גיטין דף פב. א
המגרשת את אשתו ואמר לה כדלהלן מה הדין?
הרי את מותרת לכל אדם חוץ מפלוני | על מנת שלא תנשאי לפלוני | |
לתנא דמתניתין | לר' אליעזר: הוי גט [1] לחכמים: לא הוי גט |
הוי גט - דהוא כמו כל התנאים דעלמא |
לר' יוסי בר' יהודה | לא הוי גט - דהרי שייר בכח הגט |
לר' אליעזר: הוי גט לחכמים: לא הוי גט [2] |
גיטין דף פב: א
המקדש את אשתו ואמר לה "התקדשי לי ליאסר לכל אדם חוץ מפלוני", מה הסברות בזה?
הצד שאינו מועיל | הצד שמועיל | |
לר' אליעזר | דבקידושין אין פסוקים שמועיל | כמו בגיטין |
לרבנן | כמו בגיטין | דוקא בגט פסול כי שייר בכריתות |
-------------------------------------------------
[1] ובגמ' בעמוד ב' דורשת זאת מפסוקים, ר' ינאי דרש מדכתיב (דברים כד:ב) "ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר" - ודרשינן שאפי' לא התירה אלא לאיש אחר (דהיינו לאיש אחד) גם בזה סגי שיחשב גט. ור' יוחנן אמר שהדרשא היא מדכתיב (ויקרא כא:ז) "ואשה גרושה מאישה לא יקחו" - שאפי' לא נתגרשה אלא מאישה כבר נפלסה מן הכהונה, ולמדנו מזה שמועיל הגט לפסול אותה מכהונה ש"מ דהוי גט.
[2] ס"ל לחכמים שדין זה שונה מכל תנאי בעלמא, דכל תנאי בעלמא לא שייר לה בגט, ואילו כאן שייר בגט שהרי לא התירה לכל אדם.
-------------------------------------------------