גיטין דף פח. א
גט שיש עליו רק עד אחד באופנים דלהלן מה הדין?
כתב סופר ועד | חתם סופר ועד | |
אליבא דר' יוסי דמילי לא מימסרן לשליח | פסול [1] | כשר [2] |
לחולקים דס"ל דמילי מימסרן לשליח | פסול | פסול |
גיטין דף פח: א
גט המעושה האם כשר?
כשמעשה כדין [3] | כשמעשה שלא כדין | |
בישראל, בעכו"ם המעשה לדעת ישראל [4] | כשר | פסול, אבל פוסל לכהונה |
בעכו"ם | פסול, אבל פוסל לכהונה | פסול, ואין בו ריח הגט |
[1] דדוקא חתימת הסופר אנו יכולים לצרף לעדות, אבל כתב סופר אין אנחנו יכולים לצרף לעדות. (אכן בסוגיות לעיל מבואר שיש חולקים וס"ל דגם כתב סופר כשר).
[2] דכיון דס"ל לר' יוסי דמילי לא מימסרן לשליח אין לנו לחשוש שמא היה מקרה שהבעל אמר לשנים אמרו לסופר פלוני ויכתוב ולפלוני ולפוני עדים שיחתמו, והם משום הכיסופא של הסופר (שאולי יתבייש שהוא לא נאמן לבעל לעדות) החתימו אותו - ועברו על ציוויו של בעל. כל זה אין לחשוש, כיון שאומר "אמרו" פסול - דמילי לא מימסרן לשליח. ואין העד חותם עד שישמע מהבעל עצמו שיחתום, ואין כאן חשש כיסופא של סופר.
[3] פי', שהיה הבעל מאלה שכופין אותן ליתן גט - כגון אלו שאמרו בהם "יוציא ויתן כתובה", או שהיתה האשה אסורה לו.
[4] כן מבואר במשנה שבעכו"ם החובטין אותו ואומרים לו עשה מה שישראל אומרים לך כשר.