרבי יודה פוסל בטופסין.
Answer (R. Mana): Do not question Rebbi. [Perhaps] Rebbi holds like R. Yehudah, who [decrees and] disqualifies Tofes [Lo Lishmah, due to the Toref]!
ריש לקיש אמר כל התנאין פוסלין בגט דברי הכל.
(Reish Lakish): All Tana'im disqualify in a Get. All say so!
אתא עובדא קומי רבי ירמיה ועבד כריש לקיש.
A case came in front of R. Yirmeyah, and he ruled like Reish Lakish.
אמר ליה רבי יוסי שבקין רבי יוחנן ועבדין כריש לקיש
R. Yosi: Do you abandon R. Yochanan, and do like [his Talmid] Reish Lakish?!
אמר ליה הוריותיה דרבי יוחנן הורייה והורייתא דריש לקיש לאו הורייה.
R. Yirmeyah: Is R. Yochanan's ruling the Halachah, and Reish Lakish's ruling is not the Halachah?! (Here, the Halachah follows Reish Lakish!)
אמר רבי יעקב בר אחא לא ריש לקיש פליג על ר' יוחנן אלא מתניתא שמע ועמד עליה.
(R. Yakov bar Acha): Reish Lakish does not argue with R. Yochanan [based on his own reasoning]. Rather, he heard a Beraisa, and relied on it.
אמר ר' יוסי בי ר' בון לא דריש לקיש מתריס לקבל רבי יוחנן בגין דאתפלגי עלה אלא בגין מפקין עובדא מיניה
(R. Yosi bei R. Bun): Reish Lakish did not argue with R. Yochanan to do unlike him, rather, in order to derive the Halachah in practice;
כד שמע מתני' הוא סמך עליה. כד דלא שמע מתניתא הוא מבטל דעתיה מקומי דעתיה דרבי יוחנן:
When he heard a Beraisa [unlike R. Yochanan], he relied on it. When he did not hear a Beraisa, he nullified his opinion to (i.e. accepted) R. Yochanan's opinion.